Home > recensies > CD > MARJA MATTLAR - VUORENKYLÄSSÄ

> zoek...
> meer zoeken...
 

MARJA MATTLAR - VUORENKYLÄSSÄ
Onversterkte akoestische Finse poëzie in intieme kring, een huisconcert in de letterlijke betekenis van het woord? (CD)

MARJA MATTLAR – VUORENKYLÄSSÄ (ISIS RECORDS, PRESENCE RECORDS, ISD 081) 2008 – 45:49

Met ‘VUORENKYLÄSSÄ’, waarnaar we al kort refereerden bij de bespreking van haar vorige schijf ‘POLKU’ (2007) is Marja Mattlar toe aan een tweede live album. De opnames van haar eerste, ‘BELGIASSA’, vonden plaats in diverse Belgische clubs, waaronder het ’t Ey geworden Eynde, in België in 1998. Toen liet ze zich begeleiden door Outi Rapia op cello en Tapio Mattlar als tweede gitarist. Dit album zal tot op heden wellicht het enige zijn waarop men fins-nederlandse vertalingen kan terugvinden. Het omvatte vooral materiaal van ‘PARIISI-VUORENKYLÄ’ (1993) en ‘LUMI’ (1996).

Tien jaar later doet ze een dergelijk intimistisch project over, in ‘Harju’ (haar ‘huis op de heuvel’) in Vuorenkylä, voor een levend publiek in de woonkamer. Je hoort daarbij het steunen en zuchten van de 150 jaar oude woning. Samen met kantelenspeelster Eveliina Kontio speelde ze op 14 juli 2007 een echte thuismatch. De opnamen en productie werden verzorgd door de mensen van Tenhi (die ook participeerden aan haar recentste studioalbum) en ook hier nam Tyko Saarikko het artistieke fotowerk op zich.

Voor dit album viel ze vooral terug op materiaal uit haar eerder verschenen albums ‘Vesi’ (‘Water’, 2000) en Tuli’ (‘Vuur’, 2003), waarbij de songs nog sterker terugvallen op een sober arrangement en tot hun essentie herleid worden. Hier komt deze vrouwelijke Finse troubadour op het voorplan op de manier waarop ze her en der in het land in intieme zalen haar gedichten uitzingt. Zonder franjes, zonder technische kunstgrepen, en daarom ook fragiel en kwetsbaar, maar tegelijk zo eerlijk en mooi.

Centraal staat haar poëzie die vertrekt vanuit een sterk introverte, beschouwende houding. Ook hier blijkt weer dat ze voortdurend de natuur en de natuurelementen aanwendt tot het scheppen van krachtige metaforen, die ons dienen om kennis te nemen van het wezen van het leven, de beperktheid en kwetsbaarheid van menselijke relaties. Dit komt meteen aan de orde in ‘Tâssa Flämässä’ (‘In dit leven’), waarin ze stelt dat, ongeacht welke zekerheden we willen opbouwen in het leven, de enige zekerheid misschien wel is dat je niet sterft voor je dood. In de regio waar ze woont, halverwege Helsinki en Rovaniemi is het isolement van de heel wat Finnen verrassend sterk. Men woont vaak op één kilometer van een buur, Marja zelf woont op 25 km van het eerste dorpscentrum,… Vandaar leeft er een heel sterk gevoel van fundamenteel op jezelf aangewezen te zijn. Dit verklaart veel van de thematiek en het belang dat geschonken wordt aan de innerlijke dialogen. ‘Löytöretkellä’ (‘Verkenningsreis’) verwijst ondermeer naar het fundamenteel alleen staan in je leven. De droom lijkt dan ook een wezenlijker deel van het leven te gaan uitmaken, als een tweede leven, waarin het niet gerealiseerde toch geleefd kan worden, zowat letterlijk in ‘Elämätön Elämä’ (‘Het ongeleefde leven’), of meer gemaskeerd in het naar Centraal-finse normen heel uitbundige ‘Tavaanlaiva’ (‘Hemelschip’), de droom van wolken en lucht een vaarwaardig schip te kunnen bouwen.

En dan is er de eeuwige complexiteit binnen relaties, die soms de felle (kortstondige) vonk geven, zoals tijdens de toevallige ontmoeting in ‘Valssi’ (‘De wals’) en dan weer de dreigende toenemende afstand wanneer men elkaar langer kent ‘Lähempänä Poissa’ (‘dichterweg’), of hoe meer men elkaar verliest wanneer men elkaar wil grijpen. In een streek waar het tot voor kort heel moeilijk overleven was merk je dan ook een sterkere bereidheid het ‘lot’, de gang der dingen, te aanvaarden als wij geneigd zijn. ‘Ankaran Talven Jälkeen’ (‘Na de strenge winter’) mag in deze lijn begrepen worden. Pas als na de strenge winter de natuurlijke opvolging van de seizoenen stil zou vallen wordt het leven echt onhoudbaar. Ook de afscheidsthematiek, het telkens weer loslaten, ‘sluit hierbij aan, in ‘Muutto’ (‘De beweging’), ‘Irti’ (‘Loslaten’), ‘Lähtölaulu’ ([Afscheidslied’) en niet in het minst in de afsluiter ‘Lintu’ (‘De vogel’), het verhaal van het doodsbed van een jong meisje dat sterft op het ogenblik dat een witte vogel aan het raam voorbijvliegt.
Marja Mattlar levert telkens weer verzen die stemmen tot nadenken, stilstaan bij de essentiële elementen die deel uitmaken van leven… en dood. Toch kan bezwaarlijk gesteld worden dat haar muziek would-be depressievellingen dient. Ze duwt ons overigens geen boodschappen door de strot. Haar rijke beelden laten hiervoor teveel ruimte tot eigen interpretatie en invulling toe. En dat maakt dat haar rijke oeuvre ver boven de middelmaat blijft uitsteken,… voor wie kan luisteren naar de taal van de stilte.

Bezetting :
Marja Mattlar: gitaar
Eveliina Kontio: kantele

Meer informatie op :
www.vuorenk.pp.fi/marya



(sefafolk)
30/03/2008 17:08

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Scandinavië
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
    • Wereldmuziek
    • Singer-songwriter
    • Kleinkunst
  • I
  • website: WWW.VUORENK.PP.FI...
  • I
  • email: matti@presencerec...
  • I
  • aantal malen gelezen: 2073
  • I
  • artnr: 38184
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
  • I
  • MARJA MATTLAR - POLKU (CD)
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste CD 
  • I
  • Abu
    (02/11/2018 13:03)
  • I
  • Jaune toujours – Europeana
    (28/10/2018 12:40)
  • I
  • V/A, Yiddish Glory -The Lost Songs Of World War II
    (28/09/2018 10:34)
  • I
  • Jonas Meersman + Monnift II
    (09/09/2018 12:12)
    achterklap
    Mooie videoclip van deze plaat op https://www.youtube.com/watch?v=K1REDX8kMyk ...

    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John Lundström in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    snelnieuws
  • I
  • SELITSIANI REBETIKO TRIO
  • I
  • CONSTANZA GUZMAN-OSMAN MARTINS-JONATHAN DE NECK
  • I
  • TCHA LIMBERGER TRIO
  • I
  • FABRICE DE GRAEF & VALENTINA ANGELINI: MEDITATION
  • I
  • Kepa Junkera & Sorginak in Izegem
  • I
  • Wim speelt " na de oorlog"
  • I
  • ALIREZA GHORBANI
  • I
  • LAS HERMANAS CARONNI
  • I
  • GRUPO PIMENTÓN
  • I
  • SADIG & LUIZ "REUNIÓN" (+ MISTERY GUEST)
  • I
  • BRIGHT BRIDGES & TCHA LIMBERGER // ISTANBUL EKSPRE
  • I
  • İNCESAZ // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • DERYA YILDIRIM & GRUP ŞİMŞEK ++ GAY
  • I
  • KALBEN ++ GÖKSEL // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • Istanbul Ekspres festival
  • I
  • EDA BABA ++ CAN BONOMO // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • MUSTAFA TEKIR & VRIENDEN
  • I
  • AMIR ELSAFFAR'S RIVERS OF SOUND
  • I
  • FEMALE VOICES
  • I
  • LOOKING FOR OUM KULTHUM
  • I
  • ABIR NASRAOUI SINGS OUM KALTHOUM
  • I
  • JAWA MANLA & MODAR SALAMA
  • I
  • JIRAAN 2018
  • I
  • FARAN FLAD - 10 YEARS GROOT JUBILEUMCONCERT ft. Th
  • I
  • THE OLYMPICS Imagine a Paradise …
  • I
  • TÉLAMURÉ Tarantella Roots
  • I
  • MISTURA DE MARES Brazil, Argentina, Spain,Portugal
  • I
  • BERT CORNELIS: SITAR & FABRICE DE GRAEF: BANSURI
  • I
  • Abu
  • I
  • Gravel Unit
  • I
  • Brüder nicht schiessen! - Duwoh
  • I
  • Jaune toujours – Europeana
  • I
  • O CLUBE DO CHORO DE BRUXELAS INVITE NILSON MOREIRA
  • I
  • Jonas Meersmans vrijdag 26 oktober Arenberg A'pen
  • I
  • MARTIN NERI NOSOTROS- ARGENTINA
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban