Home > recensies > CD > SHANTALLA - Turas

> zoek...
> meer zoeken...
 

SHANTALLA - Turas
Beschouwd als beste Ierse band op het vasteland verrast deze groep ons na een pauze van vijf jaar met een nieuw album. (CD)

SHANTALLA – Turas (Appel rekords, APR 1333) 2011 – 51:26

Nadat ze het in 2005 voor bekeken hielden brachten hernieuwde vibes deze Angelsaksische groep vijf jaar later terug samen, voor een nieuwe en hernieuwde muzikale reis. Rijper geworden door ondermeer diverse andere muzikale uitstapjes, waardoor het hermetische eigen aan de Ierse folk wat doorbroken wordt, kregen ze er andermaal echt zin in. Hun derde telg bruist dan ook zo mogelijk nog meer van speelvreugde dan hun twee fel gesmaakte voorgangers. 
 
Hoewel in België gestationeerd zijn alle muzikanten van deze band rasechte angelsaksers. Alle groepsleden zijn Ieren, met uitzondering van hun Schotse zangeres Helen Flaherty. Van bij hun oprichting in 1998 trokken ze behoorlijk wat aandacht, en dit tot ver buiten de landsgrenzen. Vrij snel kregen ze de allures van groepen zoals THE BOTHY BAND, DERVISH en COMAS. In de atmosfeer die ze weten op te roepen is het duidelijk dat ze ondermeer bij ALTAN het voorbeeld vonden.   
 
Hun debuutalbum, het titelloze ‘SHANTALLA’ (1998) verscheen bij Wild Boar Music, en kreeg bij uitbreiding in 2000 een release binnen het legendarische Green Linnet label, waarna ze het in de VS op de Caltic Radio playlist chart brachten tot een bemoedigende tweede plaats (en er zes maand de top 10 hielden). Eind 2001 kwam hun tweede album op de lasertafel ‘SEVEN EVENINGS, SEVEN MORNINGS’ waarin ze uitpakten met een stuk meer eigen composities en liederen, alweer met een stijgende erkenning voor gevolg. Nadat violist Kieran Fahy het echter in 2005 voor bekeken hield vielen ze nog even terug op Gerry O’Connor. Flaherty van haar kant wou zich kort daarop vooral toeleggen op een solocarrière, terwijl ze haar stem ook leende aan DAVID MUNNELLY BAND en COMAS. Teveel is teveel... Toen ook nog eens gitarist Joe Hennon ‘overliep’ naar het Nederlandse OMNIA, leek het lot van SHANTALLA definitief bezegeld.
 
Vijf jaar later lieten ze zich mee onder impuls van hun fans overhalen, en kwamen Helen Flaherty (zang en bodhran), Gerry Murray (accordeon), Michael Horgan (uilleann pipes en fluiten), Kieran Fahy (viool), Joe Hennon (gitaar) en de nieuw aangeworven Simon Donnelly (bouzouki en gitaar) terug samen voor een reunietournée, die inzette eind 2009. Het vuur sloeg andermaal in de pan en resulteerde ondertussen in ‘TURAS’ (2011), een derde album die ze dit jaar ondermeer op GOOIKOORTS voorstelden en waar ze hun livereputatie andermaal waarmaakten. De titel is niet heel toevallig gekozen, daar deze term staat voor ‘Reis’, wat symbool staat voor de trip die ze zelf allen maakten toen ze naar België kwamen wonen, en de tournees die erop volgden. We maken evenwel ook een muzikale reis, die ons leidt naar diverse Keltische regionen, naar Noord-Amerika en zelfs naar de balkan. En uiteraard, schrijven ze in hun voorwoord, gaat het in muziek ook vaak over de reis van het leven, van geboorte tot dood, met tal van wendingen en obstakels tussenin.     
 
Op ‘TURAS’ vergasten ze ons andermaal op een heel goed uitgebalanceerde mengeling van stevig instrumentale nummers, die instaan voor een stevige pot jigs, reels en slow airs, doorspekt met heel ingetogen ballades, met kwaliteitslabel van Flaherty’s stem. De ritmische basis werd nog scherper gesteld met de komst van Donnelly.
 
Ze beuken er meteen stevig op in, met de uillean pipes op de voorlinie (af en toe hoge accenten leggend) in de traditionele song ‘The Braemer Poacher’. Dit lied gaat al minstens een eeuw mee, en handelt over een Schotse Hooglander waarvan het geliefkoosde bedrijf het stropen betrof op de gronden van de landeigenaar. Hij werd gevat en verbannen naar Van Dieman’s Land (huidige Tasmanië). Het schip dat hem zou transporteren leed evenwel schipbreuk voor de Ierse kust, hij overleefde en werd een voorbeeldburger. De kracht en zuiverheid van Flaherty’s stem doet me onmiddellijk mijmeren over ene Maddy Prior. Deze eerste set wordt gecompleteerd met ‘The Jammy Gamekeeper’, een compositie van Michael Horgan. De slideridoo (lees “een schuif-didgeridoo”, die dus verschillende tonen aankan) van gastmuzikant Luka Aubi-Krieger (zie OMNIA), doorbreekt onmiddellijk de hermetische Ierse traditionele stijl. In een intro met   Mongoolse boventoonzang doet hij hier nog een schepje bovenop in de openende marchversie van ‘Johnny Doherty’s’ (‘Bó Mhín na Toitean/Waterman’s/The Guns of the Magnificient Seven’), die genoemd wordt naar de legendarische violist uit Donegal, terwijl het tweede deel een indrukwekkende balkantextuur meekrijgt, mee door het virtuoze spel van fluitist Michael McGoldrick. De set sluit af met een reel van Fintan McManus, die zo populair werd dat er een Hollywoodfilm naar genoemd werd en waarin vooral naar het einde toe de slideridoo van zich laat horen. In deze eerste twee nummers levert een andere gast, Philip Masure een niet onaardige toets op additionele percussie. Rust wordt even gebracht met de ballade ‘Whaur Dae Ye Lie?’, van de hand van de Schotse ssw Karine Polwart. Deze is er eentje en heeft nog niets aan actualiteitswaarde ingeboet, verwijzend naar de gruwel van Srebrenica in 1995, en vooral de wanhopige zoektochten van de vrouwen naar de lichamen van hun geliefden. Meghan en Hannah Murray vormen hierbij een heel ingetogen achtergrondkoor in de refreinen. In ‘Marching in Jig Time’ (‘Máirseáil Alasdruim/Máirseáuk Uí Shuilleabháin/Scully Casey’s/The Girl from the Big House’) bijt Michael de spits af met twee van de oudste melodieën uit de Ierse muziektraditie. Hoewel die marches vaak in jigtempo gespeeld werden kiezen ze hier gedecideerd voor het iets tragere marsritme, strak in de teugels gehouden door bodhran en gitaarritmiek. Versnelling in tempo is er wanneer twee andere populaire jigs deze set afmaken. De Amerikaanse ssw Si Kahn, bekend voor zijn sociaal geëngageerde nummers levert ook in  ‘What You”ve Got/The Choice is Yours’ een essentiële boodschap, die hier frivool fluitend ingeleid wordt. Alweer een song met body gezongen door Helen. ‘Niet wat je gekregen hebt, maar wat je ermee doet, is belangrijk’. Het tweede deel is een compositie van Gerry Murray, met korte stop. Samen met zijn twee jongste dochters schreef Murray de eerste dromerige melodie van de geleidelijk in stevig crescendo oplopende set ‘The Donkey Ride in the Sky’ (‘Turas go hAlban/N’importe quoi/The Donkey Ride in the Sky/The Red Bee’) overgaand in een ook door hem gecomponeerde reel. Het laatste deel is van de hand van Joe Liddy. Ook in dit nummer kunnen onze eerder vermelde instrumentale gasten nog even hun gram halen. Robert Tannahill was het die in het begin van de 19de eeuw het gedicht ‘Gloomy Winter’ schreef dat ondermeer op muziek gezet werd van R.A. Smith, een pareltje over de schoonheid van de Schotse lente en zomer,… in gezelschap van de geliefde. Indrukwekkend is de ingetogen pathos waarmee Flagerty dit nummer van gevoelsstemmingen voorziet. Een nummer met een leuk staartje overigens.  Meeslepend is het vioolspel in ‘The Boy and the Princess’ (‘Fionn the Little/The Black Princess’), waarvan het eerste luik een deel vormt van een set van drie jigs die Kieran Fahy schreef voor zijn drie zonen. Andermaal laten ze de klankenrijkdom van dit nummer ten volle tot zijn recht komen door niet in overtempo te vervallen. Vervolgens trekken we ook nog even de oceaan over met ‘Fair & Fender Maidens/The First hard Rain’, een lied uit de Appalachen, met dreigende intonatie gezongen, dat de jonge meiden waarschuwt om niet te snel in de smoezen van de jongeheren te trappen, die voor ze het beseffen terug van het toneel verdwenen zijn. Het wordt in een set gebracht met een swingende melodie van de violist en gitarist Randal Bays uit Seatle, vooral ondersteund door fluit en accordeon. De allerlaatste set ‘The Hut’ (‘The Hut on Staffin Island/The Boy in the Boat/Garret Barry’s Reel’) opent met een melodie op accordeon van de schotse accordeonist Phil Cunningham, gevolgd door een reel uit de goede oude doos, terwijl de laatste reel ontleend werd aan whistle speler Donncha Ó Briain. Hoewel het genoemd is naar de roemruchtige doedelzakspeler uit county Clare, wordt er ook geopperd dat dit mogelijks een versie is van ‘Miss McLeod’s reel’
De basis wordt hier dus gelegd door de snaren en het bodhranspel van Helen, wat tegelijkertijd rijke en subtiele ritmieken oplevert. Daarbovenuit gaan viool, accordeon, uillean pipes en fluiten elkaar voortdurend ten dans uitnodigen. Deze groep weert gedecideerd elektrische instrumenten of synthezisers binnen hun line-up, en is ook allergisch voor overgearrangeerde interpretaties. Daarnaast laten ze zich ook niet verleiden tot uptempo’s die de aandacht afleiden van het puur beleven van elke gespeelde noot. Voor hen zijn het de subtiliteiten in de melodieën die de essentie vormen, zodat het gevoel en de textuur, eigen aan de nummers, optimaal tot zijn recht komt. Het resultaat is levendig en onderhoudend, en voor liefhebbers van Ierse muziek zeker alweer een aanrader.
 
 
De groepsleden:
 
Helen Flaherty: zang en bodhran
Gerry Murray: accordeon
Michael Horgan: uilleann pipes en fluiten
Kieran Fahy: viool
Joe Hennon: gitaar
Simon Donnelly: bouzouki en gitaar
 
Gasten:
 
Luka Aubri-Krieger: slideridoo, (‘The Braemer Poacher’, ‘Johnny Doherty’s’, ‘The Donkey Ride in the Sky’, ‘Fair & Tender Maidens’) backing vocals (‘What You Do With What You’ve Got’, mongoolse boventoonzang (‘Johnny Doherty’s’)
Lorcan Fahy: mandoline (‘The Boy and the Princess’)
Philip Masure: percussie (‘The Braemer Poacher’, ‘Johnny Doherty’s’, ‘The Donkey Ride in the Sky’)
Meghan Murray: backing vocals (‘Whaur Dae Ye Lie?’ en ‘What You Do With What You’ve Got’)
Hannah Murray: backing vocals op (‘Whaur Dae Ye Lie?’)
 
Meer informatie:
 
 
 
 Klik hier om deze cd te bestellen bij Den Appel
  
 


(sefafolk)
08/12/2011 20:52

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: België
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
    • Bal
    • Keltisch (UK/Ierland)
    • Wereldmuziek
  • I
  • website: WWW.SHANTALLA.EU
  • I
  • email:
  • I
  • aantal malen gelezen: 2359
  • I
  • artnr: 48343
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste CD 
  • I
  • Shantalla – From the East unto the West
    (13/07/2019 06:31)
  • I
  • The Celtic Social Club – From Babylon to Avalon
    (11/07/2019 07:12)
  • I
  • Tristan Driessens – FOLK DANCER'S JOURNEY
    (10/07/2019 07:57)
  • I
  • Damast Duo - Safar
    (20/05/2019 06:42)
    achterklap
    Mooie videoclip van deze plaat op https://www.youtube.com/watch?v=K1REDX8kMyk ...

    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John Lundström in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    snelnieuws
  • I
  • Hans Mortelmans en Groep op de Gentse Feesten
  • I
  • Hans Mortelmans en Groep in de Zoo van Antwerpen
  • I
  • Shantalla – From the East unto the West
  • I
  • Lankum (Ierland): cd-voorstelling
  • I
  • Habib Koité & Bamada (Mali): cd-voorstelling
  • I
  • Hide & Seek Festival: Ghalia Benali (Tunesië)
  • I
  • Hide & Seek Fest: Ablaye Cissoko & Volker Goetze
  • I
  • Hide & Seek Festival: Guitarpa Duo (Venezuela)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Gjini Ensemble (Albanië)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Rabasa (Kaapverdië)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Myrddin & Imre De Cauter
  • I
  • Hide & Seek Festival: Mieko Miyazaki (Japan)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Antsa (Madagascar)
  • I
  • Hide & Seek Festival: Païvi Hirvonen (Finland)
  • I
  • Hide & Seek Festival: brass in de tram
  • I
  • Brosella Festival
  • I
  • The Celtic Social Club – From Babylon to Avalon
  • I
  • Tristan Driessens – FOLK DANCER'S JOURNEY
  • I
  • Balfolk Breda (midsummer's dances)
  • I
  • BENEFIETCONCERT MET SANGHAR SUHAIL & SARA RASULI
  • I
  • The American Roots Session
  • I
  • Renaud Garcia-Fons Trio
  • I
  • TRIO DAEMS-LELEUX-QIZILBASH
  • I
  • SAM SAM TROEF!
  • I
  • MANSUM IBRAHIMOV & THE QARABAGH MUGHAM GROUP + BÜL
  • I
  • PICEA ORIENTALIS ★ SANGPUY + WOUTER & BAO
  • I
  • LAÏLA AMEZIAN & LES SHEIKHS SHIKHATS
  • I
  • NİLİPEK.
  • I
  • LES FATMAS DE BELGICA & HET BOHO STRINGS QUARTET
  • I
  • CONTINUO ONBEGRENSD
  • I
  • ON STAGE
  • I
  • GLOBALICIOUS #05 W/ AMERICO BRITO & NIC BALTHAZAR
  • I
  • ALLEZ, CHANTEZ!
  • I
  • ARABISCH-ANDALUSISCHE MUZIEK LEZING MET JOHAN VAN
  • I
  • BOOMBAL GENT met The Bazz Explosion & Naragonia
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban