Home > folkroddels > Folkroddel > Lieven Claeys trapt op tenen van Nederland

> zoek...
> meer zoeken...
 

Lieven Claeys trapt op tenen van Nederland
in een interview in New Folk Sounds (Folkroddel)

Bij onze Noorderburen van www.folkforum.nl wekten twee berichtjes mijn aandacht:

'Lieven Claeys, samen met zijn broer Klesie organisator van het Boombalfestival bij Gent, plaatste in New Folksounds van februari jl de Belgische balfolkscène ver boven die van Nederland. In alle euforie rond het Boombal-succes zei Lieven ook nog dat in Nederland geen goede balfolk-muzikanten bestaan. Een riskante uitspraak van een overigens alleraardigste jonge folkpromotor, hij doet zijn naam eer aan.'

Het volledige (en trouwens boeiende artikel) vind je hier. Bovenstaand bericht heeft blijkbaar voor beroering gezorgd binnen de Nederlandse balfolkscene.

Het tweede berichtje werd slechts enkele uren later gepost:

'Boombal-organisator Lieven Claeys mailt de volgende oproep aan de Nederlandse balfolkmuzikanten:
We zijn ervan overtuigd dat er in Nederland heel wat potentieel zit onder de balfolkmuzikanten en hun groepen. Het interview in NFS 115 is door sommigen dan ook lichtjes verkeerd geïnterpreteerd. Graag zouden wij Nederlandse groepen willen uitnodigen om deel te nemen aan het Vrij Podium op het Boombalfestival.'

Het volledige berichtje vind je hier.

Misschien zouden we beter eens een wedstrijd korfbal organiseren tussen Nederlandse en Belgische folkmuzikanten. Wie de winnaar wordt maakt niets uit. Deelnemen is belangrijker dan winnen. En erna kunnen we misschien nog een leuke grensoverschrijdende jam en een vegetarische barbeque houden.



(Jåk)
06/06/2008 16:21

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
Altijd opletten wat je zegt. Dat heb ik ook al moeten leren want op tenen trappen al is het goed bedoelt dat doe je soms rap in "balfolkscene" zeker als je danst.Ja en je woorden anders Interpreteren Dat is Oud zeer binnen de Scene.

luis, 07/06/2008 11:59 (24188) - top
Welke Nederlandse balfolkgroepen kennen we eigenlijk ? Ik ken Lirio en een tijdje terug heb ik een tof bal meegemaakt met Travak. Maar voor de rest schieten me geen namen te binnen.

Rudy, 07/06/2008 12:15 (24189) - top
Stuur een berichtje naar info@lirio.nl en maak wat geld over, ik stuur de Mota-cd graag naar je op :-)

W


Cooper, 08/06/2008 00:04 (24190) - top
ah die ollanders altijd commercieel ingesteld.

luis, 08/06/2008 14:08 (24191) - top
:grin:
W


Cooper, 08/06/2008 19:22 (24192) - top
ach, je moet de discussies op het mota forum ook niet altijd te serieus nemen. je weet hoe dat gaat op internetfora. Na 3 pagina's bespiegelingen is iedereen het oorspronkelijke uitgangspunt al lang vergeten ;-)

Ikzelf vond de opmekring van lieven ook niet beledigend (eerder getalsmatig correct).

De discussie over dit onderwerp is al een stuk ouder dan het interview van lieven. Wij hollanders kijken altijd met wat jaloezie naar de vlaamse en franse voorsprong op balfolkgebied, maar er worden toch al heel wat bandjes opgericht de laatste tijd, dus wie weet over 5 jaar als de huidige verse bands wat verder zijn en er weer wat nieuwe bij zijn gekomen...


martijnv, 08/06/2008 22:15 (24193) - top
Vegetarische barbeque? Maar ... ik wil nog niet dood!

Hoogachtend,

Thierry de Vetplant.


ure, 12/06/2008 14:46 (24208) - top
Moeten er veel groepen zijn om goed te zijn? Bij ons in Vlaanderen staat kwantiteit blijkbaar boven kwalliteit.
Ik ben eens op een stageweekend in Nederland geweest, en het valt mij op dat er door Nederlanders inderdaad niet zo veel balfolk gespeeld word zoals bij ons, maar dat ze wel veel meer zoeken naar muzikanten die echt wel goed zijn (niet zoals bij ons waar iedereen die 5 nummers kan spelen goed genoemt wordt), en met plezier de bals aan he overlaat.
Er zitten wel veel goede muzikanten, zoals Lieven zegt, maar ze zijn veel bescheidener dan vlaamse muzikanten.


Jeroen DB, 13/06/2008 00:46 (24213) - top
Yessss, dan ben ik al een steengoeie muzikante, want ik kan al méér dan 5 nummers spelen... Haha... Moopke ze...
Wat die kwantiteit en kwaliteit in Vlaanderen betreft.
België telt veel balfolkgroepen, maar als je es naar de bezetting van de individuele groepen kijkt valt meteen op dat een groot aantal muzikanten meerdere groepen bevolken en da's iets wat ik soms een beetje jammer vind. Veel groepen spelen ook mekaars nummers en zo kan je de ene dag naar die groep gaan kijken, de andere dag naar een andere groep en toch niet het gevoel hebben dat je twee verschillende optredens zag omdat de bezetting soms bijna dezelfde is en ze veelal dezelfde muziek spelen.
Da's eigenlijk een beetje commentaar dat ik op de Vlaamse balfolkscène kan uiten. Ok, we kennen veel groepen, maar je kan een deel ervan elimineren omdat het veelal over dezelfde muzikanten gaat die gewoon in andere bezetting dezelfde muziek brengen.
Waar ik echter niet mee akkoord ga is de stelling van Jeroen dat 'al wie 5 nummers kan spelen een goeie muzikant genoemd wordt.' Ik vind dat de meeste mensen die de Vlaamse populaire balfolkscène bevolken echt goeie muzikanten zijn met een vaak héél erg rijke en langdurige scholing. En niet alleen de oude rotten in't vak. Ook de jonge generatie heeft er dikwijls een lange muziekschoolloopbaan opzitten en bezit bovendien talent om het te doen. Dankzij mijn schrijfwerk voor 'Goe Vollek' mag ik telkens opnieuw ontdekken dat Vlaanderen écht goeie folkmuzikanten bezit.
Waarmee ik niet wil zeggen dat Nederland dit niet heeft. Op Lirio en Omnia na kan ik wellicht niet veel groepen opsommen, dus ik heb geen recht mij daarover uit te spreken. Ik zou maar al te graag eens een Nederlandse groep interviewen hieromtrent... (hinthint)

groensels,
elena...


eleentje, 13/06/2008 08:57 (24214) - top
hoezo hinthint? gewoon doen!
groepselder,
thierry ...


ure, 13/06/2008 10:09 (24216) - top
Ik zeg niet dat vlaanderen geen goeie muzikanten heeft, want die hebben we zeker. Maar als je begint over balfolk, dan moet je een onderscheid gaan maken tussen concerten en bals.
Neem nu bv. Wauter v D Nabeelen: hij is een van de beste violisten die we hebben, maar als hij een bal begint te spelen is het dikwijls om zeep. En dat geld voor veel muzikanten. Ze beginnen dan te improvizeren, en vergeten het ritme gewoon. En wat je als danser nodig hebt is nu eenmaal een ritme (Wie dat gaat ontkennen weet niet waarover hij spreekt).
Dat is een groot verschil me Nederland: zij vinden een duidelijk ritme minstens zo belangrijk als een mooie melodie. En niet alleen in Nederland, in Walonië ook bijvoorbeeld.

Jeroen


Jeroen DB, 14/06/2008 11:17 (24228) - top
Wauter v D Nabeelen, nooit van gehoord,
aangezien je 't met kleine 'v' schrijft moet het wel een hollander zijn ?
;-)


groes, 14/06/2008 13:50 (24230) - top
Jeroen,
ik wil effe ingaan op dat ritme...
'Ze beginnen te improviseren en vergeten het ritme dan...'
Ik denk niet dat iemand als Wouter het ritme 'vergeet'. Hij plaatst gewoon enkele extra noten op de melodielijn (die je misschien wel bekend in de oren klinkt), speelt wat tegentijden, rekt wat noten uit in één maat of krimpt ze net in,... Maar het ritme vergeten?
Persoonlijk vind ik dat veel dansers vinden dat muzikanten er moeten zijn om dansen te spelen zoals ze in theorie uitgeschreven staan. Een wals staat in 3/4 of 5/4 ofof en moet dan ook maar volgens dat ritme gespeeld worden. 123 123 123 123 of 12312 12312... (wat ze technisch gezien wel doen)
Wanneer een muzikant wat begint te improviseren slaan heel wat dansers in paniek want 'oeioei wat is er plots gebeurd met die 123 123?' Geloof me: die 123 123 is er nog steeds, je moet alleen je oren ervoor openzetten...
En dat is nu de bedenking die ik me af en toe maak: luisteren de dansers wel écht naar de muziek of dansen ze slechts op een melodie omdat het ritme bekend in de oren klinkt en ze goed geconditioneerd zijn omtrent de passen die ze dan moeten uitvoeren?
Ik vrees dat het laatste bij veel mensen van toepassing is. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet kunnen dansen hé?
Weet je wat ik vaak doe wanneer ik dans? Mijn ogen sluiten zodat ik niet meer zie wat er rondom mij gebeurt en mij laten meeslepen door de melodie !! En wanneer er zich dan een ogenschijnlijke onnatuurlijke wending voordoet dan zit ik zodanig in die muziek dat ik rustig kan blijven verder dansen zonder in paniek te slaan...
Om goed te kunnen dansen moet, volgens mij, de muziek in je lijf kruipen en je meeslepen in het verhaal van de daarbijhorende dans. Een vertederende Mazurka of een opzwepende Scottisch, beiden hebben een ander ritme dat je moet aanvoelen doorheen de melodie !! En dat is nu net hetgeen mensen zoals Wouter zo goed kunnen: ze kunnen je een verhaal doen geloven net door de manier waarop ze het verhaal van die dansen vertellen. Wie echt goed luistert zal door die improvisaties heen wel de begeleiding kunnen horen en kunnen verderdansen... Maar dan moet je écht goed luisteren naar de muziek en minder technisch denken (in ritmes). Muziek lijkt wiskunde, maar in the end is het allesbehalve wiskunde... Het is de uitdrukking van een gevoel... Net als dansen méér is dan enkel een opeenvolging van danspassen uitvoeren.
Nuja, da's mijn bescheiden mening. Ik pretendeer hier zeker geen allesomvattende waarheid in pacht te hebben...
Maar soms wou ik dat mensen op allerlei bals iets méér naar de muziek konden luisteren met hun gevoel in plaats van met hun verstand... En ik denk dat de muzikanten dat ook wel fijn zouden vinden !!

groensels,
elena...


eleentje, 14/06/2008 23:45 (24235) - top
wat één discussie in Holland niet hier kan te weeg brengen.

luis, 15/06/2008 01:56 (24236) - top
jullie hebben volgens mij allebei gelijk, 'freaky' dansers die perfect technisch dansen maar uit hun lood geslagen zijn bij een improvisatie, en zwevende genietende dansers van wie het diepste binnenste meetrilt op de muziek maar die dan met de ogen dicht iedereen op de tenen trappen...
ik vind dat dansen is zoals leven: de techniek goed onder de knie hebben, je verstand gebruiken, en daarbij voldoende ruimte laten om je gevoel te laten spreken en volledig één te zijn met dat gevoel.
ik weet niet of veel mensen die staat van perfect evenwicht ooit bereiken, er wordt vaak naar de een of andere kant overgeheld, zoals jullie eerder rationeel of eerder emotioneel dansen. we moeten het elkaar maar niet kwalijk nemen.


groes, 15/06/2008 13:08 (24237) - top
De oogjes toedoen tijdens het dansen helpt inderdaad, maar als leidende man is dat maar zelden een optie en wordt ik soms een lijdende man, die het ritme kwijt is... Mijn muzikaal-ritmisch gehoor is spijtig genoeg een beetje onderontwikkeld gebleven en daarom heb ik nogal het houvast nodig van een duidelijk ritme.

Rudy, 15/06/2008 13:15 (24238) - top
Ben gisteren naar Boschbal geweest in NL, heb daar RAMA gehoord, nog een jong NL groepje, het was hun eerste optreden, en er zit zeker en vast potentieel in.
Je kan natuurlijk niet van een jong groepje verwachten dat ze met dezelfde ervaring op het podium staan als bv een Wouter vandenabeele. Hij speelt al langer dan vandaag en die ervaring hoor je gewoon.
De groepen of de muzikanten zijn niet beter of slechter in Vlaanderen dan in Nederland. Het is gewoon een feit dat de folk al iets langer aan een opmars bezig is in Vlaanderen dan in Nederland. Maar ze zullen snel bijbenen, dat is wel duidelijk.


katleen, 15/06/2008 14:39 (24239) - top
Groes,
mij gaat het er niet over om 'gelijk' te hebben. Ik geef gewoon mijn mening op interessante onderwerpen! Wat is waarheid en wat niet? Als ik mijn standpunt nu naast dan van Rudy plaats, wordt het mijne gewoon van de kaart geveegd door iemand die zegt: 'mijn muzikaal-ritmisch gehoor is wat onderontwikkeld. Daarom heb ik liever dat het ritme duidelijk aangegeven wordt.' Waar sta ik dan met mijn mening? Juist ja, nergens...
Vermits ik héél mijn leven al met muziek bezig ben en van nature uit een freak ben op dat vlak, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat mensen moeilijk een ritme kunnen onderscheiden in muziek. Ik probeer dan ook te begrijpen dat mensen liever naar bals gaan waar de muzikanten niet te eigenzinnig zijn en zorgen dat alles naar hun normen 'dansbaar' is. Hiermee wil ik de kwaliteit van de muziek niet teniet doen want héél veel van onze balfolk is perfect dansbaar voor iedereen met of zonder sterk ritmisch gehoor en veel van mijn lievelingsmuziek behoort daartoe. Hiermee wil absoluut ook niet denegrerend overkomen naar dansers, noch naar hun gehoor, noch naar hun kwaliteit van dansen, want het één sluit het andere niet uit. Ik vond alleen de uitspraak van Jeroen die zegt dat Wouter het ritme durft vergeten nogal straf en onterecht.
Het ritme wordt helemaal niet vergeten... Alleen is het soms niet voor iedereen even goed onderscheidbaar... Maar of die muzikant daarmee dan bals om zeep helpt en alleen nog concerten zou mogen geven? Dat vind ik eigenlijk niet terecht. Ik begrijp Rudy zijn reactie; helemaal mee akkoord, absoluut !! Maar er moet voor elk wat wils zijn. Sommige mensen houden nu eenmaal van een uitdaging...
Bovendien wil ik eventjes inpikken op wat Groes schrijft over dat rationeel of eerder emotioneel dansen. Je kan puur technisch dansen zonder gevoel, maar omgekeerd wordt, naar mijn logica wel heel erg moeilijk. Om een dans te kunnen uitvoeren moet je de passen kennen hé? Dat versta ik hier onder techniek!
Er zijn uiteraard wel gradaties wat maakt of je al dan niet perfecter danst. Maar ik vraag me dan altijd af of mensen die zonder enige emotie dansen wel mensen kunnen beroeren met hun dansen. Ik heb al gedanst met mensen die technisch zeer goed dansen, maar zo emotieloos. Ze luisteren niet naar de muziek en willen gewoon perfecte danspassen uitvoeren. Persoonlijk ben ik niet snel geneigd nog vaak met die mensen te dansen. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik beter dans dan hen hé? Da's gewoon mijn voorkeur.
Ik vergelijk dat altijd met zingen. Je kan technisch perfect zingen (onvals, met de juiste ademhaling, mondgebruik, steun,...), zonder enige emotie en weinig mensen beroeren of je kan met minder techniek en meer gevoel juist veel mensen beroeren. Wanneer je zingt heb je altijd wel wat techniek, ookal besef je dat misschien zelf niet altijd; maar wie met techniek zingt is niet steeds in het bezit van emotie. Het ene kan volgens mij dus wel zonder het andere, maar niet omgekeerd. Maar zoals ik wellicht al tot vervelens toe gezegd heb: dit is mijn mening; 't hoeft niet die van een ander te zijn...

groensels...


eleentje, 15/06/2008 21:55 (24241) - top
Kijk aan volgens mij is de discussie weer aanbeland waar zij begon: bij lange tenen.

Ik zou zeggen : mensjes Dans! dans! dans! en have fun.

En om op de originele discussie terug te komen. Een goeie zet van de Claeys brothers om Nederlandse groepjes uit te nodigen naar het Boombalfestival, we horen daar naar mijn mening veel te weinig van. Wie weet staat daar in augustus een fantastische groep op en horen we iets wat we nog nooit gehoord hebben.
groetjes


hupelien, 15/06/2008 23:00 (24242) - top
Ik denk niet dat iemand hier lange tenen heeft in deze discussie, Huppelien. Ik voel mij in ieder geval niet op mijn tenen getrapt en ik vermoed de anderen die al reageerden ook niet... Dat is zo'n discussie ook niet echt waard. 'T is alleen plezant om af en toe es gedachten uit te wisselen.
Er is toch niets mis met mensen die van mening verschillen en daarover in discussie treden met elkaar?

Als het leven altijd één grote goed-nieuws-show moet zijn, kunnen we dit forum zowel meteen opdoeken... Of kunnen we onder elk artikel volgende zinssnedes gebruiken: 'hoera! Jeuj! Fantastisch! Geweldig!', maar daar worden we ook niet echt wijzer van, niewaar? ;-) We mogen toch al eens een andere mening hebben en die uiten, niet? Persoonlijk vind ik zulke discussies erg boeiend. Ik heb ondertussen alweer wat meer mensenkennis opgedaan en dat kan mijn persoonlijke levensontwikkeling enkel sterken. Een reden om te juichen...

groensels,
elena...




eleentje, 15/06/2008 23:18 (24243) - top
Het enige nadeel aan zulke fora is evenwel dat we het gevoel en de intonatie bij het neertypen van deze woorden niet kunnen meegeven, waardoor alles verkeerd geïnterpreteerd kan worden !! Fora en ook mails zijn op dat vlak heel gevaarlijk. Maar ik denk dat belangrijke zaken face to face besproken worden en dat we dit alles hier een beetje moeten relativeren... ;-)

groensels...


eleentje, 15/06/2008 23:24 (24244) - top
Heel juist. En het geeft dan ook weer voer tot gespreksonderwerpen met mensen die je niet veel ziet of kent.

Jeroen


Jeroen DB, 15/06/2008 23:46 (24245) - top
Lang Leve de Mening van anderen. Lang leve mijn eigen Mening (wel altijd opletten voor grote boze wolf(niet onze wolf hier hé)). Op ander folk fora waren kort geleden ook zware discussie al is dat wel wat geluwde. Toch hoor ik in de "scene" nog gemor. En komt niet iedereen zijn verhaal hier of daar doen omdat men niet kent, niet wild, men vreest. Dus hoor je dan ook enkel menig van dapper mondige strijders. Die soms eens risico nemen en om later deksel op de neus te krijgen. Maar zolang ik mag zeggen wat ik wil doe ik dat.
Over dansen heb ik mening iets tussen jeroen en eleentje. En volg ik Rudy zijn uitspraken. Maar les goûts et les couleur ça c'est diffeciele pour discuter. (of in beter nederlands smaken en geuren zijn moeilijk te bediscussiëren)


luis, 16/06/2008 08:09 (24247) - top
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Niet doorgegeven
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
  • I
  • website:
  • I
  • email:
  • I
  • aantal malen gelezen: 2849
  • I
  • artnr: 39029
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Folkroddel 
    achterklap
    De komende weken treedt Airboxes geregeld op in binnen- en buitenland. Zie www.airboxes.be voor meer...

    Dit concert is geannuleerd wegens de coronapandemie....

    Dit evenement is geannuleerd wegens de coronapandemie....

    snelnieuws
  • I
  • KOSMOKRATORS REBETIKO F-EN-NL-EL STREAMING CONCERT
  • I
  • ON LINE WORKSHOP SING TO LEARN(TURKISH & GREEK)
  • I
  • "LA RUNFLA" TANGO QUARTET CD "NO E
  • I
  • CANCELLED: ASTOR PIAZZOLLA 100 AÑOS HOMENAJE
  • I
  • Andries Boone
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban