Home > recensies > CD > HET ZESDE METAAL, Ploegsteert

> zoek...
> meer zoeken...
 

HET ZESDE METAAL, Ploegsteert
Voor wie op zoek is naar een volwassen singer-songwriter plaat met vlees aan het been en die stof tot nadenken én luisterplezier biedt (CD)

HET ZESDE METAAL, Ploegsteert. ( www.hetzesdemetaal.be )

Overrompelend, zo was onze eerste kennismaking met Wannes Cappelle. Ook de mensen die hem kenden van de zijn studietijd, vielen van de ene verbazing in de andere verwondering. Wannes was per slot van rekening het lelijke eendje geweest midden de fraaie zwanen die Studio Herman Teirlinck in die nadagen afleverde. Zijn broze en tegelijk vinger-op-de-wonde sneren en belijdenissen in West-Vlaams gingen recht naar het hart, stonden vol wonderlijke verbale vondsten en beeldrijke, heu, beelden en de jongeman bleek in al zijn candeur een innemende persoonlijkheid. Hij werd dan ook, na twee pakkende concerten in Fort Napoleon en Club Terminus, de verdiende laureaat van de Jong Muziekwedstrijd op Theater aan Zee in 2005. Andere vormen van kritische en publieke waardering volgden. A star was born. Behalve dan dat Wannes in zowat alle opzichten een anti-ster was, is en denkelijk zal blijven. 

Ongeveer in de periode van TAZ ontstond Het Zesde Metaal, een los-vaste verzameling vrienden en gelijkgestemden die zeker wat druk wegnamen van de frontman, en dat op het juiste ogenblik. Want bevatte debuut 'Akattements' (2008; toen nog met Liesa Van der Aa, die dit jaar met 'Troops' met de vioolloops een opmerkelijk debuut maakte, ingeval u daar nog niet van op de hoogte was) de fonkelende songs die hem al een hele poos vergezelden, dan worstelde Wannes hierna en twee jaar lang met een kolossale, zelf beleden writer's block. Of 'Akattemets' het podiumknuffeldier Cappelle wel helemaal recht kón doen, is een academische discussie geworden, maar die plaat leerde hem omgaan met die stilte. Zijn belangrijke maar intussen beëindigde inbreng in de Nederlandse formatie rond Roos Rebergen, Roosbeef, zijn medewerking aan theaterprogramma's als het zeer genietbare 'Maanziek' (met Wouter Deprez en cellist Frans Grapperhaus) of 'Te Gek Intiem' (over manisch-depressiviteit met Kristien Hemmerechts) Deze en andere projecten verbreedden zijn kim, zoals men dat zo mooi zegt ('horizon' was even niet thuis)

Nu is er 'Ploegsteert' en wat zijn we blij (en opgelucht: OEF!) dat Cappelle met deze, intussen alweer tot het verleden behorende versie van Het Zesde Metaal, 'bevestigt', zoals men dat pleegt te zeggen van een vervolg op een spraakmakende intrede. Net op het goeie moment, tijdens een lange 'huwelijksreis' in Ijsland, waar eega Alda Berglind Egilsdóttir vandaan komt, zette Wannes zelf de druk om in creativiteit en het bleek dat de opgedane indrukken van de laatste jaren zich plotseling wél lieten verwoorden. Het biedt alvast het vooruitzicht dat de man wel altijd op zijn pootjes zal vallen. De meteoriet (geef toe, vallende ster klinkt te dubbelzinnig) is een planeet geworden. Wie zich de cd aanschaft (en dat willen we u ondanks de crisis beslist niet ontraden in dit geval) kan de teksten volgen in het begeleidend boekje, geen overbodige luxe voor wie het West-Vlaams nog een dialect van het Urdu toeschijnt.

De recensent beschikt in de regel ook over een document dat de naam 'persmap' draagt en waar dit meestal een opsomming is van (goeie) kritieken en gemeenplaatsen allerhande, waar je best het nodige verdere onderzoek aan vastkoppelt, lees je in casu een openhartig en zoals te verwachten viel, spits en grappig verslag van het groeiproces van elk nummer. We leren ook waarom de cd ten slotte niet de werktitel meekreeg, 'Ier bie oes' ('Hier bij ons'): Ploegsteert is het dorp waar Frank Vandenbroucke vandaan komt en over het tragische supertalent gaat inderdaad de titelsong, die hij voor het eerst speelde tijdens een hommage avond in juni 2011 in het Wielermuseum van Roeselare, in het bijzin van Franks moeder en oudste dochter. Wannes vindt voor deze ode weer de juiste woorden: 'Lang voordat je haar kreeg op uw benen, had je 't al afgeschoren. Nijdig over 't stuur van uw driewieler gebogen, je was nog kind: je ving nog niet veel wind.' Maar zijn verrassende persoonlijke band met Frank is niet de enige reden voor de keuze van de titel. Het West-Vlaamse dorp verhuisde indertijd naar Henegouwen en is dus zowel 'bie oes' zowel als 'chez nous'. Frans en Vlaams lopen er dooreen. Die vorm van 'vertrouwde aliënatie' sprak de West-Vlaming die in A'pen woont met zijn Ijslandse wel aan.

De Nederlandstalige songschrijvers in Vlaanderen die thematisch even avontuurlijk te werk gaan als Wannes Cappelle kan je op de vingers van één hand tellen: Jan De Wilde, Willem Vermandere, Raymond Van het Groenewoud, Lieven Tavernier... Zijn er nog? We houden veel van een song als 'Ier bie oes' waarin zowel warm als koud geblazen wordt, zoals het leven, een mix van 'goed' en 'slecht'. Zowel in 'Broers' als 'Vanonder' neemt Wannes de familiebanden onder de loep. 'Benauwd' (met zang in de outro van Gregory Frateur en Wannes' zangleraar Steve Dugardin, plus een stem die niemand van de betrokkenen tot op heden kon identificeren! Een geestige geest misschien?) spreekt op niets ontziende wijze over de fameuze writer's block. 'Met drie', de enige song die hij in twee jaar 'nietsdoen' wist af te werken, beschrijft de omwenteling die de komst van een kindje betekent. Wannes' overpeinzingen zijn zo verdomd herkenbaar. De meester van de oneliner aan het woord: 'Gaan we het dopen voor de goede vrede? Wie kent hier een pastoor die nog okee is? Gaat het uw of mijn naam krijgen? Zijn we eerlijk over Sinterklaas of gaan we er over liegen? Ga je 't liever zien dan mij?' Die zin over de 'pastoor' schreef Wannes vooraleer er sprake was van een schandaal rond een West-Vlaamse bisschop. 't Is maar dat u dat weet.

De chaos van het verhuizen wordt verbaal en muzikaal trefzeker in de verf gezet in het potige 'Verhus', nummer dat bijna werd afgevoerd, maar dat één van onze lievelingen is. Al zijn (en uw en mijn) twijfels propte hij in de song die 'de zwaarste bevalling' heet te zijn, niet toevallig 'In de Plaaster' getiteld. Wannes mag gerust zijn: het is goed gekomen met de song. Nu nog met Wannes: 'Mijn leven is een quiz. Ik ken de vragen ondertussen van buiten. Maar het is multiple choice, veel te multiple choice.' Geen wonder dat hij het lastig heeft: 'Mijn hoofd moet in de plaaster.' En wat een vocale climax! Ook 'Ge zwiegt' kwam er niet zonder slag of stoot, maar de song, van ver geïnspireerd op 'My Heroics, Part 1' van Absynthe Minded, werkt, o.a. omdat ie door Tom Pintens van een fraai piano-arrangement werd voorzien. Evenmin als 'Ge zwiegt' zouden we graag 'Oe est meuglijk' naar het hoofd geslingerd krijgen. Cappelle is nu eenmaal sterk in het blootleggen van de drijfveren van iemand die hem ontgoocheld heeft. Een vrolijke Frans wordt hij nooit, toch niet in zijn liedjes.

De kans dat iemand dan ook op het idee komt om een nummer uit 'Ploegsteert' te draaien op een polonaisefestival is denkelijk onbestaande (het is echter wel een verleidelijke gedachte...) Maar als u op zoek bent naar een volwassen singer-songwriter plaat met vlees aan het been, eentje dat stof tot nadenken verschaft, zowel als luisterplezier, dan is 'Ploegsteert' een optie. Erg benieuwd hoe de songs live klinken, overigens. Dat valt binnenkort o.a. te horen op Labadoux en in Dranouter.

Antoine Légat (20 04 12)


 



(Twan)
21/04/2012 07:58

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: West-Vlaanderen
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
    • Singer-songwriter
    • Kleinkunst
  • I
  • website: antoinelegat.word...
  • I
  • email: antoine.legat@sky...
  • I
  • aantal malen gelezen: 4969
  • I
  • artnr: 48807
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste CD 
  • I
  • Abu
    (02/11/2018 13:03)
  • I
  • Jaune toujours – Europeana
    (28/10/2018 12:40)
  • I
  • V/A, Yiddish Glory -The Lost Songs Of World War II
    (28/09/2018 10:34)
    achterklap
    Mooie videoclip van deze plaat op https://www.youtube.com/watch?v=K1REDX8kMyk ...

    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John Lundström in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    snelnieuws
  • I
  • DUO MOUFADHEL ADHOUM & RHIZLANE MELIH
  • I
  • Alaw (Wales)
  • I
  • FLOR DE LIO & CATHERINE SMET- TANGO
  • I
  • RENAUD DARDENNE TRIO INVITES OSVALDO HERNANDEZ
  • I
  • KERSTBOOMBAL
  • I
  • TOM THEUNS, DAVID MUNNELY, KOEN GARRIAU & NEEKA RA
  • I
  • MUSTAFA AYDIN & FRIENDS ft. Jan Van Liefferinge &
  • I
  • EMRAH MAHZUNI
  • I
  • JAUNE TOUJOURS + SUPP. LEDEBIRDS + AFTERPARTY New
  • I
  • HANS MORTELMANS & GROEP + KOEN DE CAUTER
  • I
  • SOUNDROUTES BAND
  • I
  • YELEMANI’S AFRO DANCE EXPERIENCE NIGHT FT. LUC SAN
  • I
  • Kepa Junkera & Sorginak // concert geannuleerd
  • I
  • Naragonia Quartet in Brugge bij Ol da Folk
  • I
  • SELITSIANI REBETIKO TRIO
  • I
  • CONSTANZA GUZMAN-OSMAN MARTINS-JONATHAN DE NECK
  • I
  • TCHA LIMBERGER TRIO
  • I
  • FABRICE DE GRAEF & VALENTINA ANGELINI: MEDITATION
  • I
  • Kepa Junkera & Sorginak in Izegem
  • I
  • Wim speelt " na de oorlog"
  • I
  • ALIREZA GHORBANI
  • I
  • LAS HERMANAS CARONNI
  • I
  • GRUPO PIMENTÓN
  • I
  • SADIG & LUIZ "REUNIÓN" (+ MISTERY GUEST)
  • I
  • BRIGHT BRIDGES & TCHA LIMBERGER // ISTANBUL EKSPRE
  • I
  • İNCESAZ // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • DERYA YILDIRIM & GRUP ŞİMŞEK ++ GAY
  • I
  • KALBEN ++ GÖKSEL // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • Istanbul Ekspres festival
  • I
  • EDA BABA ++ CAN BONOMO // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • MUSTAFA TEKIR & VRIENDEN
  • I
  • AMIR ELSAFFAR'S RIVERS OF SOUND
  • I
  • FEMALE VOICES
  • I
  • LOOKING FOR OUM KULTHUM
  • I
  • ABIR NASRAOUI SINGS OUM KALTHOUM
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban