Home > woord/beeld > Concertverslag > Kybele op 26 maart 2006 in De Centrale Gent

> zoek...
> meer zoeken...
 

Kybele op 26 maart 2006 in De Centrale Gent
Hoofdzakelijk Belgisch Kybele speelt volksmuziek van Turkije en verwante culturen met kunde en verfijning (Concertverslag)

Liefdesgodin Ishtar (Inanna of Isjtar) hadden we al gehad. Nu is het de beurt aan een andere Grote Godin, KYBELE, de Anatolische/Phrygische oermoeder en vruchtbaarheidsgodin, om zich in muzikale vorm aan ons te openbaren. Aan haar was de tympanon gewijd, de tamboerijn, én de raamtrommel, voorloper van de darboeka. Niet dat we Hilde De Clercq meteen goddelijke status willen meegeven, maar ze is wel het gezicht en de stem van deze, op de Turkse saz en baglamaspeler Cumali Bulduk na, volledig Vlaamse groep die Turkse traditionele muziek speelt in eigen arrangementen.

Hilde De Clercq: ,,Volksmuziek komt voor mij voort uit de aarde, het is zowat de muziek van de aarde, echt en rauw…Aarde en percussie zijn voor mij persoonlijk heel belangrijk. En Kybele is de godin van de aarde.’’ Ze leerde het Turkendom en de Turkse volksmuziek goed kennen, kan zich weren in het Turks en studeerde slagwerk, zang en dans. Ze geeft ook les in darboeka (kleien vaastrommel), programmeert bij een Turkse radio in London, zong en speelde percussie in diverse wereldmuziekgroepen. Enzovoort. De overige groepsleden hebben een al even imposante background.

Het druk bijgewoonde concert in De Centrale was voor ons (en blijkbaar voor velen) een openbaring, maar op basis van de voorgeschiedenis van de zeven leden hoeft het niet te verbazen: ze weten verdraaid goed wat ze willen. De instrumentale mannendans Yağcilar Zeybeği (zien we hier gelijkenis met de Griekse zeïmbèkiko?) en het daaropvolgende ,,hennalied’’ Kizilciklar oldu mu? (een brief met henna als huwelijksaanzoek…Het wil echter niet te best lukken want ,,Spijtig dat hij een moeder heeft’’) nemen meteen alle twijfel weg. Hilde duidt waar het past ,,Ik ben in de wijngaard (=het paradijs) gegaan en heb mijn geliefde ontmoet. Niemand heeft het gehoord, noch de wijngaard, noch de wijnboer.’’ Zo luidt de intro van het door het accordeon van Tine Vandenbussche onderlijnde Seherde bir bağa girdim. Het lied klinkt ondanks de darboeka en vreemd genoeg nogal…Hongaars en heeft een lang instrumentaal middenstuk, als om de mooie poëtische gedachte te onderstrepen. Waarna Bulduk een straffe taksim (ritmische vrije toonschaal verkennende solo intro) inzet, gevolgd door een al even verrassende rockende baslijn (Dieter De Mits): dit is Anan var mi dir, een lied van de Zwarte Zee. Breuk met de traditie? Zoals bij een Kadril trouwt het aardig met het verleden, is het allemaal ingebed in traditionele elementen. Heel mooi is de volgende langoureuze en passievolle chant d’amour Ceren waar Hilde het verband legt met de Middelnederlandse liefdeslyriek. De eerste set eindigt feestelijk met een handvol liederen waar zelfs een woeste cajon opduikt, bespeeld door Johan De Baedts, meester slagwerker (de staat van dienst zou een hele bladzij vergen…)

Na de pauze zet een klaaglied, Bir ah çektim, de…feestelijkheden weer in. We kennen de maqam, toonschaal niet, maar dit klinkt zeer oriëntaals. Blijkt dat het een lied uit Thracië is en vermits het heengaan van een geliefde beschreven wordt, denk je, ondanks grote verschillen, aan de Griekse mirolojia, klaag- en scheidingsliederen. Een lied uit Centraal-Anatolië, Fidayda, zeer dansbare lepeldans, met een erg fraaie verstilde staart, een geslaagde overgang naar een klaaglied uit Azerbeidjan met walsallures…en een streepje musette (Alagöz). Er is duidelijk veel nagedacht over de songkeuze en volgorde, en gewerkt aan de arrangementen, voor 50% in handen van Hilde De Clercq maar ook andere leden zijn op dat vlak creatief, zoals saxofonist John Snauwaert, die samen met zijn collega fluitist Sammy Lee Daese geregeld voor puntige invullingen zorgt. Bir taş attim klinkt erg modern, biedt de kans de groepsleden voor te stellen.

Een paar reidansen zorgen op het einde weerom voor de nodige ambiance en een aantal (oosters uitziende) mensen voegen de daad bij het woord en wuiven het concert heupwiegend uit. De laatste reidans is Keçe Kurdan, zoals de naam impliceert, een Koerdisch lied, gezongen in de originele taal! Wat opvalt, zijn de evenwichten tussen oud en nieuw, textuur en techniek, uitgelatenheid en concentratie, lach en traan. Het statische stoort niet omdat de muziek zo vitaal overkomt. Met zeven muzikanten die geregeld van instrument veranderen is er trouwens altijd wat te zien. We zagen enkele weken daarvoor de ,,reisversie’’ van het bekende Kardeş Türküler, Liederen van Broederschap, the real thing voortkomend uit universitaire kringen in Istamboel dus, met dien verstande dat KT af en toe nog oostelijker gaat. KT is echter duidelijk de ,,stadionfolk’’ gewoon, zodat we bij KYBELE veel meer verfijning en virtuositeit vinden. We vonden daarom dat KYBELE zich niet moet schamen met zijn (haar?) eigen benadering van de Turkse en aanverwante of naburige tradities. (14 04 06)

P.S. Zopas kreeg Kybele een lovend artikel in de Turkse krant Zaman!



(bierkratje)
18/04/2006 21:41

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Brabant
  • I
  • datum: zondag 26/03/2006
  • I
  • genre(s):
    • Mediterraan
    • Balkan
    • Arabisch
    • Oosters
    • Wereldmuziek
    • Dans
  • I
  • website: www.antoinelegat....
  • I
  • email: antoine.legat@sky...
  • I
  • aantal malen gelezen: 1194
  • I
  • artnr: 24667
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Concertverslag 
  • I
  • Baul Meets Saz in Arscene op 1/9/18
    (21/09/2018 10:28)
    achterklap
    Mooie videoclip van deze plaat op https://www.youtube.com/watch?v=K1REDX8kMyk ...

    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John LundstrŲm in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    snelnieuws
  • I
  • Baul Meets Saz in Arscene op 1/9/18
  • I
  • SHAKEDOWN TIM INVITES JAMES HARMAN
  • I
  • Bob, Frank en Zussen in Ekeren/Mariaburg
  • I
  • CHRIS NOLASCO DUO FT. WOUTER VANDENABEELE
  • I
  • NADEN & WORMEN
  • I
  • STEVEN DE BRUYN INVITES EUGENE CHADBOURNE
  • I
  • BARST invites
  • I
  • DUOUD
  • I
  • It It Anita + Fornet
  • I
  • KARIM BAGGILI
  • I
  • Condor Gruppe
  • I
  • RABIH ABOU-KHALIL TRIO
  • I
  • N GAR BOUB¬N (SOLO) // 'EN CHORDAIS Oed double bil
  • I
  • SADIG & WAFIR S. GIBRIL ++ MEHMET POLAT DUO Oed do
  • I
  • Black Milk & Nat Turner
  • I
  • Flying Horseman + RAMAN.
  • I
  • LE TRIO JOUBRAN Oosterse maqams hand in hand met i
  • I
  • King Dick + Bike
  • I
  • MANUŞ BABA
  • I
  • Mother T & The Chicks
  • I
  • Susana Seivana brengt vijfde album uit
  • I
  • Beside The Sea
  • I
  • LUIZ MARQUEZ & THE ENSEMBLE CURANDEROS
  • I
  • STOMPINí CARAVAN
  • I
  • FLAMENCO ANDALUSI
  • I
  • Sepideh Raissadat (Iran)
  • I
  • CONSTANZA GUZMAN EN CONCERT
  • I
  • MUSIKA: HET CONCERT
  • I
  • M¬ńK KOJO (20 JAAR M¬ńK!)
  • I
  • DAMAST DUO
  • I
  • Jonas Meersman + Monnift II
  • I
  • Variomatic bij Ol da Folk Brugge
  • I
  • ROBY LAKATOS ENSEMBLE
  • I
  • ANDRES MURATORE ARGENTINE ROOT SONGS GUITAR & VOIC
  • I
  • Jaune Toujours @ Festival Francofaune
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban