Home > achtergrond > Dansroddel > Workshop Bretoense dans met Thierry Riou

> zoek...
> meer zoeken...
 

Workshop Bretoense dans met Thierry Riou
Een twintigtal volksdansliefhebbers werden drie dagen lang ondergedompeld in een bad met zang en dans uit de Vannetais en Le Poher. (Dansroddel)

Lesgever van dienst was Thierry Riou van de Cercle Celtique Gwen Ha Du uit Landrévarzec. Als degelijk opgeleid instructeur voor Bretoense dans wist hij perfect hoe hij de groep, bestaande uit overwegend geroutineerde bal-folkers en enkele neofieten, moest aanpakken. Niet minder dan 20 dansen passeerden de revue, van zéér gemakkelijke (als men tenminste geen moeite doet om zich de erbij horende stijl aan te meten) tot behoorlijk moeilijke. Daarbij werd het gros van de dansen uitgevoerd op zang gebracht door Thierry himself, bijgestaan door “de Freddy”, son c(h)oeur préféré, en dit terwijl ze beiden zelf meedansten. Hij vertelde me dit te doen omdat hij op die manier zeer goed kon laten aanvoelen hoe de dans en de muziek samen een harmonisch geheel vormen: arm- en voetbewegingen gebeuren bij Bretoense dans immers niet zomaar, maar worden gestuurd vanuit accenten in de muziek. Door zelf te zingen, kon hij die accenten héél precies leggen. En, zo vervolgde hij op een vraag van Jak, het is precies door die accenten, alsook het aantal maten in een muzikale phrase, dat je een andro kan onderscheiden van een laridé of een gavotte. Niets gemakkelijker dan dat ! Natuurlijk, als de muzikanten die accenten correct leggen. En tot wat het leidt als ze dat niet doen, konden we ’s avonds tijdens de eerste jam-sessie ondervinden: het was ons niet ontgaan dat tijdens het spelen van een andro Thierry stond te klungelen dat het geen naam had. Om je krom te lachen.  Ah, les Flamands sont forts ! Ils savent danser un andro sur n’importe quoi!”, zei hij achteraf, waarna hij zich geamuseerd naar de muzikanten schoot voor enige duiding. Misschien is dat een idee voor de volgende keer: ook muzikanten van hier bij zo’n dansstage betrekken.

 

Ik heb het mij deze keer behoorlijk gemakkelijk gemaakt voor de beschrijving van de dansen: ik heb bijna alles op video opgenomen; enkel de Suite Plinn ontbreekt. Dus ditmaal eens een Dansroddel zonder veel proza, maar met extra veel kijk- en luisterplezier (klik op de titels van de dansen).

 

1)      Rond à 3 pas:  een gemakkelijke dans uit Le Pays Vannetais, bedoeld om de asynchronie tussen armen en benen te oefenen: de armen bewegen constant op 4 tijden, maar er worden slechts 3 stappen gezet.

2)      Hanter Dro:  uit dezelfde streek. Twee op onze folkbal heersende misverstanden werden verholpen:

a.      De armen worden niet rechts boven links gehouden, maar de mannen hebben ze beide boven !

b.      De eerste drie stappen worden naar links gezet, niet naar voor of achter. De “stap naar achter” is niet echt naar achter: de rechtervoet wordt net achter de linker gezet.

3)     An Dro Mod Koh (synoniemen: Drao, Tour): uit Le Pays Vannetais - Gallo. Het lichaam is 45% gedraaid in de dansrichting, de rechtervoet steeds gericht naar het centrum (dus gedraaid naar rechts tov de lichaamsas). Armen halverwege de torso, bewegen licht op en neer. Alle passen worden naar voor-links gezet, in de dansrichting (dus niet opzij).

4)      En Dro (synoniem: an dro). Dit is de dans zoals wij hem kennen. Werd pas ingevoerd in 1960 ! Nog een misverstand opgelost: men moet niet de pinkjes vastnemen, maar wel slechts één vinger: het doet er niet toe dewelke.

5)      Ridée in 6 tijden. Ontstond in 1880 als een verdere evolutie op de Hanter Dro: men heeft er gewoon de armbewegingen aan toegevoegd. Men houdt één vinger vast, bovenarmen dicht bij het lichaam. Ook al is de dans in 4/4+2/4, de muziek is dat vaak niet ! Vandaar het belang om de armbewegingen krachtig te maken om de draad niet te verliezen.

6)      Ridée-polka. Dit is wat men een “danse-jeu” heet, in contrast met de andere “danses-mères”. “C’est pour s’ amuser”, zei Thierry, net alsof de andere dansen dat niet zijn. Maar hij bleek vooral te doelen op het feit dat je voor de traditionele dansen toch wel de stijl in de gaten moet houden, terwijl voor de danses-jeux dat niet het geval is. In dit geval gaat het om het afwisselen van ridée-maten met polka-maten waarbij de man de polka inzet met de dame aan zijn linkerkant, er zorg voor dragend ze op het eind rechts te plaatsen. Zo wordt telkens met een andere partner gedanst.

7)      Laridé in 8 tijden (synoniem: ridée in 8). Zoals een ridée in 6, waarvan de 5e en 6e tijd opschuiven naar 7 en 8, en men op de vrijgekomen 5e tijd de hielen licht om ze op 6 neer te zetten. Men mag nochtans de steps zo complex maken als men wil, als men het basisritme maar niet verstoort. Een uitgebreide beschrijving hebben we gegeven in de Dansroddel Laridé in 8: voor toeristen en dansneuten.

8)      Pilé menu. Een eenvoudige dans waarbij ook de stappen niet zo vastliggen. De basis is: links naar voor, rechts bijbrengen, rechts achteruit, links bijbrengen. Dat mag men interessanter maken door steun te nemen, op te verdelen in 1-2-3, etc.

9)      Rond de St-Vincent sur Oust. Een dans die afkomstig is uit het gelijknamig dorpje, waar Ti Kendalc’h zich bevindt, het mekka voor Bretoense dans.

10)  Dans Tro (syn: Gavotte divisée sur 3 et 4), gedanst op een ton simple:  deze dans komt uit Le Poher. Voor mij was het een verrassing om vast te stellen dat er zoveel verschillende waren, althans in die zin dat in Bretagne de naam gavotte tout court als groepsnaam wordt gebruikt voor een hele waaier aan dansen met dezelfde basis. Zie ook de Dansroddel An Dro of Gavotte ?. De term divisée heeft te maken met waar het bijschuifpasje zit. In dit geval is het ritme: Tam Tam Ta-ta-tam Tam Tam Ta-ha.

11)  Tamm Kreiz. Gavottes worden altijd in een Suite gedanst, bestaande uit ton simple, tamm kreiz (of bal) en ton double. De tamm kreiz is om even uit te rusten.

12)  Gavotte divisée sur 4 et 5. In dit geval is het ritme: Tam Tam Tam Ta-ta-tam Tam Ta-ha.

13)  Gavotte mod Gilgoden (synoniem: Jilgoden). Dit is een danse-jeu waarbij men de cirkel waarin men standaard danst, onderbreekt om, nog altijd in gavotte pas, de man te laten dansen met de dame aan de linkerkant, die op het einde van de reeks rechts wordt afgezet. Hetzelfde principe dus als de ridée-polka van daarstraks.

14)  Dans Tro Fisel: uit Le Pays Fisel. Dit is een vorm van de gavotte divisée sur 4 et 5, maar waarbij men tijdens de eerste 4 tijden in plaats van L R L R te stappen, men telkens op L afzet, om op R te springen. De competitievorm ervan heet “ar butun”. Die heeft dezelfde stappen, maar men heft telkens de onderbenen zéér hoog op. Op de video worden beide vormen afgewisseld.

15)  Bal Fisel. Dit is het analoog van de Tamm Kreiz bij een gavotte de montagne.

16)  Dans ar podou fer. Een danse-jeu op gavotte waarbij men afwisselend met het aangezicht en de rug naar de cirkel danst.

17)  Pach Pi (zie ook de Dansroddel Van gigue tot pach pi). Een dans die uit een wandeling- en een spronggedeelte bestaat, met elk veel variaties. De vorm die hier wordt gedanst is een wandeling met polka-pasjes, en een springdeel waarbij men telkens wanneer men op het rechterbeen springt, men het linker alternerend voor of achter het rechterbeen plooit.

18)  En dro retourné (An dro chench tu). Opnieuw een danse-jeu waarbij de ketting wordt onderbroken, op het vaste melodietje: J’ai neuf à dix moutons dans mon village en haut.



(Celtic Bompa)
02/01/2005 10:32

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
Bretoenen moeten nog veel leren. Het is niet "les Flamands dansent un andro sur n'importe quoi", maar "les Flamands dansent de tout sur n'importe quoi" ;-)

AFR (Anonieme Folkroddelaar), 02/01/2005 13:17 (4016) - top
Thierry gaf me ook wat tips door voor CD's met dansbare Bretoense muziek:
- TERMAJIK
- CARRE MANCHOT
- LOLNED FALL (cd 'an deiziouzobera')
- KARNA
- TALAR (cd 'Belle Eloïse')
- DENEZ PRIGENT (cd's 'an hini a galon' en 'irvi')
- ERIC MARCHAND

De meeste CD's zouden te krijgen zijn via
COOP BREIZH
KERANGWENN
29540 SPEZET

Misschien is 't Smiske geïnteresseerd om als tussenpersoon te fungeren? Ik wil alvast van alle groepen minstens één CD kopen.


Jåk, 02/01/2005 15:03 (4019) - top
Schoon werk CB, alleen een mes in de wonde voor degenen (oa. ik) die er niet bij konden zijn. Echt genieten zo'n artikel. Doe zo voorts.

dreuzel100, 02/01/2005 18:36 (4024) - top
Eric Marchand is een beetje een slechte illustratie voor dit doorecht bretoens dansartikel. Heel goeie balkan vind ik dat, en inderdaad zeer dansbaar, maar geen bretoense volksdans.

AFR (Anonieme Folkroddelaar), 02/01/2005 23:46 (4032) - top
Waw Celtic Bompa !
Geweldige reportage, proficiat !!
Dankjewel en tot gavottes


Leen Devyver, 03/01/2005 20:59 (4056) - top
Heel goed initiatief om alles op video op te nemen. Alleen is niet altijd goed te zien wie nu eigenlijk les geeft (en de dans dus goed uitvoert...).

AFR (Anonieme Folkroddelaar), 09/01/2005 22:12 (4214) - top
Oei, dat is ook geen compliment voor onze twee Bretoenen, ik bedoel dat je ze niet kunt onderscheiden van de andere dansers ! Het is anders niet zo moeilijk, en meer een kwestie van te letten op de stijl dan op de pasjes. Ik zou zeggen, doe maar een gok.

Celtic Bompa, 10/01/2005 09:42 (4221) - top
Ik gok op die kleine lange, en op dien smallen dikke!
Knap werk, de Guy Himschoot heeft er al veel aan gehad als 'naslagwerk'! En ik ken de dansen ondertussen ook, tof hé! ;)
Diederik Willems


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 14/01/2005 16:54 (4337) - top
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Niet doorgegeven
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
    • Bal
    • Bretoens
    • Dans
  • I
  • website:
  • I
  • email:
  • I
  • aantal malen gelezen: 10368
  • I
  • artnr: 7579
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
  • I
  • Andro of Gavotte ? (Dansroddel)
  • I
  • Van gigue tot pach?pi (Dansroddel)
  • I
  • Laridé in 8: voor toeristen en dansneuten (Dansroddel)
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Dansroddel 
    achterklap
    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John Lundström in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    Datum is fout!! Het is zaterdag 25 maart !...

    snelnieuws
  • I
  • Naragonia Quartet– Mira – 2018 – Homerecords
  • I
  • Sinnekloas danst // gratis Baleynbal
  • I
  • GUSTAVO ECCLESIA- ARGENTINA
  • I
  • ROBY LAKATOS ENSEMBLE
  • I
  • 3de Festival "Bals et Roses"
  • I
  • QUEBRACHE ARGENTINE TANGO AND FOLK
  • I
  • DÍAZ/MOLINA GUITAR DUO ‘PAMPA DEL PLATA’ ARGENTINA
  • I
  • DOIMNIC MAC GIOLLA BHRÍDE- IRISH TRADITIONAL
  • I
  • MUSIC FROM CRETE
  • I
  • O CLUBE DO CHORO DE BRUXELAS INVITES
  • I
  • Vishtèn // concert i.s.m. CC Sint-Niklaas
  • I
  • Het Brabants Volksorkest Mazur-Polkadag Herent
  • I
  • Jonas Meersmans
  • I
  • Hide & Seek Festival 2018
  • I
  • SCINTILLA- MUSIC FROM BRAZIL
  • I
  • BANSURI MEDITATION FABRICE DE GRAEF
  • I
  • Appelweyre // cd-voorstellingen
  • I
  • BERT CORNELIS ft LAHIRI, MUKHERJEE & CHATTERJEE
  • I
  • STEVEN DE BRUYN & OSAMA ABDULRASOL
  • I
  • LUTHOMANIA SEXTET
  • I
  • AMSTERDAM KLEZMER BAND & SÖNDÖRGÖ
  • I
  • Kuhn FU
  • I
  • LES GOÛTS DE GAND
  • I
  • XENITIA ft. Katerina Fotinaki
  • I
  • YELEMANI TRIO
  • I
  • Zilleghem folk
  • I
  • KOSMOKRATORS & MARIA SPYROGLOU REBETIKO F-NL-E-EL
  • I
  • THE SCIENTISTS (AU)
  • I
  • BOBBY C (BE) / FUSS BENDER (BE)
  • I
  • BOGGAMASTA (BE)
  • I
  • LOS WEMBLER'S DE IQUITOS (PE)
  • I
  • COMM'UNITÉ: 47SOUL (PS) / DE RUDIES (BE)
  • I
  • Marc Hauman & groep/// WÖR
  • I
  • Nieuwe top-Irish band te gast bij vzw OORZAAK
  • I
  • STAGE ‘REBETIKO D’AMERIQUE’
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban