Home > interactief > Opinie > Onderwerpen van folkliederen

> zoek...
> meer zoeken...
 

Onderwerpen van folkliederen
Mogen ook actuele thema's aan bod komen? (Opinie)

We hebben het al vaak gezegd, en er is ooit al een opiniestuk aan gewijd: er wordt te weinig gezongen binnen de Vlaamse folk. Maar daar willen we het nu niet meer over hebben (eventuele reacties mogen altijd geplaatst worden onder dat oude opiniestuk).

Wat ons nu wel interesseert is jullie mening over het onderwerp van de teksten.
Vaak worden nu oude teksten opgerakeld over b.v. matrozen die naar IJsland varen en hun zwangere vrouw hulpeloos achterlaten. Op het moment dat deze teksten geschreven werden hadden ze vast heel wat actualiteitswaarde, maar die actualiteitswaarde is nu ver te zoeken.

De vraag is dan ook wat jullie het liefst hebben: toch traditionele teksten (of teksten die geïnspireerd zijn op traditionele thema's) of liever actuele thema's (zoals internetgokverslaving of de boombalboom - ik noem maar wat).



(Jĺk)
20/02/2008 15:01

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
Als je nieuwe nummers schrijft, schrijf je altijd vanuit je eigen beleving. Niet dat ik er iets van afweet, maar dat heb ik van Martyn Joseph. Dus die zal wel gelijk hebben zeker? Kijk trouwens naar de nummers van Show of Hands (alhoewel, die twee kijken graag eens over de schouder maar veel nummers gaan over het nu), Christy Moore, Luka Bloom, Daithi Rua en Martyn Joseph: stuk voor stuk klasbakken die het hebben over het nu of over iets tijdloos. Ik heb niets tegen traditionele teksten, ze moeten er zijn en moeten gespeeld worden. Maar het zou zo leuk zijn om nog eens wat nieuwe nummers te horen.

Tijl, 20/02/2008 18:19 (23519) - top
Ik ben naar de voorstelling van het boek " En rijen is plezant" geweest en ik zag daar mooi gezongen worden met ou' liekes en het publiek ,jong en oud kon het smaken. Daar werd aangehaald dat inderdaad soms liedjes (tradtionele) moeten aangepast worden om nu goed zingbaar te zijn. Om even te verwijzen naar Christy Moore ; die heeft dit gedaan met veel liedjes (waaronder little musgrave) Zijn broer Luka anderzijds schrijft liedjes die perfect te catalogeren zijn onder "traditionel", ook al zijn ze modern (vb City of Chicago) Veel van de traditionele liederen van vroeger zijn lang (lijken daardoor dan ook langdradig)Wanneer je ze terug brengt tot de essentie dat heb je veel keer een goed lied. Probleem daarbij is meestal dat de melodie moeilijker aan te passen is. Je kan meestal niet een of twee maten binnen een melodie wegschrappen omdat je de tekst hebt weggeschrapt. Een oplossing daarbij is gewoon een andere melodie nemen (Gebeurt ook zeer vaak in Ierse en Engelse muziek )Ik denk trouwens dat er heel wat liedjes geschreven worden ,nog veel meer gezongen en dat ze allemaal over hetzelfde gaan ;de liefde,de oorlog, de miserie, een keer goed lachen met een ander enz... noem maar op. Freek Neyrinck samen met Pierke (Luc De bruycker) brengen jaarlijks neiuwe liedjes of opgefriste oude liedjes tijdens de coenferences. Elk jaar een ander thema en of er gezongen wordt..
Voila tot hier even
Ludovic


ludov ic, 20/02/2008 20:47 (23523) - top
Ik hou wel van die oude teksten omdat ze veel ruimte voor verbeelding laten. De situaties blijven vaag en spelen zich af in vervlogen tijden, die afstand van de tekst geeft tegelijk iets vertrouwds. Een tekst over pakweg internetverslaving, de microgolfoven of een reis naar een ski-oord voelt veel nuchterder en fantasielozer aan voor mij. Ik hou ook van het meer melodische van oude zinsconstructies. En ik ben bijvoorbeeld ook wel erg gaan houden van die eerste CD van Floes met zijn nu-geschreven-oudklinkende-teksten. Als ik in de auto 'mijn stad' uitrij, klikt geregeld die Floes-zin "Adieu, gij Antwerpen, en al mijn vrienden hier die ik al jaren ken, we laten onze zorgen achter op het strand, en wagen lijf en leden voor Braziliënland." Ik denk dat ik for some reason minder gemakkelijk met 'Antwerpen' van de Strangers in mijn hoofd zal zitten... Begrijp je?

Goeie hedendaagse teksten schrijven is een hele uitdaging. Goed klinken, herkenbaar zijn en toch niet platvloers, is niet evident in onze schoone taal. Alhoewel 'k Vraag het aan' van de Fixes ook een dijk van een hedendaagse tekst is (die misschien toevallig toch ook over het verleden gaat :-o). En de teksten van Yevgeni zijn ook zeker niet slecht.


Sterrekruid, 21/02/2008 00:08 (23526) - top
Er zijn veel oude teksten die totaal aktueel zijn. "The dean's pamphlet", geattribueerd aan Jonathan Swift, deelt over dezelfde thema als de alterglobalisten en hun strijd tegen oneerlijkheid in wereldhandel, nummers over oorlog en armoede zijn helaas heel actueel, de teksten van bv Ewan MacColl zijn totaal "to the point", je mag Maggie door Tony vervangen maar de rest kan blijven... Liefde is onstierfelijk, tenminste in muziek, dus zijn liefdliedjes buiten het bereik van tijd.

Ik geef het toe dat als je het oppervlagig bekijkt wordt er in Vlaanderen een beetje veel over meisjes die verleid en toen ze zwanger raken, door hun minnaar vermoord worden, gezongen... Het zit me dwars, want het is zo duidelijk dat deze teksten bedoeld waren om jonge meisjes te schrikken en hem buigzaam te maken voor "ce que leur disent leur parents, le bedeau et son éminence...".


Pollux, 21/02/2008 12:48 (23530) - top
En wat zou er verkeerd zijn aan het zingen van "moderne" teksten? Waarom laten folkies toe dat er steeldrums, saxofoons en loopstations gebruikt worden, die bij mijn weten in de tijd van de Ijslandvaarders ook nog niet gebruikt werden? Ik geef toe dat het misschien vreemd zou klinken, maar ik kan er geen zinnig argument tegen vinden.
Misschien heeft het ook te maken dat we gewoon zijn om nummers over een moderne thematiek in het Engels te horen. Zo voelen die gokverslaving, dat heroďnehoertje of alle vormen van niet-door-de-beugel-kunnende uitspattingen een stuk verder van ons af. Nederlands klinkt voor sommigen toch confronterender.
Neen, waarom niet? ga de uitdaging aan, schrijf een mooie, actuele Nederlandstalige tekst en componeer er een meeslepend stukje folkmuziek bij. Wedden dat het een manier kan zijn om nieuw publiek aan te spreken?


Ariadne*.*, 22/02/2008 12:21 (23535) - top
Ik veronderstel dat een muzikant nog steeds doet wat hij/zij zelf het beste acht. Een stuk wordt immers vanuit het hart geschreven. Indien dat niet het geval is en enkel de commerciele waarde telt, dan ligt dat natuurlijk anders. In dat geval zal een componist zich eerder orienteren naar de resultaten van een opiniepeiling als deze.
Wat maakt het in godsnam uit of een song in het Engels, Nederlands, West vlaams of Hottentots gezongen wordt ? zolang de geuite keelklanken maar een meerwaarde betekenen voor het nummer, dan ben ik al heel tevreden. Teksten zijn voor mijn part bijzaak. Een song is een geheel, een sfeer die gecreeerd wordt. Neem van een geweldig nummer de muziek weg en het zal mij al heel wat minder boeien (ik ben dan ook geen poezie liefhebber). Beluister Urban Trad, en je merkt al gauw dat onderwerp of taal totaal onbeduidend zijn om sterke nummers te brengen. Een paar machtige stemmen, zingen in een onbestaande taal, vermengd met hemelse muziek, et voila !
Nog even dit : Toen ik aanwezig was op de Dranouter XS voorronde in Antwerpen, hoorde ik vanuit alle hoeken steeds mar weer dezelfde opmerking over het geen gebracht werd op het podium. Namelijk : Quote :"verdorie, wanneer gaat er nu eens iemand een Nederlandstalig nummer brengen, het is schandalig dat iedereen hier altijd maar in het Engels zingt." .
Wanneer later op de avond de finalisten door de jury bekend gemaakt werden, had het resultaat hetzelfde sfeertje. Quote de Jury : En omdat "X" het als enige aangedurfd heeft om een Nederlandstalig nummer te brengen, zenden wij hem naar de finale." Waar slaagt dat op ? Voor mijn part ruikt dat naar de verkeerde vlag en een onverdiende finaleplaats. Er zaten sterkere kandidaten bij.
Neen, voor mijn part zingt iemand over de ondraaglijkheid van een veel te klein piemeltje, de schoonheid van een zonsondergang, wratten op uw gat, schepen die vergaan of een gescheurd maagdenvlies in het Swahili of Hoogduits. Als de song mij pakt, koop ik de CD .
Ik rust mijn doos (toch mooi dat nederlands)


Sixguinnes, 25/02/2008 10:35 (23555) - top
Ik vind het ook het allerbelangrijkste dat een nummer me aanspreekt. Nu is de zang één van de elementen die daarvoor kan zorgen. Het is trouwens geen conditio sine qua non. Ook instrumentale nummers kunnen me vaak erg aanspreken, of nummers die b.v. gezongen worden in een imaginaire taal, of in een taal die ik niet ken. Daar is de zang - voor mij althans - dan enkel een 'instrument'.
Maar de tekst kan natuurlijk wel een meerwaarde geven. Ik denk dat iedere componist en tekstschrijver samen trachten een zo goed mogelijk resultaat te bereiken. En dan zou het dus jammer zijn om de tekst niet te gebruiken.
Een tekst die goed geschreven is maakt alvast meer kans om aan te spreken. Nu is het zo dat de meeste tekstschrijvers vermoedelijk verbaal 't best zijn in hun moedertaal. Ik heb niets tegen teksten in pakweg het Engels, maar dan moeten ze dus wel even goed zijn als een tekst in het Nederlands. Dan heb ik nog een tweede persoonlijke argument: het niveau van mijn Engels is behoorlijk, maar toch begrijp ik vaak niet alles, of vraagt het teveel inspanning voor me om het te begrijpen. Als het enkel gaat om een lekker in het oor liggend refreintje dat je mee kunt zingen onder de douche, dan is dat geen probleem. Als het echter gaat om een inventieve tekst waarin echt een verhaal wordt verteld, dan is dat jammer. Iemand had het hier al over de Fixkes of Yvgeni. Schitterend toch wat die mannen doen (verwees iemand trouwens al naar Bart Peeters? Zijn teksten veroorzaken ook steevast een glimlach op mijn doorgaans norse gelaat).
En de voeling: oude teksten kunnen wel degelijk emoties losweken. Dat is ook zo met oude literatuur. Maar persoonlijk vind ik het jammer dat er niet wat meer groepen zijn die het aandurven om zelf een tekst te schrijven over onderwerpen die hen bezighouden. Toen ik verleden jaar Christy Moore aanhoorde rolde er meermaals een traan over mijn wang. Ik zou dat ook eens willen meemaken tijdens een optreden van één van onze folkgroepen. Zelfs al is het onderwerp zoals Six het voorstelt over een 'wrat op mijn gat'.


Jĺk, 25/02/2008 13:00 (23558) - top
Belagrijker dan het onderwerp vind ik hoe het gebracht wordt.
Of je nu een literair gegeven, een actuele situatie of gewoon pure nonsens bezingt, het lied staat of valt met het engagement van de zanger.
Een artiest met een fabuleuze techniek die zingt alsof hij per uur is betaald kan ik nooit aprecieren. Een amateur die ferm zijn best staat te doen, krijgt mijn bijval al is het resultaat niet je dat.

Inleving, authenticiteit,het hart op de tong,.... als ik één van deze dingen (meen) te horen, dan kan ik de muziek nooit echt lelijk vinden.


pitman, 10/03/2008 14:20 (23669) - top
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Niet doorgegeven
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
  • I
  • website:
  • I
  • email:
  • I
  • aantal malen gelezen: 2877
  • I
  • artnr: 37571
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Opinie 
    achterklap
    Mooie videoclip van deze plaat op https://www.youtube.com/watch?v=K1REDX8kMyk ...

    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John Lundström in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    snelnieuws
  • I
  • SELITSIANI REBETIKO TRIO
  • I
  • CONSTANZA GUZMAN-OSMAN MARTINS-JONATHAN DE NECK
  • I
  • TCHA LIMBERGER TRIO
  • I
  • FABRICE DE GRAEF & VALENTINA ANGELINI: MEDITATION
  • I
  • Kepa Junkera & Sorginak in Izegem
  • I
  • Wim speelt " na de oorlog"
  • I
  • ALIREZA GHORBANI
  • I
  • LAS HERMANAS CARONNI
  • I
  • GRUPO PIMENTÓN
  • I
  • SADIG & LUIZ "REUNIÓN" (+ MISTERY GUEST)
  • I
  • BRIGHT BRIDGES & TCHA LIMBERGER // ISTANBUL EKSPRE
  • I
  • İNCESAZ // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • DERYA YILDIRIM & GRUP ŞİMŞEK ++ GAY
  • I
  • KALBEN ++ GÖKSEL // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • Istanbul Ekspres festival
  • I
  • EDA BABA ++ CAN BONOMO // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • MUSTAFA TEKIR & VRIENDEN
  • I
  • AMIR ELSAFFAR'S RIVERS OF SOUND
  • I
  • FEMALE VOICES
  • I
  • LOOKING FOR OUM KULTHUM
  • I
  • ABIR NASRAOUI SINGS OUM KALTHOUM
  • I
  • JAWA MANLA & MODAR SALAMA
  • I
  • JIRAAN 2018
  • I
  • FARAN FLAD - 10 YEARS GROOT JUBILEUMCONCERT ft. Th
  • I
  • THE OLYMPICS Imagine a Paradise …
  • I
  • TÉLAMURÉ Tarantella Roots
  • I
  • MISTURA DE MARES Brazil, Argentina, Spain,Portugal
  • I
  • BERT CORNELIS: SITAR & FABRICE DE GRAEF: BANSURI
  • I
  • Abu
  • I
  • Gravel Unit
  • I
  • BrĂĽder nicht schiessen! - Duwoh
  • I
  • Jaune toujours – Europeana
  • I
  • O CLUBE DO CHORO DE BRUXELAS INVITE NILSON MOREIRA
  • I
  • Jonas Meersmans vrijdag 26 oktober Arenberg A'pen
  • I
  • MARTIN NERI NOSOTROS- ARGENTINA
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban