Home > recensies > CD > Omnia ? Pagan Folk

> zoek...
> meer zoeken...
 

Omnia ? Pagan Folk
Neo-Kelten maken een erg folkie plaat (CD)

Omnia – Pagan Folk – 2006 – Rough Trade – 571.0002.2 – www.omnia-neoceltic.com

OMNIA is een Nederlandse Pagan-groep. ‘Pagan’ staat voor ‘heidens’. Ze maken al sinds jaar en dag Neo-Keltische muziek. Grof gesteld is dit muziek van pakweg 5000 jaar geleden, zowel qua instrumentarium als qua melodieën.
Het valt meteen op dat hun nieuwste plaat, ‘PAGAN FOLK’ heel wat folkier klinkt dan vroeger. Dat Joe Hennon (ex SHANTALLA) nu bij de groep speelt zal daar wel niet vreemd aan zijn. En misschien willen ze ook wel op de balkar springen. De redenen doen er echter eigenlijk niet toe. Het is het resultaat dat telt. Welnu, dit resultaat is subliem!

Omnia heeft altijd al een rijke klankkleur gehad (check vooral onze vroegere cd-recensies eens – zie ‘verwante artikels’). De combinatie van meerstemmige zang, allerhande fluiten, percussie, harp, draailier en nog een stuk of wat andere snaarinstrumenten klonk erg vol. De sound die ze nu voorbrengen is nu in één woord fenomenaal. Niet alleen door het additionele gitaarspel (DADGAD) van Joe, maar ook de produktie is een heel stuk beter dan bij de vorige platen.

De plaat gaat vlammend van start met ‘Tine Bealtaine’. De titel verwijst naar ‘Beltane’, een Celtische feestdag die het begin van de zomer inluidt. Volgens horen zeggen zou dit feest gepaard gaan met allerhande romantische vruchtbaarheidsrituelen, en zou er natuurlijk ook gedanst worden. De melodie die we hier horen is zowaar een tovercirkel, en wat voor één! Ook ‘Lughnasadh’ is een dergelijke feestdag. De naam verwijst naar de Keltische God van de zon (die geëerd wordt tijdens de eerste oogstfeesten. Ik vraag me af of de band LUÑASA hier ook naar vernoemd werd. Vocaal is dit Omnia op zijn best: de verschillende stemmen worden op een prachtige manier verweven, zowel qua toonhoogte als melodie. Het fluitspel (en het ritmisch gehijg) voegt iets mystieks toe.

Maar waar de samenzang van Omnia schitterend is, ligt het niveau van de solozang vaak een stuk lager. Dit is bijvoorbeeld te horen tijdens de intro van de traditional ‘The Well’ (die velen onder jullie wel zullen kennen in een versie van Christy Moore). Ik denk dat Omnia zich hier ook van bewust is, want we krijgen veel meer samenzang dan solozang te horen op deze plaat.
Nu over de song zelf: ik ben altijd bang als groepen bekende traditionals aanpakken, maar wat Omnia doet is schitterend. Ze spelen het nummer zoals het nog nooit door iemand eerder is gespeeld. In hun arrangement met donkere fluisterende zang, didgeridoos en zware klokken klinkt het nummer ronduit vervaarlijk. Zelf vertelt de groep dat dit nummer wat hun betreft zelden gespeeld wordt zoals het hoort. Het gaat namelijk over incest, vermoorde kinderen en vervloekingen (oorsprong van de song zou in het Middeleeuwse Engeland liggen, en zou moraliserend bedoeld geweest zijn), dus mocht het volgens Omnia best wel wat donker en dreigend gespeeld worden.

Ze hebben trouwens duidelijk een boontje voor songteksten met morbide onderwerpen: ‘Twa Corbiez’ is een 17de eeuwse Schotse Parodie op een 14de eeuws Engels lied. Nu zitten we in de 21ste eeuw en heeft Omnia de tekst geplakt op een traditionele Bretoense melodie. Het lied handelt over een lustmoord, maar dan gezien vanuit het standpunt van hongerige raven.

Bij ‘Teutates’ komen de Heidense duivels in Omnia helemaal boven. Eigenlijk is het nummer een ode aan het ‘Mittelalter’ genre dat nu al meer dan twintig jaar in Duitsland het mooie weer uitmaakt (stel je halfnaakte beschilderde Duitsers voor die luidkeels strijdliederen scanderen, begeleid door luide trommels en doedelzakken). De titel ‘Teutates’ verwijst naar de Germaanse God Teutates. Ik veronderstel dat dat dezelfde God is als waar Asterix altijd naar verwijst (bij Teutatis!). Dit woeste lied is een beetje een buitenbeentje op deze CD vol sprookjesachtige melodietjes, maar is eigenlijk best wel leuk.

Ik weet niet of het een bewuste keuze van OMNIA was om ook hele wat dansbare balmuziek op te nemen. In elk geval kan er heel wat afgedanst worden op deze plaat. Naast de reeds hierboven vermelde tovercirkel krijgen we b.v. een ‘Pagan Polska’ . Daarin wordt (zoals de titel al doet vermoeden) inspiratie gezocht in Zweden. Dit is geen rustige romantische polska, maar een woeste heidense polska, een beetje in de stijl van GARMARNA. In de lange ondansbare intro speelt een lekker vuil klinkende herdersfluit de hoofdrol. Van zodra Jenny invalt op haar draailier kunnen de fans van Zweedse dansen hun hart ophalen. Het polska-ritme wordt perfect aangegeven op mondharp en gitaar (de percussie had misschien nog iets assymetrischer mogen zijn, maar nu ben ik aan het muggenziften).
‘En avant blonde’ is een wondermooie (maar veel te korte) romantische mazurka (met enkel harpmuziek en een subtiele begeleiding op gitaar) die als intro fungeert voor de gezongen Kas Abarh ‘Etrezomp-ni Ketted’ (die me niet helemaal kan overtuigen).
‘An Dro’ is – eeuh – een andro. In Bretagne werden heel wat titelloze melodieën gevonden en die worden dan maar allemaal genoemd naar de naam van de dans. Zo zijn er dus vele tientallen nummers die gewoon luisteren naar de naam ‘an dro’. Het is niet dé andro die we allemaal kennen van FLUXUS (die werd een tweetal jaren geleden aangepakt door de Duitse Pagangroep FAUN), maar wel een tune die vaak op boombaljams te horen is. Het arrangement van Omnia is uitermate leuk. Door één of ander wasbordachtig iets wordt het tempo aangegeven, en de didge danst vrolijk mee op deze pinkjesdans.

Als bonustrack krijgen we nog de ‘Sidhenearlahí Set’ geserveerd. Wat mij betreft is dit dé perfecte afsluiter. Hij begint sprookjesachtig en eindigt woest. Een samenvatting van de groep als het ware.

Klik hier om deze CD te bestellen in Den Appel. Hij wordt je dan gewoon opgestuurd, samen met een overschrijvingsformulier.



(Jk)
12/05/2006 12:42

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
teutates is geen germaanse maar keltische god ...
god van de stammen (thuata) in het gaelic enz.
En ik wist trouwens niet dat de kelten zo'n 4500 jaar geleden dadgad gitaar speelden ;)
Nuja, 'k wil niet "muggeziften" zulle, ik ben eigenlijk wel benieuwd en ga die cd zo snel mogelijk beluisteren.



Mc C, 12/05/2006 16:51 (16918) - top
Net zoals een harp en draailier ook wel geen 5000 jaar zullen bestaan h.
En hoe men dan kan weten welke melodien er toen gespeeld werden... dat is gewoon erg moeilijk. Maar ik denk dat het bij deze groepen vooral om het principe gaat. 'het had zo kunnen klinken'.
De echte neo-celten worden uitgenodigd om hieronder zelf hun mening te zetten.


Jk, 12/05/2006 17:25 (16923) - top
Trouwens Kelten bestonden ook niet 5000 jaar geleden (als er al ooit iets als "Kelten" geweest zou zijn). Dat van die instrumenten is dus niet echt een probleem.

Dit soort muziek kan erg mooi zijn, maar als historische reconstructie heeft dit geen enkele waarde. Zolang ze zichzelf niet serieus nemen wat dat betreft, heb ik er dan ook geen enkel probleem mee.


fp, 14/05/2006 08:55 (16935) - top
hallstatt-cultuur ong 1000 v.c.
Celts DOES exist


Mc C, 14/05/2006 21:51 (16946) - top
Hi Jk,

Just wanted to say thanks for such a good, honest and perceptive review. Just to clear up a couple of questions ? Omnia makes no claim at all to make ?authentic? or ?prehistoric? or even ?Celtic? music. Neither are we suddenly aiming at the folk market. We have always played ?folk? music (especially Jenny and I) and we all have large CD collections of European folk music of all kinds. We just play whatever comes naturally to us and let other people worry about whether it?s medieval music, celtic music, ancient music, new age music, gothic folk or whatever! To us, it?s just ?our? music. I hope folk fans will just listen to ?Pagan Folk? and take it for what it is ? acoustic European music played from the heart.

You are right ny the way ? Lunasa is just a more modern spelling of Lughnasadh, they are pronounced the same (and Lunasa is also the month of August in Gaelic as indeed Bealtaine is the month of May).

Thanks again, best wishes and keep up the excellent work at Folkroddels.

Joe Hennon


Joe Hennon, 17/05/2006 11:04 (17009) - top
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Nederland
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
    • Pagan
  • I
  • website: www.omnia-neocelt...
  • I
  • email:
  • I
  • aantal malen gelezen: 6440
  • I
  • artnr: 25543
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
  • I
  • Omnia (Groep Benelux)
  • I
  • Omnia ? The Crone of war (CD)
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste CD 
  • I
  • LEN JARABI
    (07/03/2019 20:19)
  • I
  • Alegria e Liberta
    (01/03/2019 21:41)
    achterklap
    Mooie videoclip van deze plaat op https://www.youtube.com/watch?v=K1REDX8kMyk ...

    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John Lundstrm in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    snelnieuws
  • I
  • BOBBINA REBETIKO EVIVA REBETES
  • I
  • KOSMOKRATORS REBETIKO CAF FUNDRAISING
  • I
  • Bob, Frank en Zussen in 't EY, Belsele
  • I
  • "ELEFANTES" MEXICO-OPERA CHILDREN & ADUL
  • I
  • Merrow
  • I
  • CHRISTOPHE ASTOLFI MANOUCHE GUITAR MASTERCLASS
  • I
  • COSAE MANDINGA TANGO-MILONGA
  • I
  • BARNILL BROTHERS- GUITAR FOLK
  • I
  • BRESIL : O CLUBE DE CHOROS INVITE CLEA THOMASSET
  • I
  • Balfolk Breda (Worldly music)
  • I
  • LEN JARABI
  • I
  • Sint-Niklaas beFolkt
  • I
  • Eygalerij - Erik Wille in Muziekclub 't Ey
  • I
  • BARIŞ GNEY TRIO & VROUWELIJKE TURKSE TROUBAD
  • I
  • 3e BAĞLAMA FESTIVAL WORKSHOPS MASTERCLASS ON
  • I
  • CEM DOĞAN, ZGE AM, TOLGAHAN OĞULLU, S
  • I
  • BAĞLAMA FESTIVAL | DAG #01 TRIO DŞ, ERK
  • I
  • NOROEZ | AFGHAANS NIEUWJAARSFEEST
  • I
  • PERCUSSIESTAGE MET NICOLAS DEROLIN
  • I
  • Alegria e Liberta
  • I
  • SANO
  • I
  • GRUP MECAZ
  • I
  • THE INCREDIBLE BLUESJAM
  • I
  • DE DRAAIENDE DERWISJEN VAN DAMASCUS God, de kosmos
  • I
  • ALLEZ, CHANTEZ! Grenze(n)loos zangplezier
  • I
  • STEVEN DE BRUYN & BRUNO DENECKERE
  • I
  • KABAREH CHEIKHATS (VROUWENDAG) Underground Cabaret
  • I
  • FIDDLERS ON THE MOVE #04
  • I
  • FIDDLERS ON THE MOVE #4 - A FOLK VIOLIN PROJECT
  • I
  • THE BIG FOLK 'N' IRISH NIGHT #04 MissT XL + BRISK
  • I
  • ENSEMBLE MARMARA
  • I
  • TANTASIA-REUNIRSE-SE RUNIR! Musique des Andes
  • I
  • Bob, Frank en Zussen // concert & cd-voorstelling
  • I
  • Theater Hutsepot: Tulsi // try-out
  • I
  • Egn // concert in Muziekclub 't Ey
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban