Home > woord/beeld > Concertverslag > Martyn Joseph ' t Folk Dranouter 25 maart 2022

> zoek...
> meer zoeken...
 

Martyn Joseph ' t Folk Dranouter 25 maart 2022
Een concert dat bol stond van de geweldige momenten en zinderde van emotie (Concertverslag)

 Martyn JOSEPH in ’t Folk in Dranouter op vrijdag 25 maart met presentatie van ‘1960’… en meer!

 

Aan het eind van zijn toer in veel NL en beetje B bleek Martyn Joseph, geëngageerde singer-songwriter de luxe, afkomstig uit Wales, en dus Keltisch van inspiratie, nog messcherp te staan: zo kennen we hem. We weten niet hoeveel langer hij nog op dit energieniveau zal kunnen performen, want deze intensiteit moet moordend zijn. Nu, als er één vakman is die blijft verbazen, is het de man uit, tegenwoordig, Londen. ’t Folk in Dranouter is voor iemand als Joseph een op alle gebied ideaal platform, intussen heel anders dan de laatste keer dat hij hier was… en dat was heel lang geleden. ‘Here Come The Young’ (van de gelijknamige cd uit 2018) opende de eerste set.

 

Al snel kwam ‘Born Too Late’ aan bod, opener en eerste highlight op de nieuwe ‘1960’, Martyns geboortejaar. De eerste strofe is duidelijk, dat het MJ spijt dat hij te jong was toen Laurel Canyon het centrum van het muzikale universum was, met Joni Mitchell en Crosby, Stills, Nash & Young in de speerpunt. Maar de twee andere strofen behandelen andere onderwerpen binnen dat thema. We kregen live uitleg over die mysterieuze strofen, o.a. waarom Josephine Baker plots opduikt in strofe drie. Het volgende lied, het tedere ‘In Your Arms’, is een ander hoogtepunt van de nieuwe cd. ‘This Glass’ is dan weer een blikvanger van de vorige ‘Here Come The Young’.

 

Het beenharde ‘The Good In Me Is Dead’ komt uit ‘Far From Silent’ (1999) en beschrijft het droeve lot van mensen in een oorlog, in casu die van ex-Joegoslavië (vermelding van Prestina, eigenlijk Pristina, de hoofdstad van Kosovo), maar de inhoud is perfect toepasbaar op alles wat we sindsdien hebben beleefd, over Syrië naar Oekraïne. De dag voor dit concert, op 24 maart, begon de gekke dictator zijn oorlog tegen dat laatste land. Hoe smerig die zou worden, was toen nog niet duidelijk. De aanleiding was dat al zeker wel. Het pakkende ‘Can’t Breathe’ komt uit ‘Deep Blue’ uit 2005, dat ons ook het prachtige ‘Turn Me Tender’ bezorgde. Dat laatste speelde hij niet, misschien omdat het de sfeer zou breken. Een zekere grimmigheid bepaalde immers mee de songkeuze.

 

De eerste set sloot hij met iets meer optimisme af, maar tegelijk kregen we de hymnische statigheid via ‘Things That We Have Carried Here’ uit ‘Vegas’ (2003) voorgeschoteld. Het zou het enige nummer uit ‘Vegas’ blijken: opvallend dat hij ook het grappige, uitgelaten ‘Vegas’ zelf, met zijn Presley pastiche, achterwege liet. Paste minder in de context. MJ neemt de gelegenheid te baat om een eerste keer de Let Yourself Trust te vermelden, waar hij later meer zal over vertellen.

 

Deel 1 deed ons alvast al naar adem happen, maar in het tweede deel zou Martyn ons alle hoeken van deze grote zaal laten zien en een spiegel voorhouden. Met ‘Get Back To You’ wordt het duidelijk dat dit concert ook de cd-presentatie van ‘Here Come The Young’ (HCTY) is. ‘We Are Made Of Stars’ van de nieuwe omlijst Martyn met schitterend gitaarspel. Dat zou vanaf nu steeds prominenter worden. ‘Driving Her Back To London’ (HCTY) schetst zijn huidige (familiale) situatie, terwijl ‘Felt So Much’ (uit ‘1960’) terugkoppelt naar zijn jeugd en de zonnige vakanties met de Renault 16. Fraaie song die terecht naar de hoes van de cd verwijst…al is het vreemd dat daar geen Renault 16 op staat maar een oude… 4CV. We hebben er Martyn niet naar gevraagd, maar dat komt nog wel…

 

Het lijkt niet zo, maar het meeslepende ‘Like America’ is eveneens betrokken op de singer-songwriter, die vaak de plas oversteekt voor tournees doorheen Noord-Amerika. Het is de opstap naar een hoogst persoonlijke ontboezeming, die zowat de kern van het concert vormt: zijn pa is 87 en lijdt aan alzheimer. Als Martyn zijn aangrijpende getuigenis levert, wordt het ijzig stil in de zaal. Een flard ‘Autumn Leaves’ brengt ons bij de song die hij in wanhoop schreef en meteen opnam. Op ‘1960’ staat de demoversie van dat ‘Shadow Boxing’. Het beeld is duidelijk: omgaan met iemand die aan de ziekte lijdt, een afwezige dus, is een soort schaduwboksen, een gevecht in het ijle. Martyns delivery grijpt naar de keel. ‘Love is the bottomline’ stelt Martyn als enige verweer.

 

Er zijn mensen die het hier moeilijk mee hebben, maar om de volgens ons verkeerde redenen. Wij twijfelen er niet aan dat de man het helemaal meent, zelfs al kunnen we raden dat hij bij elk optreden een zelfde intensiteit benadert. We kennen hem intussen, na dertig jaar, goed genoeg om te weten, dat daar geen pose bij te pas komt: hij herbeleeft telkens weer dit drama, dat zich in het dagelijkse leven nog steeds ontrolt… tot het ooit eens ophoudt. We beseffen dat Martyn zichzelf vooraf moet opladen om dit te kunnen brengen, maar komedie is het niet.

 

Hierna kan hij enkel het geweer van schouder veranderen, want het heeft psychisch veel van hem gevergd: zijn gitaarspel komt nu helemaal op de voorgrond. Zijn technische beheersing is niets minder dan fenomenaal. Voor ‘Under Every Smile’ neemt hij de verraderlijke twelve string ter hand. Een lang instrumentaal deel toont weer eens wat een virtuoos de man is, maar het is virtuositeit in dienst van de song. Voor het straffe, aan Bruce Springsteen herinnerende ‘I Searched For You’ neemt hij de tenor guitar op. Springsteen krijgt een open doekje, maar MJ vergeet ook niet die superman van de gitaar die Canadese bard Bruce Cockburn is, een stevige accolade te geven. Cockburn is volkomen terecht een uitgesproken rolmodel voor de man uit Penarth in Wales.

 

We krijgen nu, op zijn typische hoofse en charmante manier, volledige info over het Let Yourself Trust, waarmee hij sinds een jaar of acht jaarlijks twee projecten steunt, non profit, met alle inkomsten volledig besteed aan het eigenlijke project, dat humanitair, opvoedend en duurzaam van aard is, met de bedoeling weerloze mensen de kans geven zichzelf te helpen (alle info https://www.letyourself.net/) Intussen bloeien de diverse initiatieven, waar Martyn zich op tijd en stond mee bezig houdt. Zijn engagement geldt dus niet alleen het woord, zijn songteksten dus, maar ook zijn daden, de projecten die wel degelijk aarde aan de dijk brengen.

 

In het finale stuk last Martyn een song van ‘1960’ in die hij live niet zo vaak speelt. Maar hier in de Westhoek kan en mag het, nee, moét het: ‘There Is A Field’ gaat niet specifiek over Flander’s Fields, maar je kan het verstilde lied zeker zo interpreteren. In elk geval, ontroering ten top bij het refrein: ‘There is a field, there is a field, there is a field, I’ll meet you there’… Martyn vergeet niet wat in deze streek ruim honderd jaar geleden gebeurde. En nu elders in Europa opnieuw geschiedt…

 

In de bissen krijgen we het aloude ‘Sunday’s Coming’. Het is immers van zijn vroege album ‘An Aching And A Longing’ (1984) Er zit zelfs een stuk bossa nova in de vurige uitwerking. Gaandeweg wordt het zonneklaar: Martyn voor deze song opteerde omwille van het hoge anti-Poetin gehalte: ‘War makers have their heyday on Friday / Peaceful voices crying mayday on Friday / Fear is everywhere, hope is dying / Bombs are ready while the planes are flying / Sunday’s coming‘. MJ laat ons onomwonden verstaan wat hij vindt van het Moskouse mannetje.

 

Martyn eindigt dit o zo intense optreden met een ode aan een man die hij in 1970 hoorde in Top Of The Pops, toen die een klassieke countrysong ‘Honey Come Back’ zong en speelde. Het leek niets speciaal maar maakte grote indruk op de tienjarige jongen. Het bleek te gaan om de legendarisch… Glen Campbell, uitvoerder van o.m.de schitterende songs van Jimmy Webb, maar ook de leider van het wisselende gezelschap The Wrecking Crew, een top professioneel studioteam dat letterlijk honderden platen inspeelde voor andere artiesten. Martyn sluit af met de misschien wel mooiste Webbsong ooit, ‘Wichita Lineman’, een ingehouden maar edel einde van een concert dat bol stond van de geweldige momenten en zinderde van emotie.

 

Antoine Légat.



(Twan)
27/04/2022 05:44

Bookmark and Share
© folkroddels.be
reacties
voeg commentaar toe... (disclaimer)

Folkroddels Radio
bijschrift
  • I
  • streek: West-Vlaanderen
  • I
  • datum: vrijdag 25/03/2022
  • I
  • genre(s):
    • Pan-Europees
    • Americana
    • Singer-songwriter
    • Blues
  • I
  • website: https://antoinele...
  • I
  • email: antoine.legat@sky...
  • I
  • aantal malen gelezen: 224
  • I
  • artnr: 54757
    redactie
  • I
  • wijzig artikel
  • I
  • upload foto
    verwante artikels
    mail
    Mail dit artikel naar een vriend...
    Recentste Concertverslag 
  • I
  • Martyn Joseph ' t Folk Dranouter 25 maart 2022
    (27/04/2022 05:44)
    achterklap
    Weer een pracht CD van deze unieke artiest. ...

    Heerlijke CD. Prachtige vertalingen/bewerkingen. Mooie uitvoeringen....

    Komende 9 en 10 juli wordt de CD gepresenteerd in Nieuwegein (Nederland), kaartjes zijn verkrijgbaar...

    snelnieuws
  • I
  • Aérokorda // Baleynbal
  • I
  • MUSIC FROM IRAN: SHAHAB AZINMEHR & ROBBE KIECKENS
  • I
  • Aurélie Doréee & Tom Theuns – The seven gardens
  • I
  • CHIMERA
  • I
  • CHIMERA
  • I
  • Frank Pollet & Gitte Vancoillie
  • I
  • Folkbal met Emmarilin en Jam Possible
  • I
  • Ukulelecursus // workshop
  • I
  • Folk- en wereldmuziek door d'Academie Podium
  • I
  • Folk- en wereldmuziek door d'Academie Podium
  • I
  • The Imaginary Suitcase
  • I
  • The Imaginary Suitcase
  • I
  • The Imaginary Suitcase
  • I
  • Folkbal met Les Boeufs Folk Bruxellois - Jam Folk
  • I
  • Folk Nevermind
  • I
  • Zillehem folk
  • I
  • Hakkeborddag // Themadag
  • I
  • Hakkeborddag // Themadag
  • I
  • Ukulele cursus // workshop
  • I
  • Het Alfabet van het Chanson deel 2
  • I
  • Het Alfabet van het Chanson deel 1
  • I
  • De Vioolklassen van Wouter Vandenabeele // Concert
  • I
  • Martyn Joseph ' t Folk Dranouter 25 maart 2022
  • I
  • FOLK NEVERMIND
  • I
  • FOLK NEVERMIND
  • I
  • Dendrochronalia, Brugge
  • I
  • The Hackensaw Boys in Het Groot Verzet
  • I
  • Charlie Parr: Last of The Better Days Ahead
  • I
  • Folkbal Naragonia met Jensy & Manuel (latin Music)
  • I
  • BaleynBal met Hommel-Baleynbal-Band
  • I
  • Hommelbaleynbal
  • I
  • KOSMOKRATORS REBETIKO GROUP
    © Folkroddels.be 2005 - Contact - Redactie - Disclamer - Webdesign - Sitemap

    des: Arban