Home > concertverslag - te schrappen > Concertverslag > Folkwoods-festival 2003

> zoek...
> meer zoeken...
 

Folkwoods-festival 2003
Terug heel wat vernieuwing op dit Eindhovense Folkfestival (Concertverslag)

8, 9 en 10 augustus 2003 in Eindhoven (Nederland)

De vierde editie van het Folkwoods-festival vond dit jaar plaats op een nieuwe locatie midden in de bossen. Door de grote hitte was het festivalterrein zelf wel behoorlijk stoffig, maar de koelte op de camping onder de bomen was zalig, en zoals op de vorige edities werd weer erg veel aandacht besteed aan het inkleden van het festival : overal prachtige vaandels, parasolletjes, toiletten met stromend water (in plaats van de gebruikelijke recyclage-schijthuisjes), drank in echte glazen en behoorlijke maaltijden (maar wel minder goed dan de Indiër van verleden jaar). Als remedie tegen de warmte kon je her en der openluchtdouches nemen, en voor de gelegenheid was het drinkwater zelfs gratis.

De muzikale programmatie was dit jaar behoorlijk breed. En vooral, we kregen er heel wat onbekende groepen voorgeschoteld.

Het meest in het oog springend waren de groepen die elektronica en traditionele instrumenten combineerden.
Velen vonden de Italiaanse techno-folk-meiden-groep FIAMMA FUMANA een revelatie. Ik ga hier echter maar ten dele mee akkoord. Muziek beluister je met je oren en niet met je ogen. Het concept zelf is anders wel leuk hoor : een live bespeelde groovebox/sampler - in zoverre men bij een groovebox natuurlijk over 'live' kan spreken, zang, fluit of doedelzak, chromatische accordeon en sporadisch ook nog een basgitaar. De muziek mist echter nog wat diepte. De groovebox-geluiden zijn iets te voor de hand liggend, en klinken vooral erg 'pop'. Er waren zelden of nooit tempowisselingen en hierdoor kon ook niet naar een climax worden toegewerkt. De zang van Lady Jessica Lombardi maakte gelukkig erg veel goed. Geef ze nog een jaar of twee en ze zouden wel eens erg goed kunnen worden.


Zonder chauvinistisch te zijn mag ik toch wel zeggen dat onze eigen URBAN TRAD muzikaal gezien al een stuk verder staat. Op www.folkforum.nl staat te lezen dat de Eurosong-hit "sanomi" slechts een bleek aftreksel is van de andere muziek van URBAN TRAD. Het publiek reageerde enthousiast op nummers als "Quimper-Moscow" (een remake van "Vodka Time" van de vorige CD) en de pure disco in "Get Reel" (inclusief bijhorende zonnebril bij alle muzikanten). Podiumbeest Didier Laloy ontketende weer zijn duivelse diatonische accordeon, en het driekoppige dameskoor (mèt Soetkin Collier) bewees dat niet enkel engelen kunnen zingen. Toch vond ik hun optreden verleden week op Dranouter nog een stuk beter. Dat heeft natuurlijk enerzijds te maken met het feit dat ze daar een thuismatch mochten spelen voor 30.000 enthousiastelingen, maar anderzijds zeker ook omdat de groepen van het hoofdpodium op Folkwoods anderhalf uur mogen optreden. Voor zware fans van een groep is dit misschien wel leuk, maar ikzelf vind anderhalf uur op een festival toch te lang. Vooral omdat er op dat moment nooit een andere groep geprogrammeerd stond.

 

Nog een groep die experimenteert met elektronica is B.A.R.K. Tot mijn verassing klonk deze Scandinavische groep (met zangeres Sofia Sanden van o.a. RANARIM) heel wat minder bonkerig dan wat ik van hun eerste cd ken. Ze maakten daarentegen bijna tripfolk. Er werden prachtige geluidstapijten geweven met nyckelharpa en samples. In tegenstelling tot bij Fiamma Fumana klinken de samples bij B.A.R.K. bijna organisch. Zouden ze in de leer geweest zijn bij MASSIVE ATTACK ? Helaas konden ze slechts rekenen op een matige belangstelling van het publiek dat nu eenmaal zin had om te dansen na het spetterende optreden van VÄRTTINÄ (zie later). Wellicht hadden ze beter 's namiddags opgetreden.

Ook de Schotse CROFT N FIVE werd aangekondigd als een groep die elektronische effecten en samples vermengt met traditionele instrumenten. Het klopt dat ze dat in Schotland al af en toe gedaan hebben, maar in elk geval hadden ze hun breakbeats ditmaal thuis gelaten. Ze hebben die trouwens helemaal niet nodig. Met een bassist die uitfreakt als speelde hij bij FAITH NO MORE of THE RED HOT CHILI PEPPERS, met een drummer die tot kalmte gemaand werd door de brandweer (zoveel vonken sloegen er uit zijn snare-drum) en met een fluitist, violist en gitarist die sneller kunnen spelen dan de schaduw van Luky Luke kom je namelijk al een heel eind. Wel jammer dat ze zo vroeg geprogrammeerd werden. In het heetst van de dag bedolven worden onder roodgloeiende folkfunk vereist minstens zonnebrandolie factor 40.

Folk kan ook vernieuwend zijn zonder elektriek. Ook hier mogen we best wel trots zijn op de Belgische delegatie die het beste van zichzelf gaf.
AEDO beet de spits af met hun verfrissende dansmuziek. Na de Vlaamse tienermeisjes blijken nu ook hun Nederlandse vriendinnen wild te worden van onze jonge snaken. Zo ook de 15-jarige dochter van organisator Tinus Kanters, die hen aan het werk zag op NA FIR BOLG en haar vader smeekte AEDO te boeken. Er werd zoveel gedanst dat het optreden eventjes moest stilgelegd wegens grote stofwolken? De groep zelf liet zich meeslepen in het enthousiasme en begon zelfs luidkeels 'lalala' van "the passenger" in de micro's te brullen. Laat het er ons op houden dat Iggy Pop wellicht iets vaster van stem is dan Pieter, maar minder goed kan voetballen.


Ook FOLLIA! was weer goed op dreef. Ze doen niets liever dan de dansers op het verkeerde been te zetten. Op één van de voorbije boombals werd daar zelfs op gereageerd via het gastenboek. "Een bourrée in het midden laten stilvallen, dat doe je toch niet". Hoezo, "dat doe je toch niet" ? Het verfrissende aan Follia! is nu net dat ze durven breken met oeroude conventies, dat ze iets nieuws maken vanuit traditionele muziek. Dat impliceert inderdaad dat ze niet ideaal zijn als pure balgroep, maar ze maken wel zalige muziek die vaak erg dansbaar is. Bedankt voor het stukje salsa trouwens !



Nog een groep die oorspronkelijk door het folk-publiek verguisd werd omdat ze durfden te breken met de tradities is VÄRTTINÄ. Deze groep ontstond zo'n 20 jaar geleden en bespeelde oorspronkelijk enkel de 'kantele' (soort van Scandinavische mini-harp). Toen enkele jaren later een meer vernieuwende muzikale koers werd hield het grootste deel van de oorspronkelijke groep het voor bekeken. En vlak daarna brak Värttinä internationaal door? In hun lange carrière maakten ze al heel wat meesterlijke albums. Hun laatste cd vond ik echter wat tegenvallen. Het was dan ook met gemengde gevoelens dat ik uitkeek naar hun optreden op Folkwoods. Volledig onterecht zo blijkt nu. De Finse groep was gewoon overweldigend ! Puur instrumentaal klinkt Värttinä live al fantastisch (hoe ze er enkel met violen, accordeon, contrabas, mandoline, gitaar en drums, maar zonder b.v. nyckelharpa of draailier in slagen om zo Scandinavisch te klinken is me al jaren een raadsel, maar ze doen het toch maar). Maar we kennen Värttinä natuurlijk vooral dankzij hun heidense zangeressen. En de drie dames waren meer dan in vorm. Betoverend mooi gekleed, voortdurend het publiek uitdagend (vooral dan de mannen onder ons, die allemaal o zo knap zijn, maar helaas ook dom en vooral te veel bier drinkend, aldus Värttinä), en zingend zoals alleen heksen dat kunnen. Bij ieder nummer viel er wel wat te beleven, zowel visueel als muzikaal. Het viel wel op dat ze oude successen als "Vot I Kaalina" niet speelden, en ook hun recentere hit "Outona omilla mailla" lieten ze achterwege (we hoorden het wel eventjes tijdens de soundcheck) maar dat stoorde helemaal niet. Ik heb de groep al meermaals aan het werk gezien, maar nog nooit waren ze zo opzwepend als op Folkwoods.

 

Er waren ook heel wat Keltische groepen. AMADAN speelt leuke Irish pubmuziek, en maakt gelukkig niet de fout terug te vallen op telkens dezelfde bekende songs. Tijdens het optreden van SHASKEEN was gezelligheid troef. Maar de beste Ierse groep was zonder enige twijfel GRADA. Verleden week imponeerden ze ook al op Dranouter. Ze doen me wat denken aan DANU : muzikaal erg sterk, de nodige power of net ingetogenheid waar nodig. En vooral : verfrissende arrangementen. Als je naar de giglist kijkt van de groep zie je onmiddellijk dat wij niet de enige fans zijn. Zo spelen ze volgend jaar in Japan, Australië, Nieuw-Zeeland, en de geruchten doen de ronde als zouden ze volgend jaar op het hoofdpodium van het Dranouter festival staan. We zullen daar dan toch onze geliefde kleine concerttent eventjes in de steek moeten laten?

Helaas hebben we niet het hele optreden van Grada mogen meemaken want op hetzelfde moment stonden de jonge Franse folkrockers MORENN geprogrammeerd in tent 3. Hun muziek klinkt misschien nog wat onafgewerkt, maar hun jeugdige enthousiasme (na het wegebben van de eerste zenuwen) en vooral de verschillende muziekstijlen (zelfs rap) die ze verwerken in hun Bretoense muziek maken dat ik ze zeker ook als één van de revelaties beschouw. Ze stonden nog nooit op een Belgisch podium. Een buitenkansje dus voor onze festivalprogrammatoren.


Bij PERFECT ging het er nog steviger aan toe. De groep rond gitarist Jamie Clarke (toerde ooit nog rond met THE POGUES) weet met z'n drieën een ongelofelijke sound neer te poten. Dit komt vooral door de Bosnische accordeonist Pedja Zaric, die een midi-element liet inbouwen bij de bassen van zijn accordeon (neen, dat was dus geen synthesizer noch een basgitaar die je hoorde op hun optreden, maar wel die accordeon !). Enkele jaren geleden speelden ze voornamelijk folkrock-covers. Nu doen ze dit nog steeds, maar durven gelukkig ook meer en meer eigen werk te spelen. In het najaar brengen ze een live-cd uit, en in het voorjaar 2004 komt er terug een nieuwe cd, met waarschijnlijk uitsluitend eigen nummers. Hopelijk slagen ze erin het stomende van hun live-optredens in een ceedeetje geperst te krijgen.


Al even energiek waren de jongens van OLD FIRM. Ook zij speelden hoofdzakelijk folkrock-covers. Op het Skagen-festival in Denemarken eerder deze zomer zagen we tientallen dergelijke groepjes. Leuk, erg dansbaar, maar nu niet meteen origineel. M.a.w. perfect voor de biertent van Dranouter.

De Nederlandse Linde Nijland zette ook een prestatie neer om U tegen te zeggen. Linde bracht op Folkwoods namelijk een programma met songs van Sandy Denny. Ik moet eerlijk bekennen dat Sandy Denny van voor mijn tijd is, en dat ik haar werk dan ook niet of nauwelijks ken (behalve dan wat hitjes van THE FAIRPORT CONVENTION). Ik kan dan ook niet beoordelen of de kritiek als zou Linde een gans ander stemtimbre dan Sandy Denny hebben (minder "rafelig") terecht is. Een kritiek die ik trouwens irrelevant vind. Want Linde heeft een prachtige gevoelige stem en slaagde er moeiteloos in de ganse tent muisstil en ontroerd te laten luisteren naar de overwegend rustige nummers. Ook haar begeleiders (die zich erg op de achtergrond hielden) verdienen zeker een pluim. De nummers die Linde zong staan intussen ook al op een cd die vanaf september te koop zal zijn.

Intens. Dat woord komt bij me op als ik terugdenk aan het optreden van GRUPPO FLAMENCO JUAN ROMANO C.S. En dat kwam dan vooral dankzij danser/cajonspeler El Kuki (Spaans-Belgisch). Het is nu de vijfde keer of wat dat ik hem aan het werk zag, en iedere keer wordt hij beter. Hij danst zo snel dat de Nederlandse gitarist Juan Romano in het begin van de set vaak moeite had hem te blijven volgen (in flamenco geeft de danser het ritme aan en moeten de muzikanten volgen). En El Kuki is niet alleen snel, hij heeft ook tonnen uitstraling en was dan ook de publiekslieveling.

De Nederlandse feestfolk van PATER MOESKROEN heb ik niet gehoord. Volgens mensen die 't kunnen weten een gemiste kans. En hun landgenoten BOTS heb ik ook niet gehoord. Volgens diezelfde mensen geen gemiste kans.
De prijs van "pechvogel van het jaar" wordt met unanimiteit van stemmen uitgereikt aan DJ Wizard. Door een pijnlijke vergetelheid van de PA-firma moest hij zijn set spelen op één enkele cd-speler. Geen enkele DJ kan in dergelijke omstandigheden iets behoorlijk doen. Het spreekt voor Wizard dat hij toch nog geprobeerd heeft er het beste van te maken.. DJ Wizard is trouwens het alter ego van John Van Luyn, de programmator van de Amsterdamse MELKWEG (te vergelijken met onze Anciene Belgique) en ook grotendeels van het FOLKWOODS-festival zelf. De ganse situatie moet dus voor hem nog extra pijnlijk geweest zijn.

Ook de Neo-Celtische groep OMNIA had pech : door het droge weer verbood de brandweer hun vuurspuw-act. Jammer maar begrijpelijk.
Nog enkele slotbeschouwingen : Tent 2 en 3 stonden te dicht bij elkaar, wat vaak voor stoorgeluiden zorgde. Volgend jaar zullen ze verder van elkaar staan. En in tent 2 komt er ter hoogte van het podium een vaste wand i.p.v. tentdoek, wat er ook voor zal zorgen dat er minder geluid richting tent 3 kan gaan.
Sommige groepen zoals Croft N° Five, Perfect en Old Firm stonden toch wel erg vroeg geprogrammeerd, terwijl B.A.R.K. dan weer beter wat vroeger had moeten spelen.
In het programmaboekje staat dat de volgende editie plaats zal vinden op 6, 7 en 8 augustus. Dit zou betekenen dat Folkwoods zou samenvallen met Dranouter. Ik kan jullie echter nu al verklappen dat de datum van Folkwoods met één week zal verlaat worden (13, 14 en 15 augustus dus) zodat iedereen toch beide festivals kan meemaken.



(Jåk)
13/12/2003 18:33

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Nederland
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
    • Bal
    • Lage Landen
    • Keltisch (UK/Ierland)
    • Bretoens
    • Scandinavisch
    • Modernistisch
    • Flamenco
    • Folkrock
  • I
  • website:
  • I
  • email:
  • I
  • aantal malen gelezen: 3668
  • I
  • artnr: 259
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
  • I
  • AedO (Groep Benelux)
  • I
  • AedO (Groep Benelux)
  • I
  • Follia! (Groep Benelux)
  • I
  • Urban Trad (Groep Benelux)
  • I
  • Croft N° Five (Groep Buitenland)
  • I
  • Omnia (Groep Benelux)
  • I
  • Värttinä (Groep Buitenland)
  • I
  • Folkwoods (Festival Buitenland)
  • I
  • Jamie Clarke's Perfect (Groep Buitenland)
  • I
  • Folkwoods Festival 2003 (Nederland) : zaterdag (foto-reportage)
  • I
  • Folkwoods Festival 2003 (Nederland) : zondag (foto-reportage)
  • I
  • N.O.R.T.H. (Groep Buitenland)
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Concertverslag 
    achterklap
    Weer een pracht CD van deze unieke artiest. ...

    Heerlijke CD. Prachtige vertalingen/bewerkingen. Mooie uitvoeringen....

    Komende 9 en 10 juli wordt de CD gepresenteerd in Nieuwegein (Nederland), kaartjes zijn verkrijgbaar...

    snelnieuws
  • I
  • Riccardo Tesi, Patrick Vaillant & Andrea Piccioni
  • I
  • Djangofolllies: Renaud Dardenne ft. Tcha Limberger
  • I
  • Baul meets Saz (India/Turkije)
  • I
  • DUNJA & TOM NELSON GUITAR-VOICE DUO
  • I
  • GREEK RETRO SONGS- PANOS GOURGIOTIS & GIOULI ASIMA
  • I
  • SINGING WORKSHOP VOICES OF REBETIKO
  • I
  • Left Hand Band // concert
  • I
  • TATAVLIANO TRIO- CAFE AMAN
  • I
  • TURKISH MAKAM MUSIC SINGING
  • I
  • BERERIS & SKOUTERIS DUO: EAST-MEDITERRANEAN JAZZ
  • I
  • SOLD OUT: THEODORAKIS & HATZIDAKIS TRIBUTE
  • I
  • DUO BRASILEIRINHO
  • I
  • ZINNETANGO: TANGO ARGENTINA
  • I
  • CHIMERA
  • I
  • ILLUMINATION ENSEMBLE- IRAN TRADITIONAL
  • I
  • SOLD OUT ‘OVOCAAMB’ JENNIFER EL GAMMAL
  • I
  • Solia // concert
  • I
  • Airboxes // concert
  • I
  • Holst // concert
  • I
  • Elly Aerden & Jan Van Rossem // concert
  • I
  • Nils De Caster & Sara De Smedt // concert
  • I
  • Naragonia // concert
  • I
  • JEAN-LUC PAPPI TRIO LATIN JAZZ
  • I
  • SOLEDAD KALZA & SINA KIENOU:JAZZ, GIPSY, MANDINGUE
  • I
  • Grunge XXX // try-out
  • I
  • Wim Claeys speelt Zweeds // Concert
  • I
  • THEODORAKIS & HATZIDAKIS TRIBUTE
  • I
  • SITARDUST TRIO: INDIA-BELGIUM
  • I
  • 'Op vlinderjacht' van Hans Mortelmans
  • I
  • Jazzy Strings // concert
  • I
  • En later word ik... // Toonmoment
  • I
  • DUO BRASILEIRINHO
  • I
  • JOHN TRACEY & FRIENDS- Irish music acoustic guitar
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban