Home > woord/beeld > Concertverslag > RASKE DRENGE in Arscene te Hansbeke 12 03 22

> zoek...
> meer zoeken...
 

RASKE DRENGE in Arscene te Hansbeke 12 03 22
maar de rijkdom zit in de verhalen en melodieŽn van de noordse volkeren, de briljante uitvoering en de immense spelvreugde van de twee (Concertverslag)

 RASKE DRENGE in Arscene te Hansbeke op zaterdag 12 maart 2022: ‘Stem, gitaar en violen: de setting is sober, maar de rijkdom zit in de verhalen en melodieën van de noordse volkeren, de briljante uitvoering en de immense spelvreugde van de twee, die zichzelf en mekaar ter plekke aan het herontdekken waren.’

 

Raske Drenge is een uitdrukking in de taal van de Faroer (Faroe, Färöer, Føroyar, Faerøerne) eilanden, daar ergens halfweg tussen Schotland en Ijsland maar net als Groenland een ‘gelijkberechtigde natie’ binnen het Koninkrijk  Denemarken. ‘Raske Drenge’ betekent ongeveer ‘hardwerkende/ondernemende jongere’. Al slaat dat eigenlijk op één persoon, het is ook de naam van een muzikaal duo, dat op zaterdag 14 maart 2022 te gast was in Arscene in Hansbeke (tegenwoordig onderdeel van Deinze… maar geen eilandengroep al begint het er na de spoorwerken wel op te lijken) Na de virus- en lockdownperikelen draait de cultuurtempel op volle toeren, zaterdag voor het eerst weer zonder mondmaskers, wat toch een heel ander zicht is voor alle bezoekers.

 

Gans onbekend is Raske Drenge niet, wat sinds een tweetal jaren toert het duo doorheen Noord-Europa en in februari wonnen ze de award voor ‘Beste Live Band’ op de tweede Flanders Folk Awards. En ze hebben net een eerste plaat uit, die ze toepasselijk ‘Raske Drenge’ hebben gedoopt en die al het fraais bevat dat de groep zo boeiend maakt. Maar een huishoudnaam zijn ze beslist (nog) niet. Wie of wat is Raske Drenge dan? Oscar Beerten uit Herentals speelt viool en ook de Noorse traditionele variant ervan, de hardangerviool of hardingfele, een viool met kunstig versierde hals (en een vlakke kam), vier snaren maar ook een aantal resonantiesnaren, wat de hardanger zijn typische galm meegeeft. Ragnar Finsson speelt akoestische gitaar, vaak in ritmische ondersteuning van het vioolwerk, en zingt in meerdere talen, vanzelfsprekend in de taal van de eilanden, die behoort tot de familie der Germaanse talen, in een repertoire van oude Faeröerse Kvæ›i (ballades) Ze zijn aldaar nog steeds populair bij de 48.000 lokale zielen (de schapen zijn er met 70.000 in de meerderheid…Op het wapenschild staat een ram!) De bekendste muzikant van de Faroer is echter een rock singer-songwriter, maar die heeft dan ook wereldfaam: Teitur Lassen.

 

Maar vermits er ook oorspronkelijke liederen zijn uit de continentaal Deense, Noorse, Ierse en zelfs Amerikaanse volksmuziek, zingt Ragnar in een hele waaier talen. Er is ook veel instrumentaal, waarbij verfijnde stukken afwisselen met felle virtuoze passages waarin de beiden mekaar opjutten, het gevolg van hun vroegere brede interessevelden. En die lagen voor een deel in de punkrock. Hun stijl zou je dan ook kunnen omschrijven als nieuwe Noord-Atlantische folk met een punk attitude, een synthese die je in diverse stijlen van de Europese jonge folk ontmoet. De bezoekers van folk festivals als Gooikoorts, NaFirBolg en Brosella Folk zijn ermee vertrouwd, we denken aan bands als het sublieme Welshe trio ALAW.

 

Hoe komt een jongeman van Herentals in contact met een tegenhanger uit afgelegen eilanden? Via die gemeenschappelijke interesses natuurlijk. Oscar besloot in 2015 om in het noorden te gaan studeren en ondertussen viool te spelen waar maar enigszins mogelijk, zijn passie voor 'Nordic folk music’ achterna. Daarvoor had hij Raske Drenge als ‘vehikel’, maar vermits hij ook belangstelling had voor andere vormen van wereldmuziek kwam er de band Venhe in Helsinki bij. Oscar studeerde Noorse traditionele muziek aan University of Southeast Norway, Campus Rauland (USN) en vervolgde hij een 'Master of Global Music' aan Uniarts, Sibelius Academy, Helsinki.

 

Ragnar Finsson ontmoette hij dan weer tijdens zijn studies in Malmö, Zweden. Ze speelden naar we vermoeden ‘Vildhonung’ tezamen en kwamen tot de ontdekking dat ze muzikaal veel gemeenschappelijk hadden. Ze vertelden meer over hun ontmoeting toen ze de song in het tweede deel brachten. In elk geval stonden we verbaasd over de actieradius die deze toch nog erg jonge mensen al bestreken hadden volgens hun muzikale CV, want onder meer ook blues en Noord-Afrikaanse muziekvormen, zitten ergens verscholen in de mix. Van Ragnar weten we op het vlak van background weinig meer, maar Oscar Beerten heeft onder veel meer een grote kennis van de oud-Noorse (wat nog zou blijken) en de Finno-Oegrische tradities. De omschrijving van Raske Drenge als ‘trad & global’ vat het kernrachtig samen.

 

Toen ze zaterdag aantraden in Arscene was het al een hele poos geleden dat ze nog samen hadden kunnen optreden, maar dat was er niet aan te zien. Raske Drenge maakte een geweldige beurt, geholpen door de intimiteit van de plaats en de openheid van dit publiek. Stem, gitaar en violen: de setting is sober, maar de rijkdom zit in de verhalen en melodieën van de noordse volkeren, de briljante uitvoering en de immense spelvreugde van de twee, die zichzelf en mekaar ter plekke aan het herontdekken waren. In het haast kinderlijke enthousiasme, die blikken van verstandhouding, de glimlach als een solo of een samenspel in de plooi valt, schuilt een groot deel van de magie. Gezien je in Arscene haast op de schoot van de muzikanten zit, valt het extra op en mee. Je zit gewoon mee in het complot!

 

Het werd een concert in twee delen, wat hen de kans gaf om even uit de routine te stappen, wat bij strak getimede festivaloptredens meestal niet kan. Bijzonder boeiend waren de twee Noorse traditionals, eentje uit Telemark en een uit zuidelijk Noorwegen die Oscar op de hardanger speelde. Het concert ging daardoor plots eeuwen terug in de tijd. We vonden het onmiskenbaar een ’antiek’ hoogtepunt. We zouden graag meer in die edele stijl te horen krijgen. Zonder in detail te treden (er zijn in het kort nog enkele optredens gepland: u kan het dus nog zelf vaststellen), we genoten voor de pauze onder anderen van ballade ‘Grindavísan’ over de vitale walvisjacht waarmee de eilandbewoners de eeuwen overleefden, maar toch in Deens gezongen, zij het met een Faroer accent, want gepend door de Deense prefect Christian Playen in 1835. Als Ragnar het niet gezegd had, hadden we dat niet geweten natuurlijk! Beklijvend was Oscars virtuoze compositie ‘Hot Cat’ en van het nog steeds erg populaire en lokaal veel gezongen ‘Sigmundskvæði Yngra’, een tot de traditie van de reidansen horende ballade over de moord op Sigmund (‘met de gouden ring’) die Faroer kerstende (https://www.youtube.com/watch?v=0M5oGmNh_mc )

 

Na de pauze bracht Ragnar ‘Shoals Of Herring’, Iers visserslied dat we kennen van Ewan MacColl, waarin en passant ook de kust van Faroer wordt aangedaan, één van de redenen om het hier te brengen. Zeer mooi was ook zijn uitvoering van het aloude ‘Lakes Of Pontchartrain’ met zijn onvergetelijke melodie. Als bis brachten ze op typische, uitermate bedreven manier een set tunes, waarbij de snelheid gaandeweg opgedreven werd en aan het einde klonk het zelfs als punkfolk met de krachtige zang van Ragnar en Oscar die loos ging op de gewone viool. Toen had Raske Drenge de harten al lang veroverd. Het was alsof Arscene een nieuwe huisband had ontdekt. U hoort ons komen: Raske Drenge is live om al die bovenstaande redenen meer dan de moeite.

 

Raske Drenge concerteert op zaterdag 19 maart in ’t Folk Dranouter (20 u. 30) en Muziekclub ’t Ey in Sint-Niklaas op zondag 20 maart (van 16 tot 20 uur)

 

Antoine Légat.

 

P.S. Oscar Beerten komt deze week ook aan bod in ‘De Twintigers’ van Radio Klara, een programma dat tien veelbelovende jonge muzikanten in de kijker plaatst. 



(Twan)
15/03/2022 12:18

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: Oost-Vlaanderen
  • I
  • datum: zaterdag 12/03/2022
  • I
  • genre(s):
    • Keltisch (UK/Ierland)
    • Scandinavisch
    • Pan-Europees
    • Folkrock
    • Wereldmuziek
  • I
  • website: https://antoinele...
  • I
  • email: antoine.legat@sky...
  • I
  • aantal malen gelezen: 203
  • I
  • artnr: 54734
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Concertverslag 
  • I
  • Martyn Joseph ' t Folk Dranouter 25 maart 2022
    (27/04/2022 05:44)
    achterklap
    Weer een pracht CD van deze unieke artiest. ...

    Heerlijke CD. Prachtige vertalingen/bewerkingen. Mooie uitvoeringen....

    Komende 9 en 10 juli wordt de CD gepresenteerd in Nieuwegein (Nederland), kaartjes zijn verkrijgbaar...

    snelnieuws
  • I
  • Aťrokorda // Baleynbal
  • I
  • MUSIC FROM IRAN: SHAHAB AZINMEHR & ROBBE KIECKENS
  • I
  • Aurťlie Dorťee & Tom Theuns Ė The seven gardens
  • I
  • CHIMERA
  • I
  • CHIMERA
  • I
  • Frank Pollet & Gitte Vancoillie
  • I
  • Folkbal met Emmarilin en Jam Possible
  • I
  • Ukulelecursus // workshop
  • I
  • Folk- en wereldmuziek door d'Academie Podium
  • I
  • Folk- en wereldmuziek door d'Academie Podium
  • I
  • The Imaginary Suitcase
  • I
  • The Imaginary Suitcase
  • I
  • The Imaginary Suitcase
  • I
  • Folkbal met Les Boeufs Folk Bruxellois - Jam Folk
  • I
  • Folk Nevermind
  • I
  • Zillehem folk
  • I
  • Hakkeborddag // Themadag
  • I
  • Hakkeborddag // Themadag
  • I
  • Ukulele cursus // workshop
  • I
  • Het Alfabet van het Chanson deel 2
  • I
  • Het Alfabet van het Chanson deel 1
  • I
  • De Vioolklassen van Wouter Vandenabeele // Concert
  • I
  • Martyn Joseph ' t Folk Dranouter 25 maart 2022
  • I
  • FOLK NEVERMIND
  • I
  • FOLK NEVERMIND
  • I
  • Dendrochronalia, Brugge
  • I
  • The Hackensaw Boys in Het Groot Verzet
  • I
  • Charlie Parr: Last of The Better Days Ahead
  • I
  • Folkbal Naragonia met Jensy & Manuel (latin Music)
  • I
  • BaleynBal met Hommel-Baleynbal-Band
  • I
  • Hommelbaleynbal
  • I
  • KOSMOKRATORS REBETIKO GROUP
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban