Home > recensies > Boek > HET MOEZELBOEK - Deel II: Frans De Prins

> zoek...
> meer zoeken...
 

HET MOEZELBOEK - Deel II: Frans De Prins
Tweede luik van vijfdelige publicatie met uitgekiende selectie melodieŽn uit oude Vlaamse handschriften, speciaal herschreven voor de sol-doedelzak... (Boek)

HET MOEZELBOEK – Deel 2: Het Beiaardboek van Frans De Prins uit Leuven (1780) (MUZIEKMOZAIEK, ISBN 9789080860155) 2011 – 99p.  

Uit het vele materiaal dat her en der nog in handschriften en liedboeken terug te vinden is maakten de samenstellers heel selectief een keuze van interessante melodieën, die speciaal herschreven werden om onmiddellijk toegankelijk te zijn voor de tegenwoordig heel courante G of soldoedelzak. Uiteraard lenen deze partituren zich evengoed voor gebruik op andere traditionele muziekinstrumenten zoals hommel, draailier, diatonisch accordeon of hakkebord. Voor de transcriptie van dit tweede deel vonden ze in Elke Vermeiren een ideale kandidaat.   
 
Het voorwoord van Jean-Pierre Van Hees (Doctor in de Kunsten K.U.Leuven en Docent aan het Lemmensinstituut) biedt ons dezelfde informatie als in het eerste deel. Hij verschaft hierin een woordje uitleg over de term ‘moezel’, die staat voor de oorspronkelijke Vlaamse benaming van wat heden ten dage bij ons de doedelzak genoemd wordt, en hoe deze recentere benaming zijn weg naar onze contreien gevonden heeft. Vervolgens licht hij de eigenheid en de kwaliteiten toe van onze courante soldoedelzak.
 
Het opzet kadert in een hernieuwd streven om ons eigen repertoire opnieuw meer onder de aandacht te brengen. In tegenstelling tot in de meeste andere Europese landen is de Vlaamse volksmuzikant vaak eerder geneigd om bij de buren te gaan loeren, en doet hij nogal meewarig over het materiaal uit onze streek, of is het hem gewoon niet bekend. Leidmotief vormt dus het terug uit de archieven halen van de oude geschriften, en ze selectief, netjes afgestoft, alsnog aan de man brengen. Dit objectief dient gefasciliteerd te worden door die oude melodieën aan te bieden onder een vorm die onmiddellijk leesbaar èn speelbaar is voor de hedendaagse muzikant.
 
De vijf luiken van ‘HET MOEZELBOEK’ kennen hun ontstaan in een project dat in 2005 startte aan het Lemmensinstituut. Studenten van de klas ‘Musa’ (barokmusette/doedelzak) kregen onder leiding van Van Hees verschillende bronnen aan te pakken.
 
In haar inleiding binnen dit tweede luik geeft Elke Vermeiren ons wat toelichting bij de beiaardmuziek uit de 17e en 18e eeuw, een periode waarin er weinig gepubliceerd werd, daar de beiaardiers vrij improviseerden op bestaande melodieën. Het handschrift van Frans De Prins (1780) uit Leuven vormt hierop een verrassende uitzondering. Ze gaat in op de aard van de stukken, vaak ontleend aan klavecimbel, dans-en volksmuziek uit die tijd. De meeste hebben een volks karakter en kregen dan ook een toepasselijke, soms hilarische, titel mee, soms in het Frans. Andere verwijzen in hun naam uitdrukkelijk naar de dansvorm. Onder de dansvormen vinden we de contradans, menuet, allemande, gigue, quadrille, rondeau, paspied, rigaudon, redoute en cotillon terug, een beetje gelijklopend dus aan het net iets oudere repertoire uit het handschrift van Petrus Josephus Van Belle (zie deel 1).  Het gaat hier ook uitsluitend over profane muziek, terwijl ook de kunstmuziek achterwege blijft, een herwerking van een stuk van Couperin buiten beschouwing gelaten. Verder heeft ze het over de dansvormen die in het repertoire vervat zitten, de muzikale vrijheden, eigen aan de volksmuziek. Op de partituren werden de versieringen niet overgenomen, daar ze eigen zijn aan de beiaardmuziek, maar daarom nog niet onmiddellijk over te brengen zijn op draailier of doedelzak. Ook de baspartijen werden achterwege gelaten. Uiteindelijk zijn er niet minder dan 221 melodieën (enkele met opname van variaties) in dit boek opgenomen, waarvan er 165 direct speelbaar zijn op volksinstrumenten. In tegenstelling tot in het eerste deel zijn de dansvormen niet mee vermeld in de titel, tenzij ze ermee samenvallen natuurlijk. De inhoudstafel vertrekt vanuit de paginaverwijzing, waarbij zoveel als mogelijk de originele nummering uit het handboek gerespecteerd bleef, met titelvermelding, aanwijzing of er noten werden aangepast, en de toonaard voor doedelzak en deze uit het originele handschrift.
 
Dit tweede deel bevestigt de zinvolheid van dit lovenswaardige initiatief om een aantal heel oude melodieën terug onder de aandacht te brengen van menig volksmuzikant. We kijken dan ook uit naar de volgende delen, waarin achtereenvolgens Jan Frans Willems, Edmond De Coussemaeker en Vanpelt aan bod zullen kopen.    
 
Ook deze bundel is te verkrijgen bij Muziekmozaiek, kostprijs 15 euro.
www.muziekmozaiek.be (Snuister->Koop->Boeken)
 
 


(sefafolk)
28/11/2011 06:12

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
Op Jan Frans Willems en Edmond De Coussemaeker zit ik niet bepaald te wachten, dat is eigenlijk toch al behoorlijk toegankelijk, maar Vanpelt, dat kan niet snel genoeg komen


muchard, 27/02/2014 11:45 (26640) - top
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Vlaanderen
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
    • Bal
    • Dans
  • I
  • website: WWW.MUZIEKMOZAIEK...
  • I
  • email:
  • I
  • aantal malen gelezen: 2547
  • I
  • artnr: 48328
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Boek 
    achterklap
    Mooie videoclip van deze plaat op https://www.youtube.com/watch?v=K1REDX8kMyk ...

    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John LundstrŲm in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    snelnieuws
  • I
  • Fairport Convention
  • I
  • Marco Van Wesemael: Vederlicht // boekvoorstelling
  • I
  • Hide & Seek Festival: Baul Meets Saz (Ind/Turk)
  • I
  • Minyeshu TRIO (EthiopiŽ)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Renaud Garcia-Fons (FR)
  • I
  • RaphaŽl De Cock & Edwin Vanvinckenroye
  • I
  • Hide & Seek Festival: Justin Vali Trio (Madagascar
  • I
  • Hide & Seek Festival: Clarinet Factory (CZ)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Egschiglen (MongoliŽ)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Tiny Legs Tim
  • I
  • Soetkin Collier Trio // gratis concert
  • I
  • Naragonia QuartetĖ Mira Ė 2018 Ė Homerecords
  • I
  • Sinnekloas danst // gratis Baleynbal
  • I
  • GUSTAVO ECCLESIA- ARGENTINA
  • I
  • ROBY LAKATOS ENSEMBLE
  • I
  • 3de Festival "Bals et Roses"
  • I
  • QUEBRACHE ARGENTINE TANGO AND FOLK
  • I
  • DÕAZ/MOLINA GUITAR DUO ĎPAMPA DEL PLATAí ARGENTINA
  • I
  • DOIMNIC MAC GIOLLA BHRÕDE- IRISH TRADITIONAL
  • I
  • MUSIC FROM CRETE
  • I
  • O CLUBE DO CHORO DE BRUXELAS INVITES
  • I
  • VishtŤn // concert i.s.m. CC Sint-Niklaas
  • I
  • Het Brabants Volksorkest Mazur-Polkadag Herent
  • I
  • Jonas Meersmans
  • I
  • Hide & Seek Festival 2018
  • I
  • SCINTILLA- MUSIC FROM BRAZIL
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban