Home > woord/beeld > Concertverslag > ELEANOR in Arscene te Hansbeke -19 02 22

> zoek...
> meer zoeken...
 

ELEANOR in Arscene te Hansbeke -19 02 22
Dank zij moedige, talentrijke en visionaire jongeren als Nette Mortelmans en haar manvolk krijgt deze muzikale schat een nieuw leven (Concertverslag)

 ELEANOR in Arscene te Hansbeke op zaterdag 19 februari 2022: ‘Dank zij moedige, talentrijke en visionaire jongeren als Nette Mortelmans en haar swingend manvolk krijgt deze immense muzikale en literaire schat van vorige eeuw een nieuw leven.’

 

Opnieuw een muzikale hoogdag in Arscene, het cultuurhuis in Hansbeke! Eleanor heet het kwartet jonge Vlaamse muzikanten, het programma kreeg de naam ‘Lady Sings The Swing’ … De liefhebber van jazz en swing van halverwege vorige eeuw weet dan al dat dit een ode betreft aan de grote Billie Holiday. Op haar paspoort stond namelijk Eleonora Fagan en ‘Lady Sings The Blues’ was de gelauwerde biografische film van Sidney J. Furie (1972), die losweg gebaseerd was op Holiday’s gelijknamige autobiografie uit 1956 (misschien niet altijd even accuraat maar wel geschreven vanuit het hart, en vanuit de smart die haar getormenteerde leven was) De film bezorgde de ster van de film, Diana Ross, onder meer een (toen nog zeer gewaardeerde) Golden Globe.

 

Dat vier nog zo jonge musici zich op Billie ‘Lady Day’ Holiday en tijdgenoten als Mildred Bailey en Maxine Sullivan hebben gestort, kan niet genoeg geprezen worden. Maar willen is nog niet altijd kunnen, want het gaat per slot van rekening om zangeressen (en in het geval van Sullivan ook straffe muzikante op bugel en trombone) van topniveau, met een fenomenale kunde, die optraden in een gouden tijd waarin componisten (onder wie ook Holiday zelf en Sullivan) het ene topnummer na het andere schreven, songs die jazz standards werden en vaak gingen behoren tot The Great American Songbook. Zo zong Mildred Bailey ‘Rockin’ Chair’ van de grote Hoagy Carmichael zo succesvol dat ze er de bijnaam ‘Rockin’ Chair Lady’ aan overhield.

 

Mission impossible voor ons jong ‘geweld’? Nee, helemaal niet! Want zangeres Nette Mortelmans zingt zo overtuigend dat je denkt dat ze met Barabas’ teletijdmachine vanuit midden 20e eeuw naar onze tijd werd gekatapulteerd. Als je de ogen sluit, hoor je een zangeres à la Billie Holiday, een zelfde omfloerste stem die met heel veel nuance, rekening houdend met de inhoud van de songs, het oude werk vertolkt. Maar Nette doet dat netjes in een heel eigen stijl, zodat je geen kopie hoort, maar een eigentijdse uitvoering, waarin plaats is voor de humor en de dubbele bodems van de songs . Nettes wisselende gelaatsuitdrukkingen ronden het geheel afgemeten af.

 

Hoe ze het voor elkaar kreeg, weten we niet, maar ze vond drie gelijkgestemde zielen die de songs de exacte invulling geven: Sam Opstaele speelt akoestische gitaar en Pieter Mortier de contrabas. Samen vormen ze een uitstekende ritmesectie die naargelang de song van swing jazz switcht naar manouche jazz en vice versa. Sam speelde overigens een paar fraaie solo’s om fans van Django Reinhardt te laten kirren van plezier, zoals in ‘Delta Bound’ van Alexander Hill, bekend via jazzzangeres Ivie Anderson en orkestleider Duke Ellington (een reus over alle genres heen) Maar ook Werend van den Bossche veroverde de harten van dit in doorsnee niet meer zo jonge publiek (de muzikanten waren wellicht ruim half zo jong als de meeste aanwezigen!) Werend is niet zomaar een bolleboos op de alto sax en de klarinet, hij bespeelt ze zoals men dat in de tijd van Johnny Dodds of  Benny ‘The King Of Swing’ Goodman placht te doen. Het is een genot de man bezig te zien. Spelplezier staat trouwens centraal bij deze jolige bende! En geloof ons: het werkt bijzonder aanstekelijk…Het swong langs alle kanten!

 

Eleanor begon met ‘A Sailboat In The Moonlight’ dat Holiday in 1937 uitbracht. Een paar tellen had het gezelschap maar nodig om iedereen present te overtuigen: dit wordt een onvergetelijke avond. We besparen u auteurs en data in deze opsomming, maar de liefhebber weet met een handvol songtitels uit het eerste deel genoeg: ‘On The Sentimental Side’, ‘If You’re A Viper’, het vertederend gebrachte ‘Stars Fell On Alabama’, ‘My Man’ (dat Nettes lijflied is geworden; Werend speelt hier een wel erg grappige saxsolo), ‘One Never Knows, Does One’, ‘I Gotta Right To Sing The Blues’, a.h.w. op Holiday’s lijf geschreven, het levendige ‘Miss Brown To You’. Afwisseling genoeg in dat repertoire.

 

Na de pauze ging het viertal verder op het swingjazzpad.  Er was plaats voor een Amy Sullivan (die eigenlijk Marietta Williams heette; 1911-1987) met ‘If I Had A Ribbon Bow’ (eerste versie 1936, maar die van 1940 is bekender: https://www.youtube.com/watch?v=YP9HWEblm4M ) Maxine was als componiste duidelijk avontuurlijk ingesteld, maar kreeg zeer ten onrechte nooit de reputatie van zovele andere zangeressen, en dat ondanks, of misschien omwille van haar eigenzinnige talent op vele vlakken, in die tijd als hoogst ongewoon beschouwd voor een vrouw. Het was niemand minder dan Koen De Cauter die de band op het spoor bracht van Maxine. ‘Koen had gelijk!’ stelt Nette na dit prachtige ‘If I Had A Ribbon Bow’. Een paar songs later kregen we ook ‘Rockin’ Chair’ te horen, dat Mildred Bailey haar bijnaam bezorgde. Bailey was trouwens de allereerste om ‘Georgia On My Mind’, eveneens van Hoagy Carmichael, uit te brengen. Die evergreen werd via de klassieke versie van Ray Charles het officiële staatslied van Georgia!

 

Pakkend vonden we de uitvoering van Billie’s ‘Deep Song’, veel minder bekend, maar Nette vindt deze mijmering even mooi als ‘Strange Fruit’, dat je mag beschouwen als het lijflied van Holiday (Maar wat doe je dan met ‘Don’t Explain’ of ‘God Bless The Child’ bij voorbeeld? Ach, ach, zoveel moois…) Eleanor sloot het optreden van eenentwintig songs af met ‘Yankee Doodle Never Went To Town’, een hilarisch en wel erg ondeugend ‘antwoord’ op het patriottische ‘Yankee Doodle’. Het verwonderde ons niks dat de mensen bleven vragen om bisnummers: Eleanor had de harten veroverd. De drie bissen deden daar zeker geen afbreuk aan: ‘Me Myself And I’, ‘It’s A Sin To Tell A Lie’ en het hopelijk profetische ‘I’ll Be Back Some Old Day’ bleken prima uitsmijters.

 

Dank zij moedige, talentrijke en visionaire jongeren als Nette en haar swingende manvolk krijgt deze immense muzikale en literaire schat van vorige eeuw een tweede levensadem. Het is iets om dankbaar voor te zijn… en om van te genieten. Opnieuw zorgde Arscene dus voor een aangename verrassing. De Hansbeekse oortjes worden verwend! Hopelijk neemt men elders de fakkel op en wordt Eleanor een huishoudnaam in ons muzikale landschap. We hopen bovendien dat dit kwartet in een niet al te verre toekomst naar Arscene terugkeert. Daar zal niemand rouwig om zijn!

 

Antoine Légat (20/21 02 2022)



(Twan)
23/02/2022 05:46

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Oost-Vlaanderen
  • I
  • datum: zaterdag 19/02/2022
  • I
  • genre(s):
    • Americana
  • I
  • website: https://antoinele...
  • I
  • email: antoine.legat@sky...
  • I
  • aantal malen gelezen: 302
  • I
  • artnr: 54711
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Concertverslag 
  • I
  • Martyn Joseph ' t Folk Dranouter 25 maart 2022
    (27/04/2022 05:44)
    achterklap
    Weer een pracht CD van deze unieke artiest. ...

    Heerlijke CD. Prachtige vertalingen/bewerkingen. Mooie uitvoeringen....

    Komende 9 en 10 juli wordt de CD gepresenteerd in Nieuwegein (Nederland), kaartjes zijn verkrijgbaar...

    snelnieuws
  • I
  • Aérokorda // Baleynbal
  • I
  • MUSIC FROM IRAN: SHAHAB AZINMEHR & ROBBE KIECKENS
  • I
  • Aurélie Doréee & Tom Theuns – The seven gardens
  • I
  • CHIMERA
  • I
  • CHIMERA
  • I
  • Frank Pollet & Gitte Vancoillie
  • I
  • Folkbal met Emmarilin en Jam Possible
  • I
  • Ukulelecursus // workshop
  • I
  • Folk- en wereldmuziek door d'Academie Podium
  • I
  • Folk- en wereldmuziek door d'Academie Podium
  • I
  • The Imaginary Suitcase
  • I
  • The Imaginary Suitcase
  • I
  • The Imaginary Suitcase
  • I
  • Folkbal met Les Boeufs Folk Bruxellois - Jam Folk
  • I
  • Folk Nevermind
  • I
  • Zillehem folk
  • I
  • Hakkeborddag // Themadag
  • I
  • Hakkeborddag // Themadag
  • I
  • Ukulele cursus // workshop
  • I
  • Het Alfabet van het Chanson deel 2
  • I
  • Het Alfabet van het Chanson deel 1
  • I
  • De Vioolklassen van Wouter Vandenabeele // Concert
  • I
  • Martyn Joseph ' t Folk Dranouter 25 maart 2022
  • I
  • FOLK NEVERMIND
  • I
  • FOLK NEVERMIND
  • I
  • Dendrochronalia, Brugge
  • I
  • The Hackensaw Boys in Het Groot Verzet
  • I
  • Charlie Parr: Last of The Better Days Ahead
  • I
  • Folkbal Naragonia met Jensy & Manuel (latin Music)
  • I
  • BaleynBal met Hommel-Baleynbal-Band
  • I
  • Hommelbaleynbal
  • I
  • KOSMOKRATORS REBETIKO GROUP
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban