Home > recensies > CD > Colin OFFORD, Goading The Beast (box 5 cd's+ DVD)

> zoek...
> meer zoeken...
 

Colin OFFORD, Goading The Beast (box 5 cd's+ DVD)
Indrukwekkende zelf samengestelde bloemlezing van zijn werk tussen 1986 en 2015 (CD)

 Colin Offord kan je bezwaarlijk een huishoudnaam noemen, al zal hij bij de iets oudere liefhebber van akoestische ‘wereldmuziek’ concerten een belletje doen rinkelen: op het Brugges Festival in 1998 maakten hij en zijn magische boog furore in een concert dat de oren en de ogen opengooide. Je hebt enkel een stem en een ogenschijnlijk eenvoudig, dicht bij de natuur aanleunend instrument nodig om een hele schouwburg een uur lang in de ban te houden. Colin heeft wel meer met ons land: hij speelde ook op Torhout World in een natuurlijke omgeving, was te horen in de (Antwerpse) Handelsbeurs en de Bijloke, nam op met Prima La Musica o.l.v. Dirk Vermeulen. Tegenwoordig woont en werkt de Australiër in Taiwan, maar het is correcter om hem te beschouwen als wereldburger, niet alleen omdat hij voortdurend aan nieuwe projecten werkt, uitdagende samenwerkingsverbanden aangaat en daarvoor op reis gaat, maar ook omdat er in zijn leefwereld geen grenzen bestaan.

 

Colin is niet enkel muzikant en componist, hij is ook uitvinder van instrumenten en van ongewone geluiden, altijd met natuurlijke middelen. Alle instrumenten opnoemen is onbegonnen werk. Het begon in 1978 met een one-string mouthbow (eensnarige mondboog), die je ook in een afbeelding vindt in het uitgebreide boek dat in de box steekt, die we hier presenteren. Maar bij bespeelt ook de great sland mouthbow, de eagle feather flute, dubbele fluiten, bewerkte zeeschelpen (volledig zoals bij ons Luiz Márquez dat doet, een artiest die nog wel raakpunten heeft met Colins benadering), de Chinese hulusi (los riet blaasinstrument met drie bamboe pijpen), lyrebird flute (met een echte, in Australië voorkomende vogel in antwoord op fluitspel! Zie bvb. http://www.flutelyrebird.com/audio.html ), Australazische fluit, de khene (Thais mondorgel), de Thai musical bow, de ‘panfluit’, de wallharp (te linken aan de Schotse harpiste Ruth Wall), de Kuping-Filipino jaws harp, de ti-tze (Chinese fluit), koebellen, raindrum, gongen en andere percussie… naast vogelgeluiden. De mensen met wie hij muziek produceert hanteren nog een hele scala aan exotische instrumenten.

 

Zijn stem is ook deel van het instrumentarium, waarbij hij teksten brengt of vocaliseert, of nog, boventonen produceert, iets waar hij zeer bedreven in is, een soort ‘levende didgeridoo’.  Offord is bovendien, en niet in geringe mate, visueel, grafisch en plastisch artiest, geeft les, is directeur van de Great Bowing Company waarin hij met gelijkgestemden werkt aan zijn ‘muzikale sculpturen’. Op zijn site geeft hij in een tiental clips een snelcursus ‘Colin Offord’, die aantonen hoe breed vertakt zijn activiteiten zijn. YouTube heeft een massa clips die deze intrigerende man en zijn hoogst ongewone benadering van ‘klank’ langs alle zijden belichten. Hij bracht diverse cd’s uit, waar je tevergeefs zal wachten op songs, of toch niet de klassieke songstructuren die ons zo vertrouwd zijn. Geluids- en beelddragers kunnen uiteraard maar moeilijk even fascinerend zijn als de man lillend live beleven. Maar Colin wilde het allemaal eens op een rijtje zetten.

 

Hij beluisterde ruim vijftig uur opnames uit de studio of in de meest ongelofelijke settings. Zou er een soort omgeving zijn waarin hij niet concerteerde, experimenteerde, improviseerde? Naast podia van allerlei groottes, trad hij ook op in musea, universiteiten, scholen, galerieën, siertuinen, de jungle, de bush, industriële dumps, in grootsteden evenzeer als in godvergeten onooglijke dorpjes, in grotten en vulkaankraters, bij tentoonstellingen, met installaties, tijdens allerlei events en voor alle denkbare gelegenheden... Het grootste deel van het geselecteerde materiaal werd nooit eerder uitgegeven. Offord ging daarbij bewust aan zijn begintijd, 1978 tot 1985, voorbij, omdat de opnames van die tijd de leerfase vertegenwoordigen en hij gelijkaardige ideeën later veel beter tot uitdrukking bracht. Hij wilde geen chronologisch, gedocumenteerd historisch overzicht, maar wel een coherente muzikale ervaring scheppen. Daarom heet het ook een ‘anthology’, een bloemlezing. Hij ging ook bewust voorbij aan zijn vele scores voor theater-, dans- en circusproducties. Om die toch ook te belichten heeft hij onder de titel ‘Transcience’ een work in progress in samenwerking met de Taiwanees-Australische media en performance artieste Yilan Yeh op de DVD in de box opgenomen.

 

Offord heeft de uitgelezen fragmenten thematisch geschikt: cd 1 heet toepasselijk ‘Solo’, dertien representatieve stukken. Nummer drie heet ‘Goading The Beast’ en verschafte de titel van de fraai uitgegeven box (oplage beperkt tot duizend) ‘Het beest prikkelen of treiteren’ is inderdaad wat Colin Offord constant doet, grenzen aftasten en zichzelf en anderen uitdagen. Het acht minuten lange ‘Sky’ met zijn etherisch begin op fluit. Op dit en enkele andere tracks maakt Colin gebruik van de poëzie van Philip Hammial, uit Detroit, een keuze die Colin verantwoordt. Daarmee zegt hij trouwens ook veel over zijn eigen visie op vrijheid en integriteit. Het indrukwekkende slotnummer ‘Angels Of Brugge’ lijkt ons live opgenomen in de Brugse Staddschouwburg tijdens het concert van 1998, als encore.

 

Cd 2 bevat opnames van zijn ‘Great Bowing Company’, dat hij co-oprichtte in 1978 en dat ophield te bestaan in 2002. De diversiteit aan geluiden stijgt exponentieel met acht muzikanten. Intrigerende geluidslandschappen met rijk stemmenwerk maakt er een opvallend toegankelijk geheel van. Een indruk van de bij het gezelschap horende dansers en decors krijg je via het verzorgde boek, waarin van alle fases uit Colins loopbaan spectaculaire foto’s te zien zijn. Cd 3 behelst de ‘Collaborations’, werk met Matthew Doyle (aangeduid als ‘Tharawal Aboriginal Songman-Didjeridu player’), Frans componist SAXI, Australische bluesgitarist en singer-songwriter Chris Finnen (‘Ways Of Seeing’ levert een verrassende cross-over op), Prima La Musica (het bijna een kwartier durende ‘Stillness Of The Heart’ met teksten gehaald uit boeddhistische en sufi poëzie, plus een solo encore van Colin) en één nummer uit een productie van het Meryl Tankard Dance Theatre.

 

Cd 4 heet ‘Curlew Republic’ dat Colin vormde met de al vermelde performance artieste Yilan Yeh. Ze trokken naar de Southern Moreton Bay Islands (ja, we kenden ze ook niet, laat staan dat we wisten waar ze liggen, maar ze horen bij zuid-oost-Queensland, Australië, en zijn zeer afgelegen) De zang van de bush curlew birds leverde de inspiratie voor de acht stukken, gespeeld door Offord, Yilan Yeh, Chris Finnen en nog drie musici. Op vier tracks is de interactie met de vogels ook echt te horen. Cd 5 ‘Water Into Stone / Earthharp’ laat van deze twee producties resp. vier en acht stukken horen. In ‘Water Into Stone’ plaatst Colin zijn instrumenten tegenover de zang van talrijke vogelsoorten. De vogelopnames komen uit een Baaltempel. In de studio improviseerde hij daarna ‘live’ op de zang. ‘Earthharp’ is het resultaat van een sessie van Colin en Yilan met deelnemers aan workshops over omgevingsgeluiden (2012-3). De DVD ‘Transience’ bevat zoals al gezegd, de videokunst van Yilan Yeh op het klankbord dat Colin Offord biedt. Er zijn op YouTube diverse stukken van Yeh en van het ‘Transience’ project te zien.

 

Je hoeft niet onder de indruk te zijn van ’s mans muzikale universum, dat zeer ver verwijderd ligt van onze doordeweekse genotsmomenten met ‘ritmisch melodieus geluid’, maar dat verandert wanneer je de man live aan het werk ziet en hoort, een totaalervaring die aan de ribben blijft plakken. Van dan af sta je anders tegenover zijn performances, ook als het enkel opnames betreft zoals je die hier vijf cd’s lang kan horen. Hoe dan ook, wars van muzikale appreciatie, sta je te kijken van zijn creativiteit en exploratiezin. Ex-collega muziekverslaggever Mark Bekaert, hoofdredacteur van het al lang ter ziele gegane folktijdschrift ’t Bourdonske, formuleerde het ooit zo: ‘Voor mij is Colin Offord de Leonardo da Vinci van de wereldmuziek’.

We konden het niet beter zeggen…

 

Antoine Légat.



(Twan)
08/01/2017 07:19

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Australië
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
    • Wereldmuziek
  • I
  • website: https://antoinele...
  • I
  • email: antoine.legat@sky...
  • I
  • aantal malen gelezen: 801
  • I
  • artnr: 52775
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste CD 
  • I
  • Naragonia Quartet– Mira – 2018 – Homerecords
    (23/06/2018 10:29)
    achterklap
    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John Lundström in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    Datum is fout!! Het is zaterdag 25 maart !...

    snelnieuws
  • I
  • Naragonia Quartet– Mira – 2018 – Homerecords
  • I
  • Sinnekloas danst // gratis Baleynbal
  • I
  • GUSTAVO ECCLESIA- ARGENTINA
  • I
  • ROBY LAKATOS ENSEMBLE
  • I
  • 3de Festival "Bals et Roses"
  • I
  • QUEBRACHE ARGENTINE TANGO AND FOLK
  • I
  • DÍAZ/MOLINA GUITAR DUO ‘PAMPA DEL PLATA’ ARGENTINA
  • I
  • DOIMNIC MAC GIOLLA BHRÍDE- IRISH TRADITIONAL
  • I
  • MUSIC FROM CRETE
  • I
  • O CLUBE DO CHORO DE BRUXELAS INVITES
  • I
  • Vishtèn // concert i.s.m. CC Sint-Niklaas
  • I
  • Het Brabants Volksorkest Mazur-Polkadag Herent
  • I
  • Jonas Meersmans
  • I
  • Hide & Seek Festival 2018
  • I
  • SCINTILLA- MUSIC FROM BRAZIL
  • I
  • BANSURI MEDITATION FABRICE DE GRAEF
  • I
  • Appelweyre // cd-voorstellingen
  • I
  • BERT CORNELIS ft LAHIRI, MUKHERJEE & CHATTERJEE
  • I
  • STEVEN DE BRUYN & OSAMA ABDULRASOL
  • I
  • LUTHOMANIA SEXTET
  • I
  • AMSTERDAM KLEZMER BAND & SÖNDÖRGÖ
  • I
  • Kuhn FU
  • I
  • LES GOÛTS DE GAND
  • I
  • XENITIA ft. Katerina Fotinaki
  • I
  • YELEMANI TRIO
  • I
  • Zilleghem folk
  • I
  • KOSMOKRATORS & MARIA SPYROGLOU REBETIKO F-NL-E-EL
  • I
  • THE SCIENTISTS (AU)
  • I
  • BOBBY C (BE) / FUSS BENDER (BE)
  • I
  • BOGGAMASTA (BE)
  • I
  • LOS WEMBLER'S DE IQUITOS (PE)
  • I
  • COMM'UNITÉ: 47SOUL (PS) / DE RUDIES (BE)
  • I
  • Marc Hauman & groep/// WÖR
  • I
  • Nieuwe top-Irish band te gast bij vzw OORZAAK
  • I
  • STAGE ‘REBETIKO D’AMERIQUE’
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban