Home > folkroddels > Dansroddel > Scottish voor fijnproevers

> zoek...
> meer zoeken...
 

Scottish voor fijnproevers
Onder het motto ?een goede danser is een luie danser? leert Koen Dhondt aan hoe meer te halen uit een scottish. (Dansroddel)

Koen Dhondt voorstellen is, zo durf ik toch aannemen, nauwelijks nog nodig. Hier is hij voornamelijk gekend omwille van de bal folk cursus in de pianofabriek en recent ook van de aan het Boombal geassocieerde danscursussen. Maar reeds in 2001 verwierf hij al bekendheid als lesgever Isralische dans in Lissabon. In 2003 prijkte hij ondermeer op de affiche van Tradosud in het Zuiden van Frankrijk, en het Festival Internacional de Danas Populares van So Pedro do Sul.

De dansstijl van Koen stak me persoonlijk al een tijdje de ogen uit, aangezien die zeer sterk aanleunt bij de stijl die hier eind de jaren zeventig in Vlaanderen ook werd gehanteerd. Toen ik vernam dat hij een workshop in ?t Smiske gaf, heb ik dan ook geen moment geaarzeld om mijn voeten uit de pijpen te steken. Zie hier mijn ervaringen en zijn adviezen (ere wie ere toekomt), zij het beperkt tot het gedeelte scottish. Ook mazurka en linksdraaiende wals kwamen aan bod, maar dat laat ik over aan n van de andere negentien deelnemers (hint!).

 

Laat ons beginnen met enkele algemeenheden, geldig voor elke dans, en niet alleen scottish. Goed dansen kan je alleen met goed schoeisel. De zolen van Kickers piepen wel leuk als je ermee danst, maar vlot draaien is een andere zaak. Dan is leder stukken beter. En wil je toch het comfort van sportschoenen niet missen, dan kun je nog altijd, zoals Koen, er een lederen zool onder laten plaatsen.

Eveneens belangrijk is de danshouding. Enkele basisprinciepes zijn:

  • zo dicht mogelijk bij elkaar. Bij de eigen (of vaste dans-)partner is dat doorgaans geen probleem, maar bij derden mag je niet vergeten dat er enige weerstand kan zijn, en dan respecteer je dat best.
  • een stevige positie: lichtjes door de knien gezakt, bekken stabiel, rechterhand van de man tussen de schouderbladen (ter hoogte van de BH-sluiting) en liever geopend dan gesloten (de hand, niet de BH), de linkerarm soepel en waar het best past volgens de dans: klassiek met de hand op schouderhoogte, naar beneden wanneer er weinig plaats is op de dansvloer, of horizontaal waarbij de partners elkaars bovenarm vastnemen wanneer men stevig wenst door te draaien.
  • voeten zo dicht mogelijk bij elkaar, vooral bij dansen waarin men veel draait. Het is ook in dit verband dat de stevige positie zo belangrijk is. Men heeft wel meer stabiliteit wanneer men steunt op een bredere basis, maar het wordt dan veel moeilijker om te draaien.
  • zo economisch en efficint mogelijk dansen: vandaar zijn motto: een goede danser is een luie danser. Het omgekeerde is niet noodzakelijk waar!

Voor de scottish geeft hij het volgende mee. Los van welke stijl men hanteert, of welke variatie men uitvoert, men dient steeds te bewegen in de dansrichting, en dit om de andere dansers niet te hinderen. Vandaar dat de man de dans begint met de rug naar het midden van de danscirkel, en er bij het draaien voor zorgt dat hij na afloop steeds terug in die positie staat.

De door Koen gehanteerde stijl, opgepikt in Frankrijk, verschilt van de ?Vlaamse?. Zo beweegt men bijna uitsluitend in een horizontaal vlak, en nauwelijks vertikaal, wat men bekomt door de passen // 1 2 3 hop // 1 2 3 hop // 1 hop 2 hop // 3 hop 4 hop //, te vervangen door // 1 2 3 - // 1 2 3 - // 1 - 2 - // 3 - 4 - // (we zullen die delen hierna respectievelijk 1a, 1b, 2a en 2b noemen). Koen ziet geen reden om tijdens 1a en 1b het bekken open te draaien, om de open waltz hold positie aan te nemen. Hij verkiest de gesloten houding, tenzij men een volledige open houding als variatie gebruikt. Dat moet dus een bewuste keuze zijn. Bij het draaien tijdens 2a en 2b maakt de man van de rust gebruik om de voet die vrij is reeds zo ver mogelijk in de draairichting, maar dus nog steeds zo dicht mogelijk bij de partner, te plaatsen.

 

En dan zijn er de scottish variaties. Het valt Koen op dat in Vlaanderen de variaties meestal uitgevoerd worden op het eerste deel van de dans, terwijl men in Frankrijk vooral varieert op het tweede deel. Dat klopt met de variaties ons aangeleerd door Bernard Coclet, hoewel die vaak een voorbereiding vragen tijdens het eerste deel, of zelfs doorlopen in het volgende eerste deel.

Enkele eenvoudige mogelijkheden zijn:

  • dame 360 in wijzerzin laten draaien op 2b door haar hand boven haar hoofd te leiden;
  • dame zowel op 2a en 2b laten draaien;
  • dame laten draaien op 2a, teken geven om te stoppen door de hand naar beneden te brengen, en dan (als heer) zelf draaien door de hand boven het eigen hoofd te brengen;
  • men kan ook samen draaien door de hand hoog tussen beide in te leiden.

Iets meer oefening vergt deze gecombineerde draaibeweging: tijdens 2a laat de man de dame 360 draaien, terwijl hij zelf 180 draait. Op dat moment wisselt hij achter zijn rug van hand om de dame opnieuw 360 te laten draaien, en hij zelf opnieuw 180.

Houdt men veel van draaien, dan kan men de // 1 ? 2 - // 3 ? 4 - // van 2a en 2b ook vervangen door // 1 2 3 4 // 5 6 7 8 //, waarbij men vlugger ronddraait dan met de basispas. De step benadert dan een swing, hoewel men de linkervoet toch wel meer rond de partner plaatst. Bij deze variatie is het beter de draaibeweging ook verder te zetten in de daaropvolgende 1a en1b.

 

Om de mannen goed te laten voelen hoe deze variaties aanvoelen bij de dames, en om daaruit dan af te leiden hoe ze goed aan te geven, werden de mannen verzocht om samen te dansen. Afgaande op deze recente dansroddel, heeft dat toch wel enig effect geresorteerd. Persoonlijk vonden we het niet zo?n vreemd voorstel, omdat we dit bij Argentijnse tango ook regelmatig meemaken: goed leiden is bij tango een must omdat de dame (of ?volger?) er absoluut geen idee van heeft welke passen uitgevoerd moeten worden indien de man (?leider?) niet alles heel precies aangeeft. Het was dan ook deze suggestie, samen met enkele andere bemerkingen die Koen reeds had gemaakt inzake houding, die mijn partner deden vermoeden dat Koen ook tango danst, wat inderdaad bleek te kloppen. Vooral om Maktub een plezier te doen, publiceer ik onderstaande foto met Jkske in volle actie, en willen jullie weten tussen wie ondertussen misschien ook nog iets moois bloeit, surf dan naar hier.



(Celtic Bompa)
22/03/2004 17:06

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
Ik wil even de stelling over Kickers-zolen ontkrachten. Niets persoonlijk he Celtic Bompa. Als ervaren Kickers-draagster kan ik een onderscheid maken tussen verschillende versies van de zolen. Toegegeven, de oude grijze of witte robuuste en zware zolen glijden niet. (de site leert me dat dat crpe zolen zijn) Maar... er bestaat zoiets als de XL zool, wat staat voor Xtra Light. Dat is een redelijk dikke, enorm lichte, en goed glijdende zool. (opnieuw volgens de site, de rubber zool) Ik heb er al menig folkbals en folkfestivals mee versleten, en ik moet zeggen, geen klagen van mijnentwege.
Bij deze een tip dus voor de Kickers-dragende dansers...


Ayla, 22/03/2004 18:16 (451) - top
Tiens tiens. Vreemd dat Maktub nog niet reageerde.

Jk, 22/03/2004 19:42 (452) - top
Ik durf op onze dansrepetities ook al wel eens mijn kickers aan te houden en ik kan u garanderen dat ik ook met deze schoenen zowel elegant als soepel kan dansen. Niet alleen het schoeisel is belangrijk, maar ook de danser zelf ;-)


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 22/03/2004 22:20 (456) - top
Dank u Celtic Bompa voor het nog enigszins rechtzetten van wat beetje eer die mij nog restte. Ik kon het niet laten van toch ietwat te gneukelen bij de gedachte dat ook Jk zijn draai bij de mannen kon vinden. Terwijl overduidelijk een liefelijke dinde in de achtergrond alleen haar tijd verdrijft en niet in de liefelijke en anders zo bereidwillige armen van onze vriend. Ik die dacht dat hij anders samen met haar het stof van de dansvloer zou doen opwaaien alsof het een zandstorm was aan de rand van het aardse paradijs, en God niet anders kon dan besluiten dat het goed was. Maar zo zie je weer dat fantasie soms rijker is dan de werkelijkheid.

Groetjes
Maktub


Maktub, 22/03/2004 23:34 (459) - top
Inderdaad Maktub. Je eer is gered. Of anders is in elk geval mijn eer besmeurd.
Kun je geloven dat ik nu massa's aanbod krijg van mannen die met mij willen dansen? En van geen enkel vrouw...

Dedju, het leven is niet fair


Jk, 23/03/2004 19:38 (467) - top
even een paar nuanceringen: ik zeg niet dat je met kickers niet kan dansen, maar alleen dat het niet het efficintst schoeisel is voor wals, mazurka en scottish. als je zo'n schoenen gewoon bent kan je er zelfs vrij goed je plan mee trekken (vooral voor bourre, fandango enz), maar het is pas als je eens een paar met echt gladde (en dunne, soepele) zolen probeert dat je weet wat je mist: de kans om hetzelfde (en meer) te doen met veel meer souplesse en de helft van de energie. niet zo onbelangrijk als het lijkt omdat ik net vind dat het een reeks van kleine inefficinte "drempels" (onstabiele danshouding, schoeisel, te veel onnodige bewegingen...) is die een danser verhinderen om te evolueren . en oude afgesleten kickers gaan nog wel veronderstel ik, maar ik stel me wel vragen bij mensen die bergbottinnen en combats kiezen als hun geliefd dansschoeisel. daar kun je echt niet elegant mee ronddraaien en zwieren.
en ook nog dit: "een goede danser is een luie danser" komt niet van mij (al gebruik ik het wel constant) maar van Renaat van Craenenbroeck zaliger.
en tenslotte: de rug naar de binnenkant van de kring is de basis-uitgangspositie voor koppeldansen. als er weinig volk in de directe omgeving is mag je die gerust aan je laars (combat /bottin) lappen en een kwartdraai naar links maken en dus vooruit (ipv opzij) gaan in de dansrichting.
voil, das alles.
koen himself


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 24/03/2004 21:40 (480) - top
Bedankt voor de mooie uiteenzetting over het dansschoeisel. 'k Vind het echt wel eens interessant om anderen hun visie hierover te horen!
En de uitspraak van wijlen Renaat was mij ook al langer bekend en ik kan dit alleen beamen.


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 25/03/2004 18:55 (489) - top
ik ben volledig VOOR de Kickers! Zeker als je hoorde wat een mooi concert dat kon geven! ( Harlinde! ;) ) Gelukkig was het talkpoeder altijd bij de hand!!

AFR (Anonieme Folkroddelaar), 26/03/2004 15:17 (505) - top
Gisteren compleet van mijn melk gedraaid aangezien ik meer de Vlaamse variant ken, en m'n danspartner eerde de Franse (blijkt nu). Thx CB voor uw verhelderende dansinstructies, ze zijn me reeds meerdere malen van pas gekomen!
We zijn weeral een pasje wijzer...


amano, 10/05/2006 10:44 (16830) - top
Nog effie een toevoeging aan de nuanceringen van Koen :
ik ondervind dat voor de 'volger' in het koppel (meestal het meisje of de vrouw, wat nog is na dit artikel niet een verplichtin blijkt te zijn) het interessanter is wl gladde zolen te hebben onder het schoeisel. Indien niet wordt het bijzonder moeilijk al die draaitjes die de 'leider' van het koppel je laat uitvoeren mee te maken zonder je enkels te overbelasten en moeiteloos te kunnen volgen. Inderdaad dus, zoals Koen zegt, als je hierin wil evolueren (moeiteloos volgen) dan is goed schoeisel (niet enkel gladde zool, maar ook vast aan de voet zittend) noodzakelijk.
Omgekeerd kan je voor bourres, uitbundige rondo's ed. maar beter iets minder slipperig aandoen. Als je het geluk hebt deze op een goede dansvloer te dansen zal je algauw merken dat het moeilijk wordt niet onderuit te glijden. (wat nogal is gebeurt ;)

Voil zie, een opmerkingetje dat ik bemerk tijdens het dansen van zowel de 'leidersrol' als omgekeerd.

Over het schoeisel dat je dan juist wl kan gebruiken kan ik alleen maar aanraden iets aan te doen waar je je comfortabel in voelt. Zowel oude schoenen, als leren lapjes onder sportschoenen, dance-sneakers, jazzdance schoenen als ballerina schoentjes vind je terug op onze dansvloeren. Keuze genoeg dus!
(een goede danser is een luie danser > heeft gladde zolen > kan dus zonder al te veel moeite voortbewegen > kan dus langer dansen!)


Leen Devyver, 10/05/2006 12:09 (16831) - top
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Niet doorgegeven
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
    • Dans
  • I
  • website:
  • I
  • email:
  • I
  • aantal malen gelezen: 8822
  • I
  • artnr: 1770
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
  • I
  • De kunst van het draaien (Dansroddel)
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Dansroddel 
  • I
  • Het Brabants Volksorkest
    (22/12/2019 06:20)
    achterklap
    Concert vindt plaats op 13 april, niet op 13 maart....

    Mooie videoclip van deze plaat op https://www.youtube.com/watch?v=K1REDX8kMyk ...

    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John Lundstrm in Den Beulebak te...

    snelnieuws
  • I
  • Queimada: Airboxes | Hoctomoz | A Contrabanda
  • I
  • Ensemble El Korchi (Mar/Be) | Jiraan (Syri/...)
  • I
  • Broodje Brussel : the Gnawa-Pular Connection
  • I
  • Bal & Basta! Snaarmaarwaar, les Bottines Artistiqu
  • I
  • EXTRA CONCERT: GIORGIS CHRISTODOULOU-ATTIC A PARIS
  • I
  • PAULA MORELENBAUM & DIDIER SUSTRAC-BRAZIL & FRANCE
  • I
  • Webbesnaren 2.0 // concert
  • I
  • Paul James & The Drowned Lovers // concert
  • I
  • CONCERT met JOSEFINA PAULSON, nyckelharpa
  • I
  • Yegor Zabelov // concert in Muziekclub 't Ey
  • I
  • Zakouska concert // Muziekclub 't Ey
  • I
  • Gregor Borland + Barbora Botoov dubbelconcert
  • I
  • Bibsessie VI - Duo De Schepper Sanczuk
  • I
  • Tobias Elof & Jonathan Bremer // concert
  • I
  • Eygalerij // David Munnelly in Muziekclub 't Ey
  • I
  • ASIMINA KARAMPEROPOULOU I ONLY SING BECAUSE YOU L
  • I
  • Mari Kalkun (Estland) & Las Lloronas (BE)
  • I
  • Cd-release Jola - Hidden Gnawa Music in Brussels
  • I
  • Muzikale lezing: Gnawa-muziek in Brussel
  • I
  • Grecomania: Thanos Stavridis | Kadinelia
  • I
  • Grecomania: Christidis & Ellinidou | Prigipessa
  • I
  • BASMA JABR & ORWA SALEH- THE SONGS WE REMEMBER
  • I
  • Nahawa Doumbia Trio (Mali)
  • I
  • CYPRUS ELEGIES-MICHALIS&PETROS KOULOUMIS QUARTET
  • I
  • Myrddin - Myfyrio (Albumrelease) | Gravensteen
  • I
  • The Imaginary Suitcase
  • I
  • Noche de Flamenco: Pedro Cordoba, Mara Rey,...
  • I
  • Queimada : DiaTon | Adar Duo | A Contrabanda
  • I
  • Lo Cr de la Plana
  • I
  • Queimada : DiaTon | Adar Duo | A Contrabanda
  • I
  • Dave Munnelly & Shane McGowan (Ierland)
  • I
  • The American Roots Jam Session
  • I
  • Nawaris (Irak/FR/Be): cd-release 'Bach Bagdad'
  • I
  • Balkanic Jam Session
  • I
  • Ivo Papasov & his Bulgarian wedding band
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban