Home > woord/beeld > foto-reportage > Folkwoods 2006 - het weekendverslag.

> zoek...
> meer zoeken...
 

Folkwoods 2006 - het weekendverslag.
een zeer geslaagd weekend met oa Dubia Fortuna, Tannahill Weavers, No Blues, Terrafolk, Mercedes Péon, The Pokes, Troitsa, Lúnasa, Follia! en EmBRUN. (foto-reportage)


Folkwoods, we werden enkele dagen voor het festival nog gebrieft door Tinus dat het vrijdag en zaterdag regenachtig zou worden. Bovendien zou het ’s nachts vrij fris zijn en moesten we onszelf dus voorzien op warme regenkledij.

We vertrokken vrijdag om 15u30 richting Eindhoven; de bedoeling was om er ten laatste om 18u30 aan te komen, om zo nog op ons gemak een plekje te zoeken voor onze tent en Bart zijn camionette. Dit was echter buiten het verkeer gerekend: er was file vanaf Sint Niklaas tot een serieus stuk over Antwerpen. Met de moed der wanhoop om er toch nog op tijd te raken zijn we in een ruime boog rond Antwerpen gereden (Temse, Mechelen, Lier) om zo de files te omzeilen. Het heeft echter niet mogen baten : de files hebben we dan misschien slechts in mindere mate gehad, maar die weg is zoveel trager dat we waarschijnlijk evenlang onderweg zijn geweest.

Een ganse uitleg dus om te zeggen dat we pas rond 19u in Nuenen aankwamen, en tegen dat we onze bandjes hadden en onze tent was opgezet, was de eerste groep, Woody en Paul, de revue al gepasseerd. Jammer…

Wie ik zeker wilde zien, waren de Polkaholix. Ik ben nl nogal een liefhebber van de rappere ritmes die gebruikt worden als ambimuziek. Hun performance was goed, maar bij momenten deden ze me net iets teveel denken aan de Duitse ambiance-carnaval-schlagermuziek, waardoor hun act naar mijn idee veel van hun kracht verloor.

Wel zalig was hun polkaversie van het door ons goed gekende Rocco Granata nummer “Marina”. Daarna – in dezelfde tent – was het de beurt aan de eerste Vlaamse groep op dit festival : Floes. Deze groep stond in een schril contrast met hun Duitse voorgangers: de intieme luisternummers waren echt om bij weg te dromen. Af en toe passeerde er eens een dansnummertje, en daarbij viel dan vooral op dat de Nederlanders de baldansen nog steeds niet goed onder de knie hebben. Ik heb wel een vrij groot deel van het optreden gemist : Bart, die later was vertrokken, had wel de files door Antwerpen doorstaan, en vond mijn tent niet terug. Een campingpintje later konden we nog net het einde van het optreden meemaken. We konden nog net horen dat Philip Masure zijn stem het aan het begeven was, tot groot jolijt van de 2 dames.

Om 23u was het tenslotte de beurt aan Dubia Fortuna, een Tsjechische groep die met een rijk instrumentarium nummers brengt uit de Oost- en Zuid-Europa. Bij de eerste nummers kwamen deze mannen duidelijk zenuwachtig over. De reden daartoe vertelden ze zelf : het was de eerste keer dat ze voor een dergelijk groot publiek speelden. Er zat op dat moment maximaal 400 man in de zaal… Hun nummers waren door die nervositeit wel iets te hoekig, maar hun gedrevenheid om het goed te doen is op zich een pluim waard. Vooral hun gitarist leek wel een konijn op XTC. Deze man moest bij ieder akkoord minstens een halve meter bewegen. De muziek zelf was een rondreis door Europa : naast Tsjechische nummers, stonden ook Italiaanse, Spaanse en Turkse nummers op de playlist. Wat mij betreft kan dit optreden gerust geklasseerd worden als de internationale doorbraak voor deze groep. Ik hoop ze alvast eens terug te zien op één of ander festival.

DJ Eöl tenslotte, bracht een stevige set die van polkaritmes overging naar folkrock en ska, om tenslotte te eindigen in snoeiharde techno met af en toe een folky riffje erin. Dat in combinatie met de slechte mixen, doet me eigenlijk de vraag stellen in hoeverre deze DJ op een folkfestival thuishoort. Ik apprecieer dan veel meer de mixen van onze Belgische DJ Bob, die aldaar ook wel potten zou kunnen doen breken.

Het feestje werd – naar Folkwoods traditie – om 1u30 beëindigd, zodat we om 2u campingwaarts konden keren. Voor één keer vonden we dit zelfs niet jammer : de vermoeiende rit had zijn tol geëist, en een goeie nachtrust konden we wel gebruiken.

De zaterdag begon de festivaldag met een optreden van de huisgroep Travak, die later op de dag ook nog stond geprogrammeerd. Na een rustige chillvoormiddag heb ik hun optreden gemist. Ook het Belgische Kandoris heb ik gemist, maar volgens de commentaren die ik ter plekke heb gehoord is het frisse countryfolk. Muzikaal zijn ze wel vrij goed, maar vocaal kan er nog veel aan verbeterd worden.

Dirom Darom is een vrouwenduo dat op Folkwoods hun nieuwe programma kwam voorstellen met liedjes over het dagdagelijkse leven en het werkvolk. De dames werden aangekondigd als een duo dat Bretoense dansen zou kennen, en ja hoor, één van hun eerste liedjes werd uitgelegd adhv een androritme. Hun muziek deed me echter iets te volksmuziekachtigs aan, en terzelfdertijd was No Blues aan het spelen. Deze groep bracht een luisteroptreden met – je kan het al raden – blues invloeden. Af en toe zat er een up-tempo nummerke tussen, maar het leeuwendeel van dit schitterende optreden was intieme zuiders muziek met wereldmuziekinvloeden. Ze wisten het publiek ook nog te vertellen dat er in het najaar, vermoedelijk in november, een nieuwe cd uitkomt. Ik kijk er alvast naar uit!

Onertussen stonden de Tannahill Weavers hun opwachting te maken op het hoofdpodium. Ze brengen traditionele Schotse muziek, af een toe een Reel, maar kregen het publiek niet echt mee : op momenten dat er moest meegezongen worden, bleef het verdacht stil. De groep bracht een vlekkeloos optreden, wat je wel mag verwachten van deze klassemuzikanten, maar helaas stonden ze heel statisch op het podium hun ding te doen. Wat ook terug opviel, was de bedroevend lage danskwaliteit van de Folkwoodsbezoekers.

Het was dan ook het moment om het festivalterrein eens te gaan verkennen : het meest opvallende was dat de dranktent van verleden jaar weg is. Ze werd vervangen door een stel kleine eettentjes waar je een vrij grote keuze aan catering had. Het feit dat het geheel nu in openlucht is, en dat de buffetvorm weggevallen is, vind ik wel een serieus minpunt. Ook had ik de indruk dat de porties iets kleiner waren dan verleden jaar. De eettent van verleden jaar werd nu omgedoopt tot de dranktent, en de kleine concerttent werd knal aan de ingang gepositioneerd. Hierdoor kwam er achteraan het terrein wat plaats vrij om nog een instrumentenmarkt te organiseren. Ook de sfeerverlichting die verleden jaar aan de zijkant van het terrein een zekere warmte uitstraalde is dit jaar weggelaten.

Buiten het festivalterrein is er naast een klein marktje met kleren, prullaria, en cd’s, ook een festivalwinkeltje gemaakt. Je kan er de typische campingspullen kopen, zoals gasflesjes en piketten (haringen), maar tevens kan je er geld afhalen en wat voeding kopen. Verder viel het enorm op dat de bezoekers van Folkwoods hoofdzakelijk gummilaarzen of klompen dragen – de gummiklomp is volgens mij een gat in de markt - en de medewerkers supervriendelijk zijn. Het mag ook eens gezegd worden : iedereen staat klaar om je te helpen!

Songwriters United brengt blues van de bovenste plank : de groep is samengesteld door een aantal zanger-gitaristen die elk om beurt, of samen hun ding doen. De muziek zelf hangt tussen blues en country, en één enkele keer had ik het gevoel dat Ash Grunwald op het podium zat. Niet zozeer qua uitstraling – de muzikant bleef statisch op het podium - maar het stemtimbre en bijhorende gitaarrifs leken zo uit Australië te zijn overgewaaid.

PinknRuby was door de terreurdreiging niet uit Groot-Brittannië geraakt, en werd vervangen door een dansinitiatie met Travak. We hebben er niet aan meegedaan, dus kan ik niet zeggen of het al dan niet de moeite was.

Ogham was dan weer een Nederlandse groep die Schotse tunes bracht. De muziek was vrij licht verteerbaar en de ritmes zaten niet altijd helemaal ok. Het was inmiddels 17u30 : tijd dus om wat eten te gaan zoeken in Geldrop. Dat vonden we in een plaatselijk Italiaans restaurant dat nog net niet volledig was gereserveerd. Een heerlijke maaltijd en enkele glazen witte wijn verder trokken we terug naar het festivalterrein, waar je jammer genoeg net te laat waren om de slotnummers van Geraldine McGowan en de Shiner Twins te zien. Aan het terrein te zien, hadden wij, met onze maaltijdpause, een goed moment gekozen : het had blijkbaar stevig geregend tijdens onze afwezigheid. Terrafolk, de revelatie van verleden jaar, stond ons al op te wachten op het grote podium. Waar ik ze verleden jaar omschreef als een Sloveense feestgroep, zijn ze dit jaar een pak rockender geworden; ze zijn geëvolueerd. Nog steeds maken ze grappen over zichzelf, en soms vraag je je af waar ze het blijven halen.

Zo vond ik de oproep om het folkfestival niet te laten evolueren naar een wereldmuziekfestival hilarisch : “folk is de toekomst, folk is modern, en wereldmuziek is blijven stilstaan. Met folk kan je nog alle kanten uit, en kan je bv een kleine invloed uit een ander genre toestaan. Niet teveel, maar juist genoeg…”, waarop ze het jaren ’40 nummer You’re my sunshine in een hardrockversie brachten. SCHITTEREND! Hun muziek experimenteel noemen is dan zelfs ook nog een understatement.

Zo werd er ook tijdens het optreden een snaar van een gitaar gebroken. Om de tijd op te vullen bracht een andere muzikant enkele minuten een gitaarsolo, en als de snaar dan eindelijk vervangen was, werd het instrument live gestemd in de maat van het huidige nummer. Ook de samplesong waar iedere muzikant om beurt iets mocht doen met een samplemachientje, om zo tot een beatboxsample te komen was hilarisch. Als ik dan nog zeg dat ze een schitterende cover brachten van Van Halen’s Jump, dan rest er mij maar nog 1 vraag : Wanneer zien we ze eens in België?

Pigmeat, die ik enkele weken geleden nog aankondigde als Nederlandse ambiancefolk, heeft me een beetje ontgoocheld. Hun muziek bevatte naar mijn gevoel iets teveel hoempampa en jodel-ambiancefolk. Dan maar eens gaan zien naar Travak & Friends. Zij brachten een bal met gevarieerde muziek. De accordeon kwam mij iets te hoekig over, maar vermoedelijk is dit meer om de maten goed te accentueren bij de dansers die – ik zei het al eerder – weinig folkbaldanskennis hebben.

Tijdens Mercedes Péon zat ik een groot deel van het optreden op het geïmproviseerde terrasje aan de dranktent. De muziek was echter we vrij goed hoorbaar : ze bracht vrij rustige Galicische – Noord-Afrikaanse muziek. Haar stem is schitterend, en naar wat ik hoorde had ik haar liever op een zonnige namiddag zien staan. Echter, toen ik eens vooraan ging kijken, zweepte ze de menigte als geen ander op, en zaten er toch zeer stevige ritmes tussen. Het gitaarspel deed me bij momenten zelfs denken aan Pink Floyd. Knappe madam!!

De avond werd afgerond met enerzijds een DJ-set van DJ Wizard, en anderzijds een optredentje van Fransesco Banchini. Bij Wizard zijn we niet lang gebleven : de set leek me iets te poppy met polonaiseritmes en af en toe wat stevigers. Onderweg naar de camping zijn we nog enkele minuten blijven hangen bij Francesco; hij bracht Klezmer- en zigeunermuziek, begeleid accordeon, percussie en fluit. Dit alles werd gesmaakt met enkele Oosterse invloeden, om van te genieten dus, of om Oosters op te dansen. Op de camping hebben we dan nog enkele uurtjes nagechild.

De zondagmorgen werden we omstreeks 10u30 gewekt door een meute Schotse doedelaars, die weliswaar uit Nederland afkomstig zijn. Hun muziek kwam dan misschien veel te vroeg, ze was gelukkig wel zuiver gespeeld. Kort erna stond Ydrassil op het podium dat ik ook weer gemist heb… die douches toch hé ;-) Naar het schijnt was het optreden muzikaal ok, maar was stem niet echt zuiver. Ze zouden ook wel wat te kampen gehad hebben met technische problemen. Op de middag stonden de Pokes op het podium. Deze Duitsers brengen feestfolk van de bovenste plank. Hun brood hebben ze gehaald bij – wie anders – the Pogues en de Levellers. Hun set kan je hoogstens iets te eentonig noemen, maar de sfeer zat er al goed in op dit middaguur.

Ter hoogte van de dranktent was er dan een optreden van de Thistle Club of Scottish dance, de Morris dance group en de Dutch Pipes en Drums. Laatstgenoemden waren eerder op de dag al verantwoordelijk voor de originele wekdienst, en 2 keer op een dag Schotse Pipes is iets teveel van het goeie, dus ging ik kijken naar de melancholische liedjes van Sido Martens. Deze Nederlandse singer-songwriter bespeelt zelf de gitaar en werd af en toe bijgestaan door een accordeonist, die jammer genoeg de bassen op zijn instrument niet gebruikt. Ook de gitaarakkoorden waren vrij eenvoudig, maar hierdoor wordt de nadruk wel meer gelegd op Sido’s mooie stem. Hij had wel last van een stevige verkoudheid en moest zichzelf door het optreden slepen.

Lúnasa, dit optreden was ronduit schitterend. Een zeker aantal instrumentale reels, enkele rustige nummers, kortom een typische Ierse set die er staat!

Wat later was het de beurt aan RoosBeef, een experimentele, eigenzinnige Nederlandse act. Het genre valt te vergelijken met Bloem de Ligny en in het allerbeste geval een beetje met Björk, maar ze haalt toch nog niet het niveua van deze twee klassedames. Troitsa daarentegen brengt heerlijke luistermuziek uit Wit-Rusland met invloeden uit de Oosterse wereld. Ook al verstonden we geen jota van zijn bindteksten, leek deze man toch supersympathiek. Het optreden was soms zeer ingetogen, soms met een zeer hoog tempo en af en toe ook serieus experimenteel naar onze normen. Later werd zijn Russische speech vertaald door zijn Nederlandse agent : hij houdt er enorm veel van om op te kunnen treden in het Westen, maar door visaproblematiek raakt hij heel moeilijk uit Wit-Rusland. De boekingen moeten dus zeer ruim op voorhand gedaan worden.

Het was dan weer tijd voor een Belgische groep, en wat voor één : Follia!. Deze groep was op Folkwoods te gast om hun cd voor te stellen. Onder hen ook Marijke Peeters, die als gastzangeres enkele liedjes mocht meezingen. We wisten al dat hun set hoofdzakelijk uit balmuziek ging bestaan, en die set is dan ook grotendeels geslaagd te noemen! Ook in hun set is er een tango te vinden, maar die was niet voor velen dansbaar. Follia blijft voor mij een groep die we jammer veel te weinig aan het werk zien in Vlaanderen, ondanks hun stevige sound. Ze zitten juist op het randje van de stevige folkrock, maar geven voor mij een typisch geluid dat je nergens anders terugvindt. We leerden tijdens het optreden ook dat Tjoeka blijkaar een Tsjechische drank is, dus voor zij die een verklaring zoeken achter mijn nickname… bij deze weet ik ook wat het wil zeggen ;-) Ook begon het tijdens het optreden vrij hard te regenen, blijkbaar een traditie naar Follianormen.

Vlak erna, Armand en de Tannahill Weavers. Deze laatste waren de dag ervoor al te zien op het festival, dus ging we een kijkje nemen bij Armand. Hij bracht quasi dezelfde set als verleden jaar op de muzikale dinsdagen te Ieper. Het is een filisoof op wiet, met zijn eigen alfabet. Wel heel positief is dat hij goed reageert op reacties uit het publiek. Zo heeft hij volgens mij niet echt een vaste setlist, enkel een rode draad die hij zoveel mogelijk probeert te volgen. Hij leek me ook verouderd tov verleden jaar, maar het is en blijft een icoon van de Lage Landen. Ondertussen waren ook de EmBRUN-groepies aangekomen op het terrein en konden we kijken om iets te eten. Na het eten konden we ons opmaken voor het optreden van deze Gooikse stage mannen. Het eerste deel van het optreden waren hoofdzakelijk de eenvoudigere dansen : andro, hanterdro, scottish en Bourree. Ze hadden het publiek op 1 hand, en samen met de zus van de bassist, om geen namen te noemen hebben we de cd hernoemd naar Knuffelfolk vol1. Dit was vooral geïnspireerd door de knuffelpartij tussen enkele groupies… Tijdens het optreden stoof het stof serieus op, en daardoor krijg je een droge mond. Jammer genoeg was tegen dan de blonde Leffe uitverkocht op het festival, en moesten we noodgedwongen overschakelen naar bruine Leffe. Kortom, EmBRUN gaf er weer een lap op, de ambiance zat er goed in, en de cd’s verkochten goed. Iedereen content dus.

Voor het reünieconcert van Deirdre was er veel volk afgezakt naar Nuenen, de verwachtingen waren dan ook hooggespannen. De start van het optreden was vrij mysterieus, maar dit ging vrij snel over naar gewone nummers. Ze brachten nummers uit hun recentste cd uit 1976, tevens hun debuutcd. De schitterende harp in het midden van het podium was het meest in het oog springende instrument. De muziek was afgewerkt, om met een open mond naar te staren. Jammer genoeg werd het optreden gestoord door een 5-minuten durend intermezzo om de instrumenten te stemmen. De sfeer werd hierdoor wel een beetje gebroken. Terzelfdertijd stond Sjak en meer cultuur geprogrammeerd in de kleine concerttent. De arme man had helaas niet veel bijval, maar startte met een klein beetje vertraging toch met zijn éénmanshow. Het was een monoloog over een man die een verkeersongeval meemaakte, en dan net niet sterft. De show was jammer genoeg slecht voorbereid : de tekst moest worden afgelezen, en bij het wisselen van de verschillende bladzijden vielen er pijnlijke stiltes.

Als laatste groep stond het Italiaanse Fiamma Fumana op het programma. Deze dancegroep werd origineel opgericht als een studiogroep, om dansplaten te maken voor discotheken. Je kan hun muziek omschrijven als zware danssamples die gecombineerd worden met traditionele instrumenten. Beetje bij beetje kwam de vraag naar live-optredens, en er werd dus een show samengesteld. Hoewel de muziek heel aanstekelijk was, bemerkten we toch enkele ritmefoutjes en slechte samplemixes. De stem van de doedelzakspeelster was mijn inziens ook iets zuiverder dan de stem van de leadzangeres. Het publiek was hierdoor goed opgewarmd voor de set van DJ Jåk. Zijn eerste platen vielen een beetje in het water : de techniek slaagde er niet direct in om de muziek door de hoofdboxen te laten schallen. Toen dit wel lukte, herkende de bezoekers de gespeelde tovercirkel niet als zijnde een tovercirkel. Balmuziek was dus niet echt een optie. Wel grappig om zien was dat de dansers een nummer later – dat absoluut geen tovercirkel was – dan toch deze dans begonnen… Nu ja, niet getreurd : de dansvloer stond in no-time volzet, en de cd-spelers hebben het geweten : door de hevig bewegende vloer danste het podium mee, en viel de muziek geregeld uit. Na een dik uurtje moest Stefan stoppen, om het nachtlawaai te vermijden. Het laatste nummer werd er één van Urbanus : “Ge moogt naar huis gaan”. Anders dan verleden jaar werden we toegelaten om langer in de tent te blijven napraten. Zo raakten we ook aan de babbel met Tinus, de organisator van Folkwoods, en wist hij ons te vertellen dat hij naar volgend jaar toe eraan denkt om misschien een “stille fuif” te houden. Iedereen kan dan dansen met een koptelefoon op het hoofd, eventueel met 2 dj’s die tegen elkaar op kunnen spelen. Ik ben benieuwd. Wel al zeker voor 2007 is de Bretoense groep Gwezel en de Belgische groep Snakes in Excile.

Ook hopen we naar 2007 toe dat het podium onafhankelijk staat tov de dansvloer, dat het hoofdpodium ook enigzins overdekt raakt, en dat de belichting in de nevenpodia iets hoger hangt zodat het voor de fotografen iets makkelijker werken is. Ook de frontlights mogen iets harder staan.

En aan de leuke Nederlanders die we hebben leren kennen : tot op Deerlycke é :-)

En tot slot, en in afwachting van het echte werk door Bart : enkele sfeer- en groepsfoto's van afgelopen weekend.

(Bekijk Slideshow)

folkroddels 01_02_polkaholix_dfe_001_std.jpg folkroddels 01_02_polkaholix_dfe_002_std.jpg folkroddels 01_02_polkaholix_dfe_003_std.jpg
folkroddels 02_08_noblues_dfe_002_std.jpg folkroddels 02_08_noblues_dfe_004_std.jpg folkroddels 02_08_noblues_dfe_005_std.jpg
folkroddels 02_08_noblues_dfe_006_std.jpg folkroddels 02_09_diromdarom_dfe_001_std.jpg folkroddels 02_09_diromdarom_dfe_002_std.jpg
folkroddels 02_09_diromdarom_dfe_003_std.jpg folkroddels 02_09_diromdarom_dfe_004_std.jpg folkroddels 02_09_diromdarom_dfe_005_std.jpg
folkroddels 02_09_diromdarom_dfe_006_std.jpg folkroddels 02_11_bartdenolf_dfe_001_std.jpg folkroddels 02_13_ogham_dfe_002_std.jpg
folkroddels 02_13_ogham_dfe_003_std.jpg folkroddels 02_13_ogham_dfe_004_std.jpg folkroddels 02_16_terrafolk_dfe_001_std.jpg
folkroddels 02_16_terrafolk_dfe_002_std.jpg folkroddels 02_16_terrafolk_dfe_003_std.jpg folkroddels 02_16_terrafolk_dfe_004_std.jpg
folkroddels 02_16_terrafolk_dfe_005_std.jpg folkroddels 02_16_terrafolk_dfe_006_std.jpg folkroddels 02_16_terrafolk_dfe_007_std.jpg
folkroddels 02_16_terrafolk_dfe_008_std.jpg folkroddels 02_16_terrafolk_dfe_009_std.jpg folkroddels 02_18_travakfriends_dfe_001_std.jpg
folkroddels 02_18_travakfriends_dfe_002_std.jpg folkroddels 02_19_mercedespeon_dfe_002_std.jpg folkroddels 02_19_mercedespeon_dfe_003_std.jpg
folkroddels 02_19_mercedespeon_dfe_004_std.jpg folkroddels 02_20_wizard_dfe_001_std.jpg folkroddels 03_01_bospipers_dfe_001_std.jpg
folkroddels 03_01_bospipers_dfe_002_std.jpg folkroddels 03_01_bospipers_dfe_003_std.jpg folkroddels 03_03_pokes_dfe_001_std.jpg
folkroddels 03_03_pokes_dfe_002_std.jpg folkroddels 03_03_pokes_dfe_003_std.jpg folkroddels 03_03_pokes_dfe_004_std.jpg
folkroddels 03_03_pokes_dfe_005_std.jpg folkroddels 03_03_pokes_dfe_006_std.jpg folkroddels 03_04_pipersplein_dfe_001_std.jpg
folkroddels 03_04_pipersplein_dfe_002_std.jpg folkroddels 03_04_pipersplein_dfe_003_std.jpg folkroddels 03_04_pipersplein_dfe_004_std.jpg
folkroddels 03_04_pipersplein_dfe_005_std.jpg folkroddels 03_05_sidomartens_dfe_001_std.jpg folkroddels 03_05_sidomartens_dfe_002_std.jpg
folkroddels 03_05_sidomartens_dfe_003_std.jpg folkroddels 03_07_troitsa_dfe_002_std.jpg folkroddels 03_07_troitsa_dfe_003_std.jpg
folkroddels 03_07_troitsa_dfe_005_std.jpg folkroddels 03_09_follia_dfe_001_std.jpg folkroddels 03_09_follia_dfe_002_std.jpg
folkroddels 03_09_follia_dfe_003_std.jpg folkroddels 03_09_follia_dfe_004_std.jpg folkroddels 03_09_follia_dfe_005_std.jpg
folkroddels 03_09_follia_dfe_006_std.jpg folkroddels 03_10_tannahill_dfe_001_std.jpg folkroddels 03_10_tannahill_dfe_002_std.jpg
folkroddels 03_10_tannahill_dfe_004_std.jpg folkroddels 03_10_tannahill_dfe_005_std.jpg folkroddels 03_11_armand_001_std.jpg
folkroddels 03_11_armand_002_std.jpg folkroddels 03_12_embrun_dfe_001_std.jpg folkroddels 03_12_embrun_dfe_002_std.jpg
folkroddels 03_12_embrun_dfe_003_std.jpg folkroddels 03_12_embrun_dfe_004_std.jpg folkroddels 03_12_embrun_dfe_005_std.jpg
folkroddels 03_12_embrun_dfe_006_std.jpg folkroddels 03_12_embrun_dfe_007_std.jpg folkroddels 03_12_embrun_dfe_008_std.jpg
folkroddels 03_12_embrun_dfe_009_std.jpg folkroddels 03_12_embrun_dfe_010_std.jpg folkroddels 03_12_embrun_dfe_011_std.jpg
folkroddels 03_12_embrun_dfe_012_std.jpg folkroddels 03_12_embrun_dfe_013_std.jpg folkroddels 03_13_deirdre_dfe_001_std.jpg
folkroddels 03_13_deirdre_dfe_002_std.jpg folkroddels 03_14_sjak_dfe_001_std.jpg folkroddels 03_14_sjak_dfe_002_std.jpg
folkroddels 03_15_fiammafumana_dfe_001_std.jpg


(Tsjoecha)
15/08/2006 16:28

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
meneer tsjoecha... mooi verslagske. en als dat jouw foto's zijn, laat maar staan hoor... 't zijn mooie foto's... ik zou't zeker niet mooier kunnen... wees er dus maar trots op...
groensels en tot vanavond...


eleentje, 18/08/2006 12:57 (18216) - top
Beste Tsjoecha, bij het lezen van uw recensie is het me opgevallen dat u commentaar uit tweede hand gebruikt. Ik zou liever zien dat u de reportage die u schrijft baseert op uw eigen waarnemingen. Zo vind ik het kwalijk dat u in uw stukje over de band Ygdrassil (een naam die u ook nog 'ns verkeerd heeft gespeld) op basis van de waarneming van een ander, zegt dat de dames van die groep niet zuiver zongen. Mijn mening is dat als er 1 band is waar zuiver werd gezongen op Folkwoods, dat bij Ygdrassil is geweest.
Vervolgens heb ik nog kritiek op dat u zich herhaaldelijk negatief uitlaat over de kwaliteit van het dansen op dit Nederlandse festival. Ik moet toegeven dat mijn tenen krom gaan staan als men stug een Tovercirkel gaat staan dansen op een Slip-Jig, of een Bouree op een Reel, en men niet eens doorheeft dat de dans niet op de muziek uitkomt. Doch ik zie ditzelfde gebeuren bij de Belgische Boombals. Ik vind het dansniveau aldaar nog bedroevender door het hoge botsautootjesgehalte en ben verbaasd over dat de An dro op de Boombals van voor naar achter wordt gedanst in plaats van met een pas naar opzij. Maar weet u wat ik veel belangrijker vind? Dat is dat mensen plezier maken, zich vrij voelen om te dansen zoals ze willen zonder zich druk te maken over de oordelen van anderen. Ze dansen en genieten, ieder op zijn of haar eigen manier.


Duracel, 18/08/2006 14:44 (18219) - top
Over Ygdrassil (oppassen dat ik het juist schrijf) en Kandoris ben ik zo eerlijk om erbij te zetten dat ik ze niet gezien heb. Als ik dan van vrienden en andere recensenten hoor hoe het was, en ik weet dat ze op muzikaal gebied ongeveer dezelfde smaak hebben als mezelf, dan geloof in hen op hun woord.
Toch mijn excuses aan de 2 groepen, inmiddels heb ik ook vernomen dat beide groepen die dag redelijk wat cd's verkocht hebben... ze vielen blijkbaar toch in de smaak bij onze noorderburen.

Over de danskwaliteiten : ik ga sinds kort niet meer naar boombal Gent, juist om de botsautotaferelen te vermijden. Je kan me meer terugvinden op kleinere evenementen (boombal Dranouter, Moederbal,...) waar er wél plaats is om te dansen. Ik schrijf gewoon neer wat ik zie, en ik zie dat men in Nederland nog een ganse weg af te leggen heeft.
Door te zeggen dat men in Vlaanderen een an dro vooruit-achteruit danst, stipuleert u wel dat dit in Nederland niet het geval is... nee hoor, ook de Nederlanders doen die beweging, een fout die veel beginners maken, omdat je je benen enigzins laat meebewegen met de armen.
Ik heb het echter vooral op de niet herkende tovercirkel, het scottischen op een reel,...
Maar de uitzonderingen waren er ook hoor : Ernie en zijn vriendin hebben daar mooi getoond hoe een reel moet gedanst worden. (zie bv foto 03_10_tannahill_dfe_004)

Ik geef toe dat mijn verslagen soms 'on the edge' zijn; niet iedereen is altijd akkoord met m'n mening, en in die zin apprecieer ik wel jouw reactie : je geeft aan dat je niet akkoord bent met mijn visie - en je geeft jouw mening. Waarvoor dank. Ik hoop eigenlijk altijd dat er nog mensen reacties gaan schrijven hoe zij het festival hebben beleefd, over details die ik niet heb gezien of opgenomen in het verslag, wat er ook leuk was aan het festival. (ik heb bv niets geschreven over het vuurspuwen, terwijl Bart daar schitterende foto's van genomen heeft)


Tsjoecha, 21/08/2006 11:41 (18249) - top
Nog één kleine aanvulling : muzikaal vond ik persoonlijk Troitsa het beste van het weekend, qua ambiance Terrafolk en het einde van de set van Mercedes Péon.

Dries


Tsjoecha, 21/08/2006 11:45 (18250) - top
Hongaarse Batman & Finse Robin hebben zich daar ook goed geamuseerd.
Big Sister


Streepjes, 21/08/2006 21:47 (18258) - top
Beste Tjoecha, beste Duracel,

Laat je beeld van de danskwaliteiten in België of Nederland niet bepalen door wat je op één gelegenheid ziet - en al helemaal niet door Boombal Gent of Folkwoods. In beide landen (jawel, ook in Nederland) zijn bals waar de kwaliteit van de dansers een stuk hoger is dan op genoemde gelegenheden. Om uit de an dro's op Folkwoods te concluderen dat 'de Nederlanders' nog een hoop moeten leren (kom eens naar Sint-Michielsgestel of Groot-Genhout!) is volgens mij net zo (on)zinnig als uit het Boombal concluderen dat de Vlamingen alleen maar de protopogo kunnen dansen.


harry, 22/08/2006 08:42 (18261) - top
www.balfolk.nl ;)

Zolang mensen niet tegen me opknallen of op m'n tenen gaan staan hoor je mij niet klagen over danskwaliteit (nouja, als de dame alle kanten op stuitert wordt het wel moeilijk leiden, dat is wel even wennen na een week Gennetines ;). Wmb was het ontbijtconcert van Ygdrassil trouwens een Folkwoods hoogtepunt (en volgens mijn folkclubgenoten ben ik juist overgevoelig voor valse zangnoten). Follia ook erg lekker, veel beter dan op Dranouter het weekend ervoor, maar van Mercedes had ik weer betere Dranouter herinneringen (ze moest eerst nog opwarmen door de 'koude' nacht?)


Ernie, 22/08/2006 22:59 (18281) - top
Beste Tsjoecha, dank voor uw reactie en fijn dat u, het feit dat ik commentaar lever, waardeert.
Inderdaad de An dro wordt óók door Nederlanders vaak van voor naar achter gedanst inplaats van naar opzij. Ik heb een verkeerd idee gewekt met mijn opmerking, waardoor het lijkt alsof alleen de Belgen dat doen. Helaas gebeurt dat in Nederland dus eveneens. Ik kies er op bepaalde bals voor om geen An dro meer te dansen. Het is ondoenlijk de An dro te dansen zoals ik 'm geleerd heb, als er aan twee kanten van mij de mensen me meetrekken in een andere beweging.

>Maar de uitzonderingen waren er ook hoor : Ernie
Tja Ernie, maar dan noemt u er ook eentje..... ;-)

Rest me nog te zeggen dat ik hoop spoedig het genoegen te mogen hebben, om op een leuk intiem bal, een dansje met u te mogen doen.


Duracel, 23/08/2006 12:54 (18288) - top
Duracel, dan zal je wel moeten afzakken naar het westen hoor.. mijn balbezoekjesfrequentie gaat de laatste tijd nl serieus naar beneden... :-)

Tsjoecha, 24/08/2006 08:32 (18302) - top
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Nederland
  • I
  • datum: vrijdag 11/08/2006 - zondag, 13/08/2006
  • I
  • genre(s):
    • Bal
    • Lage Landen
    • Keltisch (UK/Ierland)
    • Balkan
    • Oost-Europees
    • Klezmer
    • Folkrock
    • Poppy Folk
    • Oosters
    • Wereldmuziek
    • Blues
    • Kleinkunst
    • Dans
  • I
  • website: www.folkwoods.nl
  • I
  • email: info@folkwoods.nl
  • I
  • aantal malen gelezen: 2534
  • I
  • artnr: 27629
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste foto-reportage
    achterklap
    Mooie videoclip van deze plaat op https://www.youtube.com/watch?v=K1REDX8kMyk ...

    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John Lundström in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    snelnieuws
  • I
  • MUSICA TRADIZIONALE DELLE MARCHE( ITALIA)
  • I
  • ODISEA: MEDITERRANEAN JAZZ / FLAMENCO
  • I
  • Riccardo Tesi & Banditaliana
  • I
  • Tsirani Ensemble (Armenië)
  • I
  • Bal & Basta! Duo Tanghe-Coudroy, Duo Absynthe
  • I
  • Les Violons de Bruxelles ft. Tcha Limberger
  • I
  • Shantalla (Ierland/Schotland) : cd-release
  • I
  • Tanya Tagaq - the Inuit Experience
  • I
  • Didier Laloy & Quentin Dujardin: Cd-release
  • I
  • La Calandria trio (Mex) & Karina Clavijo (Ecuador)
  • I
  • Sonamos Latinoamerica Festival
  • I
  • Festival Sonamos Latinoamerica: Ana Contreras
  • I
  • Queimada: Katla, Central Bal, A Contrabanda
  • I
  • Merrow in de grote kerk Groede
  • I
  • Hans Mortelmans en Groep op de Gentse Feesten
  • I
  • Hans Mortelmans en Groep in de Zoo van Antwerpen
  • I
  • Shantalla – From the East unto the West
  • I
  • Lankum (Ierland): cd-voorstelling
  • I
  • Habib Koité & Bamada (Mali): cd-voorstelling
  • I
  • Hide & Seek Festival: Ghalia Benali (Tunesië)
  • I
  • Hide & Seek Fest: Ablaye Cissoko & Volker Goetze
  • I
  • Hide & Seek Festival: Guitarpa Duo (Venezuela)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Gjini Ensemble (Albanië)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Rabasa (Kaapverdië)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Myrddin & Imre De Cauter
  • I
  • Hide & Seek Festival: Mieko Miyazaki (Japan)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Antsa (Madagascar)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Païvi Hirvonen (Finland)
  • I
  • Hide & Seek Festival: brass in de tram
  • I
  • Brosella Festival
  • I
  • CANCELLED: ROBY LAKATOS ENSEMBLE
  • I
  • The Celtic Social Club – From Babylon to Avalon
  • I
  • Tristan Driessens – FOLK DANCER'S JOURNEY
  • I
  • Balfolk Breda (midsummer's dances)
  • I
  • BENEFIETCONCERT MET SANGHAR SUHAIL & SARA RASULI
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban