Home > recensies > CD > AedO ? En Route

> zoek...
> meer zoeken...
 

AedO ? En Route
Folkrock meets balfolk. En er wordt gezongen! (CD)

2004 – Eigen beheer – LCM100065 – 59’38”

 

 

Niettegenstaande de gemiddelde leeftijd van de Vlaamse folkgroep AedO nu zo rond de achttien moet draaien timmeren ze al velen jaren aan de folkweg. Enkele jaren geleden wonen ze ooit nog een provinciale talentenjacht en konden daar een (fel gesmaakt) mini-ceedeetje mee opnemen. Intussen werden ze op de grootste festivals van de Benelux al als ‘revelatie’ bestempeld, en hebben zelfs een hele aanhang in Portugal. Als je ooit een optreden van AedO meegemaakt hebt, weet je ook waarom. Ze spelen hun balmuziek met zoveel kracht en enthousiasme dat de orkaan Ivan erbij verbleekt. Meisjes (ook wel Aedola’s genoemd) vielen hierbij al geregeld in katzwijm voor het podium.
Toch was er ook kritiek op hun muziek. Sommigen vonden het jammer dat er enkel instrumentale muziek gespeeld werd. Anderen waren niet zo te spreken van de energetische manier van spelen waarbij -aldus die critici- vele subtiliteiten verloren gingen.

 

Met hun eerste full-cd ‘EN ROUTE’ geeft AedO een gepast antwoord op beide aanmerkingen.

 

 

De plaat is veel kalmer dan wat velen verwacht zullen hebben. Dat wil niet zeggen dat er niet af en toe met spierballen wordt gerold. In ‘Vitamine’ wordt behoorlijk gerockt. En nu AedO de wereldrecordtitel tovercirkeldansen kwijtraakte aan de mannen van emBRUN, hebben ze voor alle zekerheid het wereldrecord jig-dansen veilig gesteld door ‘imperial’ op plaat te zetten. Willem Petersborg schittert er op fluit.

 

Maar de ware kwaliteit van deze eerstgeborene ligt zeker in de finesses. Opener ‘Déménage Mondiale’ is een prachtige romantische scottish. In het middenstuk klinkt eventjes een overstuurde gitaar. Die accentueert alleen maar het melodieuze samenspel op sax, accordeon en doedelzak. Op ‘Tistas Mistas’ kan je betoverend cirkelen rond je mededansers. De muziek begint heerlijk rustig met enkel wat gepingel. Een zachte fluit valt in. AedO heeft gesnapt dat minder, vaak meer is. Het hoogtepunt van sfeerschepping  is zeker ‘Quartier Latin, 4h le matin’. De titel alleen al laat spontaan wazige mistflarden verschijnen in een blauwe schemering. Moesten we niet beter weten, we zouden denken dat dit muziek is van BAL DES BOITEUX of THE BALLROOMQUARTET. Dat het nummer qua stijl duidelijk anders is dan het andere werk op 'EN ROUTE' is niet te verwonderen. Samen met ‘Lora Luna’ (zie hieronder) is dit het enige nummer dat niet door de tandem Jonas & Pieter De Meester werd geschreven. Het is namelijk van de hand van de ritmesectie Tim Janssen (bass) en Koen Danhieux (drums en percussie).

 

Het was een slecht bewaard geheim dat er op deze plaat zou gezongen worden. Jonas heeft een overtuigende stem die me wat doet denken aan die van Patrick Riguelle. Vooral dan in de song ‘Medelij’. Via overdubbing is Jonas trouwens ook één van de backing vocals, net zoals producer Fritz Sundermann (die op enkele andere tracks zijn gitaarkunsten bovenhaalt).

 

Jonas zingt ook een aardig mondje Frans. ‘La Larme’ is hét favoriete nummer van heel wat fans. Het heeft inderdaad iets onweerstaanbaars. Sommigen vergelijken ‘La Larme’ met de muziek van de groep LOUISE ATTAQUE. Een vergelijking die wat mij betreft niet opgaat. Ik hou het liever op ‘DEREK EN VIS’.

 

Enkele nummers bevatten ook samples en grooves. Die zijn het meest uitgesproken in de remix van ‘experior’. Drum’n bass loops overgoten met het ganse AedO-instrumentarium. Best wel een leuke stijloefening, maar wel een stuk minder dansbaar dan het origineel. De bourreeaccenten zijn bijna helemaal verdwenen (vergis ik me als ik stel dat remixer Fritz geen volksdanser is?). Op zich is dat niet erg. Er mag af en toe gerust eens gefreedanced worden.

 

Bouquet Bloumé (toevallig opnieuw een bourrée) kampt een beetje met hetzelfde probleem. De toegevoegde strakke groove hoefde eigenlijk niet echt voor mij. Verder wel een prachtig nummer met Harald Bauweraerts op draailier als gast.

Bassist Tim Janssen blijkt ook piano te kunnen spelen. Op de wegdroomwals ‘Lora Luna’ assisteert hij ingetogen zijn medekompanen. Het dromerige nummer werd niet toevallig geschreven door de al even dromerige Klaas Keymolen. Ik vraag me af of hij het speelt op zijn nieuwe Castagnari (hier op folkroddels heb je uitgebreid zijn avonturen kunnen meemaken toen hij samen met zijn broer Reinout verleden winter naar Italië liftte om een Castagnari-accordeon te gaan halen - klik hier voor het online dagboek 'expeditie castagnari').

 

AedO heeft nog heel wat groeipotentieel, maar deze plaat zal later zeker als een mijlpaal in de Vlaamse folkgeschiedenis beschouwd worden.

 

 

'EN ROUTE’ werd volledig in eigen beheer opgenomen. Je kunt het album vinden in de betere platenzaak (b.v. Den Appel en de Fnac), na een optreden van AedO of gewoon door 15 € + 2 € verzendingskosten met vermelding van naam en adres over te schrijven naar 001-3965991-28.

 

Tracklisting (de onderstreepte tracks kun je mp3-gewijs beluisteren door erop te klikken):

  1. Déménage Mondiale (scottish)
  2. La Larme
  3. Bouquet Bloumé (bourrée)
  4. Tostas Mistas (tovercirkel)
  5. Femmes i topp
  6. Medelij
  7. Quartier Latin, 4h le Matin
  8. Lowy (scottish)
  9. Café Coiffeur (andro)
  10. Vitamine (jig)
  11. Lora Luna (wals)
  12. Friscot (tricot)
  13. Imperial (jig)
  14. Experior (REMIX) (bourrée)

Klik hier om deze CD te bestellen in Den Appel. Hij wordt je dan gewoon opgestuurd, samen met een overschrijvingsformulier.



(Jk)
11/10/2004 12:30

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
Je kan het dus vinden in de betere platenzaak Den Appel!!!

AFR (Anonieme Folkroddelaar), 11/10/2004 15:51 (2581) - top
tis ne super cd nen dikke proficiat aan alle aedo manne!!!!!!

AFR (Anonieme Folkroddelaar), 11/10/2004 17:37 (2588) - top
Mijn favoriet nr is Tostas Mistas, die solo van Willem op fluit is gewoon subliem. Voor de rest zijn het allemaal uitstekende nrs, alleen vind ik de remix van Experior niet zo geslaagd, maar das nu mijn mening he :-) (trouwens elke keer dat ik de remix hoor begin ik hem wel beter te vinden, 'k moet hem misschien gewoon worden :-) )

Jerm, 12/10/2004 08:42 (2595) - top
Ik heb het meer gevonden voor Friscot ('k zal in een Bretoense fase zitten zeker), maar eigenlijk is heel de CD "vree goe".
Met als enige minpuntje de Remix. Op zich is die niet slecht, maar er zit daar zo ne loop in die fameus op mijn systeem werkt. Maar ge hebt gelijk Jerm, er begint gewenning op te treden :-D


Peke, 12/10/2004 09:17 (2596) - top
Het zou kunnen dat we in de herfstvakantie opnieuw 'op marode' zijn naar Spanje. Al liftend. Ons vader is net naar Barcelona geweest, ons zus gaat volgende week en tja... wij willen dat nu ook niet missen. Maar misschien wordt het toch iets heel anders... We zien wel

Reinout, 12/10/2004 10:57 (2601) - top
wat het ook wordt, veel plezier :)

friscot vindek vre plezant, mr geef mij maar Lora Luna :D yum yum yum.


Noortje, 12/10/2004 15:35 (2607) - top
ter verduidelijking:
"eigenlijk is heel de CD "vree goe""

ps. 't amusement "op marode"


Peke, 12/10/2004 15:45 (2608) - top
Wel Klaas, speel je dat walske nu op je nieuwe Castagnari of niet?

Jk, 12/10/2004 19:52 (2613) - top
Ik ben blij dat er geen reacties komen op mijn frase dat AedO het wereldrecord tovercirkeldansen heeft moeten afstaan aan emBRUN. Blijkbaar is iedereen het daarmee eens.

Jk, 12/10/2004 19:54 (2614) - top
"Maar deze plaat zal later zeker als een mijlpaal in de Vlaamse folkgeschiedenis beschouwd worden" Tis fijn dat latere generaties zich daar dan in ieder geval niet meer druk over hoeven maken... Louis Paul Boon schreef ooit over de Vlaamse Letteren in de jaren '50 in zijn rubriek "Geniaal, Maar Met Te Korte Beentjes": "Want het zat me een beetje dwars dat in die tijd steeds over elk nieuw werk de loftrompet werd gestoken, gezegd dat het boek een meesterwerk en de schrijver ervan een genie was. Ja, ze waren genien, maar met te korte beentjes" (Memoires van Boontje, Arbeiderspers 1988, blz. 81). Wanneer staat de Louis Paul Boon voor de folk op?

Hans H.


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 13/10/2004 14:33 (2627) - top
Hans H, je hebt natuurlijk gelijk dat we hier veel vaker groepen bewierroken dan dat we ze afbreken. Dat we wellicht niet kritisch genoeg zijn. Ik pleit schuldig. Als verzachtende omstandigheid kan ik enkel aanhalen dat ik gezegend ben met een fenomenaal slecht geheugen. Ik onthoud enkel heel periodiek. Niet dat ik dat erg vind hoor, en wel integendeel. Ik kan me in heel wat dagdagelijkse bezigheden verschuilen achter mijn vaak selectief geheugen.
Zo ook bij CD-recensies. Ik vergeet vaak hoe goed ik andere CD's vond, en kan dus zonder de minste vorm van twijfel telkens blijven stellen dat we te maken hebben met een unieke plaat. Nu, het is niet omdat ik zo'n slecht geheugen heb, dat andere schrijvers op folkroddels dat moeten hebben. Dat vind ik zelf nu net zo plezant aan folkroddels: meningen kunnen verschillen, en iedereen krijgt de kans om zijn mening aan de buitenwereld te verkondigen. Ik ben blij met reacties als de jouwe. En 't is dan nog eens uitstekend geschreven (geen zin om de redactie te vervoegen?).
Nu, over het gewraakte zinnetje dat je aanhaalde ('mijlpaal in de Vlaamse folkgeschiedenis'). Dat behoeft misschien een nuancering. Ik denk niet dat iemand er aan twijfelt dat het eerste album van LAS een mijlpaal is in de Vlaamse folkgeschiedenis. Wellicht zijn zij zelf (en vele folkliefhebbers met hen) 't Smidje al helemaal beu gehoord, maar dat nummer heeft op zijn eentje de populariteit van folk in onze contreien sterk doen toenemen. Die eerste plaat van LAS is niet noodzakelijk hun beste plaat, maar het is wel de plaat die later zal herinnerd worden.
En ik heb sterke vermoedens dat het zelfde staat te gebeuren met AedO. Er zijn dit jaar al heel wat Belgische platen uitgekomen die me persoonlijk meer aanspreken dan hun 'EN ROUTE'. Ik denk hierbij aan TROISSOEUR, BAL DES BOITEUX of recentelijk OLLA VOGALA. Maar 'EN ROUTE' is toegankelijker en zal volgens mij een groter folkpubliek aanspreken. Vandaar dat ik oprecht DENK dat AedO's debuutplaat later zal opgenomen worden in de analen van de Vlaamse folkgeschiedenis. Zeker weet ik het natuurlijk niet. Niemand, ook de meest gespecialiseerde professional bij een platenmaatschappij niet, is in staat om feilloos de populariteit van een plaat te voorspellen.


Jk, 14/10/2004 13:21 (2639) - top
Hee Jak (sorrie, dat bolletje krijg ik er nooit op). Voor mij hoef je je niet schuldig te pleiten, en dat was ook absoluut niet de bedoeling van het stukje. We hebben het hier ooit al eens over gehad, op BoinK 2 jaar geleden meen ik. Nu hoorde ik Miel Appelmans afgelopen donderdag in De Groote Boodschap, die in feite ook aankaartte wat ik toen - en nu weer - probeer aan te kaarten. En dat is in het heel kort gezegd het ontbreken van kritiek binnen het folkwereldje. En pas op, kritiek hoeft niet afbrekend te zijn (hoewel, ook de afbreker bouwt op, om LP Boon nog eens uit de kast te halen). In al die jaren dat ik de Vlaamse folk van zeer nabij volg wordt er nauwelijks serieuze kritiek geleverd. En d'r zijn de laatste pak 'm beet 6 jaar echt niet alleen meesterwerken verschenen. Het probleem nu naar de buitenwacht toe, is dat dat het beeld versterkt van een incestueus clubje ons-kent-ons'ers, van wat-zijn-we-vriendelijk-tegen-elkaar. En ik weet, het s ook erg gezellig, en we spelen allemaal in elkaars bands en we komen elkaar de hele zomer tegen op alle festivals, maar wie durft te constateren dat het een beetje stil is gaan staan? Jij noemt de eerste cd van Las als een hoogtepunt, maar die plaat is uit 1998, waar is de opvolger? Ik vind de 1e Ambrozijn - ook 1998 - een artistiek hoogtepunt, maar de enige artistieke hoogtepunten die ik in de jaren daarna heb gehoord zijn afkomstig van die groep, of afsplitsingen daarvan. Opvolgers genoeg zul je zeggen, maar ik vind ze - spijtige constatering - niet zo goed als dat.

Net als alle andere genres lijdt folk aan een golfbeweging in populariteit. Zo'n golf duurt een 5 tot 10 jaar, en dan duikt het genre weer onder in relatieve obscuriteit. 'The Flemish Folk Wave' begon in '98, dus we hebben nog even. En jouw 'latere generaties' zullen - als ik daar een voorspelling over mag doen - als mijlpalen Las, Ambrozijn en Olla Vogala of zo aanduiden. Maar in ons kleine wereldje is er nix aan de hand, we blijven vrolijk veren in elkaars reet steken. En als er al iets negatiefs gezegd wordt - dat telkens terugkerende extreem-rechts gezeik bijv. - steken we gewoon de kop in het zand.

Toen ik 5 jaar geleden in Belgi kwam wonen (Borgerhout om precies te zijn) dacht ik in mijn argeloosheid dat iedereen Las, Fluxus en Ambrozijn wel zou kennen. Maar in een omgeving waar naast een heleboel Marokkanen ook hele hopen dEUS, Zita Swoon en Mauro-volk woont, viel dat vies tegen. Ondanks de veelbelovende start hoor ik nooit folk bij Studio Brussel, of Donna. Zonder Radio 1 zou het er helemaal triest uitzien. Ik doe vanaf deze plek een trieste voorspelling: als de dansrage uitgewoed is (laten we zeggen, 2005) zal het weer stil worden. Net zoals er tussen '85 en '95 heel weinig gebeurde.

Een beetje een constructieve discussie en zelfkritiek is al een goed begin. Hup, de ramen tegen elkaar open en de wind er eens door laten blazen. Frist op!

Hans H.


AFR (Anonieme Folkroddelaar), 14/10/2004 14:21 (2640) - top
Ja, laat ons samen Radio 1 loven omdat ze zoveel folk draaien!

AFR (Anonieme Folkroddelaar), 14/10/2004 15:47 (2641) - top
Ik bevestig dat ik in de Folk ben beland door 't Smidje van Las op de radio te horen. (en eigenlijk ben ik dat ook niet beu gehoord, maar ja ik kan een hele week naar dezelfde cd luisteren alvorens ik die 'beu wordt' :-) )

Jerm, 14/10/2004 16:36 (2644) - top
Ik ben echt slecht in het volgen van internetfora, ik beken...maar toevallig kwam ik op de cd-recensie van En Route van een maandje geleden. Niet toevallig eigenlijk, ik heb zelf En Route aangeschaft en wou eens weten hoe de plaat in folkminnend Vlaanderen is ontvangen. Ik kocht de cd bij mijn hofleverancier, Sax Wereldmuziek in Leuven. Daarna kwam die vrij snel in mijn discman en autoradio terecht. En eerlijk waar, ik was wat teleurgesteld. Is dit het maar? De langverwachte plaat van Aedo? Tot ik er eens goed naar geluisterd heb. In mijn geval is dat met hoofdtelefoon op ferm volume. Wat blijkt, dit is een plaat voor folkpoten.

Ik ga niet alle nummers opnoemen, maar een paar dingetjes eruit pikken. Als algemeen advies: blijven luisteren naar En route, want elke keer hoor je meer. Aedo zet een sterk debuut neer dat belooft voor de toekomst. Wel hoor ik heel veel andere groepen en invloeden doorklinken (zie Jaks recensie). Dat is niet negatief, maar ik hoop vooral dat Aedo verder op zoek gaat naar een eigen toonaard, eigen charisma en muzikale uitdagingen. Want deze plaat is al bij al toch een beetje heterogeen: van alles wat (allemaal mooie tracks, daar niet van!) maar weinig richting. Nu daarom heet de cd voor mij ook En Route. Naar waar gaan ze? Dat vraagt onmiddellijk ook om een antwoord en zoiets vraagt tijd...alle respect daarvoor.

Ht nummer van de cd is Quartier Latin en in de intro Vitamine. Sterk zonder meer, omdat het naar mijn aanvoelen een schitterend samengaan is van de zeldzame combinatie jazz-folk. (Althans de voorlopig nog te zeldzame combinatie.) Meer van dat! Is de Anarchistische Abendunterhaltung van de folk geboren? En ja, ik weet dat Bal des Boiteux daar ook wel voor kan doorgaan :-) Lora Luna is dan weer een van de mooiste walsen die ik ken. Subliem gebracht, erg -ja, hoe moet ik dat noemen- fragiel, teder bijna. Friscot deed mee erg denken aan wat een groep als Wolfstone graag doet: pure folk met elektrische gitaar en drums. Een recept dat het Festival Interceltique de Lorient in 1998 deed ontploffen. Heb ik nog steeds een pijnlijke knie van!

De zang kan mij over het algemeen wat minder bekoren. Met alle respect voor Jonas, de stem is iets te neutraal en de uitspraak soms te geforceerd. Maar aan zoiets kan altijd gewerkt worden. De keuze om samples en wat groove er in te slaan vind ik dan wel weer positief. Als er een opdracht voor folkgroepen is, is het wel om de grenzen van het 'genre' op te zoeken en die te proberen verleggen. Daarom is pakweg om het even welke plaat van Martyn Bennett of de Afrocelts weergaloos.

Het is maar een mening uiteraard, maar En Route is volgens mij de weg naar meer, en dan hoop ik maar dat de kerels van Aedo voldoende kl**** (vuile woordjes mogen waarschijnlijk niet van Jak met bolleke) aan hun lijf hebben om zelfs iets te brengen wat niemand van hen verwacht. Want een groep met groupies en fans is natuurlijk leuk, maar het Aedo-recept is ondertussen gekend en gesmaakt. Inclusief door mezelf maar de opmerking van Hans H bedenkend, zou ik pleiten voor lef, voor meer experiment. En als dat betekent dat je eens een middelvinger naar je publiek moet opsteken, dan is dat maar zo. Dank u voor uw aandacht en ik vermoed dat er wel wat reactie zal zijn ;)


rubijn, 17/11/2004 15:57 (3081) - top
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Vlaanderen
  • I
  • datum:
  • I
  • genre(s):
    • Bal
    • Lage Landen
    • Folkrock
  • I
  • website: www.aedo.be
  • I
  • email:
  • I
  • aantal malen gelezen: 5822
  • I
  • artnr: 5470
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
  • I
  • AedO (Groep Benelux)
  • I
  • AedO - titelloze mini-cd (CD)
  • I
  • Website van AEDO is volledig vernieuwd (Folkroddel)
  • I
  • AedO is 'En Route' (foto-reportage)
  • I
  • Folkradio 40 & De Brompijp 20 (Folkroddel)
  • I
  • Moen is 'En Route' (foto-reportage)
  • I
  • AedO in Leuven (Concertverslag)
  • I
  • AEDO in 't Smiske (Concertmelding)
  • I
  • De Rootstown interviewde onlangs AEDO (Interview)
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste CD 
  • I
  • 'Op vlinderjacht' van Hans Mortelmans
    (12/11/2021 05:51)
    achterklap
    Weer een pracht CD van deze unieke artiest. ...

    Heerlijke CD. Prachtige vertalingen/bewerkingen. Mooie uitvoeringen....

    Komende 9 en 10 juli wordt de CD gepresenteerd in Nieuwegein (Nederland), kaartjes zijn verkrijgbaar...

    snelnieuws
  • I
  • Riccardo Tesi, Patrick Vaillant & Andrea Piccioni
  • I
  • Djangofolllies: Renaud Dardenne ft. Tcha Limberger
  • I
  • Baul meets Saz (India/Turkije)
  • I
  • DUNJA & TOM NELSON GUITAR-VOICE DUO
  • I
  • GREEK RETRO SONGS- PANOS GOURGIOTIS & GIOULI ASIMA
  • I
  • SINGING WORKSHOP VOICES OF REBETIKO
  • I
  • Left Hand Band // concert
  • I
  • TATAVLIANO TRIO- CAFE AMAN
  • I
  • TURKISH MAKAM MUSIC SINGING
  • I
  • BERERIS & SKOUTERIS DUO: EAST-MEDITERRANEAN JAZZ
  • I
  • SOLD OUT: THEODORAKIS & HATZIDAKIS TRIBUTE
  • I
  • DUO BRASILEIRINHO
  • I
  • ZINNETANGO: TANGO ARGENTINA
  • I
  • CHIMERA
  • I
  • ILLUMINATION ENSEMBLE- IRAN TRADITIONAL
  • I
  • SOLD OUT OVOCAAMB JENNIFER EL GAMMAL
  • I
  • Solia // concert
  • I
  • Airboxes // concert
  • I
  • Holst // concert
  • I
  • Elly Aerden & Jan Van Rossem // concert
  • I
  • Nils De Caster & Sara De Smedt // concert
  • I
  • Naragonia // concert
  • I
  • JEAN-LUC PAPPI TRIO LATIN JAZZ
  • I
  • SOLEDAD KALZA & SINA KIENOU:JAZZ, GIPSY, MANDINGUE
  • I
  • Grunge XXX // try-out
  • I
  • Wim Claeys speelt Zweeds // Concert
  • I
  • THEODORAKIS & HATZIDAKIS TRIBUTE
  • I
  • SITARDUST TRIO: INDIA-BELGIUM
  • I
  • 'Op vlinderjacht' van Hans Mortelmans
  • I
  • Jazzy Strings // concert
  • I
  • En later word ik... // Toonmoment
  • I
  • DUO BRASILEIRINHO
  • I
  • JOHN TRACEY & FRIENDS- Irish music acoustic guitar
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban