Home > achtergrond > Achtergrondartikel > Hubert Boone en de traditie

> zoek...
> meer zoeken...
 

Hubert Boone en de traditie
Hubert vertelt over de traditionele melodieŽn die hij door de jaren heen verzamelde (Achtergrondartikel)

Het belang van Hubert Boone voor de Vlaamse en Belgische folkscène is niet te onderschatten. Hij is niet alleen de stichter van De Vlier (1968) en muzikant bij het Brabants Volksorkest en Limbrant, ook als onderzoeker leverde hij belangrijk werk. Jonge 'folkies' die dansen op de tonen van de wals van Kortenberg, de polka van Perk of de scottisch van Zaventem staan er waarschijnlijk niet bij stil, maar deze (boom)balhits werden jaren geleden opgetekend door Hubert, die 35 jaar lang door het land trok op zoek naar oude melodieën. 

 
Limbrant met Katia Verheyen, Hubert Boone, Rony Deprins, Veerle Houdart & Andries Boone.

De bundels
Vier jaar geleden publiceerde Hubert een eerste selectie van die melodieën in 'Traditionele Vlaamse volksliederen en dansen', een standaardwerk met 182 melodieën. Wie denkt dat zijn voorraad hiermee uitgeput is, heeft het mis. Momenteel werkt hij aan een tweede bundel, die er volgens hem toch anders moet uitzien: 'Aan het eerste boek heb ik zes, zeven jaar gewerkt', vertelt hij, 'en ik ben alleen tot de polka, de scottisch en de verenigingsdansen gekomen. De grote leemte is dan natuurlijk dat er geen walsen, geen mazurka's, geen redowa's enz. instaan.'

De eerste bundel bevat ook teksten over het ontstaan en de verspreiding van de dansen, maar op deze manier verder werken zou te ver leiden: 'Ik heb op een bepaald ogenblik gedacht een tweede deel te maken in dezelfde stijl, maar dat vraagt enorm veel tijd en energie. Je moet dan ook naar het buitenland om allerlei problemen te bespreken met kenners: Frankrijk, Tsjechië, Oostenrijk, en voor de mazurka bijvoorbeeld Polen, en dat is financieel niet haalbaar. Wat ik wel zou willen doen, is alles publiceren wat ik ooit verzameld heb, hetzij genoteerd bij oude muzikanten, hetzij getranscribeerd van bepaalde manuscripten.'



600 'nieuwe' nummers
'Voor de tweede bundel heb ik 600 nummers', vertelt hij. De meeste melodieën komen uit Midden-Brabant, het Hageland en de Kempen, naast enkele uit Brugge en de kuststreek. Daartussen heel veel polka's, scottischen en walsen. 'Ik heb ook een zeventigtal mazurka's. Dat is veel meer dan ik oorspronkelijk vermoedde. En daarvan zijn er een paar zeer uitgebreid.'
De mazurka blijft trouwens interessant voer voor discussie: 'Er zijn een paar dingen die typisch zijn voor de mazurka. Ik heb dat vroeger ook gevraagd aan die muzikanten. De typische mazurka zonder gepunte ritmes was een beetje vreemd voor hen. Is dat dan wel een mazurka, vroegen ze zich af. Maar,' vult hij aan, 'er wel traditionele mazurka's waar weinig gepunt in voorkomt, die zouden trouwens ook kunnen dienen voor de boombals. Maar de meeste zijn sterk geritmeerd, en redelijk snel.'
'Ik heb niet gezocht naar de beste melodieën, er zijn er die muzikaal minder goed zijn, maar historisch wel belangrijk. Er zijn veel polka's met een goede structuur, die muzikaal sterk staan, waar we fier op mogen zijn. Walsen zijn soms een beetje het zwak punt, er zijn er veel functionele, "voor rond te draaien", maar er zijn er ook bij met interessante melodieën. Ook kadrils bijvoorbeeld zijn vooral functioneel, en muzikaal niet zo sterk.'



'De sterkte van de melodieën is zowel afhankelijk van de periode waarin ze tot hun definitieve versie gekomen zijn, als van de streek. Van deze streek (Nederokkerzeel, red.) heb ik heel interessante walsen, maar die zijn meer bedoeld als serenademuziek. Muzikanten speelden die in cafés. Er kan wel op gedanst worden, maar meestal zijn ze iets te snel. Dat zijn dikwijls ook virtuoze stukken: typisch voor de streek, en voor heel België, is het voorkomen van de "coup de langue", de driedubbele tongslag. Die is al bekend in de 18e eeuw en moet ook buiten België bekend zijn: in Frankrijk, in Duitsland, ... maar we hebben daar ook geen kijk op.'
Melodieën komen ook voor in allerlei variaties: voor ze opgetekend werden maakten ze immers een hele evolutie door: 'muzikanten gaan naar "den troep", ze komen elkaar tegen, ze horen iets. En dan hebben ze iets overgeschreven, niet goed overgeschreven, half onthouden, en zo gaan we verder.'




De frustratie van de onderzoeker
Soms vraagt Hubert zich af of het allemaal wel zin heeft: 'Ik hoop dat die melodieën allemaal ook gespeeld gaan worden, want dat is natuurlijk de grote frustratie. Ik merk dat er vanuit een bepaalde hoek van de folkwereld een vooroordeel bestaat tegenover dat repertoire. Maar er zijn er wel een paar "stillekesaan" aan het beseffen dat ze volkomen verkeerd zijn.'
Die vooroordelen schrijft hij toe aan verschillende factoren, o.a. een gebrek aan interesse en geduld van de jonge generatie, en ook wel het ontbreken van een degelijke muzikale opleiding bij een deel van de huidige muzikanten.
Maar niet alleen vooroordelen zijn een probleem, ook het instrumentarium. De melodieën die Hubert verzameld heeft, bestaan meestal uit twee of drie thema's, met bijhorende modulaties en zeer gevarieerde akkoorden (in melodieën met drie thema's komen gemakkelijk 7 à 8 verschillende akkoorden voor). Ze waren bedoeld voor blaasorkesten, eventueel aangevuld met strijkers. Resultaat: quasi onmogelijk te spelen op instrumenten als doedelzak, draailier en diatonische accordeon.
'Vijfennegentig procent van ons dansrepertoire wordt op die manier uitgesloten. Ik geloof dat er geen enkel land in de wereld is waar dat gebeurt. Dat kan alleen in België en in Holland gebeuren. In Wallonië is het trouwens juist hetzelfde, die melodieën worden niet gespeeld.' Toch wil hij niet te pessimistisch zijn. Een oplossing die hij suggereert is het spelen van aparte thema's.


Hubert Boone met Limbrant op het Boombalfestival 2007.

Een open visie
Hubert mag dan wel bekend staan als onderzoeker en verdediger van de traditie, toch volgt hij de ontwikkelingen van de hedendaagse (bal)folkscène aandachtig. Zo verschijnt hij regelmatig op het Leuvense Boombal en volgde hij danslessen bij Dries Herremans en Leen Devyver. In december 2006 en februari 2007 leidde hij voor Boombal en Folk in Leuven twee 'tune learning sessions' in goede banen. Mét zijn traditionele melodieën, en mét deskundige uitleg over de manier waarop ze gespeeld zouden moeten worden. Maar conservatief is hij op dat vlak zeker niet. Zoals hij zelf zegt, 'ik ben ook geen museumstuk he'. Hij vindt de kennis van de traditie bij jonge muzikanten belangrijk, maar als ze die kennis hebben, mogen ze er gerust hun eigen ding mee doen. Er thema's uitpikken, tempo's aanpassen: het kan allemaal. Hij vraagt aan niemand om de 'originele' tempo's te respecteren: ook bij Limbrant worden melodieën wel eens sneller gespeeld wanneer als de muzikanten het te traag vinden. Het is nu aan de jonge generatie om de 'traditie' te laten voortleven.

Afbeeldingen partituren: Hubert Boone/folkinleuven.be - Foto Hubert: boombal.be - Foto Limbrant: limbrant.be
Tekst: Sébastien Baudart m.m.v. Laura Erpels


(FiL)
24/09/2007 17:55

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Brabant
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
    • Bal
    • Lage Landen
  • I
  • website: www.limbrant.be
  • I
  • email:
  • I
  • aantal malen gelezen: 2782
  • I
  • artnr: 35451
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
  • I
  • 3de Concours d'ArguŤdŤnes (Concertmelding)
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Achtergrondartikel 
    achterklap
    Mooie videoclip van deze plaat op https://www.youtube.com/watch?v=K1REDX8kMyk ...

    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John LundstrŲm in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    snelnieuws
  • I
  • FABRICE DE GRAEF & VALENTINA ANGELINI: MEDITATION
  • I
  • Kepa Junkera & Sorginak in Izegem
  • I
  • Wim speelt " na de oorlog"
  • I
  • ALIREZA GHORBANI
  • I
  • LAS HERMANAS CARONNI
  • I
  • GRUPO PIMENT”N
  • I
  • SADIG & LUIZ "REUNI”N" (+ MISTERY GUEST)
  • I
  • BRIGHT BRIDGES & TCHA LIMBERGER // ISTANBUL EKSPRE
  • I
  • İNCESAZ // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • DERYA YILDIRIM & GRUP ŞİMŞEK ++ GAY
  • I
  • KALBEN ++ G÷KSEL // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • Istanbul Ekspres festival
  • I
  • EDA BABA ++ CAN BONOMO // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • MUSTAFA TEKIR & VRIENDEN
  • I
  • AMIR ELSAFFAR'S RIVERS OF SOUND
  • I
  • FEMALE VOICES
  • I
  • LOOKING FOR OUM KULTHUM
  • I
  • ABIR NASRAOUI SINGS OUM KALTHOUM
  • I
  • JAWA MANLA & MODAR SALAMA
  • I
  • JIRAAN 2018
  • I
  • FARAN FLAD - 10 YEARS GROOT JUBILEUMCONCERT ft. Th
  • I
  • THE OLYMPICS Imagine a Paradise Ö
  • I
  • T…LAMUR… Tarantella Roots
  • I
  • MISTURA DE MARES Brazil, Argentina, Spain,Portugal
  • I
  • BERT CORNELIS: SITAR & FABRICE DE GRAEF: BANSURI
  • I
  • Abu
  • I
  • Gravel Unit
  • I
  • Br√ľder nicht schiessen! - Duwoh
  • I
  • Jaune toujours ‚Äď Europeana
  • I
  • O CLUBE DO CHORO DE BRUXELAS INVITE NILSON MOREIRA
  • I
  • Jonas Meersmans vrijdag 26 oktober Arenberg A'pen
  • I
  • MARTIN NERI NOSOTROS- ARGENTINA
  • I
  • Iers Sessie Festival Nuenen
  • I
  • Het Zesde Metaal - Theatertour Calais
  • I
  • Clarinetfactory (CZ) Aperitiefconcert
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban