|
|
|
|
|
BRUGGES FESTIVAL 2005 11 t/m 13 november  |
|
|
|
|
Schaarse hoogtepunten en ontdekkingen (Concertverslag)
|
|
Hier dan maar een zeer gedeeltelijke impressie van afgelopen Brugges Festival. Zuiderwind en
Olla Vogala zullen wel dik in orde geweest zijn (ik hoorde recent nog OV met de Turkse Melike in plaats van Djamel), dat zullen we binnenkort trouwens kunnen checken op cd. Over de kleine blote liedjes van Eva, Gerry, Lieven en Woody zou je elders moeten gelezen hebben. Maar nee, dit avontuurlijk winterstadsfestival kreeg achteraf weinig of geen weerklank in de pers (zelfs sponsor de Morgen vond het blijkbaar niet nodig iets te publiceren). Wellicht was dit ook niet meteen een grootse editie voor de nochtans 20 jarige vzw Rembetika (het festival begon pas in ’87). Maar toch, publiek en artiesten werden zoals steeds verwend met uitstekende klank & comfort, en de prijzen zijn nog altijd democratisch als je die kwaliteit in aanmerking neemt en vergelijkt met concerten in megazalen of grootsteden. Maar de hoogtepunten en echte ontdekkingen leken mij wat schaars.
O’TCHALAÏ: waar de zigeunersterre bleef stille staan…
Een trio Brusselse muzikale nomaden met het Rom-woord voor ster als groepsnaam mocht voor mij vrijdag de spits afbijten in de Biekorf. De groep is al 13 jaar bezig (eerst als duo) maar in Vlaanderen totaal niet bekend. Het werd een leuke ontdekking, deze "BRATSCH van les p’tits Belges". Want ook deze gadje (niet-zigeuners) brengen muziek en liederen “des pays de l’Est et tsiganes.” Op hun vorig jaar verschenen cd AU GRÉ DU VENT hoor je o.a. een nummer van hun Franse grote broers (Opa çupa) en de heerlijke Valse de Mandchourie uit de Mongoolse film URGA. Live kwam de muzikale wind tegen gewaaid met bijv. Johnny bekend van VAYA CON DIOS (met strofen in de originele taal), de truuk met het paardehaar aan de laagste vioolsnaar (Crin d’enfer cfr. TARAF DE HAÏDOUKS en nu ook de PIOTTO’S), zigeunerhymne Tsavolo, het Georgische Shatili, het Russische Fenêtres de Moscou en een paar klezmertunes. Er werd zonder veel poespas maar mooi gespeeld en gezongen. De emotie primeerde boven
de bravoure. Monique Gelders als leadzangeres en op accordeon, Pascale Trussart als tweede stem en op viool en Alexandre Furnelle op contrabas en koorzang hebben mijn zigeunerziel geraakt. De Macedonische tune over lieveheersbeestjes als bis was dan ook verdiend.
FLUXUS & HOOVER THE DOG: Hoe heet mijn muzikale maat alweer?
Zaterdagavond in de schouwburg was het de beurt aan OKAVANGO. De naam van een oase in Botswana maar ook van het samenwerkingsproject van de herboren Flemish new folk groep waarmee het allemaal een beetje begon (ik denk aan die ondertussen indrukwekkende Wild Boar Music-catalogus) en de Welshe oude folkrotten met de al even dierlijke naam als bepaalde cd’s van hun Vlaamse vrienden. De vonken sloegen over tijdens een nachtelijke ontmoeting in Tsjechië en de steun van Brosellabaas
Henri Vandenberghe deed de rest. Inmiddels is dit al een paar keer in binnen- en buitenland te horen geweest. Maar voor mij was het de eerste keer en …het deed geen zeer. (*) Je zou dit concertante dansmuziek kunnen noemen, want we hoorden jig, scottisch, wals (een hele mooie in 8 van Toon) en de inspirerende kadans van Greet haar wasmachine. Om naar te luisteren, en dat was niet alleen omdat je die ongemakkelijke fauteuils van de Brugse “koekendoos” niet zomaar aan de kant kunt zetten. FLUXUS maakt naar eigen zeggen fluid folk en HOOVER THE DOG klinkt ook steeds meer als kamerfolk dan als huppeldepup. Wat John Hymas (viool), Paul Hutchinson (accordeon) en Tony Harris (gitaar en bouzouki) pleegden te doen is het uiteraard nooit echt geweest, maar hun eerste 2 cd’s klinken toch heel anders dan BETWEEN. De gezamenlijke blazerssectie van de oude en
de nieuwe Fluxus mag er zeker zijn. En dan bedoelen we Koen met zijn oude en nieuwe speelmaat Stefan en Toon (kwam eventjes op en af van Borzée). Ook de ritmesectie staat heel sterk met Sam en Pros (zeg maar weer Bart). Stamvader
Paul Garriau blijft een rots in de branding en dochter Greet componeert niet alleen fantastische muziekjes, maar weet haar voorheen niet zo denderende zang nu toch wel prachtig te ontplooien. Wat ze bijvoorbeeld toevoegde aan Altijd zwerven met haar eigen echo was echt wel heel goed. Ook met het ingetogen He’s only a boy maakte ze indruk. Stefan maakte ook een indruk. Een vergeetachtige, hij wist amper zijn eigen naam nog. Maar goed, van deze boeiende uitwisseling komt de cd er ook nog net voor het jaareinde tijdens een interessante Folkdriedaagse te Leuven met o.a. ook BLOWZABELLA.
(*) pijn voor de niet Westvloten
ELEANOR MC EVOY: U heeft er beslist al betere gehoord!
Zaterdag was de Ierse Eleonora uit Dublin’s fair city bedoeld als trekpleister. En toch bleven een aantal zitjes onbezet. Mc Evoy mag dan wel de maakster zijn van Only a woman’s heart, als een echte diva ziet ze er niet uit en doet ze zich ook niet voor. De gewezen backing vocaliste van Mary Black (de echte Ierse diva) bezit net genoeg sterallures om haar eigen succes en “must hear” cd’s te vermelden maar relativeert tegelijk haar liedjestitels (You’ll hear better songs than this) en haar zo dikwijls geroemde Ierse roots (het grapje over Ryan Air). Ze zong maar één Gaelic nummer en kwam er voor uit liever eigentijdse verhalen en gevoelens te vertolken (The rain falls down). Geen band, alleen die folky feministe (minder ruwe bolster toch dan bijv. Mary Coughlan) met haar stem en gitaar. Een paar nummers speelde ze ook op fiddle wat haar aardig af ging, zonder natuurlijk in de buurt te komen van zeg maar ALTAN’s Máiréad Ní Mhaonaigh. Mc Evoy oefent nog maar sinds haar achtste en fiddelt wel liever dan ze zingt in de plaatselijke pub. Maar singer songwriters moeten al van heel goeden huize zijn om mij helemaal te overtuigen. In Ierland kan eigenlijk alleen Cristy Moore dat naast voornoemde grootheden.

PHILIPPE THURIOT: zigge zagge, zigge zagge maar zonder hoi!
Zo’n virtuoos als Thuriot op de chromatische accordeon horen spelen is niet te vergelijken met wat 99% van de accordeonisten uit hun instrument halen. Zijn speeltechniek lijkt wel wat op die van die andere Verminnen-begeleider Rony Verbiest. Dezelfde veeltonige orgelachtige klank (paste perfect in de orgelzaal van het conservatorium) maar minder uitgesproken jazzy, zangeriger ook en dat benadrukt Philippe door af en toe zweverig mee te zingen. Zijn betekenisloze vocalen twijfelen ergens tussen neuriën en zingen. Een stuk van Pïazzolla, een eigen Habanera en tal van composities die nu eens in Senegal ontstaan bleken, dan weer nog maar een paar uur geleden terug opgerakeld werden en in die onnavolgbare eigen stijl gekneed. Zonder zangeres Catherine Delasalle (zat wel in de halfvolle zaal) en slechts één keertje uit dat uitgekiende werkstuk rond VALSES in al zijn mogelijke en onmogelijke aspecten. Thuriot zijn accordeon zet je soms aan het dromen over vreemde einders maar verdient aandachtige beluistering. Een van zijn vorige projecten noemde WORLD’S MOST COMFORTABLE ZIGZAGORCHESTRA. Dat zigzaggen is heel goed getypeerd, dat comfortabele net iets minder en wereldberoemd zal hij helaas niet worden met dit soort muziek. Maar ze is zeker het ontdekken waard. De man blijkt bovendien vooral goed hersteld van de hersenbloeding die hij kreeg op het Antheense podium bij de culturele opening van de Olympische spelen tijdens het Hadjidakisconcert met
OLLA VOGALA en een uitgelezen schare internationale zangeressen.
ISHTAR: Folkidool 2005?
Het mocht dan wel een zondagnamiddag zijn in die inmiddels toch afgelopen heerlijke nazomer, maar wat Rembetika bezield heeft om het ensemble ISHTAR op zijn festivalaffiche te zetten is mij een raadsel. Je gaat me toch niet wijsmaken dat je persé dit soort kansen moet geven aan lokale talentjes om projectsubsidie te krijgen. Dit ensemble met de naam van de Babylonische godin van de liefde bleek een soort jeugdensemble te zijn, met 3 zangeressen en een 7-tal muzikanten o.l.v. van ene Michel Vangheluwe, dat een programma bracht van Europese liefdesliederen door de eeuwen heen. Je kan het verdienstelijk noemen als een koorleider nu eindelijk eens vanonder die kerktoren de wijde wereld in wil met zijn discipelen, maar hoeft dit daarom een podium te krijgen op een festival waarvan we topkwaliteit gewend zijn? En zeg nu niet dat er onvoldoende uitstekende groepen van eigen bodem zouden zijn die uitheemse muziek brengen! Michel had zijn volkscultureel huiswerk grondig gemaakt met liedjes uit Albanië, Frankrijk, de Balkan, Skandinavië, de Baltische republieken en zelfs een Vlaamse melodie uit de Stichtelijke rijmen van Camphuysen (1624). Voor 3 jonge amateurzangeresjes was het niet geheel onverdienstelijk hoe ze zich de verschillende stijlen enigszins eigen hadden gemaakt, maar een Vlaams VÄRTTINÄ zit er vooralsnog niet in. En de muziek deed me toch wat teveel denken aan die VDCV volksdansplaatjes van destijds. Hoboïst Jan Maebe was zeker niet aan zijn proefstuk toe en cellist Hans Vandaele mocht ook af en toe mee kwelen, over de rest van het orkest kan ik heel kort zijn. Bij de betere platenzaak kan je al terecht voor hun cd-debuut en ik twijfel er niet aan dat de groep al menige bonte avond van het plaatselijke Davidsfonds geanimeerd heeft. Maar de spring in ’t veld van het meisjestrio had iets teveel naar Idool gekeken om mij met haar choreografische pasjes en gespeelde blijdschap en verdriet te overtuigen. De muzikanten kregen ook elk een gepast hoedje op het hoofd gezet uit de mysterieuze kist. Even waande ik mij weer op de fancy fair of het schoolfeest van mijn kinderen. De Oostendse achterban (met zo’n ensemble krijg je natuurlijk wel vlug een zaal redelijk vol) bleek razend enthousiast en riep zijn naaste verwanten tot 2 maal toe terug. Iedereen beroemd!
MARWAN ZOUEINI: de onbegrepen stem uit Libanon
Ja, hoe zou het nog met Marwan zijn, dacht ik toen de programmatie bekend gemaakt werd van Brugges Festival 2005. Want die Franstalige Brusselse Libanees had ik –in tegenstelling tot de meeste Vlamingen zo bleek- toch wel al eens gehoord in een ver verleden (hij deed o.a. mee aan het eerste Passendale vredesconcert). Het blijkt nog altijd dezelfde gedreven muzikale stijfkop te zijn. Koppig overtuigd dat zijn muziek de goede is, en dat moet het publiek maar nemen of laten. Niet evident met Arabische muziek en liederen (en dan heb ik het niet over popraï) die zonder de minste toelichting op westerse oren worden losgelaten. Nadat het bezadigde publiek (Brugge weet de jonge folkies maar zelden te lokken) zich doorheen de eerste twee solostukken geworsteld had (ja dat eentje Exil was vertelde hij toch nadien), vielen gelukkig eerst de slagwerkers en daarna de rest van het orkest in. Naast de twee voortreffelijke percussionisten (tamboerijn & darbouka), viool, extra gitaar en udluit en gitaar van de meester zelve was toch wel de banjo van Guy Stroobants het opmerkelijkste instrument binnen de bezetting. Vooral de snelle instrumentale stukken (eentje met zigeunerinvloeden) van het voltallige ensemble vielen in de smaak van het publiek dat toch wel moeite moest opbrengen om de abrupte tempowissels te volgen en van de teksten al helemaal niets begreep. Onbegrijpelijk dat een geïmmigreerde muzikant met 30 jaar podiumervaring niet aanvoelt dat enige Franse vertaling hier toch wel welkom zou geweest zijn. Toch kreeg hij met zijn groep een meer dan beleefd applaus.
NIKOS KYPOURGOS: was het nu éntekhno of dimotika?
De uitstekende contacten in Griekenland van
Jo Van Driessche maakten het wegvallen van Nikos Papazoglu een kleine maand voor het festival (een jaar werkonbekwaam na een ongeval met rugletsel) niet onoverkomelijk om een waardige vervanger te vinden voor de slotavond. Nikos Kypourgos (presentatrice Line Ooms versprak zich dit jaar wel een paar keer) kende ik alleen van de intrigerende filmmuziek (goed voor een staatsprijs) die hij in 1990 maakte voor de film ROM over Griekse zigeuners. Maar de Athener met Bulgaarse moeder (°1952) blijkt nog zo immens veel productiever te zijn als arrangeur en componist van talloze hedendaagse klassieke muziek, kinder-, theater- en filmmuziek en rechterhand van wijlen Manos Hadjidakis (surf maar eens naar www.skopos.be/GrMuziek). Voor Brugge had hij vooral oriëntaalse muziek en Griekse soundtracks geselecteerd. De zogenaamde smyrnastijl uit Klein-Azië die behoorlijk exotisch klinkt. Dit was zeker geen commerciële Griekse muziek of laïkó maar ook geen stereotiepe rebetiko (stadsblues). Wel een subtiele mengeling van éntekhno en dimotika (kunst- en traditionele Griekse muziek) die hier maar bij hoge uitzondering te horen is. Zangeres Liza Kalimeri en haar mannelijke collega Doros Dimostenou zouden tot de interessantste nieuwe lichting Griekse vocalisten behoren. Doros moest het vooral van zijn krachtige stem hebben, Liza charmeerde met haar lichtjes hese stem en ingetogen podiumprésence. Een wiegelied en de kinderliedjes van op MYSTIKA TOU KIPOU (Tuingeheimen) waren daarvoor ideaal, maar ook de zigeunermuziek kwam hier weer aan bod, zij het eerder thematisch en inhoudelijk dan qua stijl met o.a. de titelsong van ROM. Kypourgos kwam over als een begenadigd componist-arrangeur die veelal met de rug naar het publiek dirigeerde en wat onhandig (of spreekt hij gewoon niet goed Engels) zijn selecte muziek aan de man wist te brengen. Begenadigde muzikanten op neyfluit, luit- en gitaar, een eensnarige vedel met 5 sympathiesnaren, percussie, de bas van Kostas Theodorou (vorig jaar nog zeer creatieve percussie bij Savina Yannatou) en onze
Wouter Vandenabeele voor één nummertje. Toch nog een mooie apotheose voor een festival zonder veel hoogtepunten of ontdekkingen. Ik had bijv. wel graag eens de Bretoens-Griekse ´Élisa Vellia (met VOLEUR DE SECRETS een schitterende cd uit) aan het werk gehoord op het festival dat ons al met zoveel mooie Griekse muziek heeft laten kennis maken. Maar zo zal elke liefhebber van mediterrane folk wel zijn eigen voorkeuren hebben. Hopelijk komen die ooit allemaal nog eens aan bod in volgende edities.

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
reacties  |
|
|
|
|
|
|
|
|
Marc, je bent het schrijven van hoogstaande kritische muziekrecencies duidelijk nog niet verleerd! Na je boeiend verslag over Saint-Chartier (waar we trouwens nog een aantal stukken van moeten publiceren) worden we alweer verwend met een erg diepgaand verslag. Op het medium 'internet' is het helemaal niet eenvoudig om de aandacht van de lezer pagina's lang vast te houden, maar bij mij ben je er alvast in geslaagd.
Ik was er zelf helaas niet bij (hoewel ik dit festival erg hoog in het vaandel draag) maar kan me nu toch een duidelijk beeld vormen van hoe het geweest is. Zowel minpunten als pluspunten worden duidelijk geargumenteerd. Doodjammer dat je geen 'vaste medewerker' wilt worden van Folkroddels, maar ik heb er wel alle begrip voor.
|
|
, 17/11/2005 13:01 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ikzelf was ook aanwezig op zaterdag... die met FLUXUS & HOOVER THE DOG en ELEAON MC EVOY.
Van eerste viel ik nog steeds voor de unieke vermening Vlaams-Keltisch. Ik vond het projekt veel bezadiger en vooral doorspeelder overkopmen dan op hun première in Brosella. Daar was het chaotische wat het nadeel maar overweldigde alles me toch meer. Chapo voor de heel schone melodieen van Toon en een schitterende zang van Greet op zwerver en he's only a boy. Toch vond ik dit projekt niet verder geevolueerd en wat te mak.
Eleanor heeft dan weer ons hart gestolen. In tegenstelling tot de wat meer jazzy CD die ze kwam voortellen stond ze solo op stage en deed dit met een overgave die me aan een Michelle Shocked en vooral kwa sfeer aan Tracy Chapman deden denken. Finesse, subtilitieit en een bewuste femenistische vuist. Ierland in Jazzy sferen en een prille viool slow air. Een humoristische kwinkslag en dan een nederige song. Deze Ierse bespeelt dus ook de donker kantjes van het leven. Een overweldigende zangtechniek hebben me echt overtuigd toch miste ik wat de juiste profilering.
|
|
, 17/11/2005 19:04 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
oh ja hierboven recenceerde Stijn Vdb
|
|
, 17/11/2005 19:06 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Beste Marc,
Met belangstelling je verslag over het Brugges Festival gelezen.Graag toch enkele bedenkingen.
1. Rembetika noch ikzelf krijgen welke projectsubisides ook om groepen op het podium te plaatsen, duso ok niet voor Ishtar
2. In onze eigen brochure hebben wij zelf aangegeven dat er " mits hard werken" een mooie toekomst kan zijn voor de groep Ishtar.
3. Door mijn werk op de sound check van kypourgos heb ik het concert niet gezien. Ik weet dat de meningen verdeeld waren, maar, ernstige bronnen (die er wel waren)vinden je commentaar te negatief en de gebruikte woordenschat is niet van die aard om met volle moed aan verbeteringen te werken,denk ik dan maar...
4. Ik mis ook iets te weinig inhoudelijk over de muziek zelf en over de kwaliteiten van de zang.
Aangezien ik zelf nogal redelijk kritisch ingesteld ben kan ik goed leven met kritiek, maar, kritiek word boeiend en verrijkend als het niet in scheldproza vervalt.
Hoe dan ook, toch een dankwoordje voor de aandacht die jet het Brugges Festival gaf (ook aan de fotograaf. Geef Ishtar tijd Marc. De toekomst zal uitwijzen of ze dit jaar misschien te vroeg geporogrameerd stonden, dan wel of ze er helemaal niet hadden moeten staan zoals jij stelt...
|
|
, 20/11/2005 18:04 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Met excuses, vergat mijn reactie te ondertekenen. het was niet de bedoeling dat dit anoniem zou zijn>
Jo Van Driessche,20/11/2005
|
|
, 20/11/2005 18:05 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De commentaar op het optreden van Ishtar is inderdaad erg grof verwoord. Een goede recensent kan ook mét tact en subtiliteit duidelijk maken dat hij een concert niet zo goed vond. Groffe veroordelingen getuigen naar mijn aanvoelen vooral van de frustratie en het narcisme van wie ze uit.
Ik vond de fragmenten van de CD van Ishtar die ik op de Groote Boodschap hoorde alvast de moeite en het herbeluisteren waard.
St.
|
|
, 20/11/2005 20:13 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marc,
Uw kritiek op het ensemble Ishtar lijkt mij geheel ongegrond. Meer nog, naar mijn mening getuigt het eerder van onbeholpen en ik durf zelfs te zeggen, lage gevoelens van jaloezie, of moet ik schrijven, angst?
Hun liederen zijn stuk voor stuk pareltjes die niet alleen mijn ziel, maar ook die van vele anderen, konden bekoren. Ze getuigen van een grote kennis van de muziek én de liefde in al zijn aspecten - daar waar u het heeft over 'amateurs'???- en getuigen van een grote eerlijkheid, waar ik bij vele andere groepen het zoeken naar blijf hebben.
De zang was van uitstekende kwaliteit en hoeft in geen geval vergeleken te worden met de stemmen van Vartinnä, want deze groep poogt dan ook niet, om in welk opzicht dan ook, een copyright te zijn van het reeds bestaande aanbod. Integendeel, ze vormen een nieuwe en frisse wind in de wereld van de muziek en ik wens hen dan ook alle geluk toe in hun verdere zoektocht.
En neen, ik maak geen deel uit van hun achterban, maar ben één van de toevallige en gelukkige ontdekkers van deze groep.
Enah, Gent
|
|
, 21/11/2005 15:47 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
""lage gevoelens van jaloezie"" allez vooruit, we zijn weer vertrokken-- iemand heeft het nog eens aangedurfd een kritisch stukje neer te pennen.
Het is uiteraard uw goed recht het absoluut oneens te zijn met Marc. Maar is het nu echt niet mogelijk dit te uiten zonder dergelijk gesneer ?
|
|
, 21/11/2005 17:23 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
marc,
eerlijk is eerlijk: je kan een zeer kritische recensent zijn en daar is allesbehalve iets mis mee, maar ik vind dat zelfs de meest kritische recencenten onder ons op z'n minst respect moeten kunnen opbrengen voor het werk dat mensen in hun muziek steken... ongeacht of je dat nu goed vindt of niet... je schrijft oa. 'ene' michel vangheluwe... dat kan goed zijn dat je nooit die mans naam nooit eerder hoorde, maar 'ene' is toch wel heel erg onrespectvol... ik ken michel niet persoonlijk, ik ben geen achterban of deel uitmakend van de isthar-fanclub, maar ik weet je met zekerheid te vertellen dat die mensen hun hart en ziel in hun muziek stoppen en daarvoor alleen al verdient hun werk, dat ik persoonlijk wel heel erg mooi vindt, respect... het feit alleen al dat deze mensen hun hart en ziel willen delen met anderen, verdient waardering. en dan hoef je niet de grootste fan te zijn en dan mag je nog kritiek geven, maar dit is alles behalve opbouwende... mocht je zoiets over mij of mijn groep (die ik niet heb) schrijven, ik zou me méér dan lichtelijk in de grond geduwd voelen... ikke zou niet meer durven optreden. dat kan toch niet de bedoeling zijn... ishtar heeft reeds hard gewerkt en zal dit ongetwijfeld in de toekomst nog blijven doen, maar met zulke neerbuigende kritiek zou ik niet meer durven verder doen, eerlijk gezegd... opbouwende kritiek, graag, maar neerbuigend doen en mensen afbreken vind ik er echt wel over... het spijt me, maar dit vind ik echt onrespectvol en dat moest er af...
|
|
, 21/11/2005 17:27 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Beste Marc,
ik kan enkel zeggen dat ik volledig akkoord ga met wat 'eleentje' hierboven schrijft.
Dit optreden v Ishtar heb ik niet gezien, maar een eerder optreden van hen wel. Ik kan me helemaal niet aansluiten bij jouw kritiek - deze muziek kan mij wél beroeren... maar inderdaad, dit is enkel een persoonlijke mening en persoonlijke meningen mogen er zijn .. en dus ook de jouwe! Kritiek kan zeker en vast! Maar alsjeblief, kritiek met respect graag!
Nelle
|
|
, 21/11/2005 19:38 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marc, ik vond de cd van ishtar wel te pruimen maar jou kritiek vind ik al evenzeer te pruimen. Als jij Ishtar niet goed vond is dat je goed recht! Laat "goednieuwsshow-mensen" je je zin om je gedacht te zeggen en te schrijven niet afpakken!
|
|
, 21/11/2005 19:58 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bij deze verwijs ik nog eens naar een opiniestukje dat we hier (nog niet zo lang geleden) gehad hebben over 'kritiek', en 'kritiek op kritiek': http://www.folkroddels.be/artikels/16916.html
|
|
, 21/11/2005 20:07 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op het gevaar af van ook de wind van voren te krijgen, sluit ik me hier aan bij Jak, en vind ik dit een schitterend verslag. Bovendien is er naar mijn mening niets mis met de recensie over Ishtar, en ben ik het grondig oneens met Eleentje die met het zo goedkope woordje "respect" komt aandraven, en dan nog wel omdat Marc het woordje "ene" gebruikt. Eleentje, graag wat meer respect voor Marc aub die dat woord volgens Vandaele korrekt gebruikt, want daar staat het vermeld als "een zekere, een zeker iemand, die men niet kent". Graag ook wat respect voor de manier waarop Marc de negatieve en positieve punten betreffende zijn kritiek verwoordt: elke zin met negatieve kritiek is ofwel in de vragende wijs geformuleerd, of bevat een duidelijke verwijzing naar zijn subjectief (wat een kritiek is) oordeel. Een paar voorbeelden: "... is MIJ een raadsel", "... gaat ME toch niet wijsmaken ...", "... deed ME toch wat teveel denken ...", "... om MIJ ... te bekoren", enzovoort. Persoonlijk ben ik blij dat er op deze site nog recensenten zoals Marc zijn. Ik ben er trouwens van overtuigd dat Marc heel wat respect heeft voor de moeite die muzikanten doen om muziek te brengen. Anders zou hij naar dergelijke evenementen niet gaan.
|
|
, 21/11/2005 20:08 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ikke heb ook niet gezegd dat marc het recht niet heeft zijn mening te uiten hé... graag zelfs... ik ben een alles behalve goednieuwsshowmadam... ik denk dat vele mensen nog aardig zouden opkijken van mijn kritische blik op deze aardbol en mijn uitingen daarvan, alleen, ik schrok zeer erg van de manier waarop dit verwoord is... en toch zal ik niet ontkennen dat ik respect heb voor 't geen ik vroeger reeds van marc mocht lezen... mafin soit, inderdaad, zoals stefan reeds schreef... dit is misschien iets voor een ander opiniestuk... maar laat me gewoon duidelijk zijn dat ik niets tegen kritiek heb en ook niets tegen marcs mening over ishtar en dat ik geen goednieuwsshowmadam ben... verre van...
groensels...
|
|
, 21/11/2005 20:55 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ach, wie is die ene Marc B. toch die zo vreselijk tegen ISHTAR te keer gaat?
Gelukkig ken ik hem niet, of beter, het ziet er toch niet naar uit dat ik zoveel van zijn recensies kan opsteken. Het is waar, recensenten worden voortdurend verhuisd. We weten niet zo goed waar ze mee bezig zijn. Als we hun stukjes al lezen zijn we zo vaak ontgoocheld omdat we met het lezen onze tijd verloren hebben.
Bon, wat moeten die recensenten doen? Op zijn minst zouden ze verslag moeten uitbrengen over wat er te beleven viel. Dus moeten ze een beschrijving maken van het evenement. Ze moeten proberen een voorstelling te maken van wat de voorstelling echt geweest is. Moet dat kritisch zijn? Moet de recensent vertellen wat hij goed en niet goed vond? Misschien, als hij dat doet op een manier waarop dat uit zijn beschrijving, in de letterlijke zin van het woord, blijkt. Hij moet dus schrijven, be-schrijven, er een tekening van maken.
Wat die ene Marc B. in verband met ISHTAR doet, is niet veel meer dan op een platvloerse wijze zijn gedacht zeggen, zoals we dat allemaal wel eens doen als we op café aan de toog staan. En daar is natuurlijk op zich niets op tegen. Zijn recensie is dus cafépraat.
Nu roept dit beeld waarschijnlijk veel weerstand op bij diegenen die Marc B. zo fantastisch vinden. Ze hebben gelijk. Mijn vergelijking is inderdaad misplaatst. Maar dat is het nu net wat Marc B. in zijn recensie doet. Hij gebruikt misplaatste vergelijkingen. Zijn platvloerse kritiek is waardeloos omdat ze ronduit suggestief is. Dat wil zeggen dat hij ons in zijn 'beschrijving' van ISHTAR irrelevante beelden voorschotelt die met de muziek en het optreden van ISHTAR niets te maken hebben. Hij zou daarentegen in zijn be-schrijviing een tekening moeten maken van de muziek en de wijze waarop die muziek gebracht werd. Al de rest is cafépraat. In het geval van Marc B. is zijn verslag jammerlijk genoeg alleen maar cafépraat. Zou hij dan niet beter op café gaan dan recensies schrijven?
Pedro.
|
|
, 23/11/2005 23:01 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Beste Pedro, in de plaats van kritiek op de kritiek te lezen zouden we hier veel meer gediend zijn met je eigen concertverslag. Vond je het optreden van Ishtar goed? Welnu, schrijf dan hier in commentaar een mooi verslagje.
|
|
, 23/11/2005 23:46 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De beste stuurlui staan weer aan wal precies ... misschien eens opiniestuk 'discussies laaien hoog op' erop nalezen, Pedro
|
|
, 24/11/2005 10:15 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vergeten te ondertekenen: maanoogje
|
|
, 24/11/2005 10:16 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wie de bal kaatst mag hem ook terug verwachten, niet? Als Marc B. vindt dat Ishtar thuishoort op de bonte avond van het plaatselijke Davidsfonds, de fancy fair of het schoolfeest, mag Pedro toch nog wel repliceren dat Marc B. beter op café was blijven zitten, niet?
Bardaf
|
|
, 24/11/2005 10:56 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Iets constructiefs, please ... wat vond je zelf van het optreden?
|
|
, 24/11/2005 11:04 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Beste folkroddelaars,
Ik kwam bij toeval via een zoekmachine op jullie site omda'k op zoek was naar info over Ishtar. De klanken zijn bij mij blijven hangen sedert hun optreden die ik heb gezien op een andere locatie dan Brugges Festival. De CD kon ik bijgevolg écht nie laten liggen. Ik vond hen onder 'Folk' terug op deze site en men probeert de groep zo te beoordelen of te duiden, maar misschien is het helemaal geen folk. Het leeft op zichzelf en het beroert je vanbinnen.... Na het optreden hoefde er voor mij een poos geen gepraat en/of muziek meer te zijn. ik was er vol van.
Maar toen ik daarstraks 'Marc' ontdekte (wie dat ook mag zijn) was ik eveneens over m'n schaarse hoogtepunten heen (fijne titel van zijn rubriek trouwens - een hart onder de riem). Een nieuwsgroep is om info uit te wisselen en elkaar te helpen. Niet om rare kronkels te uiten waar niemand boodschap aan heeft.
Dit hierboven mét alle respect voor alle reeds geschreven reacties en meningen.
Enne nog even dit : Markske; ge doet me verdriet.
Drink nog vlug een chokooke en laat ons nog even nagenieten!
greetz !
Nachtvlindertje.
(nieuw hier op de nieuwsgroep, maar een beetje duizelig na het bladeren erin...)
|
|
, 25/11/2005 17:42 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
helemaal mee eens, nachtvlindertje! Geniet nog met volle teugen verder van de Ishar-cd en van hun toekomstIge optredens. Dat zal ik in elk geval ook doen!
Enah
|
|
, 27/11/2005 03:35 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ik mocht Ishtar ontdekken bij een goede vriendin die mij de CD onder de neus duwde met de melding, luister daar eens naar. Mij viel onmiddellijk de originaliteit van de arrangementen op. Dan maar het boekje gelezen. Blijkt dat ik bijna alle musici persoonlijk ken. Kaartjes gekocht en naar de live-voorstelling gaan luisteren.
Eerlijk? De voorstelling is er sinds de CD nog sterk op vooruit gegaan. Er was afwisseling, zowel in sferen als in instrumentatie. Ere wie ere toekomt voor Michel. Dit vergelijken met de 'volksdansarrangementjes van weleer' is oneer, of wellicht een dosis slechte wil door vooroordeel. Is het omdat Oostende hier op het podium zat en niet iets uit het 'verre' Ierland of zo? Sant in eigen land...?
De musici zijn stuk voor stuk professioneel, en van een jeugdgroepje is al helemaal geen sprake, er zijn mensen bij die meer dan 20 jaar in het vak staan. Mogelijk klinkt alles niet onbeholpen genoeg zoals bij vele amateurbandjes. Finesse ontgaat een enkeling. Dat een der zangeresjes teveel naar Idool gekeken heeft, so what, ze genoot van haar optreden. Doe ik als uitvoerend musicus ook al 30 jaar. Zonder idool. Dat raakt mij, dat raakt een publiek, dat werkt aanstekelijk voor de meesten, maar blijkbaar afstotend voor een enkeling. Er waren die namiddag meerdere professionals in het publiek en ik persoonlijk hoorde enkel zeer lovende woorden. Kritiek op vanalles en nog wat is altijd mogelijk, the sky is the limit, maar dient opbouwend te zijn. Suggesties worden altijd aanvaard, met grote dank zelfs. Maar dit hoefde niet de grond ingeboord te worden. Te goedkoop en te gemakkelijk. De kritiek is zo over the edge dat ze niet langer geloofwaardig is. Dat blijkt ook in deze polemiek. Wat is kwelen, wat noemen anderen zingen...? Sommigen haten opera, anderen vinden van zichzelf dat ze kunnen zingen terwijl ze naar St.-Helena zouden moeten worden verbannen om de mensheid te beschermen. Dergelijk gevaar was niet mijn deel bij Ishtar. Mijn parameter na enkele duizenden concerten die ikzelf al speelde is: had ik zin om mee te spelen? ja? Dan was het OK! En dat gevoel was aanwezig. Ik heb een mooie namiddag meegemaakt en zie de beelden nog zo voor me. Hoedjes of niet. Er gebeuren ergere dingen op de podia. Jongens toch
Met plezier zet ik hier mijn naam onder.
Jan Huylebroeck
professioneel uitvoerend musicus
componist-arrangeur
|
|
, 11/12/2005 01:03 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toch nog een gelijkaardige mening gevonden van die andere enkeling dan zeker:
"Van het tienkoppige ensemble Ishtar raak ik niet onder de indruk. Muzikaal technisch valt er niets aan te merken op de vertolkingen van liefdesliederen uit heel Europa. De meeste muzikanten zijn klassiek geschoold. De zang en het spel op ondermeer hobo, klarinet, piano, contrabas, cello, viool, gitaar zijn goed verzorgd. Maar het komt op mij té gekunsteld over. Het heeft een iets té klassiek smaakje. Allemaal muziek van papier, geen echte emotie, alles gespeeld. Toppunt was de belangrijkste van de drie zangeressen die een prachtige stem helaas koppelde aan een vorm van overacting die zelfs het publiek bij een operette - waar ze wellicht eerder thuis hoort - zou zijn opgevallen." Henk op Folkforum.nl
|
|
, 17/12/2005 17:16 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
besten,
ik heb de cd beluisterd en ja je kan kritiek uiten maar sorry het taalgebruik van Marc, ik vind zijn formulering niet correct.
|
|
, 04/01/2006 17:45 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alhoewel ik een voorstander ben van artikels met ballen (zoals Celtic Bompa dat kan), heb ik me toch wel geërgerd aan de Ishtar bespreking.
Ik vind dat je als recensent een standpunt MOET innemen, want dat maakt het nu net interessant voor de lezer.
Uiteraard kan dat dan ook een negatief standpunt zijn, maar het moet altijd een recensie met inhoud zijn, vind ik. (dat hangt trouwens ook nauw samen met de background van de recensent, zijn muzikale 'fond' als het ware)
Ofwel geven ze een gefundeerde negatieve kritiek (met argumenten waarom het niet goed was...bv. amateurzangeresjes: waarom dan? bespreek dan even hun techniek of geef tenminste een verklaring waarom je het maar amateuristisch vindt), ofwel geven ze een negatieve kritiek met geen verdere uitleg erbij, en dat komt dan meestal als schofferend/scheldproza over. Ik vind zo een recensie evenveel waard als een uiterst positieve met niks van gefundeerde uitleg erbij.
Lezen en vergeten dus.
|
|
, 05/01/2006 13:18 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na deze hele Ishtar-discussie (en het horen van enkele nummers in de Groote Boodschap) ben ik zodanig geïnteresseerd geraakt dat ik de CD heb gekocht. Hij klinkt inderdaad 'klassieker dan folk' maar ik vind hem zeer mooi. Ik heb geen idee welke apensprongen dat jonge zangeresje op een podium uitgehaald heeft, maar ze heeft een pràchtige stem en zingt zeer goed. Naar mijn aanvoelen spelen de meerstemmigheid en de instrumenten zeer mooi op elkaar in.
Ik ben dus blij dat deze discussie me uit mijn tent heeft gelokt en me deze CD heeft doen kopen.
St.
|
|
, 08/01/2006 23:00 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
bijschrift  |
|
|
|
|
|
I
|
streek:
West-Vlaanderen |
|
I
|
datum:
vrijdag 11/11/2005 - zondag, 13/11/2005 |
|
I
|
genre(s):
- Bal
- Lage Landen
- Keltisch (UK/Ierland)
- Mediterraan
- Balkan
- Oost-Europees
- Arabisch
- Oosters
- Wereldmuziek
- Singer-songwriter
|
|
I
|
website:
www.rembetika.org |
|
I
|
email:
|
|
I
|
aantal
malen gelezen: 1688 |
|
I
|
artnr:
18529 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
redactie  |
| |
|
|
verwante artikels  |
| |
|
|
mail  |
| |
|
Recentste Concertverslag  |
| |
|
|
|
|