Home > achtergrond > Achtergrondartikel > BOT

> zoek...
> meer zoeken...
 

BOT
Boombal op Teevee (Achtergrondartikel)

Waar gaat dat eindigen? Dat vroeg ik mij af nadat De Morgen folk had uitgeroepen tot de nieuwe disco, De Standaard het boombal had gebombardeerd tot één van de culturele trends van het seizoen en de Metro de pendelaars had laten kennismaken met polka's en bourrées. Ondertussen zijn ook Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws gevallen voor de charmes van boombal en heeft het krantenpapier plaats gemaakt voor het kleine scherm.

Want na BOV (Boombal op Voyage) en BIK (Boombal in de Krant) kwam BOT (Boombal op Teevee). Terzake analyseerde het boombalfenomeen voor de meerwaardezoekers met de hulp van socioloog-accordeonist Ignace Glorieux. En ook verstokte VT-emmers konden ondertussen kennismaken met de culturele rage van het moment dankzij een reportage in “Het Nieuws”. Telefacts onderzocht het fenomeen “sterren op de dansvloer” en de daarmee gepaard gaande rush op dansscholen en dansavonden. En dus ook op boombal. De Heer Frederik Claeys mocht weer eens komen uitleggen dat op boombal iedereen met iedereen danst en dat je na sommige dansen met de helft van de dansvloer gedanst hebt. Zijn metro-uitschuiver over mooie een lelijke meisjes laat hij ondertussen gelukkig achterwege.

Maar de vraag was: waar gaat dat eindigen? Het zou me niet verwonderen als Waaim en Klesie binnenkort op de zetel bij Mark Uytterhoeven belanden. Vanavond in De Laatste Show: Mieke Vogels, Jos Gheysen en Wim en Klesie van Boombal (presentatoren die het moeilijk hebben met het uitspreken van deze naam, krijgen een gratis cursus van Siegfried Bracke, “booom-bal”). Dan kan Patrick Riguelle zijn folkverleden onder het stof halen om Wim te begeleiden bij het spelen van Valhermeil … Enfin, zolang de ploeg van Pampers van boombal afblijft, is al die aandacht mooi meegenomen. Stel u voor: "boomballers, wie zijn ze, wat drijft hen, wat doen ze?".

En waar mogen we ons dan nog aan verwachten? Nachtwacht met Cor Vanistendael als gastpresentator en Celtic Bompa, Jo Zanders en Hubert Boone als gasten? Het versleten "Blokken" vervangen door "Knoppen" en de al even versleten Ben Crabbé door een bekende boombalaccordeonist die liever anoniem wenst te blijven (kwestie van toch de humor in het programma te houden)? Of een dagelijkse (docu)soap? Het leven zoals het is: thuis bij de familie Claeys. "Terwijl Siska en Marie op de nieuwste compositie van hun papa een scottisch uitproberen, en de éénjarige Emilia de melodie begeleidt op stembanden, heeft Clara ontdekt dat accordeons ook uit elkaar gehaald kunnen worden …" Tja …

Wat we de laatste tijd alleszins geleerd hebben, is dat boombal maatschappelijk verantwoord is. Het is een beweging "tegen de verzuring van de maatschappij". Misschien toch eens vette subsidies aanvragen bij Bertje Anciaux. Of bij Frank Vandenbroucke, want pedagogisch verantwoord zijn ze ook al: dansleraar Dries slaagde erin om op enkele seconden tijd een miljoen journaalkijkers tot vier te leren tellen. In stapjes weliswaar (een-twee-drie, een-twee-drie, een-twee-drie-vier), de kijkers moeten nu ook weer niet overschat worden. In de volgende les gaan we proberen tot acht te geraken. En die rekenlessen hebben blijkbaar effect, want in de stad van Louis Tobback kunnen ze tegenwoordig vlot tot 99 tellen, en met een beetje hulp van de brandweer tot 550. Misschien toch eens denken aan BIO (Boombal in het Onderwjs)?

Binnenkort krijgen BOV, BIK en BOT alleszins al het gezelschap van BAK (Boombal op Klara) en BIS (Boombal in het Sportpaleis). Waar gaat dat eindigen?



(Zakje)
12/03/2006 01:10

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
Ik doe hier ook mijn duit in het zakje:
"Het artikel is onvolledig, ofwel zien sommigen het bos door de bomen niet meer..."


Elske, 12/03/2006 11:11 (15525) - top
Prachtig artikel! En wat al die media-aandacht betreft: slecht is dat zeker niet maar die mensen weten er inderdaad het fijne niet van.

katoetje, 12/03/2006 11:17 (15526) - top
Wel, Elske, vervolledig het dan, en laat ons genieten van de informatie die jij wel hebt. En Katoetje, insgelijks, wat "fijne" ?

Celtic Bompa, 12/03/2006 11:46 (15527) - top
Ja, ja, waar gaat dit eindigen... Geen idee. Tof artikel en inderdaad: ZE weten niet waar de klepel hangt. Maar weten wij dat zelf wel? Aan de discussies aan de toog van deze digitale folkkroeg te horen zijn we het vaak grondig oneens over waar de klepel nu juist hangt. Wat ik ondertussen wel begrepen heb is dat ZE ons voorlopig geen windeieren leggen. Gisteren trok een doodgewoon plaatselijk schoolfeest in het dorpje Bornem waar Boombal op de affiche stond tot verbazing van velen meer dan 500 bezoekers. En ik kan u verzekeren dat die er lol aan hebben beleefd. Maar ja, waar dat gaat eindigen weten we zelf eigenlijk niet en bovendien: willen we dat eigenlijk wel weten? 5 jaar geleden konden zelfs onze stoutste verwachtingen niet tippen aan wat we nu meemaken. Straks elke maand boombal in het Sportpaleis? Geen idee of het mogelijk is. Afwachten wat komt. En wat betreft de media - aandacht: 10 jaar geleden overkwam dit de folk ook al een keer toen ZE Lais, Ambrozijn en Fluxus ontdekten en die groepen ook in Knack, De Standaard, De Morgen, enz. stonden en ook af en toe een nieuwsitem werden op TV 1 of VTM. Ook toen hadden ZE het volgens ONS niet begrepen. Ook toen zei iedereen: waar gaat dat eindigen? Nergens dus. Folk is er populairder op geworden sindsdien en bovendien compleet veranderd van richting. 10 jaar geleden was het luistermuziek en nu dansmuziek. Toen kregen we Folk van de bovenste plank in de grote zaal van den AB (nooit gezien voordien) en nu in het Sportpaleis (tot nu toe nooit gezien). We blijven gewoon bezig en nog op een leuke manier ook. Houden zo. Keep up the good works!

knorrie, 12/03/2006 12:41 (15528) - top
Celtic Bompa, 't is een héél interessant zoekertje! Ik kan alleen dezelfde tip geven: "Zoek het bos tussen de bomen". 't Is zoals Knorrie zegt: "We blijven gewoon bezig en nog op een leuke manier ook..." (Hé Knorrie?)
:-)


Elske, 12/03/2006 14:13 (15529) - top
Vlotte pen! Chapeau.

Dorien, 12/03/2006 14:56 (15530) - top
knorrie, dat folk 10 jaar geleden luistermuziek was en nu dansmuziek, daar ben ik het niet echt mee eens. 10 jaar geleden waren er evengoed volksbals over heel Vlaanderen, met dat verschil dat toen voornamelijk "de mensen uit het folkwereldje" er weet van hadden en er naartoe gingen. Nu daarentegen trekt zo'n volksbal (en dan vooral als het de naam "Boombal" heeft) mensen uit de meest uiteenlopende "wereldjes" aan. En da's zeker en vast positief! Zo kunnen die eindelijk ook eens zien wat plezant is eh ;-)

katoetje, 12/03/2006 15:08 (15531) - top
Elske, ik heb het gevonden: "De keizer heeft geen kleren aan".

Celtic Bompa, 12/03/2006 16:43 (15532) - top
Eerst en vooral mijn hoedje af voor de fijne vondst, de ongebreidelde fantasie en de vlotte pen van Zakje (What's in a name?...)
Inderdaad weten we niet waar dat gaat eindigen en dat heeft m.i. ook geen enkel belang; zolang we "goed bezig blijven"- om ook eens een trendy uitdrukking te gebruiken- is alles okee.
Alleen... bega AUB niet de fout van in de zetel van Uytterhoeven (binnenkort Frieda Van Wijck)te gaan zitten, want dan gaan jullie onvermijdelijk deel gaan uitmaken van het incestueuze kliekje dat zich in hun zelf gecreëerde vicieuze cirkeltje blijft bewierroken. En dat hebben we nu juist niet nodig vind ik.
Mooie commentaar van Knorrie ook, en een goeie analyse van de relatie Folk - Media. Nog zo een meneer die verdraaid goed weet waar hij mee bezig is, en dat nog prima doet ook.
Toch ben ik het niet volledig eens met zijn stelling als zou alle Folk nu nog slechts "dansante" muziek zijn. Ik ben er trouwens vrij zeker van dat hij het niet zo cru meent als hij het schrijft. Toch ?


DROMADER, 12/03/2006 17:26 (15533) - top
In de categorie BIK staat er trouwens deze week een bladzijde over Boombal in het stadsmagazine Zone09: in de rubriek "lezerspanel" geven twee testers het boombal vier sterren op vijf...

idd, 12/03/2006 17:31 (15534) - top
Kan mij nu iemand zeggen wat dit voor artikel is? Pleit dit tegen de groeiende grootschaligheid van een boombla of is dit artikel over hoe het er nu aan toegaat?

Een iets kan ik wel zeggen over't BB, het is gemakkelijk er kretiek ovet te schrijven dan er zelf een te organiseren. De mensen(Klesie, Lieven,...) die een BB organiseren mogen bewonderd worden. Alles klaarspelen,... en als het succes geeft des te beter.
De cultuurwereld is echt hard, en is niet het muziekburo die het doet, zullen het wel anderen zijn.

Je moet eens naar de diskussie inzake leuven bekijken, daaruit kun je opmaken dat het boombal zeker geen winstgevende zaak is, ook met een bezoek van 500 man.

Dus een beetje positieve aandacht met toffe muziek mag wel. Want je moet eens kijken hoe egocentrisch de mensen wel zijn, ieder leeft voor zich. Dus als Folk een steentje tegen deze verzuring kan bijdragen, ...

Dit is mijn mening, een ander zal nog een ander woord verkondigen. Of het nu goed of slecht is, ...


Anno, 12/03/2006 18:37 (15535) - top
Ik weet het ook niet Anno, en zou het ook best willen weten: is dit bedoeld als kritiek, of is het gewoon een samenvatting van de stand van zaken?

Indien het bedoeld is als kritiek zou ik willen vragen: waarom moet iedereen er toch steeds zo'n probleem van maken dat Boombal groeit?
Ik zou zeggen: als het je ginds niet aanstaat, ga er dan niet naartoe. Als je denkt dat je zelf iets leuker kan organiseren, doe het dan!
Ik vraag me af welke organisator 'neen dankje' zou zeggen tegen zoveel (media)aandacht.

Goe bezig Boombal!


LOT, 12/03/2006 19:01 (15536) - top
@ anno: ga aub ens zitten, en kalmeer.
Goed, leg nu eens uit wat je te zeggen hebt.


DROMADER, 12/03/2006 19:03 (15537) - top
Hallo allen,
Wat ik juist wil zeggen is wat LOT ook zegt,

Boombal is goed bezig maar ik vraag mij af of dit stuk hierboven geschreven positief of negatieve commentaar is. De feiten zijn er dat Boombal populiar is, maar is dit nu zo slecht?

Dat de mensen die een boombal organiseren, echt heel veel respect verdienen
en ik hoop dat er ook veel mensen zo denken,...


Anno, 12/03/2006 19:10 (15538) - top
Joke en Lot,

Een artikel hoeft niet steeds pro of contra te zijn, hoor. Dit is gewoon een gezellig lezend stukje (cursiefje, column... hoe je het ook wil noemen) over het boombalding en hoe het weerklank vindt in ons Vlaamse wereldje. Fijn toch ! Niemand wordt aangevallen en niemand wordt opgehemeld.


Rudy, 12/03/2006 19:11 (15539) - top
In de volgende aflevering van de smurfen: Accordeonsmurf wordt door het magische geluid van de toverdoedelzak meegelokt door Gargamel. Gargamel wil de smurfen vergiftigen met een toverbrouwsel: wanneer ze het drinken zullen ze spontaan een bourrée in vijf tijden gaan dansen, waardoor ze uiteindelijk uitgeput voor Gargamels voeten zullen neervallen. Gelukkig kunnen de andere smurfen door het dansen van een hypnotiserende polka Gargamel weer op andere gedachten brengen. Alleen brilsmurf vindt weer geen danspartner.

stefan, 12/03/2006 23:09 (15544) - top
Inderdaad CB, de sterkte zit in het 'geen stelling nemen'. Maar dat van Moirai: was dat ironisch bedoeld?

knorrie, 13/03/2006 00:02 (15545) - top
En zeer juist Dromadader ik bedoelde het niet zo scherp. Maar wel dat de boventoon (graptjeeeuuuh!) van het succes vandaag door de dansmuziek is en dat dit 10 jaar geleden eerder luisterfolk was. Uiteraard wordt er vandaag nog uitstekende luisterfolk gemaakt en weet die ook een publiek te vinden. Gelukkig maar, anders was ik het al lang afgestapt in de folkdinges.

knorrie, 13/03/2006 00:10 (15546) - top
Neen, Knorrie, Moïraï was echt schitterend: veel zang, zalige tempo's, beheerste begeleiding, subtiele arrangementen, enz. Iets wat zelfs fijnproevers uit Antwerpen en Brugge heeft gelokt, samen met het feit natuurlijk dat ook Limbrant speelde.

Celtic Bompa, 13/03/2006 08:13 (15548) - top
Knorrie, men maakt géén grapjes over boventonen! Toch niet waar ik bij ben... (Grapjeuuuhh !!)

DROMADER, 13/03/2006 09:48 (15549) - top
Ok, jullie hebben gelijk, het hoeft niet persé geweten zijn of de auteur van dit artikel 'pro' of 'contra' boombal is. Ik wou eigenlijk gewoon eventjes wat stoom aflaten over alle zagerijen die ik de laatste dagen, weken, maanden...heb gehoord van mensen die boombal te commercieel, te groots of weet ik wat nog allemaal vinden. Vooral tegen de mensen die zelf in een groep spelen, of een evenement organiseren zou ik wil zeggen: leg je hand eens op je hoofd en kijk wie er onder staat. En wees dan eens heel eerlijk; mocht jou groep, evenement, festival,....zoveel (media) aandacht krijgen als Boombal de laatste tijd, zou je dan zeggen "sorry mannen, ik heb nu geen zin meer in een interview, het wordt me allemaal een beetje te veel...."
Eerlijk gezegd denk ik dat er weinig eerlijke mensen zijn die op deze vraag "ja!" kunnen antwoorden....

Groetjes Lot.


LOT, 13/03/2006 10:46 (15550) - top
Hoi Lot

Dit is inderdaad zo, mocht ik organisator zijn zou ik hetzelfde denken.
Moet je weten dat Boombal geen winstgevende zaak is en hard moet knokken om uit de rode cijfers te komen.
Dus mss hoopt het muziekburo met deze reclame, interview etc sponsors binnen te halen.

Andere dingen zoals festivals autosport en dergelijke worden ook gesponsord of ze hebben ook financiële problemen. Ik begin dacht ik ook Boombal is dit en dat, wordt veel te commercieel, maar als je een beetje een grondig onderzoek ernaar doet, gaan je ogen echt open.

Als je echt wil weten hoe hard deze stiel is, vraag het aan de mensen die hier in de branche van cultuurdata en dergelijke zitten.

Dus volgens mij, mensen die in deze business zitten, laat hier even uw mening na??

Om nog even iets te zeggen, luisterconcerten zijn tof, en gemakkelijker te organiseren dan een BB of consoorten.
Groeten van een folkliefhebber.


Anno, 13/03/2006 11:57 (15552) - top
Jawel, heb het altijd geweten dat FOLK ooit nog hogerere regionen zou beklimmen, nuja allesinds hoger dan de huidige rages en degeen die de revue gepasseerd zijn.

BIS BOT BIK....blijven gaan.


ReinoutNr1, 13/03/2006 21:18 (15558) - top
ewel zakje, schitterend artikel heb jij geschreven... 'k vind het super... persoonlijk ben ik ook nog voorstander om es een 'i love boombal' te organiseren... de vooruit afhuren en in elke zaal een andere stijl balmuziek spelen (bijvoorbeeld per dans of per instrumentele bezetting ofzo) en dan kan je de hele avond van de ene naar de andere zaal huppelen...
groensels,
eleentje...


eleentje, 14/03/2006 10:45 (15563) - top
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Niet doorgegeven
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
    • Bal
  • I
  • website:
  • I
  • email:
  • I
  • aantal malen gelezen: 3876
  • I
  • artnr: 23551
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Achtergrondartikel 
    achterklap
    Mooie videoclip van deze plaat op https://www.youtube.com/watch?v=K1REDX8kMyk ...

    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John Lundström in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    snelnieuws
  • I
  • FABRICE DE GRAEF & VALENTINA ANGELINI: MEDITATION
  • I
  • Kepa Junkera & Sorginak in Izegem
  • I
  • Wim speelt " na de oorlog"
  • I
  • ALIREZA GHORBANI
  • I
  • LAS HERMANAS CARONNI
  • I
  • GRUPO PIMENTÓN
  • I
  • SADIG & LUIZ "REUNIÓN" (+ MISTERY GUEST)
  • I
  • BRIGHT BRIDGES & TCHA LIMBERGER // ISTANBUL EKSPRE
  • I
  • İNCESAZ // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • DERYA YILDIRIM & GRUP ŞİMŞEK ++ GAY
  • I
  • KALBEN ++ GÖKSEL // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • Istanbul Ekspres festival
  • I
  • EDA BABA ++ CAN BONOMO // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • MUSTAFA TEKIR & VRIENDEN
  • I
  • AMIR ELSAFFAR'S RIVERS OF SOUND
  • I
  • FEMALE VOICES
  • I
  • LOOKING FOR OUM KULTHUM
  • I
  • ABIR NASRAOUI SINGS OUM KALTHOUM
  • I
  • JAWA MANLA & MODAR SALAMA
  • I
  • JIRAAN 2018
  • I
  • FARAN FLAD - 10 YEARS GROOT JUBILEUMCONCERT ft. Th
  • I
  • THE OLYMPICS Imagine a Paradise …
  • I
  • TÉLAMURÉ Tarantella Roots
  • I
  • MISTURA DE MARES Brazil, Argentina, Spain,Portugal
  • I
  • BERT CORNELIS: SITAR & FABRICE DE GRAEF: BANSURI
  • I
  • Abu
  • I
  • Gravel Unit
  • I
  • Brüder nicht schiessen! - Duwoh
  • I
  • Jaune toujours – Europeana
  • I
  • O CLUBE DO CHORO DE BRUXELAS INVITE NILSON MOREIRA
  • I
  • Jonas Meersmans vrijdag 26 oktober Arenberg A'pen
  • I
  • MARTIN NERI NOSOTROS- ARGENTINA
  • I
  • Iers Sessie Festival Nuenen
  • I
  • Het Zesde Metaal - Theatertour Calais
  • I
  • Clarinetfactory (CZ) Aperitiefconcert
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban