Home > recensies > CD > TARA FUKI - Sens

> zoek...
> meer zoeken...
 

TARA FUKI - Sens
Twee Tsjechische vrouwen, twee cello’s, twee stemmen, twee klankengoochelaars,... een onbestemde muzikale wereldreis… (CD)

 

TARA FUKI – Sens (Indies Scope, Xango Music Distribution, MAM447-2) 2010 – 51:45  
 
TARA FUKI staat voor een vrouwelijk cellistenduo, dat zich tegelijk zingend een weg baant doorheen hun eigen, van talloze improvisatorische momenten doorvlochten, muzikale hersenspinsels. Samen verkennen ze diverse muzikale stijlen en roepen zo de aroma’s op van heel onderscheiden culturen. Hiermee scoren ze hoog in de wereld van de alternatieve muziek.
 
Enerzijds is er Andrea Konstankiewicz-Nazir (die ooit bij BOO speelde en nu nog bij ondermeer RALE terug te vinden is), anderzijds Dorota Barová (zie ook VERTIGO, KUZMICH ORCHESTRA, DOMA ENSEMBLE,…).
 
Beiden zijn doordrongen van de muziek sinds hun vroege kindertijd, volgden conservatorium, studeerden muzikologie en legden zich sindsdien toe op ontelbare muzikale projecten. Ze ontmoetten elkaar pas in 2000, in Brno, en zo ontstond TARA FUKI, vanuit een behoefte om op een heel onorthodoxe wijze muziek te creëren. Dit doen ze door gezamenlijk te gaan improviseren en de thema’s die eruit voortvloeien steeds verder uit te werken, in een zoektocht naar het verbreden van de dynamiek en de expressie ervan. Hun improvisaties enten ze op verschillende muzikale stijlen (klassiek, jazz, traditionele muziek…) en culturen. Hiermee plaatsen ze een kaleidoscoop op de innerlijke wereld van de vrouw. In 2001 werden ze voor hun inspanningen reeds beloond met the award van de Tsjechische Muziekacademie in de categorie ‘Alternatieve muziek – Wereldmuziek’, en werden ze beschouwd als de doorbraak van het jaar. De prijs in de categorie ‘Wereldmuziek’ sleepten ze andermaal in de wacht in 2007.
Hun teksten zijn meestal, in het Pools, geschreven door Dorit Bar. Hierbij laten ze zich vooral inspireren door poëzie en nachtelijke dromen die ze zien als een weerspiegeling van het onderbewuste,… “want de processen die ’s nachts in ons werken zijn vaak heel anders, en van een hoger waarheidsgehalte, dan datgene wat we bewust ervaren overdag”. 
 
Van Barová weten we dat ze haar zangcarrière startte onmiddellijk nadat ze afstudeerde voor cello aan het Ostrava Conservatorium. Ze stapte eerst een tweetal jaar in de groep LIPPANY van gitarist Tomáš Maňas Lippany, componeerde en interpreteerde de muziek van het Frans Theater FF MU in Brno, terwijl ze in de jaren 2000-2002 aansloot bij het funky-beat, jazzy JIŘÍ HRADIL CHORCHESTR. Tussen 2002-2006 vertoonde ze zich bij JIŘÍ STARÝ ASYL AKT (electro-akoestische-trip), terwijl ze in de jaren 2004-2007 ook nog dramaturg was in het jazzcafe Podobrazy. En haar tentakels breiden nog verder uit als we zien dat ze momenteel naast TARA FUKI ook verschijnt bij VERTIGO QUINTET, BATERKY, TELLEMARKK, KUZMICH ORCHESTRA (met gitarist Josef Ostřanský) en het  DoMa ENSEMBLE (met saxofonist Marcel Bárta). Alsof dit allemaal nog niet volstaat werkt ze samen met het theater Neslyším in Brnoin producties van Zoja Mikotová, schreef ze de muziek voor het theaterstuk Dům Hluchého (‘Huis van een dove, 2003) en de filmmuziek voor Marta, een film van Marta Nováková. 
 
Dit duo roept bij mij heel wat associaties op met noten- en tonenkunstenaars als Iva Bittova, Jorane en Bobby McFerrin, die de taal, of beter de zang essentieel als extra instrument aanwenden om hiermee melodieuze draden te weven rond hun basisinstrument.  
 
Het album opent eerder somber en melancholisch met ‘Tobé’ waarbij de ene cello met een pizzicato een baslijn legt terwijl de andere hier melodisch op in gaat spelen en er zachtjes bovenuit gaat rijzen, vergezeld van feërieke vocalen. Dit nummer gaat naadloos over in het heel melodieuze, dansende en naar de dageraad geurende ‘Moje Serduszko’, dat zich naar het einde toe langzaam laat uitdoven, en waarin de tweestemmigheid zich zowel in cello’s als zang laat gelden,... ‘Sens’ voert ons naar exotischer sferen, waarbij vooral met de inbreng van de percussiebegeleiding verwijzingen naar West-afrikaanse ritmes en melodieën opgeroepen worden. Andermaal stevig geaccentueerde celllotokkels in de aanzet van het ijzige, heel ambiente ‘Wiosenna piosenka’ dat ons vergast op een uitgebreid klankenpalet aan kleine percussie-instrumenten (belletjes, rammelaars,…) die de kristallijne, zweverige zangpartij omspelen. ‘Moment’ klinkt zo mogelijk nog meer avantgardistisch, waarbij de stem zuiver als klankenproducent gaat inspelen op de klanken van een hang, een in 2000 in Zwitserland geïntroduceerd percussie-instrument dat bestaat uit twee op elkaar geplaatste sferische schalen. Het wordt met de handen bespeeld, meestal tussen de benen of in de schoot. Het is geïnspireerd op de steel pan en oosterse klankschalen als (gong, gamelan,…). In het midden is er een basnoot waarrond zeven tot acht harmonische noten liggen. Door verschillende hand en vingertechnieken kan men er een ritmische melodie op spelen. In dit trance-inducerend nummer wordt alle mogelijkheid tot improvisatie geboden.
 
Het Iva Bittova-gehalte is bijzonder hoog in het passionele ‘Zwierciadło’ waarin andermaal de pizzicato’s en het heuse getokkel ritme en melodie een meditteraan timbre verlenen, waarin sporen van de Spaanse flamenco doorheen zweven. Met het zwaarmoedige ‘Pragnienia’, in tegenstelling tot de meeste nummers die op tekst van Barová zijn, een gedicht van K. K. Baczyński (die samen met Konstankiewicz ook het afsluitende nummer schreef), doen we dan weer eerder Slavische sferen aan. Het lijkt wel een klaagzang, ondersteund door een vrij repetitieve melodie- en baslijn. De jachtige cellohalen in ‘Kolorowe szkiełka’ doen ons even verwijlen in de Finse contreien van de cellisten APOCALYPTICA. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan ontmoeten we vervolgens in het doezelig jazzy ‘Słowa’ waarin de cello een begeesterende basondersteuning biedt van het laatavondgecroon van Barová, die deze rokerige cafésfeer nog versterkt wanneer ze de melodica laat meedeinen op dit naar de ‘saudade’ geurende nummer. Ook het afsluitende heel introspectieve ‘Spiew do snu’ laat zich tenvolle genieten, in zijn vermenging van eenstemmige duozang en tweestemmige omspelingen, en de inbreng van de mysterieuze hang. 
 
Muziek dus als spinnenrag dat in een fantasialand geleidelijk de melanchole erotiek van het landschap ontsluierd. Spijtig dat de teksten niet vertaald werden in een voor de modale West-Europeaan begrijpelijke taal. Dit zou zeker een extra meerwaarde bieden aan deze uitermate beklijvende cd.  
 
Bezetting:
 
Dorota Barová: zang, cello, melodica.
Andrea Konstankiewicz: zang, cello, hang.
 
Meer informatie:
 
 

Klik hier om deze cd te bestellen bij Den Appel



(sefafolk)
30/04/2011 06:30

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Oost-blok
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
    • Oost-Europees
    • Modernistisch
    • Wereldmuziek
  • I
  • website: WWW.TARAFUKI.EU
  • I
  • email:
  • I
  • aantal malen gelezen: 1965
  • I
  • artnr: 47570
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste CD 
  • I
  • CD Cupido zijn kat: Brassens volgens Mortelmans
    (10/12/2019 05:57)
  • I
  • SIRUS - Lummen
    (06/12/2019 21:08)
    achterklap
    Mooie videoclip van deze plaat op https://www.youtube.com/watch?v=K1REDX8kMyk ...

    Hallo, Op zondag 25 februari 2018, vanaf 14u, hommage-optreden aan John Lundström in Den Beulebak te...

    Welkom op Sonamos Latinoamerica dan: http://www.folkroddels.be/artikels/53204.html
    ...


    snelnieuws
  • I
  • PAULA MORELENBAUM & DIDIER SUSTRAC-BRAZIL & FRANCE
  • I
  • Webbesnaren 2.0 // concert
  • I
  • Paul James & The Drowned Lovers // concert
  • I
  • CONCERT met JOSEFINA PAULSON, nyckelharpa
  • I
  • Yegor Zabelov // concert in Muziekclub 't Ey
  • I
  • Zakouska concert // Muziekclub 't Ey
  • I
  • Gregor Borland + Barbora Botošová dubbelconcert
  • I
  • Bibsessie VI - Duo De Schepper Sanczuk
  • I
  • Tobias Elof & Jonathan Bremer // concert
  • I
  • Eygalerij // David Munnelly in Muziekclub 't Ey
  • I
  • ASIMINA KARAMPEROPOULOU “I ONLY SING BECAUSE YOU L
  • I
  • Mari Kalkun (Estland) & Las Lloronas (BE)
  • I
  • Cd-release ‘Jola - Hidden Gnawa Music in Brussels’
  • I
  • Muzikale lezing: Gnawa-muziek in Brussel
  • I
  • Grecomania: Thanos Stavridis | Kadinelia
  • I
  • Grecomania: Christidis & Ellinidou | Prigipessa
  • I
  • BASMA JABR & ORWA SALEH- THE SONGS WE REMEMBER
  • I
  • Nahawa Doumbia Trio (Mali)
  • I
  • ‘CYPRUS ELEGIES’-MICHALIS&PETROS KOULOUMIS QUARTET
  • I
  • Myrddin - Myfyrio (Albumrelease) | Gravensteen
  • I
  • The Imaginary Suitcase
  • I
  • Noche de Flamenco: Pedro Cordoba, Mara Rey,...
  • I
  • Queimada : DiaTon | Adar Duo | A Contrabanda
  • I
  • Lo Còr de la Plana
  • I
  • Queimada : DiaTon | Adar Duo | A Contrabanda
  • I
  • Dave Munnelly & Shane McGowan (Ierland)
  • I
  • The American Roots Jam Session
  • I
  • Nawaris (Irak/FR/Be): cd-release 'Bach à Bagdad'
  • I
  • Balkanic Jam Session
  • I
  • Ivo Papasov & his Bulgarian wedding band
  • I
  • Dabkah Tour 2020-The Masha'El Falesteen Collective
  • I
  • Paulus Schäfer Trio ft. Jacco Van Santen
  • I
  • MARIO DE GOYCOECHEA GUITARRA ARGENTINA
  • I
  • Fiddlers on the move #FOTM5 @De Centrale
  • I
  • GIORGIS CHRISTODOULOU ‘ATTIK A PARIS’
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban