Home > folkroddels > Dansroddel > Che cosa verrà dopo?

> zoek...
> meer zoeken...
 

Che cosa verrà dopo?
? ofte, voor de goede verstaander, de meest gestelde vraag tijdens het dansen van een Tarantella. (Dansroddel)

Hoe komt het toch dat de tarantella het Vlaamse folkbalwereldje heeft weten te veroveren? In de jaren zeventig en tachtig kwam je die dans omzeggens alleen maar tegen in volksdansmilieus. En dan heb ik het wel degelijk over die welbepaalde choreografie met zijn vier figuren van elk 16 maten die meestal gedanst wordt op het mama miracoli melodietje waarvan hier de partituur. Een discoversie daarvan was (niet om) te horen in de film The Crew en wordt nu zelfs aangeboden als muziek voor aerobics beoefenaars. 
Dat laatste is dan weer niet zó vreemd omdat vurig en levendig twee adjectieven zijn die steeds met de tarantella als dans geassocieerd worden en waarmee we eigenlijk ook onze Vlaamse folkbals kunnen kwalificeren. Op dat vlak misstaat de tarantella er dus niet. Maar als je beseft dat het folkbalrépertoire een selectie is uit vooral eenvoudige volksdansen en niet al te moeilijke ballroomdansen (weliswaar uit vervlogen tijden), dan is de tarantella wèl een vreemde eend in de bijt. De vorm die bij ons gedanst wordt heeft immers een vijftiental verschillende bewegingen, wat een pak meer is dan in de rest van het folkbalrépertoire. En dat merk je ook aan de dansers: ook al is het een koppeldans, toch zie je dat de meeste koppels tijdens het dansen meer aandacht schijnen te besteden aan de andere dansers, dan aan de eigen partner, behalve om die ene prangende vraag te stellen: en wat komt er nu ? Soms, na
even nadenken, weet die het, wat dan op verbaasde bewondering wordt onthaald. Maar als die het ook niet weet, wat dan ? Ik zou zeggen, vooral niet boos worden, dan wel kijken naar wat de anderen doen, in de hoop dat die het wel weten. En vooral: zorgen dat je niet valt.

 

Nu, het moet gezegd, door die choreografie te kiezen, hebben we het ons wel moeilijk gemaakt. Want wat voor ons de tarantella is geworden (ziehier een goede Nederlandstalige beschrijving van de tarantella uitgebracht door de Stichting Nevofoon), is een vaste reeks van typische tarantella-bewegingen die in oorsprong eigenlijk geen vaste volgorde hebben, net zomin als dat het geval is bij flamenco of traditionele Ierse solodans, enkele uitzonderingen niet te na gesproken. Het springen van het éne been op het andere, ondertussen zwaaiend met het vrije been, en met de handen hoog in de lucht, is een constant gegeven. Veel van die bewegingen werden overgenomen in klassiek ballet zoals je kan zien in een ballet tarantella uitgevoerd door leerlingen van Mosaic Dance. Maar oorspronkelijk, zo wordt althans aangenomen, was een tarantella niet meer niet minder dan een dans in vrije stijl uitgevoerd door een trits uitgelaten dames, op behoorlijk snelle muziek in 6/8. Hoewel, het kan natuurlijk ook wat discreter zoals bij deze uitvoering door Eugenio Bennato en vrienden.

 

Naast ?onze? tarantella, die we in niet-Vlaamse beschrijvingen meestal terugvinden als Napolitaanse tarantella (met uiteraard verschillende varianten), zijn er ook choreografieën voor Siciliaanse tarantella, of Tarantella Montevergine. Volgens sommigen zou de tarantella zelfs een puur commercieel product zijn, louter in elkaar geknutseld om toeristen te amuseren.

 

Wat er ook van zij, er is wel een grote verscheidenheid aan tarantellamuziekjes. Bijna allemaal zijn ze in 6/8, maar dat op zich is natuurlijk geen voldoende criterium: ook jigs en sommige marsen zijn in 6/8. Veelal worden ze sneller gespeeld dan jigs en marsen en steeds sneller naar het einde toe. Het meest karakteristiek is waarschijnlijk dat het muzikaal thema van een tarantella een lange opmaat heeft, die loopt over 2, of 3 (zoals deze Tarantella di Sannicandro van Mario Salvi) tot 4 beats (zoals deze Tarantella di Montemarano van dezelfde muzikant). Bij marsen heb je er meestal géén, en bij jigs 1 of uitzonderlijk twee. Die lange opmaat, gecombineerd met het snelle ritme en de manier waarop de muzieklijnen in elkaar overlopen, geven de muziek een perpetuum mobile aspect.

Ook zijn er regionale verschillen qua stijl: hoor het verschil tussen deze tarantella in napolitaanse stijl, de Tarantella battente uit Calabrië gebracht door Agorà, en deze Siciliaanse Tarantella van Alberto Favara, gebracht door Guissepe Pastorello.

 

Tenslotte kunnen we niet voorbij aan enkele andere ?interessante? wetenswaardigheidjes als zou de tarantella ontstaan zijn als behandeling voor mensen die gebeten zouden zijn door de tarantula, een soort muziektherapie dus, ofwel zou voortkomen van een psychische aandoening die men manie noemt.. Vandaar ook de naam dansmanie voor een reeks van fenomenen die zich overal in Europa voordeden in de middeleeuwen, onder andere in de stad Taranto. Nu gaan eerder stemmen op om dat gedrag te verklaren vanuit sektaire religieuze achtergronden, waarvan overblijfselen nog te vinden zijn in de dansende processie van Echternach. Ik ben benieuwd hoe men binnen 500 jaar de Boombalmanie gaat verklaren, vooral wanneer een historicus zal stuiten op foto?s van Aedo?s fanclub.



(Celtic Bompa)
13/05/2004 11:35

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
Zalige tekst ;-)

Séba-31, 13/05/2004 17:07 (1005) - top
zeg dat wel :)

milo, 13/05/2004 23:09 (1006) - top
Voor diegenen die meer willen weten over de Tarantella kan ik zeker deze CD aanbevelen: 'LA TARANTELLA - Antidotum Tarantulae' door Lucilla Galeazzi, Marco Beasley, L'Arpeggiata - Christina Pluhar.
De CD dateert van 2002, maar ik leerde hem pas begin dit jaar kennen. Het is zonder enige twijfel de mooiste CD die ik het laatste jaar aan mijn collectie heb toegevoegd.
Hij is wel absoluut ondansbaar.
Je vindt er wel een zeer uitgebreid boekje bij over de legende van de Tarantella.

Naast de uitleg in het artikel van CB, staat er ook dat er beweert wordt dat je na een beet van een Tarantella automatisch spastische bewegingen begint te maken (vandaar het zwaaien met de armen).
Of dat je als door een tovermacht gedwongen de ganse nacht danst, om dan 's morgens dood te vallen.
Leuke beestjes, die dansbevorderende Tarantella's.


Jåk, 13/05/2004 23:26 (1007) - top
Onderhoudend én leuk. Iedere keer weer een leuke verzameling hyperlinks.

Vlieg, 14/05/2004 08:35 (1009) - top
Hihi, grappig ! Ook al gehoord van de Tarantella van Chopin ? Ongetwijfeld nog ondansbaarder én onspeelbaarder dan alle tarantella's ! En ik kan het weten ;-)

AFR (Anonieme Folkroddelaar), 14/05/2004 12:48 (1011) - top
xzdgasdgcxgawergfzeds

AFR (Anonieme Folkroddelaar), 13/12/2005 19:01 (12729) - top
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Niet doorgegeven
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
    • Bal
    • Mediterraan
    • Dans
  • I
  • website:
  • I
  • email:
  • I
  • aantal malen gelezen: 12605
  • I
  • artnr: 2795
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
  • I
  • L'ARPEGGIATA met volks-klassieke tarantella Lessen (Concertmelding)
  • I
  • L'Arpeggiata betovert in Namur (Concertverslag)
  • I
  • De kunst van het draaien (Dansroddel)
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Dansroddel 
    achterklap
    Mooie videoclip van deze plaat op https://www.youtube.com/watch?v=K1REDX8kMyk ...

    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John Lundström in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    snelnieuws
  • I
  • Fairport Convention
  • I
  • Marco Van Wesemael: Vederlicht // boekvoorstelling
  • I
  • Hide & Seek Festival: Baul Meets Saz (Ind/Turk)
  • I
  • Minyeshu TRIO (Ethiopië)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Renaud Garcia-Fons (FR)
  • I
  • Raphaël De Cock & Edwin Vanvinckenroye
  • I
  • Hide & Seek Festival: Justin Vali Trio (Madagascar
  • I
  • Hide & Seek Festival: Clarinet Factory (CZ)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Egschiglen (Mongolië)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Tiny Legs Tim
  • I
  • Soetkin Collier Trio // gratis concert
  • I
  • Naragonia Quartet– Mira – 2018 – Homerecords
  • I
  • Sinnekloas danst // gratis Baleynbal
  • I
  • GUSTAVO ECCLESIA- ARGENTINA
  • I
  • ROBY LAKATOS ENSEMBLE
  • I
  • 3de Festival "Bals et Roses"
  • I
  • QUEBRACHE ARGENTINE TANGO AND FOLK
  • I
  • DÍAZ/MOLINA GUITAR DUO ‘PAMPA DEL PLATA’ ARGENTINA
  • I
  • DOIMNIC MAC GIOLLA BHRÍDE- IRISH TRADITIONAL
  • I
  • MUSIC FROM CRETE
  • I
  • O CLUBE DO CHORO DE BRUXELAS INVITES
  • I
  • Vishtèn // concert i.s.m. CC Sint-Niklaas
  • I
  • Het Brabants Volksorkest Mazur-Polkadag Herent
  • I
  • Jonas Meersmans
  • I
  • Hide & Seek Festival 2018
  • I
  • SCINTILLA- MUSIC FROM BRAZIL
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban