Home > recensies > Boek > HET MOEZELBOEK - Deel 1: Petrus Josephus Van Bell

> zoek...
> meer zoeken...
 

HET MOEZELBOEK - Deel 1: Petrus Josephus Van Bell
Eerste luik van een vijfdelige publicatie met oordeelkundige selectie melodieŽn uit oude Vlaamse handschriften, herschreven voor de sol-doedelzak.... (Boek)

HET MOEZELBOEK – Deel 1: Het handschrift van Petrus Josephus Van Belle uit Viane (1743) (MUZIEKMOZAIEK, ISBN 9789080860100) 2011 – 50p.  

Uit het vele materiaal dat her en der nog in handschriften en liedboeken terug te vinden is maakten de samenstellers heel selectief een keuze van interessante melodieën, die speciaal herschreven werden om onmiddellijk toegankelijk te zijn voor de tegenwoordig heel courante G of soldoedelzak. Uiteraard lenen deze partituren zich evengoed voor gebruik op andere traditionele muziekinstrumenten zoals hommel, draailier, diatonisch accordeon of hakkebord. Voor de transcriptie van dit eerste deel rond het ‘handschrift van Viane’ tekende Luc Ooghe (Licentiaat Musicologie K.U.Leuven en Master Doedelzak en Barokmusette in het Lemmensinstituut).
 
In dit eerste deel, gaan we – misschien de historische lijnen wat volgend – eerst het alleroudste speelmansboekje uit Vlaanderen te lijf, met name het handschrift van Petrus Josephus Van Belle uit Viane. Het lag in de bedoeling van de auteur om de hieruit geselecteerde stukken rechtstreeks toegankelijk te maken voor de hedendaagse bediener van de G-doedelzak.
 
In zijn voorwoord geeft Jean-Pierre Van Hees (Doctor in de Kunsten K.U.Leuven en Docent aan het Lemmensinstituut) een woordje uitleg over de term ‘moezel’, die staat voor de oorspronkelijke Vlaamse benaming van wat heden ten dage bij ons de doedelzak genoemd wordt, en hoe deze recentere benaming zijn weg naar onze contreien gevonden heeft. Vervolgens licht hij de eigenheid en de kwaliteiten toe van onze courante soldoedelzak.
 
Het opzet kadert in een hernieuwd streven om ons eigen repertoire opnieuw meer onder de aandacht te brengen. In tegenstelling tot in de meeste andere Europese landen is de Vlaamse volksmuzikant vaak eerder geneigd om bij de buren te gaan loeren, en doet hij nogal meewarig over het materiaal uit onze streek, of is het hem gewoon niet bekend. Leidmotief vormt dus het terug uit de archieven halen van de oude geschriften, en ze selectief, netjes afgestoft, alsnog aan de man brengen. Dit objectief dient gefasciliteerd te worden door die oude melodieën aan te bieden onder een vorm die onmiddellijk leesbaar èn speelbaar is voor de hedendaagse muzikant.
De vijf luiken van ‘HET MOEZELBOEK’ kennen hun ontstaan in een project dat in 2005 startte aan het Lemmensinstituut. Studenten van de klas ‘Musa’ (barokmusette/doedelzak) kregen onder leiding van Van Hees verschillende bronnen aan te pakken.
 
Luc Ooghe bijt de spits af en liet in dit eerste deel zijn ogen glijden over het handschrift van Petrus Josephus Van Belle (1743), of het handschrift van Viane. Hij verschaft hierrond enige achtergrond in zijn inleiding. Van de aanvankelijk 94 melodieën werden er hier een 50-tal weerhouden. Het handschrift zelf – van ongekende historische betekenis - werd door Ghislain Potvlieghe in 1970 eerder toevallig teruggevonden in het dorpsorgeltje van Viane,… Met betrekking tot het repertoire vallen eerst en vooral het grote aantal marsen op. Daarnaast vinden we er uiteraard ook menuetten, contradansen, een gigue,… en wordt er enige Engelse en ook wel wat Franse invloed gesuggereerd. De samensteller vermoedt dan ook dat Van Belle naast organist ook regionale speelman was en dat ze aanvankelijk uitgeschreven werden voor viool. Meteen krijgen we enkele adviezen inzake de meest aangewezen speelwijze van de nummers.
 
De toelichtingen rond de historische betekenis en de inhoud van het handschrift zijn zeker de moeite om even door te nemen. Ook de werkwijze bij de selectie en de tranie van de bloemlezing verdient enige commentaar. De partituren, vaak enkel van een (origineel) nummer, en slechts een enkele keer van een titel voorzien, werden gebundeld in functie van de voorgestelde dansvorm of het karakter van de melodie. Achtereenvolgens vinden we zo andante, branle, contradans (eventueel als gigue te gebruiken), gavotte, gigue, mars, menuet (eventueel bruikbaar als mazurka), branle (eventueel ook polka) en rigaudon. Het bundeltje sluit af met een vijftal eigen bewerkingen, waaronder ‘Passepied nouveau’ van Jean-Pierre Van Hees, die zijn versieringen en variaties persoonlijk toelicht. Er worden ook enkele aanwijzingen verstrekt rond de speelbaarheid van dit handschrift in de huidige volksmuzikale context. Voor wie zich nog verder wil verdiepen in dit materiaal sluit een literatuurlijst de inleiding af. De partituren zelf zijn naast titel of nummering voorzien van het gesuggereerde danstype en er wordt melding gemaakt van de oorspronkelijke toonaard.
 
Besluitend kunnen we stellen dat deze bundel een heel beloftevolle aanzet vormt van een vrij ambitieus project. We kunnen enkel hopen dat dit het repertoire op die manier een duwtje in de rug geeft om terug in kleurijke klanken vertaald te worden.
 
Deze bundel is te verkrijgen bij Muziekmozaiek, kostprijs 15 euro.
www.muziekmozaiek.be (Snuister->Koop->Boeken)

 



(sefafolk)
03/04/2011 05:15

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Vlaanderen
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
    • Bal
    • Lage Landen
    • Dans
  • I
  • website: WWW.MUZIEKMOZAIEK...
  • I
  • email:
  • I
  • aantal malen gelezen: 2929
  • I
  • artnr: 47426
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Boek 
    achterklap
    Mooie videoclip van deze plaat op https://www.youtube.com/watch?v=K1REDX8kMyk ...

    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John LundstrŲm in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    snelnieuws
  • I
  • Balfolk Breda (midsummer's dances)
  • I
  • BENEFIETCONCERT MET SANGHAR SUHAIL & SARA RASULI
  • I
  • The American Roots Session
  • I
  • Renaud Garcia-Fons Trio
  • I
  • TRIO DAEMS-LELEUX-QIZILBASH
  • I
  • SAM SAM TROEF!
  • I
  • MANSUM IBRAHIMOV & THE QARABAGH MUGHAM GROUP + B‹L
  • I
  • PICEA ORIENTALIS ★ SANGPUY + WOUTER & BAO
  • I
  • LAŌLA AMEZIAN & LES SHEIKHS SHIKHATS
  • I
  • NİLİPEK.
  • I
  • LES FATMAS DE BELGICA & HET BOHO STRINGS QUARTET
  • I
  • CONTINUO ONBEGRENSD
  • I
  • ON STAGE
  • I
  • GLOBALICIOUS #05 W/ AMERICO BRITO & NIC BALTHAZAR
  • I
  • ALLEZ, CHANTEZ!
  • I
  • ARABISCH-ANDALUSISCHE MUZIEK LEZING MET JOHAN VAN
  • I
  • BOOMBAL GENT met The Bazz Explosion & Naragonia
  • I
  • BOOMBAL GENT
  • I
  • Fanteyfare Tune Learning Session
  • I
  • SANO
  • I
  • Damast Duo - Safar
  • I
  • LES CONTES D'ALFONSINA- MANOUCHE
  • I
  • DUO DELICADO: RUI SALGADO & SYLVAIN BOISVERT-CHORO
  • I
  • Eygalerij - Walter Bruneel in Muziekclub 't Ey
  • I
  • GOVINDA GOSWAMI & MANI SHANKAR INDIA SITAR & TABLA
  • I
  • LOS INAUDIBLES & SILVIA ABALOS- TANGO
  • I
  • SWING JAZZ LE LOUP JAZZ BAND FEAT. MARTIN SALEMI
  • I
  • STEVO & DEREK
  • I
  • PICEA ORIENTALIS - TRY OUT
  • I
  • I RE SALTATI pizziche, tammuriate & tarantelle
  • I
  • DON KAPOT | ACHTERHAM SESSIONS 2019 #02
  • I
  • LES GOŘTS DE GAND '19 GRATIS FESTIVAL IN DE MACHAR
  • I
  • RACHELE ANDRIOLI & ROCCO NIGRO Maletiempu
  • I
  • THE CHAI CONNECTION 3 heren van stand, met strings
  • I
  • KOSMO SOUND ★ SEEKAMAN ★ DJ AFRICALI C
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban