Home > woord/beeld > Interview > Interview met WIM CLAEYS

> zoek...
> meer zoeken...
 

Interview met WIM CLAEYS
naar aanleiding van 10 jaar BOOMBAL. (Interview)

Boombal bestaat 10 jaar. Naar aanleiding van de artikelenreeks die Kor Vaninstendael hierover schrijft, gingen we op gesprek bij Wim Claeys, de stichter van Boombal. We treffen Wim in de gezellige chaos van het Trefpunt, het kloppende hart van (de voorbereidingen van) de Gentse Feesten.

BOOMBAL

Om meteen met de Boombaldeur in huis te vallen: wat is de grote verdienste van Boombal?
Boombal was de eerste organisatie die op grote schaal folkbals organiseerde omwille van het bal zelf. Voordien bestonden folkbals bijna alleen maar als afsluiter na een muziekstage of na een concert.  
Boombal heeft veel mensen naar de folk getrokken, het is een magneet voor mensen die graag naar folkmuziek luisteren en erop dansen, maar het is ook een podium voor muzikanten. Mijn visie bij het begin van Boombal was dat het in de eerste plaats een podium moest bieden aan muzikanten, om te oefenen, te experimenteren en te zoeken naar de grenzen van de folk. Het geluk is geweest dat er massaal dansers op af zijn gekomen, waardoor het een dansfenomeen is geworden. Als er vooral een luisterpubliek op af was gekomen, dan was Boombal wellicht eerder geëvolueerd naar een soort van concertplatform.
 
Hoe is het begonnen?
Het is begonnen in de Boomstraat in Gent in september 2000, bij Bram Ghyoot, een van mijn accordeonleerlingen. Ik was toen een beginnend accordeonleraar en droomde ervan mijn leerlingen samen op een podium muziek te laten spelen. Zo was ik 10 jaar eerder zelf begonnen als folkie, ik ging elke zondag jammen in café Den Hemel aan Decascoop. Daar zaten we in een hoek van het café te spelen. Ik verlangde terug naar de sfeer van toen en probeerde dat met mijn leerlingen te bereiken. 
 Het eerste Boombal was bij Bram thuis in de tuin, in een hangar die ondertussen afgebroken is. Ik belde enkele vrienden op, zei dat ik met enkele leerlingen ging optreden en vroeg hen om te komen dansen. We hadden een stuk of 10 dansers en 15 muzikanten. Het was het enige Boombal ooit waarop er meer muzikanten dan dansers waren. Er heerste onmiddellijk een heel aangename sfeer: spelen, pintje drinken, dansen, beetje babbelen. We besloten het elke maand te doen. Ik gaf les op dinsdag, dus werden het drie dinsdagen in de maand les en dan de vierde dinsdag bal, praktijkles.
 
Waarom werd het een bal?
Het basisrepertoire van diatonische accordeon is dansmuziek, dat is het eerste dat je leert. Dus was het logisch dat we dansmuziek zouden speelden. Vanaf de eerste keer was het al een bal, het noemde zelfs vanaf de eerste keer Boombal, omdat het georganiseerd werd in de Boomstraat. Eind jaren ’90 was er sprake van de folkboom met groepen als LAÏS, FLUXUS en AMBROZIJN die behoorlijk populair waren. In 2000 was er sprake van dat die folkboom al gedaan was. Dat woord folkboom werd elke dag op ons bord gelegd, en toevallig zaten wij daar in de Boomstraat, dus die voorzet konden we niet laten liggen. Meer dan de helft van de mensen zegt Boembal, ze denken dat het een Engels woord is en die verwarring wilden we ook scheppen.
 
Was Boombal meteen een succes?
De dansers en muzikanten die er de eerste keer waren, brachten de volgende keer hun vrienden mee, en toen al botsten we op het probleem dat het er te klein was. Tegen het einde van het jaar was er veel te veel volk. Je moet het je voorstellen: er belde iemand bij Bram aan de voordeur, zijn vrouw ging opendoen, ah, kom je om te dansen, ’t is vanachter in de tuin, hup, door de living en de keuken, met 60 à 70 man, allemaal op zijn WC, allemaal in zijn ijskast voor drank. En niemand was bezig met de drankverkoop, dus er was ook altijd geld tekort in het drankbakje. Het was een grote, gezellige, lieve chaos.
 
Wie organiseerde in het begin mee?
Kor Vaninstendael was er van in het begin bij. Als ik Boomballer nummer 1 ben, dan is hij zeker nummer 2, maar ’t kan ook zijn dat hij nummer 1 is. Bram Ghyoot stelde zijn huis ter beschikking, hij is intussen coördinator van Circa, het cultuurcentrum van Gent. Met hem en Harrie Mol, een andere leerling, heb ik de eerste periode nauw samengewerkt. Na onze eerste verhuis is Thomas Hoste erbij gekomen, op hem en op Ingeborg De Ridder, de vrouw van Joris Van den Cruijce van ’t Smiske, konden we altijd rekenen. Zij waren lang de tap-, entree- en opkuisploeg. Ik vergeet waarschijnlijk nog mensen, sorry daarvoor. We waren zoals scoutsleiders die elke maand hun activiteit deden, het was heel plezant en vrijblijvend.
Ik heb er ook Maarten Decombel voor het eerst ontmoet. Hij kwam langs met een zak over zijn schouder en zei trots dat hij een bouzouki had gekocht, een echte Griekse. En dus hop, samen spelen, en het gevolg is gekend, we hebben een duo opgericht, GÖZE.
 
Wie waren de eerste dansers, kwamen die uit het volksdansmilieu?
Nee, dat waren echt folkvrienden, mensen die ik had leren kennen in Gooik. Kor Vanistendael, Els Lemahieu, de gezusters De Bonte,… Ik belde hen op om te vragen of ze kwamen dansen. En heel snel daarna heb ik een mailinglijst aangelegd en regelden we alles per mail.
 
Wat was jouw belangrijkste taak bij Boombal?
Ik hield me vooral bezig met de muzikale visie op de zaken. De programmatie van Boombal is nu eenzijdiger dan wat ik vroeger deed. Mijn principe was: iedereen moet aan bod komen. Ik gaf zowel de zeer traditionele groepen als de meest experimentele muzikanten de kans en alles wat ertussen lag.
 
Hoe groeide Boombal in de begindagen, welk publiek kwam erop af?
In de beginjaren was dat echt een allegaartje van mensen die erop afkwamen: de hipste citéwijven en de ruigste punkers, oud en jong, deps en rockers, iedereen zowat. Dat is nu ook wat afgevlakt, het heeft zijn eigen niche gevonden, als je Boomballers ziet voel je je onder gelijken, dat was in het begin niet zo.
Het was de magie van de begindagen. Het was iets nieuw en er kwamen heel veel jonge mensen op af, we hadden het gevoel op het speerpunt te zitten van wat er aan het gebeuren was. Het had zijn aantrekking op het culturele leven in Gent. We moesten ook helemaal geen moeite doen, we lagen op de tong en de mensen stroomden op ons af. We voelden dat het elke maand een versnelling hoger ging, 100 man, dan 150 man, de maand daarna 200 man,…
 
Dacht je dan niet: waarvoor doen we eigenlijk al die moeite? 
Nee, helemaal niet, ik ga niet akkoord met de gangbare mening in de folk dat alles kleinschalig moet zijn. Hoe grootschaliger, hoe meer mensen je bereikt, hoe beter, heb ik altijd voor ogen gehouden. In de Boomstraat was het niet houdbaar, dus we moesten kiezen tussen geen reclame meer maken of verhuizen. Ik heb onmiddellijk gekozen om te verhuizen. We verhuisden naar het Volkshuis aan Gent-Dampoort. In juni 2001 kwamen we er toe voor de soundcheck om 19u en het café bleek verzegeld. Ik ben dan snel naar de Centrale gefietst en daar konden we die avond in de Kelderzaal terecht. Het was er veel groter en beter dan het Volkshuis en met toffe belichting. Zonder dat we het wisten kwamen we er thuis, en Boombal gaat er nog altijd door.
 
Was Klesie er ook van in het begin bij?
Klesie is erbij gekomen in de Kelderzaal van de Centrale, daar heb ik hem eind 2003 voor het eerst ontmoet. Hij had een heel andere achtergrond, hij was geen folkie en benaderde de dingen op een andere manier. Hij wist niets van de muziek af, maar hij voelde wel de kracht van het gebeuren goed aan. In 2004 zijn we beginnen samenwerken, onze eerste echte samenwerking was het Boombal op Na Fir Bolg. Zijn kwaliteiten waren dat hij zeer goed kon organiseren en dat hij het verhaal goed snapte. Hij kon dat op zijn manier goed overbrengen op mensen die met ons wilden samenwerken.
 
Wanneer werd Boombal echt groot?
In 2005 vierden we ons 5-jarig bestaan en daarmee kwamen we op Ter Zake. Professor Glorieux gaf daar een sociologische verklaring voor Boombal. Toen is het echt ontploft: we werden gevraagd voor de Nekka-nacht, voor de 11-juli-viering in Brussel en het hele jaar waren er in de generiek tussen de TV-programma’s op Eén hele korte flitsen te zien die opgenomen waren op een Boombal in het Huis van Alijn. Dat trok allemaal zoveel aandacht.
We bouwden het netwerk verder uit, dat was ook het idee van in het begin, we wilden zoveel mogelijk muzikanten de kans geven om te spelen en dus bleven we niet in Gent, maar gingen we naar alle andere steden waar studenten zaten. Kor heeft zo Boombal Leuven uit de grond gestampt, en Luk Indesteege het Boombal in Limburg. Klesie daarna Brussel, Brugge en Antwerpen. En het hield niet op: Els Hutsebaut heeft een heel leerprogramma opgesteld: ‘Boombal op school’.
 
Je bent intussen zelf niet meer bij Boombal betrokken. Wanneer ben je eruit gestapt? 
Al wat ik met Boombal wou doen, heb ik verwezenlijkt en dat was veel: Boombal voor kinderen, de opsplitsing naar Boombal intiem en de grote bals, een Boombal-CD, Boombal op Voyage, TLS-Boombal, afdelingen oprichten … Klesie kwam met het idee van een Boombalfestival, dat was mijn visie niet en daarmee heb ik dan niet meegedaan. De visies zijn uiteen beginnen lopen, ik wist ook niet meer goed welke nieuwe dingen ik nog met Boombal wou doen. Ik ben geen mens die zichzelf herhaalt, dan stop ik veel liever.
Ik was in die tijd ook vollebak met AMBROZIJN, GÖZE en TREF bezig, we produceerden meer dan 1 CD per jaar. Muziek maken was voor mij de core business en Boombal de periferie. Het werd teveel en dus moest ik wel dingen aan anderen doorgeven. Je werkt dan heel nauw samen en op den duur voel je elkaar niet altijd meer zo goed aan.
In 2008 ben ik er helemaal uitgestapt. Ik ben met slaande deuren vertrokken en ben nu persona non grata op het Boombal. Dat vind ik wel jammer. Ik hoef er niets meer te zeggen te hebben, maar er af en toe eens terug gaan spelen, zou ik wijs vinden... Soit, ik wens de Boombalbeweging veel succes, van mij mag ze nog veel groter worden. En ik ben met genoeg andere dingen bezig nu.
 
DANSEN
 
Wat is eigenlijk het verschil tussen volksdansen en folkbal dansen?
In de volksdans gaat het bijna steeds om figuurdansen die pas per pas vastliggen en die je op één welbepaalde melodie danst. Er wordt op een volksdansbal bijvoorbeeld maar 1 keer op een avond een ‘vrije wals’ gedanst. Bij een folkbal is het omgekeerd, daar zijn de meeste dansen vrij. Af en toe zit er eens een figuurdans tussen zoals een jig of een tovercirkel, die komen echt uit de volksdans denk ik. Ik vind die figuurdansen veel te beperkend en dat steekt mij tegen in de volksdansbeweging, je wordt beperkt in je vrijheid om te improviseren, zowel als muzikant en als danser. Er mag al eens een figuurdans tussenzitten op een folkbal, maar in het algemeen doen we vrije dansen.
 
Wat waren de eerste dansen bij Boombal?
Wals, scottisch, bourree, polka, wat Bretoense dingen, jig, tovercirkel. Polska ook, want die had ik in Zweden leren spelen en speelde ik graag. De dansers daagden ons ook uit om nieuwe dingen te spelen. Het eerste dansrepertoire waren de dansen die we op de volksmuziekstages in Gooik speelden ’s avonds na de stages. Dat was Boombal avant la lettre, ik heb dat gewoon meegenomen naar Gent. Folkbals zijn niet uitgevonden hé, op de schilderijen van Brueghel werd ook al geboombald: mensen spelen en anderen dansen.
 
Waarom vonden jullie dansinitiaties belangrijk?
Ik heb een hekel aan het dansje dat we hier dansen als de Tarantella, dat is kwatsch. Kan je je voorstellen dat een echte Zuid-Italiaanse man tijdens een dans op zijn knieën zou gaan zitten voor een vrouw en dan met zijn handjes voor en achter zijn buik zou klappen? Dat dansje is in de volksdans ontwikkeld, maar het past niet in de tarantellatraditie, dus weiger ik die muziek te spelen als er geen échte tarantella op gedanst wordt. Ik ben daar zeer strikt in, ik heb te veel respect voor danstradities. Hetzelfde met de bourree, dat is een heel fiere dans, als ik dan dansers door elkaar zie huppelen en springen dan zeg ik stop ermee, ge verkloot de traditie van de bourree. Ik vind dat je daarmee rekening moet houden. We vonden het belangrijk dat dansen in de juiste geest gedanst werden, en daarom organiseerden we dansinitiaties. De eerste leraars waren o.a. Kor Vaninstendael, Koen Dhondt en Leen Devyver.
 
Is vernieuwing gewenst bij het folkbaldansen? 
Ik hoop dat men blijft vernieuwen. Wij hebben bijvoorbeeld onze eigen mazurka gecreëerd, de mazurka op zijn Vlaams, in Frankrijk gaat een mazurka veel sneller. Hier is hij heel slepend en erotisch om te zien dansen. Ik hoop dat men creatief blijft, dat er veel varianten opduiken en dat er grote vrijheid heerst.
Ik heb altijd de vraag van de dansers gevolgd. Ze vroegen bijvoorbeeld om een wals in 8 tijden of een reel, en dan deed ik mijn best om dat te brengen. Maar is dat vernieuwing? Het is meer verversing. Echte vernieuwing met nieuwe dansen zie ik niet gebeuren. Ik zou het bijvoorbeeld tof vinden als er tango’s op een folkbal kwamen.
 
Ken jij zelf al die dansen?
Ja, ik ken ze allemaal. Ik kan zelfs tango dansen. En ik kan zeer goed polska dansen. Ik ken alle dansen, maar er zijn er veel die ik niet graag doe. Ik voel me snel een seut als ik aan het dansen ben, bijvoorbeeld bij jigs, dat heeft naar mijn aanvoelen iets klefs. Dan vind ik het niet inspirerend en vraag me na 2 danspassen af wat ik er sta te doen. En als je er niet in gelooft, dan dans je sullig. Maar iedereen mag die dansen natuurlijk tof vinden.
 
Speel je liever bals of liever voor een luisterpubliek?
Liefst voor een luisterpubliek natuurlijk. Dat heb ik ook altijd tegen mijn leerlingen gezegd: bal spelen is een tussenvorm tussen repeteren en concert spelen. Op een bal kan je je als muzikant zeer veel fouten permitteren, zolang je maar in het ritme blijft, op een concert kan dat niet. Je mag op een bal ook heel de tijd hetzelfde spelen. Een balpubliek luistert in het algemeen niet echt naar de muziek, ook al doe je nog zo je best. Een danser is in de eerste plaats met zijn lichaam en zijn danspartner bezig en dan pas met de muziek. Maar gelukkig bestaat de mogelijkheid om bals te spelen, het is een heel goede oefenschool en dankzij de folkbals kunnen de dansers dansen!
 
Wat moet een goede balmuzikant kunnen?
Goed in het ritme blijven, zijn instrument technisch goed beheersen en een goede kennis hebben van de verschillende ritmes en variaties van de verschillende dansen. Een muzikant moet niet kunnen dansen, dat is een fabeltje. Zeer goede tangomuzikanten kunnen ook niet altijd tango dansen. Het gaat om het ritme, dat moet je goed aanvoelen en goed uit je instrument krijgen. 
 
VOLKSMUZIEK
 
Hoe ben jij met de volksmuziek in contact gekomen? 
Door de volksdans. Ik ben nog lid geweest van 'Drieske Nijpers', een Wase volksdansvereniging. Een van mijn beste vrienden was daar danser en hij vroeg me om mee op tournee naar Hongarije te gaan. Ik was 18 of 19 jaar en wilde wel mee voor het plezier, maar niet om mee te dansen in zo’n boerenkostuum. Mijn vriend stelde me voor dat ik me wegstopte achter de muzikanten met een blokfluit in mijn handen. Het was van in het 6e leerjaar geleden dat ik daarop nog gespeeld had. Maar goed, ik wilde mee. Ik heb toen op het gehoor op één middag al die melodietjes geleerd en kon ze meteen allemaal met gemak spelen. Als ik nu een leerling zou tegenkomen die dat ook kan, dan zou ik nogal staan kijken. Ik besefte toen niet wat er allemaal in me loskwam. Het was een soort luik dat werd opengezet in mij, en plots was ik muzikant.
 
Waarom koos je voor diatonische accordeon?
Die vriend heeft me ook meegenomen naar Gooik. Daar zag ik voor het eerst trekzakken en doedelzakken. Toen ik die eerste trekzak zag dacht ik: dat gaat het worden. Waarom weet ik niet. Ik heb niet de indruk dat ik dat instrument gekozen heb, maar wel dat dat instrument mij gekozen heeft. Ik zag dat en het klikte onmiddellijk. Ik heb dan deelgenomen aan de Zweedse Ethno en volksmuziek uit andere culturen leren kennen. Ik raakte geboeid door de Zweedse muziek en trok naar ginder om ze te studeren. Toen ik terugkwam zijn we met Ambrozijn begonnen. En van daaraf is het verhaal bekend.
 
Wat zijn jouw traditionele bronnen?
Zweedse muziek, Frans, Bretoens, Iers, Vlaamse muziek voor zover ze naar mij kwam, Walter De Buck, Wannes Van de Velde, RUM… De laatste tijd leg ik me toe op zang. Gent heeft een heel straf liedrepertoire. Als ik nu bal ga spelen dan zing ik ook een wals en een jig. Ben ik daarmee een zanger op het niveau van Walter of Wannes? Nee, ik ben gewoon een muzikant die een liedje zingt omdat ik daar goesting in heb. 
 
Wat spreekt je aan in de volksmuziek?
Dat weet ik niet. Het is de muziek waar ik de dingen kan inleggen die mij aanspreken: grooven en swingen. Groove wil zeggen dat je onder de melodie een heel rustgevende laag kan leggen die goed de hartslag van de muziek volgt. Hoe rustiger je dat kan spelen, hoe beter. De swing zijn de melodieën, die moeten frivool zijn en swingen, je mag niet het gevoel hebben dat je een verzameling nootjes aan het spelen bent. Als je swingt overstijg je het niveau van de nootjes en begint de melodie echt meeslepend te worden. Dat is wat ik als muzikant nastreef: frivoliteit en rust.
 
Waarom zet jij je eigenlijk zo sterk om de folk te promoten?
De drang om mensen aan te steken en het folkvuur door te geven zit blijkbaar diep in mij. We zitten met zo’n rijke muzikale traditie en ik wil niet dat ze binnen 100 jaar moeten lezen dat rond het jaar 2000 alle muzikale traditie in Europa verdwenen is. Vanuit die visie doe ik het.
Muziek spelen en folk in het bijzonder neemt veel barrières weg. Het is zeer gezond voor de maatschappij dat er veel muziek is. Als je bijvoorbeeld naar FLANDERS ETHNO komt en kennismaakt met volksmuziek uit heel de wereld, dan kan je nooit een racist worden. Hoe meer muziek en dans er is, hoe meer verdraagzaamheid er is tussen de mensen. Ik heb de indruk dat Vlaanderen een beetje meer verdraagzaam is geworden sinds het Boombal. Ik zeg niet dat Boombal daar de oorzaak van is, maar Boombal zit wel mee op die golf. Het feit dat je naar een zaal komt en mensen aanraakt en ermee danst zonder dat je ze ooit gezien hebt, dat is verdraagzaamheidsbevorderend. Dat is in het bijzonder zo voor volksmuziek en folk omdat die muziek zeer dicht bij het volk staat, bij de ziel, nee, bij de geest en het aanvoelen van de mensen. Als folk barrières kan wegnemen, dan vind ik dat een goede zaak, zo heb ik het altijd aangevoeld.
  
DE TOEKOMST
 
Hoe gaat het met AMBROZIJN? Zijn jullie definitief gestopt?
In 2008, toen ik uit Boombal stapte, zijn we ook gestopt met Ambrozijn. Dat gebeurde in de grootste vriendschap. We hadden op 10 jaar 7 CD’s gemaakt, we waren heel goed op elkaar ingespeeld en speelden supergoed, we hadden een groot deel van de wereld gezien, we hadden vanalles gedaan, traditionele dingen en eigen materiaal. We wilden onszelf niet herhalen en zijn op een hoogtepunt gestopt. Onze laatste CD, die niet erg bekend is, is een live-CD met een strijkorkest, dat was super. Ambrozijn is echt definitief gestopt. Misschien komt er ooit wel eens een reünie, maar als groep zijn we nu gestopt.
 
En hoe gaat het met GÖZE en TREF?
Göze gaat een sabbatperiode in, en met Tref komen we volgende zomer op de proppen met iets héél nieuw. Daar kijk ik enorm naar uit!
  
Waarmee vul jij je dagen dan nog?
Met mijn kinderen op te voeden. Ik heb 4 dochters tussen 5 en 10 jaar. Ik ben momenteel ook projectleider van FLANDERS ETHNO. Ivo Lemahieu stopte ermee, niemand wilde het overnemen en dan heb ik dat maar gedaan. Ik doe dat als vrijwilliger, maar het is veel werk. Eigenlijk is het een job voor iemand die ervoor betaald zou moeten worden, hopelijk komt dat er ooit van. De kans zat erin dat het niet meer georganiseerd zou worden toen Ivo stopte, en dat wilde ik niet laten gebeuren, daarvoor vind ik het te belangrijk. Hier worden jonge gasten gemotiveerd voor de folk, als het in jou zit, dan komt het er in zo’n kampsfeer zeker uit.
Op de Gentse Feesten zal ik elke dag een zangstonde met Gentse liedjes leiden. Ik heb ook een kinderprogramma en heb muziek geschreven voor het stuk ‘Vuurtoren’ van Jeugdtheater Larf!, dat zeer goede recensies heeft gekregen. Ik zit ook in het bestuur van Muziekmozaïek en van het Gentse dialectgenootschap. En ik geef vanaf september 10 uur les in de academies van Ieper en Sint-Niklaas.
 
Heb je nog grote toekomstplannen?
Ja, ik ben een andere droom aan het realiseren: cabaretier zijn.
 
Cabaratier zijn, hoe begin je daaraan?
Met je eerste grap te verzinnen en je eerste liedje te schrijven. Met je af te vragen wat je aan de mensen te vertellen hebt als je op een podium staat. Zo begin je daaraan. Ik heb nu een show waarmee ik elke dag op de Gentse Feesten zal spelen: TEST EU GENTS. Een show over het Gentse dialect, ook voor mensen van Antwerpen trouwens. Ik speel een ambtenaar van de dienst vreemdelingenzaken van het Keizerrijk Gent. Ik organiseer er een cursus voor de nieuwkomers over het Gents: EGhaBO Eerste Gents Bij Ongemakken. Als je wil komen kijken, ’t staat in het programmaboekje van de Gentse Feesten onder Comedy.
 
Dat is toch wel een grappige evolutie als je het vergelijkt met de begindagen van Ambrozijn, waar jullie alle 4 zeer oncommunicatief op het podium stonden. Wouter dirigeert nu grote groepen, jij staat in het cabaret,… Hoe zijn jullie daarin geëvolueerd?
Je leert dat hé. Het publiek is er getuige van geweest hoe een mens evolueert. In het begin was het voor mij een hele eer om met Wouter en Tom te mogen meespelen. Zij waren veel betere muzikanten dan ik en ik zat heel erg mijn best te doen. Ik heb op het podium lang met track gezeten, op een gegeven moment was ik die kwijt en voelde ik me op mijn gemak voor een publiek. Als je op je gemak bent, dan heb je veel meer tijd om na te denken over wat je gaat zeggen.
 
Zit er in je cabaret een link met folk?
Dat weet ik niet. Ik speel er wel accordeon en zing er liedjes, maar het is met een heel andere insteek dan ik in de folk gewoon ben. Het zou wel kunnen dat daar wel eens een folkliedje in past. Cabaret is vooral een verhaal met woorden, de teksten zijn belangrijk, dat maakt het heel anders. Ik doe dit samen met mijn regisseur Mich Walschaerts van KOMMIL FOO, die komt ook uit een heel andere wereld dan ik. Ik besef ook heel goed dat ik in de wereld van het cabaret een nobody ben, daar kent niemand Wim Claeys. Och, ik doe gewoon mijn goesting en probeer er af en toe mee op te treden. Alle folkies zijn natuurlijk welkom, maar het is niet de bedoeling een folkprogramma te maken.
 
Heb je nog goede voornemens?
Volgend jaar neem ik een jaar engagementspauze. Ik ben nu 38 en ga me eens herbronnen. Er is één constante in mijn leven: in bijna alles wat ik gedaan heb tot nu toe, ben ik op het leven afgestapt. Het is altijd mijn eigen initiatief geweest, mijn ideeën en visies lagen aan de basis, ik heb mensen aangesproken om samen te werken, groepen op te richten,... Ik ben bijna altijd de aansteker. Vanaf 10 augustus 2010, de dag na Flanders Ethno, neem ik geen enkel engagement meer op. Ik ga eens zien wat er gebeurt als ik de dingen op me af laat komen. Ik ben in mijn hoofd met dingen bezig en wil me nu even op mezelf terugplooien en me niet meer geroepen voelen tot engagement. Al gaat dat natuurlijk wel terug komen, want het zit in mij. Ik ga nu een tijd op engagementsverlof om te zien wat ik voor mezelf nog in petto heb.
 
Veel succes met al wat je van plan bent Wim!
 
Interview: Sterrekruid
Foto: Michel Stuyts


(myo)
26/06/2010 06:20

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
woow! shjiek intervieuw! Sterrekruid ge doe dat zeer goed! en Lang leve Wim voor wat hij deed en gaat doen.

luis, 26/06/2010 13:32 (25823) - top
idd, een mooi interview van iemand met een stevige visie. Ik kijk mee uit naar het vervolg van 't verhaal

Merlijn, 26/06/2010 17:15 (25824) - top
Mooi

Reinout, 28/06/2010 13:52 (25826) - top
Inderdaad een interview zoals we ze graag hebben. En het siert Wim dat hij niet natrapt. Ik hoop ook dat bepaalde brokken ooit gelijmd kunnen geraken (zonder hierbij een oordeel te vellen over wie de brokenmakers waren).

Jåk, 29/06/2010 21:32 (25828) - top
Ik sluit me hier volledig bij aan, Stefan. Een mooi interview met een muziek met een groot hart.

Rudy, 01/07/2010 16:33 (25829) - top
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Niet doorgegeven
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
  • I
  • website: www.waaim.be
  • I
  • email:
  • I
  • aantal malen gelezen: 2484
  • I
  • artnr: 45693
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
  • I
  • De Geschiedenis van het Boombal - Deel 1 (Achtergrondartikel)
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Interview 
    achterklap
    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John Lundström in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    Datum is fout!! Het is zaterdag 25 maart !...

    snelnieuws
  • I
  • Naragonia Quartet– Mira – 2018 – Homerecords
  • I
  • Sinnekloas danst // gratis Baleynbal
  • I
  • GUSTAVO ECCLESIA- ARGENTINA
  • I
  • ROBY LAKATOS ENSEMBLE
  • I
  • 3de Festival "Bals et Roses"
  • I
  • QUEBRACHE ARGENTINE TANGO AND FOLK
  • I
  • DÍAZ/MOLINA GUITAR DUO ‘PAMPA DEL PLATA’ ARGENTINA
  • I
  • DOIMNIC MAC GIOLLA BHRÍDE- IRISH TRADITIONAL
  • I
  • MUSIC FROM CRETE
  • I
  • O CLUBE DO CHORO DE BRUXELAS INVITES
  • I
  • Vishtèn // concert i.s.m. CC Sint-Niklaas
  • I
  • Jonas Meersmans
  • I
  • Hide & Seek Festival 2018
  • I
  • SCINTILLA- MUSIC FROM BRAZIL
  • I
  • BANSURI MEDITATION FABRICE DE GRAEF
  • I
  • Appelweyre // cd-voorstellingen
  • I
  • BERT CORNELIS ft LAHIRI, MUKHERJEE & CHATTERJEE
  • I
  • STEVEN DE BRUYN & OSAMA ABDULRASOL
  • I
  • LUTHOMANIA SEXTET
  • I
  • AMSTERDAM KLEZMER BAND & SÖNDÖRGÖ
  • I
  • Kuhn FU
  • I
  • LES GOÛTS DE GAND
  • I
  • XENITIA ft. Katerina Fotinaki
  • I
  • YELEMANI TRIO
  • I
  • Zilleghem folk
  • I
  • KOSMOKRATORS & MARIA SPYROGLOU REBETIKO F-NL-E-EL
  • I
  • THE SCIENTISTS (AU)
  • I
  • BOBBY C (BE) / FUSS BENDER (BE)
  • I
  • BOGGAMASTA (BE)
  • I
  • LOS WEMBLER'S DE IQUITOS (PE)
  • I
  • COMM'UNITÉ: 47SOUL (PS) / DE RUDIES (BE)
  • I
  • Marc Hauman & groep/// WÖR
  • I
  • Nieuwe top-Irish band te gast bij vzw OORZAAK
  • I
  • STAGE ‘REBETIKO D’AMERIQUE’
  • I
  • RENAUD DARDENNE-BENJAMIN CLEMENT: PERIPLE MUSICAL
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban