Home > interactief > Opinie > Wordt er genoeg gezongen in de Belgische Folk?

> zoek...
> meer zoeken...
 

Wordt er genoeg gezongen in de Belgische Folk?
en hoe belangrijk is zang? (Opinie)

Eén van de grote kritiekpunten die vele binnen- en buitenlandse muziekkenners hebben tegen de Belgische en meerbepaald tegen de Vlaamse folkscene is dat er te weinig wordt gezongen.

Op de laatste JONG FOLK-CD wordt er al beduidend meer gezongen dan op de vorige.

Maar wordt er nu al genoeg gezongen?

Of vind je dat het belang van zang in een groep overroepen is? Stoort het je al dan niet als er op een festival meerdere instrumentale groepen na elkaar staan? Is instrumentale muziek een typisch fenomeen van balgroepen?

Kortom, spui je mening over pro en contra van zang in onze folkscene.



(Jåk)
03/06/2005 17:54

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
Er wordt volgens mij voldoende gezongen. De kwaliteit van de zanggroepen is ook ruimschoots okee (Lais, Sidus,...)Ook andere groepen hebben voor de toevoeging van een zanger(es) gekozen , Kadril op kop.
De reden is evident: zonder zang geen airplay!
Dit is doodjammer omdat zuiver instrumentale folkgroepen van zéér goede kwaliteit, niet aan de bak komen in de "media" (Griff, Naragonia, e.a.)
Ik ben blij dat deze discussie eindelijk opgestart wordt.
Benieuwd naar de verschillende meningen !
Jan Soete
Hasselt




AFR (Anonieme Folkroddelaar), 03/06/2005 18:51 (7851) - top
Ik vind dat er op Vlaamse podia voldoende wordt gezongen, alleen te weinig in het Nederlands. Er zijn veel goede deuntjesschrijvers in dit landje maar zou het geen tijd kunnen zijn de jonge ssw's die er ongetwijfeld rondlopen ook geen kans te geven? Nu moet ik eten maar later volgt meer...

Tijl, 03/06/2005 18:51 (7852) - top
Smakelijk !

AFR (Anonieme Folkroddelaar), 03/06/2005 18:53 (7853) - top
Zowel binnen als buiten 'de Belgische folk' wordt er veel te weinig gezongen. Voor de komst van de tv en de platte commerce zong iedereen op feestjes of gewoon bij allerlei treffens. In Galicië is dat ondanks de tv blijven bestaan (ik denk ook in andere delen van Spanje meer dan hier), in Estland zingt gewoon iedereen!!! Ik moest er s een liedje aanleren voor 200 festivalbezoekers. Na tien minuten kenden ze het en zongen ongelooflijk mooi en goed. Elke avond wordt er gezongen en nog belangrijker IEDEREEN zingt. Hier is dat volledig verdwenen en lijkt het erop of alleen 'zangers' mogen/kunnen zingen. Jammerlijke evolutie vind ik. Het dorpsleven is natuurlijk op sterven na dood en gewone spontane treffens komen nog zelden voor bij ons. Ik denk dat het heel moeilijk wordt om daar verandering in te brengen. (zij die zich geroepen voelen, gaan hun gang) Wat we wel kunnen doen is beginnen bij onszelf en in 'de folk' gewoon wat meer zingen, zoals dat af en toe al gebeurt 'bij nachte' net voor het in de tent kruipen.
Als er meer gezongen wordt door 'de gewone mens' zal de goesting automatisch ook vergroten waardoor er meer solozangers (m/v) zulllen opstaan. Zingen op een podium vergt iets meer dan alleen goesting maar daar kan je dan individueel aan werken, net zoals instrumentalisten dat moeten doen. Lang leve de zang en laten we erin vliegen!
Stefan Timmermans


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 03/06/2005 20:01 (7856) - top
Dat van die zang is al een oud zeer hoor. Al in de 19de eeuw waren de heren volksmuziekspecialisten het er roerend over eens: het volk zingt niet genoeg en dus zetten ze er eens flink de beuk in. Resultaat: ze zingen hun deuntjes alleen nog op het Vlaams nationaal zangfeest. En toen de nieuwe folkrevival na WOII er aankwam was het weer van dat: er wordt niet genoeg gezongen. Den TV en de commerce maken alles kapot. De gewone mens is zijn creativiteit kwijt een het groot kapitaal. Wannes Van de Velde op kop. En maar klagen. Toen kwam er RUM en was er eindelijk eens een folkgroep die wel zong, scoren die hun enige echte hit toch niet met een instrumentaal nummer zeker (muzettewals)! En toen kwam er Laïs, die zongen meer dan één tent plat en toen kwam er een varkentje met een lange snuit en is het fabeltje uit.

knorrie, 03/06/2005 23:31 (7858) - top
Zowel Stefan T. als Knorrie hebben natuurlijk gelijk , vooropgesteld dat de discussie gaat over of wij al dan niet een "zingend volk" zijn.
Maar naar ik aannneem gaat het erover of er al dan niet genoeg zang voorkomt op onze "folk"-cd's. Het een kan natuurlijk een gevolg zijn van het andere. Toch blijft het een feit dat instrumentale muziek in de media (vooral dan op de radio) minder kansen krijgt dan gezongen.En ik vraag me nu al lang af wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn?
Veronderstel eens dat we een zender zouden hebben die gespecialiseerd is in "folk"(wat een woord...), zou het percentage instrumentale muziek dan stijgen t.o.v. de gezongen stukken? We kunnen de vraag ook anders stellen, waarom wordt er op KLARA meer instrumentale muziek uitgezonden dan gezongen?(die indruk heb ik alvast).Ik blijf met die vraag zitten.Alle antwoorden zijn welkom.
Jan Soete.


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 04/06/2005 06:47 (7862) - top
Is het niet zo dat de mensen gewoon sneller iets zullen bestempelen als "klassiek" wanneer er niet op gezongen wordt, althans niet in operastijl ofzo?
Ik luister graag naar klassiek, maar natuurlijk veel liever naar folk, en éigenlijk vind ik instrumentale folkmuziek die mij intens kan beroeren gewoon door hun klanken, ietsje waardevoller dan ontroerd te wezen door een gezongen tekst. Pas op, ik kan gezongen folk ook echt apprecieren...
Misschien zou een radiopost met enkel folk wel veel beluisterd worden, maar ik betwijfel of dat zijn effect zal hebben op het al dan niet zingen...


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 04/06/2005 09:44 (7863) - top
Ik denk persoonlijk dat de zanger(es) van de groep de link is tussen de groep op het podium en de mensen in de zaal. Dat is volgens mij omdat bijna iedereen zich met die zanger(es) kan vereenzelvigen (iedereen heeft al wel eens gezongen, niet iedereen speelt een instrument). Het is ook zo dat de zanger(es) de enige is die echt 'spreekt' tegen zijn/haar publiek. Vaak wordt de zanger(es) ook als frontman/vrouw van de groep gezien, zelfs al is dat achter de schermen niet zo. Zo zijn er nog wel een aantal bepalingen. Dit is trouwens slechts mijn mening.

Als ik dit nu doortrek naar de hedendaagse folkscene (ik speel zelf in een balgroep en een groep waar zang een centrale plaats inneemt), dan kan je volgens mij niet anders dan JOK zijn stelling beamen, als zou instrumentale muziek een typisch balfenomeen zijn. Vooraleer iemand mij hierop pakt: jawel er zijn in beide richtingen heel wat uitzonderingen. We weten dat volksmuziek heel vaak gezongen was, maar ook vroeger werd er bij het dansen minder gezongen, dacht ik.
Als muzikant voel ik een groot verschil tussen een baloptreden en een zaaloptreden met veel gezongen nummers. Er is zeker in beide gevallen een sterke band tussen het publiek en de groep (als je een beetje je best gedaan hebt, natuurlijk), maar die band is toch anders. Als zanger wil je een verhaal vertellen tegen iedereen die luistert en naar je kijkt. Op een baloptreden zijn de meesten aan het dansen en wordt er veel minder naar het podium gekeken. Als zanger voelt dit waarschijnlijk raar aan. Ik zag Follia vroeger trouwens vaak aan het werk en ze zijn er zeker niet op achteruit gegaan, maar ik denk toch dat ze vroeger meer zongen dan nu, nu ze meer en meer bals (zouden moeten) spelen.
Volgens mij zijn er mensen die hiervoor verklaringen hebben die veel wetenschappelijker onderbouwd zijn dan de mijne, maar ja, ik werp maar eens iets op, hé...
Tim


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 04/06/2005 10:51 (7864) - top
goeie morgen!
ik weet een ding en dat ondervinden we zelf, het combineren in eenzelfde nummer van zang en intrumentaal werkt enorm aanstekelijk op het publiek omdat volgens mij het publiek zich veel meer aangesproken voelt.


warre, 04/06/2005 15:27 (7875) - top
Wordt er genoeg gezongen in de Belgische Folk?
en hoe belangrijk is zang?
Is dit nodig dat er genoeg gezongen wordt?Als iemand vindt dat er te weinig zanggroepen zijn en teveel instrumentale,dat hij dan stopt met naar deze instrumentale groepen te komen en meer naar de zanggroepen gaat kijken.
Zang is héél belangrijk in een groep,als deze groep ervoor kiest,maar de fout die de meeste instrumentale groepen gaan maken is:mmm,als we op de Radio willen komen gaan we toch een zangnummer moeten maken,boelshit...Als die groep hun handelsmerk instrumentale folk is,laat hun die dan alstublieft spelen en stop met hun in die richting te pushen,want anders gaat deze goeie dansmuziek verloren...
En versta mij niet verkeert,elke groep mag dit van mij proberen hoor,zang,maar wel alleen als dit hun eigen keuze is en wanneer dit niet opgelegd is door anderen...

Eén van de grote kritiekpunten die vele binnen- en buitenlandse muziekkenners hebben tegen de Belgische en meerbepaald tegen de Vlaamse folkscene is dat er te weinig wordt gezongen. ->Persoonlijk denk ik dat dit het idee is van enkelen,die de Belgische Folkscène in een bepaalde richting aan het pushen zijn,ik heb hier nog nooit iemand over horen klagen en ik ga regelmatig naar het buitenland en ken redelijk veel volk,dus...
Op de laatste JONG FOLK-CD wordt er al beduidend meer gezongen dan op de vorige. Das just,zwart op wit...
Maar wordt er nu al genoeg gezongen?Das toch die groepen hun keuze???
Of vind je dat het belang van zang in een groep overroepen is?Dit wijkt af van het onderwerp... Stoort het je al dan niet als er op een festival meerdere instrumentale groepen na elkaar staan?Absoluut niet,anders moeje maar niet gaan kijken.. Is instrumentale muziek een typisch fenomeen van balgroepen? Absoluut,kijk maar is naar Frankrijk,de beste balgroepen zijn INSTRUMENTALE!!!
Kortom, spui je mening over pro en contra van zang in onze folkscene.
Bij deze...:-)


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 04/06/2005 16:59 (7880) - top
Misschien is dit even uit de context maar het vorige deed mij denken. Eigenlijk kan je op bijna elk muziekgenre wel n 'folkdans' dansen, maar waarom wordt dat niet gedaan? Waarom stopt het folkdansen bij een folkfuif als K3 (ik noem geen namen van dj's) wordt gedraaid terwijl dat ge op bv 'Heya heya mamma' (niet dat ik dat liedje ken)(en misschien is het nét ietsiepietsie te traag) ook scottish kan dansen? Alles heeft toch met imago te maken van de muziek. Het imago van een folkdans is voor het moment (n eigenlijk altijd...) misschien eerder instrumentaal en met traditionele instrumenten... Je kan enkel headbangen op harde gitaarrockmuziek... Ik heb eigenlijk zin om eens over die grenzen te gaan.
KlaaS


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 04/06/2005 17:01 (7881) - top
Omdat ik mij een beetje moest haasten zijn er nog enkele ideeën die ik hierboven niet geschreven heb. Ten eerste, Heya Mamma van K3 is NIET dansbaar! Ten tweede, eigenlijk vind ik niet dat op elke folk moet gefolkdanst, freestyl mag van mij ook wat meer. Maar ja, niet dat ik mensen wil opdringen iets anders te doen. En ten derde, het merendeel van de optredens van folkgroepen zijn bals. Er is gewoon nog niet echt een publiek voor pure folkconcerten, tenzij grote buitenlandse namen. Voilà!
KlaaS


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 04/06/2005 17:30 (7882) - top
Eventjes een mening van iemand die zot is van zingen... Het rare is dat er blijkbaar voor vele mensen ergens iets ontbreekt op vlak van folkzang op het podium of in de media. Ik weet niet wat het is, maar toen wij met Keukkojoen vaker optraden werd er ook gezegd dat de jonge folkgroepen niet zongen. Op de eerste editie van Gooikoorts werd er ook geklaagd dat er niet was gezongen. Geen van deze dingen was waar. Maar blijkbaar was het niet dat soort zang dat de mensen verwachten. Wat mij opvalt is dat er in de folk soms een beetje te eng wordt gekeken. Ik ben een supporter van het eerste uur van Aedo en Embrun, maar ik vind het spijtig dat bij velen daar hun interesse voor de muziek stopt.
Misschien is het eigenlijk allemaal niet zo erg, want nu zijn de momenten van samenzingen bij een pint of aan een vuurke des te intiemer omdat ze veel schaarser zijn.
Het zal altijd wel een discussie blijven, maar beste mensen... Als je kindjes hebt, zing er mee! Het moet niet zijn om op een podium meer zangers te krijgen, het gaat er om dat het mooiste instrument in leven blijft!


Mie, 04/06/2005 19:08 (7884) - top
Zéér goed gezien Mieke.De stem is inderdaad ons mooiste en bovendien meest flexibele instrument.En voor mij is elke combinatie o.k, a capella, solo, met instrumentale begeleiding,koor,... als de muziek maar goed is (een tamelijk relatieve norm, ik weet het, maar vals is vals en uit de maat is niet erin).Voor de rest ieder zijn meug.
Het is ook juist dat de meeste-zoniet alle- balmuziek instrumentaal is. Maar weet dat in Auvergne en in de Cantal bijwijlen ook op gezongen bourrées gedanst werd.
Nu is dit m.i. niet de kern van de zaak; het is nu eenmaal zo dat instrumentale folk in de media véél minder aandacht krijgt dan "gezongen". Misschien moeten andere kanalen aangeboord worden. Zgn fusie met Jazz, Arabo-Andalousische,Afro-Amerikaanse..muziek heeft zich doorgezet, en dat is meestal het idioom ten goede gekomen.
Waar blijven echter de Bartok's, de Ligeti's, de Canteloubes enz. onder ons, die met het folk-instrumentarium (inclusief de stem!) in de aanval gaan ?
Genoeg muzikaal gevormde muzikanten hebben we ondertussen toch al?
Natuurlijk mogen we ons door geen enkele vorm van elitarisme laten leiden maar zou dit niet ook een manier zijn om "onze" muziek bij een breder publiek kenbaar te maken?
Schiet gerust op de pianist!
Jan Soete


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 05/06/2005 09:05 (7887) - top
De vraag is niet alleen of er genoeg gezongen wordt, de vraag is ook waar al die goeie zangers en zangeressen zitten en hoe we ze uit hun kot gaan krijgen...

plibken, 05/06/2005 11:24 (7888) - top
Zang of geen zang, als mooie verzamelingen decibels iemand op een positieve manier raken dan is 't dik in orde.
Als je dit zonder zang kan, proficiat !


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 05/06/2005 13:07 (7891) - top
persoonlijk, en de mensjes die me kennen zullen het zeer bevreemdend vinden dat dit uit mijn mond komt, vind ik folkmuziekjes zonder zang veel mooier dan folkmuziekjes met zang... ik vind dat de muziek dan veel intiemer gaat. moeilijk uit te leggen waarom... begrijp me niet verkeerd: ik vind gezongen folk heel mooi, maar ik vind de pure instrumentale folk toch nog veel mooier... dat raakt me veel dieper... misschien komt dat omdat ik bij gezongen folk onmiddellijk de neiging heb mee te zingen en dan minder naar de muziek luister... maar soit, persoonlijke mening hé? geen enkele grond van al dan geen waarheid...

gegroent...


eleentje, 05/06/2005 14:06 (7892) - top
Wat hier nog niet echt is opgeworpen, en ik ga hier waarschijnlijk wel wat op zere teentjes trappen, is dat ik het erg jammer vind dat zang in Vlaamse folk blijkbaar altijd met oude teksten wordt geassocieerd. Ik vind het goed dat tradities worden gerespecteerd, maar waarom brengen groepen als Laïs en Kadril eens niet zelf goede, hedendaagse teksten, die ook mensen kunnen aanspreken die niet elke week een Boombal afschuimen? Idem voor de zangnummers van Fluxus, de teksten van Sois Belle (ojee, ik weet niet of ik dit juist schrijf) en ga zo nog maar even door. Ik weet niet hoe het tegenwoordig met Ambrozijn staat, ik heb hun laatste cd nog niet aangeschaft, maar ik was blij dat Tom Theuns op de voorbije cd's ook eens iets anders schreef dan enkel teksten over "Vier weverkes" enzovoort. Zonder zulke nummers te willen afbreken, nogmaals, ik vind het goed dat de traditie wordt gerespecteerd.
Maar zou het niet kunnen dat daar juist het "zeer" zit? Dat de media en meer in het algemeen het publiek afhaakt op gezongen Vlaamse folk omdat het gewoon wat te ver van hun bed is? Omdat je al een halve ingewijde, een "folkie" moet zijn om je te kunnen inleven in teksten als "Houd uw kanneke proper Dianneke"? Misschien geef ik hier een verkeerd voorbeeld, want Laïs heeft nu niet bepaald te klagen over een gebrek aan populariteit. Maar ik kan me niet aan de indruk ontdoen dat dat meer te maken heeft met hun frisse, hedendaagse sound en hun fris, knap imago dan met hun sterke teksten. Ik vind het zo jammer dat er eens geen goede, eigentijdse teksten voor die vrouwen geschreven worden. Als ze dan al eigentijdse teksten zingen, worden die "geleend" (van Jacques Brel of Herman Van Veen ofzo). Is dat een gebrek aan durf?
Als zo'n groep als Laïs of Kadril, die zo'n grote impact hebben, nu eens zouden uitpakken met een paar sterke hedendaagse songteksten, dan zou dat volgens mij een heel grote impact hebben op de rest van de gezongen Vlaamse folk en zijn populariteit. Het zou de drempelvrees bij het publiek om naar folk te luisteren en te vrezen dat het allemaal "oubollig, obscuur, geitenwollensok" en wat weet ik nog allemaal meer is, voor een groot stuk wegnemen denk ik. En het zou volgens mij juist een goede opstap zijn om mensen ook open te stellen voor de meer traditionelere dingen.
Ik denk hier aan een groep als Coope, Boyes and Simpson, die erg sterke teksten schrijven over dingen die mensen vandaag bezig houden, vaak ook erg geëngageerd, en daarnaast ook heel veel respect hebben voor traditionele nummers. En die combinatie werkt perfect vind ik. Ook bij mensen die helemaal niet ingewijd zijn in folk.
Enfin, open voor discussie zou ik zo zeggen.


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 05/06/2005 15:10 (7893) - top
By the way, mijn naam is Els (die van de commentaar over de oude vs hedendaagse teksten), dat klapt wat makkelijker. Ik wou hier niet maar wat anoniem kritiek spuien, maar om een of andere reden geraak ik niet ingelogd.

AFR (Anonieme Folkroddelaar), 05/06/2005 15:16 (7894) - top
Helemaal akkoord, Els.
Wat wij gemakshalve Folk noemen is een huis met veel kamers (geworden).Voor mijn part kunnen er nog een paar bijgebouwd worden. Met stemmen valt ook véél meer aan te vangen dan alleen goede teksten(eigen of andere)
Zo is dat ook met de instrumenten.De bewoners van de ene kamer hoeven elkaar daarbij niet te storen. Van tijd tot tijd kunnen ze zelfs eens bij elkaar op bezoek.
De weg die voor ins ligt is héél breed en nog erg lang.
Ik weet dat er jonge mensen zijn die klaar staan voor een verdere verkenning.De tijd zal het uitwijzen.

Jan S.


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 05/06/2005 21:27 (7901) - top
Wel Jan, dat vind ik een mooie vergelijking en ik kan me er volledig in vinden.

AFR (Anonieme Folkroddelaar), 06/06/2005 00:19 (7903) - top
Oeps, vergeten in te loggen.
Dit was dus van mij.


Pluim, 06/06/2005 00:23 (7904) - top
Goede vraag!
Wij zingen veel. Zo gauw het om eigen nieuwe teksten gaat, wordt het als "eerder kleinkunstlied" beschouwd, zingen we een oude tekst, dan brengen we folk. Ook al opgemerkt?
Kinderen zingen graag, akkoord met wat Mieke schrijft. In scholen wordt weinig gezongen, wordt haast geen aandacht gegeven aan toonhoogten, aan liedteksten... en als wij met hen zingen ( in een workshop of voorstelling) kunnen ze er niet genoeg van krijgen. Jong geleerd...dus veel en goed zingen met kinderen, kan op langere termijn wel zijn muzikale vruchten voortbrengen!
Zingende groeten en al deze zingende of musicerende vrienden
Hilde Frateur


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 06/06/2005 09:11 (7907) - top
Trouwens ivm zangers, waar zitten die. 'k Heb tijdens het feest van de folk schoon gezang in Den Heksenketel gehoord en dit jaar was er in 't Folk te Dranouter ook een eerste (wekelijkse) zangles. Er zijn dus mensen bezig met zang !
Maar Stefan heeft ook gelijk dat het zingen onder vrienden en kameraden totaal anders is dan zingen voor een publiek ('k heb dat vrijdag zelf ondervonden :-/ ), volgens Stefan is dat hetzelfde als met instrument voor publiek spelen, maar hier ben ik niet helemaal eens mee, als zanger ben je "solo" bezig terwijl je als instrumentalist meestal in groep bezig. Mensen hebben sneller door dat een zanger een fout maakt dan een instrumentalist. Zangers moeten ook hun stem onderhouden, deftig opwarmen voor het optreden en een verkoudheid kan een optreden flink in de war gooien.
En het punt over hedendaagse tegenover oude liedjes: 'k ben zeker dat er folkies zijn die eigen teksten hebben liggen, kom uit de schaduw en zing ne keer wat tijdens een jam of zo. Aldus doet ge de noodzakelijk podium ervaring op.
'k Zou zeggen deze folkie wil ook wat meer zingen, misschien ne keer samenkomen, een repertoireke uitdokteren en dan op ne jam eens nen tryout doen ? Maktub, geen zin om mee te doen :-)


Jerm, 06/06/2005 09:29 (7908) - top
Ik zou het niet zo cru durven stellen dat je als zanger 'solo' bezig bent en als instrumentalist 'in groep'... Beiden kunnen zowel solo als in groep gebruikt worden (denk maar aan koren of bvb vioolsolo's enz).
En inderdaad, je stem moet je goed verzorgen, maar dat geld evengoed voor je (andere) muziekinstrumenten: kleppen die niet sluiten, oude snaren, toetsen die blijven hangen, barsten in het hout, dolgedraaide schroeven: toch ook niet allemaal bevorderlijk. En verkoudheden zijn nooit leuk: niet voor de stem, maar evenmin voor mensen die een blaasinstrument bespelen (euh, ziek zijn is natuurlijk nooit leuk, muzikant of niet).
Je stem is een heel mooi instrument, net als vele andere instrumenten. Zeker niet het makkelijkste om mee op een podium naar buiten te komen, maar mits enige degelijke voorbereiding (net zoals dat voor de andere instrumenten geldt)kan dat wel heel erg leuk zijn.
Ik speel zelf in een aantal folkgroepen, waaronder zowel gezongen als instrumentale folk. Awel, ik vind dat allemaal heel erg leuk: het is anders, maar het één moet absoluut niet onderdoen voor het ander.
Ingstje


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 06/06/2005 11:01 (7909) - top
Ingstje, natuurlijk is het niet zo strak, maar wat ik in gedachten had was een zanger(es) in combinatie met instrumenten die bal zingt/speelt. Zoiets als Follia doet, die zingen én spelen bal.
Bal zingen zonder instrumenten is toch niet zo gemakkelijk denk ik (of je moet volledig a capella gaan a la VoiceMail).
Persoonlijk vind ik zang toch iets moeilijker dan m'n instrumenten te bespelen, maar dat zal naw wel afhangen van persoon tot persoon zeker :-). ('k ben dan ook meer bezig met instrumenten dan met zang)


Jerm, 06/06/2005 11:31 (7910) - top
Ik heb geen schitterende stem, maar ik zing graag, oefen geregeld en ik breng op de wekelijkse Gentse Ierse Folkjamsessies telkens 1 ballade a capella. Het voordeel van a capellasolozang is dat ik dan moet niet mikken waar ik moet invallen bij de muzikanten. Het nadeel is dat je dan enkel op jezelf aangewezen bent, je je niet kan wegstoppen achter anderen, of dat foutjes of aarzelingen niet door anderen verdoezeld worden. Ik ben geen Daithi Rua of Tom Togher, maar mijn inbreng wordt gewaardeerd. En die schouderkopjes heb ik echt wel nodig om te weten dat ik goed bezig ben, en mag blijven voortdoen. Een Ierse jamsessie is rijker als er naast instrumentele nummers ook gezongen wordt.
Anderzijds zing ik met de ludieke Fanteyfare uit volle borst mee met evergreens als Wild Rover (ook al is dat nummer bijna tot op de draad versleten) en Marie Planchee. Die groepszang geeft toch een gevoel van verbondenheid.


dirk de bodhran, 06/06/2005 12:48 (7914) - top

Laten we ook de bretoense « kant ha diskan » niet vergeten ; dat is gezongen balmuziek waarvoor je minstens met twee moet zijn (den tweede herhaalt gewoon den eerste). Op de bretoense fest-noz’s (bals) komen die gewoon tijdens de wissel van twee balgroepen het podium op geklommen en zingen dan eens stuk of drie dansliekes. Voordeel : het bal valt niet stil en er wordt gezongen buiten de spotlight-zie-mij-hier-nu-eens-staan-de-ster sfeer. Klesie, Wim, misschien een idee voor boombal ? Een vlaams gezongen dansrepertoire bestaat bij mijn weten niet echt, maar met wat creativiteit kunnen er wel wat teksten bewerkt worden. En voor de rest pikken van die bretoenen… wel oefenen met metronoom, want om met meerderen iets a capella te laten grooven en swingen is niet zo simpel.
tom theuns


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 06/06/2005 15:03 (7916) - top
Er wordt nooit genoeg gezongen naar mijn gevoel. En liedjes uit de volksmuziek zijn meestal woorden gezet op dans-melodieën. Daar kan ook op gedanst worden. Een tiental jaren terug was ik met Pasen op een fez nos (hoe schrijf je dat ook al weer)in Bretagne . Tussen twee instrumentale groepen door kwamen drie mannen vanaan den toog wat dansen zingen. Met zijn drieën achter de micro zongen ze een gavotte en een plin. Prachtig gewoon. Het bal ging gewoon door.Zou tof zijn op een of ander bal.
Tijdens jams moet er ook wat meer gezongen worden, en het maakt eigenlijk niet uit wat (naar mijn gevoel) ; oude liederen al of niet in een modern kleedje, nieuwe teksten, teksten van bekende of onbekende (nederlandstalige (pop)artiesten. Alles moet mijns insziens kunnen. Ooit was in in Noord-Ierland op een sessie en daar werd om de 4 à 5 instrumentale nummers toch wel een song ter gehore gebracht . Dat ging van de Wild rover over nummers van Simon and Garfunkel, U2 tot Metalica, begeleid met een gitaar war violen een verdoken accordeon enz.
De sfeer en ambiance die daar hingen vergeet ik nooit meer.
Iedereen zong uit volle borst mee. Het maakte de sessie ook voor iedereen (niet muzikanten) veel toffer.
Bij veel Ierse sessies zitten enkele ego-trippers om ter vlugst te spelen en dat is het dan...
Dus zing er op los !!!
Vandaelke


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 06/06/2005 15:14 (7917) - top
Dat je met zang (en gitaar) gewoon ten bal kunt, euh, optreden, bewees Jan Mari Carlotti afgelopen zaterdag, solo in de kelder van het Brusselse Bal der Bals. Btw. 't Smidje van Lais is een zuiver gigue, he (wel beetje kort)

Maar het komt nog wel eens voor dat een zingend bandlid dat eigenlijk niet zo goed kan. Dan wmb maar liever niet.. kan dat niet aanhoren (te vlak, ademnood of vals..). Heb soms ook het idee dat mensen jarenlang lessen en stages volgen om een intrument te leren, maar de zang er dan gewoon even bij doen, terwijl zuiver zingen toch best moeilijk is (zeker in slechte omstandigheden zoals zonder monitor)


Ernie, 06/06/2005 18:13 (7923) - top
Even een reactie op de bijdrage van Tom Theuns.
Ik had enkele dagen geleden al de Auvergne aan gehaald als oord van "gezongen dansen", maar natuurlijk hoort Breihz daar ook bij, en hoe!
Maar dat is maar het aspect "zingen/dansen". Waar het mij om gaat is het fenomeen dat je een zanger(es) moet toevoegen aan de groep om bij wijze van spreken te overleven. Ooit heeft iemand me de vraag gesteld of Eva De Roovere wel zo bekend zou geraakt zijn zonder Kadril ).Op gevaar af van stenen in de kikkerpoel te gooien zou ik de vraag durven omdraaien...
Hebben groepen nog kans om te overleven ZONDER zanger(es)?
Daarom ook pleit ik er voor omandere paden te gaan bewandelen (zie mijn vorige bijdragen).Reacties zijn nog steeds welkom.

Jan S.


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 06/06/2005 19:04 (7925) - top
Net zoals Els zit ik toch ook eerder te wachten op eigentijdse folksongs dan op 'gezongen balmuziek'.
Pipo


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 06/06/2005 22:33 (7931) - top
Jan Soete heeft natuurlijk een punt als hij zegt dat groepen zonder zanger(es) het moeilijker hebben. Het is ook een feit dat "folkmuziek" graag als een verzameling van liedjes met min of meer plezante teksten aangezien wordt. Dat moet echter niet zijn. De volksmuziek is ten allen tijde een bron van "inspiratie" voor de klassieke componisten geweest. Wat ik wil zeggen is dat de muziek waarover wij praten in staat is zelfs klassieke muziek te beïnvloeden. En de vraag die we nu -daar de boerdoninstrumenten in de conservatoria geleerd worden- moeten stellen is of het niet stilaan tijd wordt dat we onze muziek eens grondig gaan bekijken en er de mogelijkheden uithalen die erin verschuild zitten. De menselijke stem hoort daar natuurlijk bij. Het spelen van liedjes is mooi en plezierig en moet zijn, maar er zit meer in onze instrumenten. Laat ons eens kijken of we die mogelijkheden eruit kunnen halen. Gezongen teksten worden dan misschien bijkomstig.
Wout Vanloffeld


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 06/06/2005 23:38 (7932) - top
Ik zou graag reageren op 2 dingen die reeds vermeld zijn.
Ten eerste: de zelfgeschreven teksten/songs. Ik denk niet dat het aan de oudere teksten ligt. Die oude teksten zijn vaak ontzettend mooi geformuleerd in een taal die wij niet meer machtig zijn. Ik weet dat ik niet dat niveau kan evenaren of benaderen - op een uiterst creatief moment niet na gesproken - mocht ik teksten schrijven. Soms zijn zelfgeschreven teksten best mooi en ik bewonder de mensen die dat uit hun pen krijgen. Maar ik krijg vaak het gevoel (ik ben geen taalkundige) dat sommige zelfgeschreven folkteksten in ons lief schoon Vlaanderland toch wat een knoeiboel zijn. Vaak overdreven poëtisch willen zijn, of gewoon 'platte kak'. Ik wil die mensen niks verwijten, want wat ik zou produceren zou ook maar platte kak zijn. Songteksten schrijven vergt kunde.
Ten tweede: over de kwaliteit van de stemmen, zangprestaties. Ook dit heeft te maken met kunde. Ik las net dat iemand schreef dat zang er vaak 'gewoon' maar bijgenomen wordt in een groep. Daar ben ik het mee eens. Welke groepen nemen zang serieus? Ik moet toegeven dat wij in onze groep ook wat meer aandacht moeten besteden hieraan. Uiteindelijk, is er naast Kadril en Lais nog een sterke zanggroep in Vlaanderen? Ik dacht het niet. Zingen is verduiveld moeilijk. Ik heb ooit nog zangles gevolgd en dan moest ik proberen mijn stem wat in ere te houden. Ik ben ermee gekapt, omdat ik het er niet voor over had. Op tijd in bed, geen zatte kuren meer, uitgaan vergeten, sjaals dragen, warme dranken (vieze thees), wat eet ik voor een optreden, of zelfs de week ervoor, ... Heel die fysiek rompslomp hoort daar ook bij, naast de zangtechniek. Zingen moet je serieus nemen, en dan kan er verbetering komen.
Spijtig genoeg wordt er op zangkwaliteit niet voldoende gelet vandaag de dag. Kijk naar Staracademy ... als er 3 tussen zitten die iets of wat kunnen 'zingen' is het veel. Alle andere hits enzo is ook meer show dan deftige zang. Ik denk dat het een bewustwording is. Als de groepen die zang wil brengen, wat serieuzer bezig gaan zijn hiermee, denk ik dat er een verbetering in zit.
UGNUGNIEL


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 07/06/2005 11:17 (7937) - top
Het hele rijtje do's en don't's van ugnugniel ivm zingen is idd iets dat vanaf een bepaald niveau 'verwacht' wordt. Het is uiteraard geen conditio sine qua non, anders zou er niemand nog moeten zingen. (roken zou bv al verboden moeten zijn voor het publiek, in dit geval, waar dan ook) In belangrijke mate geldt dit eigenlijk ook voor instrumenten, hoor...

Iets anders.
Er zijn mensen die perfect op toon kunnen zingen, maar toch niemand 'beroeren'. Als je de gemiddelde succesvolle zanger bekijkt, dan zingen die bijna allemaal vals. Dit is echter louter 'rationeel' of 'objectief' als je het zo wil noemen. Die (soms heel) kleine 'afwijkingen' zorgen voor bepaalde variaties in klankkleuren en emoties die een begenadigd zanger bewust of onbewust kan gaan toepassen. Op zich ervaren we dit dus ook niet altijd als 'vals'. Samen met zijn of haar 'vertelkunde', die onlosmakelijk verweven is met het vorige, wordt je dus meegesleurd in zijn of haar muzikaal verhaal. Voor wie echter naar een optreden gaat kijken, ipv kijken en luisteren, is de show belangrijker. Perfect is de combinatie van beide.
Ik besef dat dit nogal zwart-wit voorgesteld is, maar check dat maar eens.

Tim



AFR (Anonieme Folkroddelaar), 07/06/2005 12:04 (7938) - top
Oeps, laat ons toch maar eventjes de puntjes op de zetten.
Lais is inderdaad een zanggroep, Kadril niet (ze hebben natuurlijk wel een zangeres).
Geen andere zanggroepen ???!!!
Wat dacht je van Mairan?
Natuurlijk is zingen net maar zo gemakkelijk/moeilijk als je er zelf energie wil insteken, een beetje talent vooropgesteld natuurlijk.
Jan S.


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 07/06/2005 12:10 (7939) - top
Moeten we de Media geloven? Op radio1 en Klara horen we toch gezongen folk en "folk-kleinkunst"? Pakweg 10 jaar geleden was er nagenoeg geen sprake van "inheemse" (gezongen) folk (Eva De Roovere & Co, Laïs, Kadril, Ambrozijn, Urban Trad, binnenkort Floes (?)...) op de radio, behalve in gespecialiseerde programma's zoals "de Groote Boodschap" of "Paul Rans". Maar toegegeven, misschien is het wel altijd hetzelfde gevestigde clubje van groepen en zangers/essen dia aan bod komen en zou er gerust nog meer te horen mogen zijn en ook op andere zenders. "Folk" met hedendaagse teksten wordt inderdaad algauw als kleinkunst bestempeld en daar is toch heel wat van te beluisteren op de radio. So what's in a name? Hopla, we hebben er ineens een pak "nieuwe" folkgroepen bij! (Kommil Fo, Bart Peeters, De Nieuwe Snaar, etc)...of ben ik nu over de schreef gegaan? Misschien ontbreken er groepen met Nederlandstalige "folky" protestliederen? Is dat het?

Terug naar de bals: wordt er hier genoeg gezongen? Blijkbaar niet want er is enorm veel vraag naar gezongen balmuziek à la "Kan ha Diskan" en varianten. We zouden hiervan heel wat kunnen "importeren", ook uit andere delen van Europa: er bestaat een enorm gevariëerd repertoire met zowel "nonsens" (woord-betekenisloze; bvb. lilting uit Ierland/Schotland, Lalling uit Scandinavië (hmmm een heerlijke "gelalde" polska), "Ailala's" uit Galicië, "Birimbambo's" en "Dillu's" uit Sardinië, etc.), als inhoudelijke teksten. Zoiets al dan niet in combinatie met een sterke muzikale begeleiding; waar wachten we/ze nog op!

Misschien klinkt dit alles "traditioneel" of te "exotisch" (althans bij het jongere publiek), of houdt het ontbreken van een Nederlandstalig (bal)repertoire zulke ontwikkelingen tegen? Maar moet er werkelijk in het Nederlands gezongen worden om geappreciëerd te worden, of telt ook/eerder de kwaliteit en het timbre van de stem puur als instrument? Maakt het voor de dansers eigenlijk iets uit of er in het Chinees of het Nederlands gezongen wordt (ondertussen luisteren ze toch niet naar de betekenis ...enfin ik zou dat toch niet doen)? En o wee eleentje, is juist gezongen muziek niet breekbaarder of minstens even intiem als instrumentaal?

Wat betreft de intiemere podia voel ik hetzelfde aan als Mie dat er blijkbaar iets anders verwacht wordt van de zang of de stem dan hetgeen er nu te horen is. Zeker bij het rijpere publiek schijnt er een zeker verlangen te bestaan naar a capella, polyfonie, etnische "stem-acrobatie", kortom naar eens "iets anders" en intiemere sferen dan de huidige (dansmuziek-gefocuste) instrumentale muziek of singasong. Ik ben er zeker van dat zulke groepen bestaan, maar helaas komen die dikwijls nog veel minder aan de bak, raken hun enthousiasme kwijt, repeteren daardoor minder en brokkelen langzaamaan uit elkaar, of blijven ergens in een donker hoekje voor het plezier verder broeden.

Een half jaar geleden of zo had ik nog megalomane plannen om een groep te beginnen met een drieluikig repertoire met zowel gezongen balmuziek, intieme luisterliedjes, als stevige instrumentale nummers al naargelang de vraag. Helaas is het tegenwoordig enorm moeilijk om muzikanten bij je zaak te houden, zeker het opstarten van een nieuwe formatie, wegens te overvolle agenda's, engagementen met andere groepen, of gewoon omdat door financiële druk professionals keuzes moeten maken. En daar sta je dan terug op af! Anderzijds is er geen vraag van andere groepen om mee te doen als vaste, noch als gastzanger. Solo dan maar?
Raphaël


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 07/06/2005 12:21 (7940) - top
amai wat een reacties allemaal!
Het is eigenlijk best grappig,want nog niet lang geleden dacht ik er ook zo over.Er wordt idd niet genoeg gezongen.
De klanken van instrumenten zijn overweldigend schoon en misschien daarom er minder behoefte is aan gezang.
Maar dat moet ik dan ook weer tegenspreken,de unieke klanken van iedere stem is toch ook wel heel waarderingswaardig.Ik ben ervan overtuigd dat we meer en meer de twee moeten laten aan bod komen.Ik bedoel dan ook op niet proffessioneel vlak;oa in de jamsessies en overal waar er maar kan gespeeld worden.
Ik moet jullie zeggen dat er heel wat verscholen talenten aanwezig zijn onder ons.Wie weet is er binnenkort wel een of ander nieuw talent die naar boven komt gekropen.
Ik kan jullie alvast zeggen dat er nog veel werk aan de winkel is,maar dat de tijd bijna rijp is om opening te houden.
In ieder geval pleit ik er echt wel voor om meer stemmen te horen samen met de prachtige tonen van instrumenten;zoals viool en boran en nog veel meer,
gegroet


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 07/06/2005 12:41 (7941) - top
Helemaal eens dat je niet gigantisch perfect moet kunnen zingen om een publiek te boeien. Charisma, humor en van die dingen zijn minstens even belangrijk, zeker bij kleinkunst of singer-songwrite muziek. Zou er anders iemand naar Raymond van het Groenewoud luisteren? Maar als je de melodie en de zang zelf als 't belangrijkste beschouwt, belangrijker dan de teksten, is 't natuurlijk wel aangenaam dat je die zang ook verzorgt en bijschaaft. Mairan is inderdaad een goei voorbeeld: goei stemmen!
Els


Els D., 07/06/2005 13:14 (7942) - top
Volges mij zijn er niet veel mensen die na een boombal in de centrale blijven plakken...wel, dat moet je zeker es meemaken...een hele bende muzikanten die samentroepen en nog 2 uur staan zingen, da's pas kunnen.. :)

AFR (Anonieme Folkroddelaar), 07/06/2005 18:17 (7945) - top
Het zou stil zijn in het woud als enkel de vogels met de mooiste stem mochten zingen!
Pipo


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 07/06/2005 23:46 (7951) - top
Wel bij deze een oproep aan alle zangers in spe, maak uzelf bekent en kom op de jam na 't boombal in gent samen een lieke zingen. Voorstellen voor liedjes zijn meer dan welkom (laten we wel proberen er een 'bal-nummer' van te maken (kan niet zo moeilijk zijn op de meeste liedjes kunde altijd wel een of andere vorm van scottisch dansen :-) )).
'k Stel me bij deze al kandidaat.


Jerm, 08/06/2005 10:32 (7953) - top


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 29/07/2005 21:43 (8713) - top
Aye!!Ik als dappere Belg was vroeger ook fervent popliefhebber tot ik wat ouder werd en niet de voldoening meer vond in de hedendaagse pop/Hardrock muziek. Eerst ben ik op zoek gegaan waar voor mij de boodschap lag. Met de Belgische folk, gezongen of niet, vond ik niet de voldoening die ik nodig had.
De hedendaagse muziek op de radio vind ik uitgeblust en zonder voedingsbodem en inspiratie op enkele uitzonderingen na zoals Johan Verminnen die zijn ziel effectief bloot legt zoals hij zelf zingt of Bart Herman die zich met veel succes heeft herpakt, chappoooo daarvoor, een tekst waar inhoud in zit en waar wat moeite voor gedaan is. Wat je niet kan zeggen van artiesten(noemen zij zichzelf) of groepen die zich omhoog weten te houden met andermans nummer. Ik ben misschien een kriticus maar zo voel ik het aan.
Een 13daagse reis naar Ierland heeft dan ook de wijnige sporen van keltisch bloed wakker geschud. Daar vondt ik wat ik zocht. Een pub waar iemand met de vingers op de toog tikt, een tweede doet mee, de derde haalt zijn instrument uit de kofferbak van zijn wagen, de vierde ook en de vijfde gaat zingen. Dit kom je enkel in Ierland tegen, dat zit in hun genen, dat is altijd zo geweest.
Ik verwacht ik dan ook niet in ons vaderland ook al zijn we fiere vlamingen toch ga ik proberen dit te berijken op het Keltische weekend in Merelbeke in November. Hopelijk ontmoet ik je daar.
Maclivinus,


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 29/07/2005 22:02 (8714) - top
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Niet doorgegeven
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
  • I
  • website:
  • I
  • email:
  • I
  • aantal malen gelezen: 4313
  • I
  • artnr: 13043
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Opinie 
    achterklap
    Weer een pracht CD van deze unieke artiest. ...

    Heerlijke CD. Prachtige vertalingen/bewerkingen. Mooie uitvoeringen....

    Komende 9 en 10 juli wordt de CD gepresenteerd in Nieuwegein (Nederland), kaartjes zijn verkrijgbaar...

    snelnieuws
  • I
  • CHIMERA
  • I
  • CHIMERA
  • I
  • Frank Pollet & Gitte Vancoillie
  • I
  • Folkbal met Emmarilin en Jam Possible
  • I
  • Ukulelecursus // workshop
  • I
  • Folk- en wereldmuziek door d'Academie Podium
  • I
  • Folk- en wereldmuziek door d'Academie Podium
  • I
  • The Imaginary Suitcase
  • I
  • The Imaginary Suitcase
  • I
  • The Imaginary Suitcase
  • I
  • Folkbal met Les Boeufs Folk Bruxellois - Jam Folk
  • I
  • Folk Nevermind
  • I
  • Zillehem folk
  • I
  • Hakkeborddag // Themadag
  • I
  • Hakkeborddag // Themadag
  • I
  • Ukulele cursus // workshop
  • I
  • Het Alfabet van het Chanson deel 2
  • I
  • Het Alfabet van het Chanson deel 1
  • I
  • De Vioolklassen van Wouter Vandenabeele // Concert
  • I
  • Martyn Joseph ' t Folk Dranouter 25 maart 2022
  • I
  • FOLK NEVERMIND
  • I
  • FOLK NEVERMIND
  • I
  • Dendrochronalia, Brugge
  • I
  • The Hackensaw Boys in Het Groot Verzet
  • I
  • Charlie Parr: Last of The Better Days Ahead
  • I
  • Folkbal Naragonia met Jensy & Manuel (latin Music)
  • I
  • BaleynBal met Hommel-Baleynbal-Band
  • I
  • Hommelbaleynbal
  • I
  • BaleynBal met Folkafdeling Sint-Niklaas
  • I
  • KATY TOO, Fortysomething
  • I
  • RASKE DRENGE in Arscene te Hansbeke 12 03 22
  • I
  • SINGING WORKSHOP VOICES OF REBETIKO
  • I
  • Centro Asturiano De Bruselas // concert
  • I
  • Wouter Vandenabeele & Tom Theuns
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban