Home > folkroddels > Dansroddel > Juffrouw wil jij de polka leren ?

> zoek...
> meer zoeken...
 

Juffrouw wil jij de polka leren ?
De polka is net zoals de wals één van die dansen die schijnt te behoren tot het cultureel erfgoed van alle Westerse volkeren. (Dansroddel)

De dans, of beter gezegd, de verschillende dansen waaraan men het etiketje polka kleeft, zijn inderdaad zeer breed verspreid. Het is meestal zeer moeilijk om te achterhalen waar een dans vandaan komt, en voor de polka is dat net zo. Volgens sommige bronnen zou de oorsprong in Bohemia terug te vinden zijn, terwijl anderen Polen als herkomstplaats opgeven. Wel blijkt vast te staan dat hij zeer populair werd in de ballrooms tijdens de eerste helft van de negentiende eeuw. Zo populair, dat slimme producenten massa?s goederen op de markt brachten die absoluut niets met polka te maken hadden, maar waarbij ze toch het woord polka in de naam van het product verwerkten. Daarvan vinden we nog altijd overblijfselen zoals de polka-tie (stropdas), en het in Amerika ingeburgerde woord polka-dotted, wat niet meer betekent dan ?met bollekes? (en dan bedoel ik niet die uit Antwerpen). Ondertussen is polka in bepaalde middens nog altijd zeer populair, en kan je het gerust een genre noemen dat meerdere stijlen doorkruist waaronder Big Band Music (als voorbeeld de Pijany Szwagier polka door het Jan Lewan Orchestra, destijds geleid door een man die het levend bewijs is dat vrolijke polkamuziek geen garantie biedt op geluk, ten bewijze waarvan dit en vooral dat), polka-rock (Polkaholics Theme door de Polkaholics), tot, uiteraard de polka-smartlapperij, waarvan de Beer Barrel Polka het bekendste voorbeeld is. Jakkes, geef mij dan toch maar de folkversies,  zoals deze Ierse polka set West of Dingle, of de Franse klassieker Polka du Père Plumet, hier gespeeld door French Creek.

 

De basispas van de polka is zéér eenvoudig, en is identiek aan die van de wals, met dat verschil dat hij uitgevoerd wordt op een 2- of 4-kwarts maat in plaats van 3-kwarts maat. In 4-kwarts zou dat dus worden: //L R L ? /R L R ?//, waarbij telkens op de tweede tijd de voeten worden samengebracht, en op de andere tijden een pas wordt gezet in de richting die men wil uitgaan, al dan niet draaiend. Maar qua stijl zijn er behoorlijk grote verschillen, en die worden voor een stuk bepaald door wat men aanvangt met de vierde tijd. Vandaar dat ik zoëven een vraagtekentje heb gebruikt.

De klassieke ballroom-polka zou er zoals op deze video (mpeg, 4,3Mb) hebben uitgezien. Hier zie je dat op het einde van de 4de tijd een klein hopje wordt uitgevoerd, dat later komt dan het hopje op het eind van het eerste deel van de scottish (wat je mooi kunt zien op deze video met dezelfde dansers), waarbij men voor de polka de voet die geplaatst werd op de derde tijd, langer op de grond houdt. Uiteraard heeft dat te maken met de muziek zelf, en is het in de eerste plaats de manier waarop een polka wordt gespeeld die bepaalt hoe je hem danst. Om je oor te oefenen, hier twee polka?s, eentje die aanzet tot het snelle hopje, de Yrjü Homlin Polka gespeeld door de Committee Band, en één die dat niet doet: The Primrose Polka van de Bursledon Village Band. Maar uiteraard, niets in dans is verplichtend: hier zie je leden van het Gammaldansarnas Riksförbund een polka van het hop-type op minstens vier verschillende manieren dansen. En als je er nog meer wil zien, bekijk dan even deze opnamen tijdens een Victorian Grand Ball. Als je goed oplet zie je halverwege het filmpje enkele koppels al springend voorbijscheuren die een stijl hanteren die je vaak ook op een folk bal ziet, maar dan eerder bij beginnende dansers. Dat is eigenlijk geen polka, maar een galop(e), een dans die wel aan de polka is verwant.

 

Persoonlijk vind ik een basispolka nogal saai, en als de muziek er zich toe leent, gebruik ik als afwisseling een battering step ontleend aan Ierse set dans. Voor de heren gaat die als volgt: "L-front-step R-back-toe / R-back-step L-front-heel / L-front-step R-front-brush-in / L-back-step R-front-brush-out // R-front-step L-front-step / L-front-down R-front-step / R-front-down L-front-tip L-front-heel L-front-tip / R-front-tip //. De dames wisselen links en rechts om. Maar het moet gezegd, dat leer je niet op een paar dagen. Vooral de voorlaatste maat is een probleem omwille van de snelheid waarmee de steps moeten uitgevoerd worden.

 

Net zoals bij andere folk dansen zijn er ook een aantal polka?s met een vaste choreografie die hoofdzakelijk uit Duitsland en Oostenrijk komen. Voorbeelden zijn de Sternpolka, en de vele variaties op de Kreuzpolka, zonder of met billenkletsen, om er maar enkele te noemen. Dat er aan sommige variaties gevaren verbonden zijn, bewijst tenslotte deze - spijtig genoeg geluidloze - Russische polka.


(Celtic Bompa)
20/06/2004 21:26

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Niet doorgegeven
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
    • Bal
    • Dans
  • I
  • website:
  • I
  • email:
  • I
  • aantal malen gelezen: 12990
  • I
  • artnr: 3471
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
  • I
  • De kunst van het draaien (Dansroddel)
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Dansroddel 
    achterklap
    Mooie videoclip van deze plaat op https://www.youtube.com/watch?v=K1REDX8kMyk ...

    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John Lundström in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    snelnieuws
  • I
  • Fairport Convention
  • I
  • Marco Van Wesemael: Vederlicht // boekvoorstelling
  • I
  • Hide & Seek Festival: Baul Meets Saz (Ind/Turk)
  • I
  • Minyeshu TRIO (Ethiopië)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Renaud Garcia-Fons (FR)
  • I
  • Raphaël De Cock & Edwin Vanvinckenroye
  • I
  • Hide & Seek Festival: Justin Vali Trio (Madagascar
  • I
  • Hide & Seek Festival: Clarinet Factory (CZ)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Egschiglen (Mongolië)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Tiny Legs Tim
  • I
  • Soetkin Collier Trio // gratis concert
  • I
  • Naragonia Quartet– Mira – 2018 – Homerecords
  • I
  • Sinnekloas danst // gratis Baleynbal
  • I
  • GUSTAVO ECCLESIA- ARGENTINA
  • I
  • ROBY LAKATOS ENSEMBLE
  • I
  • 3de Festival "Bals et Roses"
  • I
  • QUEBRACHE ARGENTINE TANGO AND FOLK
  • I
  • DÍAZ/MOLINA GUITAR DUO ‘PAMPA DEL PLATA’ ARGENTINA
  • I
  • DOIMNIC MAC GIOLLA BHRÍDE- IRISH TRADITIONAL
  • I
  • MUSIC FROM CRETE
  • I
  • O CLUBE DO CHORO DE BRUXELAS INVITES
  • I
  • Vishtèn // concert i.s.m. CC Sint-Niklaas
  • I
  • Het Brabants Volksorkest Mazur-Polkadag Herent
  • I
  • Jonas Meersmans
  • I
  • Hide & Seek Festival 2018
  • I
  • SCINTILLA- MUSIC FROM BRAZIL
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban