Home > woord/beeld > Concertverslag > Ludo Vandeau in De Minard 12/02/16

> zoek...
> meer zoeken...
 

Ludo Vandeau in De Minard 12/02/16
Ludo's muziek is in de eerste plaats een féést! (Concertverslag)

 Ludo VANDEAU & BODIXEL met de presentatie van ‘Au gré du charme’ in de Minardschouwburg (‘De Minard’) in Gent op vrijdag 12 februari 2016: ‘Al zijn de teksten niet zelden contemplatief, vaak doordesemd van zachte droefenis en uitgeschreven in een adellijk Frans, dat we uitgestorven waanden, zijn muziek is in de eerste plaats een féést

 

Wat een heerlijke avond bezorgde Ludo Vandeau en Bodixel, al twaalf jaar zijn trouwe begeleiders, ons in Gent, die vrijdag 12 februari (*) bij de presentatie van zijn brandnieuwe cd ‘Au gré du charme’... Het zou al te makkelijk en allerminst fair zijn deze triomf te herleiden tot een uitvloeisel van het thuisvoordeel. Het is natuurlijk zo dat het gebeuren doorging in het vertrouwde Gent, dan nog in De Minard, voor eeuwig geassocieerd met de Geinteneir bij uitstek Romain Deconinck, wiens fraaie beeld voor de ingang de wacht houdt. Dat deze venerabele zaal (ze dateert uit 1847) hoofdzakelijk gevuld was met familie, vrienden, kennissen en fans van de zanger van Ambrozijn, Olla Vogala (en gastzanger bij Lais, Gabriel Yacoub, …) en dus bij voorbaat van plan was om voor de bijl te gaan, is niet meer dan normaal. Maar de prestatie die Ludo en zijn klassenbakken neerzetten, zou allicht elk publiek voor zich gewonnen hebben. En bij uitbreiding was het een hoogdag voor het hedendaags Frans chanson, waar Ludo zo’n knappe vertegenwoordiger en voorvechter van is.

Dat ‘Au gré du charme’ een juweeltje is, hebben we al eerder betuigd en betoogd. Maar de presentatie liet horen dat de nummers ook live staan als een huis, ja, zelfs aan glans winnen. We kregen ze niet allemaal te horen, misschien omdat ze niet allemaal even goed passen in dit kader, maar de cd is van een constant hoog gehalte. Ludo toetste het nieuwe aan het oudere werk, zoals ‘Buffet de la gare’ en ‘Le même vieille Suzie’ uit ‘Marguérite’. Uit ‘Métropole’ koos hij bij voorbeeld het titelnummer en ‘On m’a dit’. De Spaanstalige (onder anderen uit ‘Todo Cambia’) liet hij ii deze context achterwege. Er was wel plaats voor ‘La Marine’ van Georges Brassens, lied en uitvoerder die hij een bijzonder warm hart toedraagt. Hij leidt het in met een droog ‘Ik ben niet de gemakkelijkste’. Nou, we denken dat dàt wel zal meevallen, gezien het warme hart dat een heel theater hem toedroeg. De opmerking slaat natuurlijk op het feit dat hij het op podium perfect wil hebben en daarbij aan zichzelf en anderen hoge eisen stelt. Maar is dat niet precies zoals het hoort? Ja toch?

Dat er bij zo’n première toch nog akkefietjes zijn, is onvermijdelijk. Daar worstelt hij zich elegant en met een kwinkslag door, de rustige vastheid van iemand die weet dat hij het voor elkaar heeft. Hij geeft een ontspannen indruk, terwijl hij zijn songs (meestal) kort en vaak met veel humor duidt, maar allicht zijn daar vele uren van ondraaglijke spanning aan voorafgegaan. Het was de moeite meer dan waard, vonden de aanwezigen. Met ‘Rome’ opende hij de debatten, typisch voor de bepaald hoofse liefdesliederen waar Ludo een patent op heeft, oneindig lief en voorkomend, met een heilige verering voor het gegeven ‘vrouw’, maar passioneel, brandend van verlangen: ‘Mon grand coeur a livré sa bataille, et murmure une prière juive. Une journée est longue, vous êtes ma lumière parce que vous êtes si loin de moi.’ Hij slaagt erin om deze verfijning ook de nodige dynamiek mee te geven, op plaat, maar live dus nog meer. Al zijn de teksten niet zelden contemplatief, vaak doordesemd van zachte droefenis en uitgeschreven in een adellijk Frans, dat we uitgestorven waanden, zijn muziek is in de eerste plaats een féést.

Daar zit Bodixel voor veel tussen. In de basis is dat een ritme sectie dit staat als een theater, met Wim Ramon aan de contrabas en de vaak verrassend uithalende drummer en percussionist Ronald Dhaenens. Er is die geweldige frontlijn met Siegfried Van Schuylenbergh, een orkest op zich daar aan de diverse snaarinstrumenten (dobro, resonator, mandoline, banjo, akoestische gitaar… vergeten we iets?), Stijn Bettens op accordeon, bandoneon en piano, en last but not least cellist Lode Vercampt, zowat de rechterhand van Vandeau, een geweldige muzikant die echter nooit om een grap en grol verlegen zit en op toneel mee voor het nodige animo zorgt. De interactie tussen de zanger en zijn mensen is trouwens aandoenlijk om zien, zowel tijdens de songs in het samenspel (dit is wat men met recht en reden ‘organisch’ noemt) als ertussen in, met plaagstoten die wel eens durven uitmonden in mini-toneeltjes. Mooi om zien is dat. Niet aanwezig, wegens muzikantenverplichtingen, maar beslist ook onderdeel van het ‘complot’ is producer Ad Cominotto (pianist en accordeonist, o.a. bekend van zijn werk voor en met Arno) Hij bekleedt dan ook een opvallende plaats in de uitvoerige dankronde.

De liefde, zegden we, en die vinden we in al haar pracht weer in ‘Des êtres amants’, ‘Un conte de fées’, ‘Femme (Renée)’, maar ze neemt ook andere vormen aan. Ze betreft ook een kind. ‘Enfant’ zou in een ander mediabestel niet van de radio weg te slaan zijn. Een geijkte hit zou dat moeten zijn en één voorzien van een gouden randje: ‘Mon enfant veut une chanson / Encore une danse sur mon bras / Si fragile son petit corps / Si proches les étoiles dorées. / Si grand mon coeur comme un oiseau qui dort’. ‘La Mer du Nord’ bekleedt een speciale plek in Ludo’s hart. Dat is uiteraard omwille van dierbare jeugdherinneringen: ‘Il fut un temps nous les enfants lancions nos cerfs-volants / Dans le ciel plein de blé on volait dans l’éternité / Pous nous perdre et nous retrouver / Elle est là elle est proche elle est ma mer du nord’. Van ingetogen naar exuberant: ‘Julie’ wandelt hups voorbij. Het nummer staat dan wel op de nieuwe maar al in 2007 dong hij ermee naar deelname aan het Songfestival. Gezien de concurrentie van bevallige zangeresjes besefte hij dat hij geen schijn van kans maakte, bedenkt Vandeau in een mengeling van lichte spot en milde zelfspot. In essentie gaat het lied over iemand die hij maar één maal ontmoette, Petrarca en zijn Laura achterna. De jongedame weet allicht niet dat deze fijne, opgewekt klinkende edoch smachtende ode over haar gaat…

Ontroering is er dan weer in de twee songs van de nieuwe die over zijn moeder gaan. Zo begrijpen wij toch ‘Chloé (petite journée de la dame)’, al heet zijn ma eigenlijk Georgette en kan dit lied gaan over eenieder die waardig oud wordt. Het schitterende ‘Grand-mère’ gaat beslist over zijn moeder en het is één der hoogtepunten van ‘Au gré du charme’. Het is het eerste bisnummer, na het bijzonder lange applaus dat op het concert volgde. De avond begon feestelijk en hij eindigt al even uitgelaten met ‘Le temps de vivre’ van Georges Moustaki, een andere grote bron van inspiratie voor Vandeau. Een live versie sluit ook ‘Au gré du charme’ af, wat de song zowat bombardeert tot een programmaverklaring van Ludo: ‘Tout est possible, tout est permis’. Dit was precies zo’n avond. Dank, Ludo!

 

Antoine Légat.

(*) Ludo speelde daarop in: de band 12 jaar samen, concert op 12 februari, 12 euro voor de cd en 12 euro voor een fles wijn met eigen etiket...



(Twan)
23/02/2016 05:26

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Oost-Vlaanderen
  • I
  • datum: vrijdag 12/02/2016
  • I
  • genre(s):
    • Mediterraan
    • Wereldmuziek
  • I
  • website: https://antoinele...
  • I
  • email: antoine.legat@sky...
  • I
  • aantal malen gelezen: 975
  • I
  • artnr: 52359
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Concertverslag 
  • I
  • Baul Meets Saz in Arscene op 1/9/18
    (21/09/2018 10:28)
    achterklap
    Mooie videoclip van deze plaat op https://www.youtube.com/watch?v=K1REDX8kMyk ...

    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John Lundström in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    snelnieuws
  • I
  • DUO MOUFADHEL ADHOUM & RHIZLANE MELIH
  • I
  • Alaw (Wales)
  • I
  • FLOR DE LIO & CATHERINE SMET- TANGO
  • I
  • RENAUD DARDENNE TRIO INVITES OSVALDO HERNANDEZ
  • I
  • KERSTBOOMBAL
  • I
  • TOM THEUNS, DAVID MUNNELY, KOEN GARRIAU & NEEKA RA
  • I
  • MUSTAFA AYDIN & FRIENDS ft. Jan Van Liefferinge &
  • I
  • EMRAH MAHZUNI
  • I
  • JAUNE TOUJOURS + SUPP. LEDEBIRDS + AFTERPARTY New
  • I
  • HANS MORTELMANS & GROEP + KOEN DE CAUTER
  • I
  • SOUNDROUTES BAND
  • I
  • YELEMANI’S AFRO DANCE EXPERIENCE NIGHT FT. LUC SAN
  • I
  • Kepa Junkera & Sorginak // concert geannuleerd
  • I
  • Naragonia Quartet in Brugge bij Ol da Folk
  • I
  • SELITSIANI REBETIKO TRIO
  • I
  • CONSTANZA GUZMAN-OSMAN MARTINS-JONATHAN DE NECK
  • I
  • TCHA LIMBERGER TRIO
  • I
  • FABRICE DE GRAEF & VALENTINA ANGELINI: MEDITATION
  • I
  • Kepa Junkera & Sorginak in Izegem
  • I
  • Wim speelt " na de oorlog"
  • I
  • ALIREZA GHORBANI
  • I
  • LAS HERMANAS CARONNI
  • I
  • GRUPO PIMENTÓN
  • I
  • SADIG & LUIZ "REUNIÓN" (+ MISTERY GUEST)
  • I
  • BRIGHT BRIDGES & TCHA LIMBERGER // ISTANBUL EKSPRE
  • I
  • İNCESAZ // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • DERYA YILDIRIM & GRUP ŞİMŞEK ++ GAY
  • I
  • KALBEN ++ GÖKSEL // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • Istanbul Ekspres festival
  • I
  • EDA BABA ++ CAN BONOMO // ISTANBUL EKSPRES
  • I
  • MUSTAFA TEKIR & VRIENDEN
  • I
  • AMIR ELSAFFAR'S RIVERS OF SOUND
  • I
  • FEMALE VOICES
  • I
  • LOOKING FOR OUM KULTHUM
  • I
  • ABIR NASRAOUI SINGS OUM KALTHOUM
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban